Υπάρχουν εκατοντάδες βιβλία που γράφονται για την ηγεσία κάθε χρόνο, προσθέτοντας χιλιάδες τίτλους πάνω στο αντικείμενο στους ήδη διαθέσιμους στο Amazon. Υπάρχουν επίσης νέα εργαλεία αξιολόγησης που βασίζονται στην εξέλιξη της επιστήμης της ανθρώπινης συμπεριφοράς, της συναισθηματικής νοημοσύνης και νέοι αλγόριθμοι με τη βοήθεια ηλεκτρονικών υπολογιστών για τη λήψη αποτελεσματικότερων αποφάσεων.
Η πραγματικότητα, ωστόσο, είναι κάπως διαφορετική. Ναι, η βιομηχανία ανάπτυξης ηγετών είναι ακμάζουσα και ναι, υπάρχουν πολλές νέες και ενδιαφέρουσες ιδέες, μερικές από τις οποίες μπορεί να αποδειχθούν χρήσιμες. Όμως, παρά τις πολλές αλλαγές στο πλαίσιο μας, καθώς οι οργανώσεις έχουν γίνει πιο δημοκρατικές και δικτυωμένες, στα βασικά και δομικά της στοιχεία η ηγεσία δεν άλλαξε όλα αυτά τα χρόνια. Ακόμα αποτελεί και θα αποτελεί θεμελιώδη στόχο της να κινητοποιήσει τους ανθρώπους σε μια οργάνωση γύρω από κοινούς στόχους για να επιτύχει αντίκτυπο, σε μεγάλη κλίμακα.
Κλασσικές τεχνικές και μέθοδοι για την επίτευξη του παραπάνω μπορούν να είναι αρκετά αποτελεσματικές και, αν και θεωρούνται παλαιωμένες, μπορεί να επιφέρουν πραγματικά θετικά αποτελέσματα. Η a priori υιοθέτηση ρηξικέλευθων προτάσεων όταν είναι αυτοσκοπός μπορεί να μην έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Οι καλύτεροι ηγέτες με τον μεγαλύτερο αντίκτυπο σχεδόν πάντα αναπτύσσουν αυτές τις έξι κλασσικές θεμελιώδεις πρακτικές που μπορεί να μην είναι πρωτοπόρες και να είναι χιλιοειπωμένες αλλά είναι διαχρονικές και αποδοτικές:
- Ενώνουν και κινητοποιούν τους ανθρώπους γύρω από ένα συναρπαστικό, φιλόδοξο όραμα. Ένα όραμα που θα μιλάει στην καρδιά και στο μυαλό τον ανθρώπων και θα τους κάνει να πιστεύουν πως με την κατάλληλη προσπάθεια θα καταφέρουν πολλά.
- Διαμορφώνουν μία στοχευμένη στρατηγική για την επίτευξη του οράματος, κάνοντας επιλογές σχετικά με το τι πρέπει να γίνει και πότε. Το όραμα πρέπει να μετουσιώνεται σε συγκεκριμένους στόχους και βήματα χρονικά διαρθρωμένα ώστε να μην είναι απλός ένας ευσεβής πόθος.
- Προσελκύουν και κινητοποιούν τους κατάλληλους ανθρώπους και αναπτύσσουν μακροπρόθεσμα τις ικανότητές τους. Η επιλογή κατάλληλων ανθρώπων που κάνουν fit τόσο στην κουλτούρα όσο και στις ανάγκες του ρόλου τους είναι βασική προϋπόθεση αποτελεσματικής ηγεσίας.
- Επικεντρώνονται στα αποτελέσματα και αξιολογούν τις ενέργειες τους.
- Επιδιώκουν τη διαρκή καινοτομία και τη μεταστροφή του καθιερωμένου τρόπου σκέψης. Επιδιώκουν την επίτευξη αντισυμβατικών προτάσεων γιατί ξέρουν πώς είναι αυτές που θα οδηγήσουν σε καλύτερες μέρες. Γνωρίζουν και επενδύουν στον εαυτό τους. Επιδεικνύουν υψηλά επίπεδα αυτοπαρακίνησης και αυτοηγεσίας.
Σίγουρα, μερικές φορές το σημείο εκκίνησης είναι διαφορετικό ή μία από τις πέντε περιοχές απαιτεί μεγαλύτερη βαρύτητα από την άλλη ή η σειρά των δραστηριοτήτων ποικίλλει. Και ναι, οι ηγέτες ασχολούνται με αυτές τις πρακτικές με διαφορετικούς τρόπους, ανάλογα με τις προσωπικότητες και τις καταστάσεις τους. Αλλά αυτές οι πρακτικές στη φιλοσοφία και στο σύνολό τους παραμένουν ίδιες και δε μεταβάλλονται.
Για να μετακινήσουμε τις οργανώσεις τους στο επόμενο επίπεδο, όλοι οι ηγέτες πρέπει να αναπτύξουν συγκεκριμένες πρακτικές· πρακτικές που υποστηρίζονται από πολυάριθμες μελέτες και άρθρα, πολλά από τα οποία είναι πολύ παλιά αλλά διαρκώς επίκαιρα και πολύτιμα. Και παρόλο που οι ηγέτες λειτουργούν σε διαφορετικές βιομηχανίες, γεωγραφικές περιοχές, τεχνολογίες και δομές, εξακολουθούν να ασχολούνται με ανθρώπους που πρέπει να εργαστούν από κοινού για να επιτύχουν έναν κοινό στόχο, κάτι που ήταν και θα είναι πάντα η ραχοκοκαλιά της ηγεσίας.
Πρέπει να βοηθήσουμε τους ηγέτες να κατανοήσουν και να κατακτήσουν τις δοκιμασμένες πρακτικές που υπάρχουν ήδη και που φαίνεται να είναι αποτελεσματικές εάν εφαρμοστούν με τον κατάλληλο τρόπο και στο σωστό περιβάλλον.
Σχόλια