Critida: Το ελληνικό λάδι που έφτασε μέχρι και την Ιαπωνία!
Το ελαιόλαδο, το “υγρό χρυσάφι” κατά τον Όμηρο, αποτελεί την βάση της Μεσογειακής διατροφής χαρίζοντας πολλαπλά οφέλη από την κατανάλωσή του. Κάθε χρόνο όμως, υπάρχουν διαμαρτυρίες από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς με την εμπορία του σχετικά με τον τρόπο διακίνησής του. Θέματα που έχουν να κάνουν, κυρίως, με την τυποποίησή του. Για να μιλήσουμε για το ελαιόλαδο και τους τρόπους που ακολουθούν σαν επιχείρηση προκειμένου να ξεχωρίσουν στην αγορά εμπορίας του, συναντηθήκαμε στο γραφείο της Ηρακλειώτικης εταιρίας, “Critida”, με τον εμπνευστή αυτής της προσπάθειας τον κ. Γιώργο Ανδρεαδάκη.
Η “Critida”, είναι μια οικογενειακή επιχείρηση, η οποία προϋπήρχε στον κλάδο της παροχής συμβουλών. Ο κ. Ανδρεαδάκης, το 1998, αποφάσισε να στραφεί προς την τυποποίηση του ελαιολάδου, θέλοντας να εκμεταλλευτεί την τότε έλλειψη τυποποιητηρίων στο παρθένο ελαιόλαδο καθώς οι μεγαλύτερες ποσότητες λαδιού “έφευγαν” προς το εξωτερικό χύμα. Αρχικά ξεκίνησε με την τυποποίηση της δικής του παραγωγής και χρόνο με το χρόνο, σήμερα, έχει επιτύχει να συνεργάζεται με παραγωγούς από όλο το νησί και να εξάγει το 70% της ποσότητας που τυποποιούν.
Διακινούν και ειδικεύονται στο έξτρα παρθένο (περίπου 250 τόνοι) και το βιολογικό ελαιόλαδο (περίπου 60 τόνοι), άριστης ποιότητας με οξύτητα 0,3 – 0,4. Το λάδι το αγοράζουν από ελαιουργεία των νομών Ηρακλείου και Λασιθίου (στο Λασίθι κυρίως από την Σητεία) ενώ για το κάθε δείγμα που συλλέγουν ακολουθούν διάφορες αναλύσεις από κατάλληλο, πιστοποιημένο, εργαστήριο αναγνωρισμένο από το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου ώστε να είναι σίγουροι για την ποιότητα του προϊόντος. Σύμφωνα με τον κ. Ανδρεαδάκη “η ετικέτα είναι, άλλωστε, ο μόνος τρόπος να γνωρίζει ο καταναλωτής τι λάδι αγόρασε καθώς έχει περάσει από όλους τους ποιοτικούς ελέγχους της αγοράς”.
Τα μπουκάλια με την επωνυμία “Critida” είναι γυάλινα και μεταλλικά, όλων των ml σύμφωνα με τα διεθνή καταναλωτικά πρότυπα. Η καινοτομία στο κομμάτι αυτό ήρθε από μια ιδέα του μεγάλου γιου της οικογένειας, του Γιάννη Ανδρεαδάκη, ο οποίος ασχολείται και εκείνος στην εταιρία. Ορμώμενος από το γεγονός πως τα σκουρόχρωμα δοχεία είναι καλύτερα για φύλαξη λαδιού, σκέφτηκε να φτιάξουν και να προωθήσουν στην αγορά εκτός των κλασσικών δοχείων, φιάλες κεραμικές. Αυτές μάλλον αρέσουν στο κοινό, αν κρίνουν από τις πωλήσεις και τα σχόλια που λαμβάνουν στα διάφορα κοινωνικά δίκτυα. Μας αναφέρει ο κ. Ανδρεαδάκης, χαρακτηριστικά, πως “πρωτεύον ζήτημα για εμάς είναι η ποιότητα του λαδιού που θα φτάσει στο πιάτο του καταναλωτή. Με βάση αυτήν λειτουργούμε τόσα χρόνια και έτσι μας προέκυψε το κεραμικό μπουκάλι. Είμαστε αυστηροί και συνεπείς πρώτα απ' όλα με εμάς τους ίδιους και κατόπιν με όλους τους συνεργάτες μας. Ανανεώνουμε συνεχώς τα πιστοποιητικά ποιότητας που έχουμε από διάφορους φορείς (ΔΗΩ, TUV Austria, Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, κ.ά) ενώ εφαρμόζουμε σύστημα τυποποίησης κατά το πρότυπο ISO 22000”.
