Πρόκειται για μια διάσημη και εμβληματική αλλά και πέρα για πέρα αυθεντική φωτογραφία εργατών που ξεκουράζονται στο διάλειμμά τους, η οποία τραβήχτηκε κατά τη διάρκεια της εννεαετούς κατασκευής του RCA Building στο Rockefeller Center, το οποίο έμελλε να αποπερατωθεί στον απόηχο της μεγαλύτερης ύφεσης που γνώρισε η Αμερική.
Η ασπρόμαυρη φωτογραφία, γνωστή ως η πιο διάσημη publicity photo παγκοσμίως, απεικονίζει 11 εργάτες (μετανάστες πρώτης γενιάς στην πλειοψηφία τους) να απολαμβάνουν το κολατσιό τους πάνω σε ένα δοκάρι στον 69ο όροφο, 250 περίπου μέτρα πάνω από τους δρόμους της Νέας Υόρκης.
Τραβήχτηκε στις 29 Σεπτεμβρίου του 1932 και δημοσιεύτηκε λίγες μέρες μετά στην πρώτη σελίδα της ''New York Herald Tribune'', συνοδευόμενη από τη λεζάντα ''Lunch atop a skyscraper'', στις 2 Οκτωβρίου.
Η εν λόγω εργασία, τα χρόνια εκείνα, ονομαζόταν «περπάτημα στο ατσάλι», καθότι οι εργάτες κυριολεκτικά περπατούσαν πάνω σε ατσάλινα δοκάρια χωρίς κανένα απολύτως μέτρο προφύλαξης. Τα μέτρα ασφαλείας ήταν ανύπαρκτα, καθώς τα δύσκολα χρόνια του Κραχ του '29 οι εργάτες δεν δίσταζαν να κάνουν και τις πιο ριψοκίνδυνες δουλειές.
Ως εκ τούτου, τα ατυχήματα ήταν συχνά όχι μόνο λόγω της κούρασης, δεδομένου ότι οι ουρανοξύστες ψήλωναν δύο με τρεις ορόφους την ημέρα, αλλά και λόγω της απειρίας των νέων εργατών, τα «φίδια» όπως τους αποκαλούσαν, οι οποίοι συχνά παρέσερναν μαζί τους στο θάνατο και άλλους εργάτες.
Ωστόσο, το πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι η φωτογραφία ήταν «σκηνοθετημένη» και έγινε καθαρά για επικοινωνιακούς λόγους και δη ως publicity stunt, προκειμένου -με δέλεαρ την εντυπωσιακή και απρόσκοπτη θέα- να μισθωθούν οι χώροι του ουρανοξύστη.
Στα πλαίσια λοιπόν της προώθησης του νέου ουρανοξύστη, του 30 Rockefeller Plaza, η οικογένεια Rockefeller, από τις πρώτες που αξιοποίησε τις δημόσιες σχέσεις, έδωσε εντολή στον φωτογράφο, τον Charles C. Ebbets, να τραβήξει μια αντισυμβατική φωτογραφία, η οποία θα τραβούσε τα φώτα της δημοσιότητας, όπως και έγινε. Εκείνη τη μέρα τραβήχτηκαν και άλλες φωτογραφίες, όπως αυτή στην οποία κοιμόντουσαν δύο εργάτες, από άλλους δύο φωτογράφους που ήταν παρόντες.
Με πληροφορίες από το βιβλίο Δημόσιες Σχέσεις (εκδ. Σταμούλη)
Σχόλια