Στη ζωή υπάρχουν κάποιες μεγάλες αλήθειες που κανείς (ο οποίος έχει σώας τας φρένας) δεν αμφισβητεί. Η Γη γυρίζει γύρω από τον ήλιο. 2 + 2 = 4. Οι αρχαίοι Έλληνες εφηύραν το θέατρο. Δεν υπάρχει δωρεάν γεύμα. Η εφορία δεν ξεχνά ποτέ.
Όμως, όσον αφορά το επιχειρείν, υπάρχουν κάποιες επιχειρηματικές αρχές, που ενώ όλοι, εκ πρώτης όψεως αποδεχόμαστε ως αξιώματα ή θέσφατα, εάν ψάξουμε βαθύτερα θα ανακαλύψουμε ότι κάποιες φορές δεν ισχύουν. Δείτε 5 από αυτές στο άρθρο μου που ακολουθεί.
#01. Ο πελάτης έχει πάντα δίκιο
Κατανοείτε σίγουρα την αξία αυτής της φράσης. Σας έχει επιτρέψει πολλές φορές να “δώσετε τόπο στην οργή”, να ξεπεράσετε μία δύσκολη κατάσταση, ακόμη και να κοιμηθείτε το βράδυ ήρεμοι. Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι ο πελάτης δεν έχει πάντα δίκιο – όπως δεν έχει και πάντα άδικο.
Εάν περιστρέφετε όλες τις αξίες της επιχείρησής σας γύρω από το παντοτινό “δίκιο του πελάτη” είναι σίγουρο ότι θα βρεθείτε σε προστριβές με το πιο πολύτιμο κεφάλαιο της επιχείρησής σας: τους ίδιους τους ανθρώπους σας. Όταν ο πελάτης είναι στρυφνός, άδικος, κακός ή ξεκάθαρα ψευδόμενος, σκεφθείτε, πριν και πάνω από όλα, τον δικό σας άνθρωπο που εκείνη τη στιγμή πρέπει να τον αντιμετωπίσει.
Μην αποσυμπιέζετε λοιπόν τις καταστάσεις εις βάρος των ανθρώπων σας! Είναι πολύ προτιμότερο να χάσετε έναν πελάτη, παρά να χάσετε έναν καλό υπάλληλο.
#02. Το business plan είναι το Α και το Ω
Ναι, το business plan είναι απαραίτητο και χαρτογραφεί με τον καλύτερο τρόπο τους στόχους μίας εταιρείας βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Ωστόσο, κάποιες φορές, όταν θεωρούμε ότι το business plan είναι το Α και το Ω, χάνουμε τα υπόλοιπα 22 γράμματα.
Τι εννοώ; Όλη η ενέργεια που διοχετεύεται στη δημιουργία ενός business plan σε μια μικρομεσαία επιχείρηση θα μπορούσε κάλλιστα να κατευθυνθεί σε πιο απτές και σημαντικές ενέργειες. Για παράδειγμα, θα προτιμούσατε να ξοδέψετε τον επόμενο μήνα φτιάχνοντας ένα business plan ή οργανώνοντας το eshop σας;
Εξαιρουμένων λοιπόν των περιπτώσεων όπου αναζητάτε χρηματοδότηση, το business plan δεν είναι απαραίτητα η πρώτη σας ανάγκη.
#03. Επιχείρησε κάτι πρωτότυπο και μοναδικό
Σας έχω νέα: η παρθενογένεση περιλαμβάνει συνήθως μονοκύτταρους ευκαρυωτικούς οργανισμούς, βρυόζωα και βακτήρια – και πολύ πιο σπάνια επιχειρήσεις. Είναι πραγματικά απίστευτος ο αριθμός των ωρών που σπαταλούνται σε brainstorming αντικειμένου νέας επιχείρησης ή νέου branch υπάρχουσας επιχείρησης.
Ό,τι έχετε σκεφθεί, το έχει ήδη σκεφθεί κάποιος άλλος πριν από εσάς. Αυτό που οφείλετε να κάνετε είναι να βρείτε “αυτό το κάτι” που θα μετατρέψει το οικείο, (ακόμη και το απολύτως οικείο) σε κάτι συναρπαστικά νέο! Σας θυμίζω ότι ο Steve Jobs δεν εφηύρε ούτε τον υπολογιστή ούτε το κινητό τηλέφωνο.
#04. Μην διώχνεις ποτέ πελάτη, όσο μικρός και αν είναι
Αυτή είναι μία επιχειρηματική αρχή που όχι μόνο βρήκε πρόσφορο έδαφος και άνθισε στην Ελλάδα της κρίσης, αλλά μεταμορφώθηκε και σε υπέρτατο αξίωμα. Το να διώξεις πελάτη έγινε μεγαλύτερο ταμπού και από το να πετάξεις ψωμί στα σκουπίδια. Δεν είναι όμως έτσι.
Ο νόμος του Παρέτο μας λέει ότι για τα περισσότερα γεγονότα, το 80% των επιπτώσεων προέρχεται από το 20% των αιτιών. Θα δείτε ότι αυτό ισχύει και με το πελατολόγιό σας: το 80% του τζίρου σας προέρχεται από το 20% των πελατών σας. Όταν λοιπόν προσπαθείτε να μη χάνετε κανέναν πελάτη, όσο μικρός, περίεργος και ασύμφορος και αν είναι, δοκιμάζετε τις δικές σας αντοχές.
Όταν δεν διώχνετε ποτέ πελάτη, μοιάζετε με έναν τενίστα που στέλνει κάθε αγώνα στο tie-break! Κάποια στιγμή, δυστυχώς, θα χάσετε.
#05. Κάνε το πάθος σου επιχείρηση
Ναι, πολλοί έκαναν το πάθος τους επιχείρηση και δημιούργησαν αυτοκρατορίες. Ο ιδρυτής της Timberland, Nathan Swartz, προερχόταν από οικογένεια 4 γενιών υποδηματοποιών και τα παπούτσια ήταν το παράφορο πάθος του. Ωστόσο, η αγάπη για ένα αντικείμενο δεν συνεπάγεται πάντα και επιχειρηματική επιτυχία.
Για παράδειγμα, εάν το πάθος σας είναι η θάλασσα, δεν είναι σίγουρο ότι το κατάστημα με είδη σκούμπα και ψαροντούφεκα που ανοίξατε στην ορεινή Αρκαδία θα μεγαλουργήσει. Η συμβουλή να “ακολουθούμε το πάθος” όταν ανοίγουμε τα επιχειρηματικά μας φτερά δεν είναι πάντα η καλύτερη.
Επιχειρήστε όχι με βάση το δικό σας πάθος, αλλά το πάθος των πελατών σας για αυτό που προσφέρετε.
Σχόλια