Προσπαθούν να έχουν συμμετοχή σε εκθέσεις, τόσο εντός Ελλάδας όσο και στο εξωτερικό, καθώς και η εταιρία διαφημίζεται αλλά είναι και μια αφορμή για ενημέρωση και ανταλλαγή ιδεών με άλλους επιχειρηματίες του κλάδου. Στην έκθεση της Anuga, για παράδειγμα, μας σχολιάζει ο κ. Ανδρεαδάκης, πως πηγαίνουν οπωσδήποτε συνήθως οι 2 γιοι του, “αλλά προσπαθούμε να κάνουμε και επισκέψεις σε διάφορες χώρες κατόπιν ραντεβού μέσω των εκεί Επιμελητηρίων”. Μάλιστα, πρόσφατα βραβεύτηκαν στην “Terraolivo 2016”, στο Ισραήλ, για το κεραμικό τους μπουκάλι το οποίο ήρθε πρώτο στην κατηγορία της “Καινοτόμας συσκευασίας” ενώ απέσπασαν και Χρυσό βραβείο για το λάδι τους. Αιτία των βραβείων θεωρούν πως είναι η προσοχή που έδωσαν στην εμφάνιση και λειτουργικότητα της φιάλης και η εφαρμογή στοχευμένου marketing ώστε να την προωθήσουν καλύτερα και κατάλληλα.
Με την ετικέτα “Critida” παράγουν και εμπορεύονται πάστα ελιάς (απλή και βιολογική) καθώς και ελιές. Τα τελευταία χρόνια, εκτός του συμβατικού ελαιολάδου διακινούν και ελαιόλαδο με διάφορα αρώματα. Μετά από μια έκθεση που είχαν βρεθεί στην Ιταλία και δοκίμασαν ένα λάδι με έντονη γεύση λεμονιού, άρχισαν τα πειράματα. Καταφέρανε, λοιπόν, να φτιάξουν όχι μόνο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο με άρωμα και γεύση λεμονιού αλλά και με θυμάρι, δεντρολίβανο, ρίγανη και σκόρδο (αναλογία % λάδι προς βότανα, 96:4). Όλες οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούν είναι από Κρητικούς παραγωγούς καθώς επιμένουν στα φρέσκα, ντόπια υλικά. Μας σχολιάζει ο κ. Ανδρεαδάκης πως “η ζήτηση για το συγκεκριμένο λάδι ανεβαίνει διαρκώς και από τα στοιχεία μας μπορώ να σας πω πως βλέπουμε ότι οι νότιες χώρες προτιμούν, κυρίως, το ελαιόλαδο με ρίγανη, θυμάρι και δεντρολίβανο ενώ οι βόρειες εκείνο που περιέχει σκόρδο. Αυτή μας η κίνηση ήταν μεν απλή αλλά δε πρωτοποριακή για τα δεδομένα της χώρας μας. Και να τονίσω στο σημείο αυτό πως οι τιμές μας είναι πολύ προσιτές για την ποιότητα του λαδιού μας”.
Τα προϊόντα της εταιρίας, στην Ελλάδα, μπορούν να τα βρουν οι καταναλωτές σε συγκεκριμένα καταστήματα delicatessen ενώ στο εξωτερικό έχουν συνεργασίες σε διάφορες αγορές χωρών όπως η Γερμανία, Σουηδία, Δανία, Ολλανδία και τώρα τελευταία στην Κίνα και την Ιαπωνία. Μελλοντικές συνεργασίες ευελπιστούν να προέλθουν από την αγορά της Βραζιλίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, τις οποίες έχουν ήδη προσεγγίσει. Στόχος της εταιρίας για τον κ. Ανδρεαδάκη είναι “η ποιότητα και ο τοπικός, Κρητικός χαρακτήρας του λαδιού μας να φτάσει σε περισσότερα σπίτια, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ώστε να μπορούν να απολαμβάνουν ένα φρέσκο και πλούσιο σε αρώματα και γεύση προϊόν”.
Η εφευρετικότητα και το πείσμα τους για το καλύτερο και ποιοτικότερο αποτέλεσμα είναι τα στοιχεία που φαίνεται πως έχουν σε περίσσευμα στην Κρητική, οικογενειακή επιχείρηση τυποποίησης και εμπορίας ελαιολάδου “Critida”. Αυτά είναι που διακρίνουν οι συνεργάτες τους από διάφορες χώρες του εξωτερικού και τους εμπιστεύονται μια θέση σε κάποιο ράφι καταστήματος. Αλλά και αυτά που κάνουν τους καταναλωτές να τους δώσουν την κυρίαρχη θέση στο φαγητό τους, το οποίο η οικογένεια Ανδρεαδάκη έχει φροντίσει να “ακτινοβολεί” Κρήτη.
Σχόλια