«Γνώθι Μαθών»: Η επιστήμη γίνεται παιχνίδι με τη σπουδαία ιδέα των 16χρονων μαθητών του ΓΕΛ Βραχατίου Κορινθίας [video]
Δεκαπέντε μαθητές της Α’ Λυκείου του ΓΕΛ Βραχατίου έκαναν φέτος τη διαφορά στο σχολείο τους και το νομό Κορίνθου. Υλοποίησαν μια πολύ έξυπνη και οικολογική ιδέα που μετατρέπει τη γνώση σε παιγνίδι!
Στο πλαίσιο της συμμετοχής τους στο πρόγραμμα Μαθητική «Εικονική Επιχείρηση» του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece, τα παιδιά θέλησαν να δημιουργήσουν οικολογικά παιγνίδια μέσα από τα οποία να γίνονται κατανοητοί οι κανόνες της φυσικής, των μαθηματικών, της μηχανικής, της τεχνολογίας.
Με υλικά όπως καλαμάκια από σουβλάκια, υπογλώσσια, διπλόκαρφα, σύρματα, σύριγγες, led, μοτέρ από συσκευές που δεν χρησιμοποιούνται πια, πλαστικά κομμάτια από ανεμιστήρες υπολογιστών, χαλκό τυλιγμάτων, χαρτόνι από χαρτόκουτα, μακετόχαρτο και άλλα πολλά υλικά που συνήθως τα έχουμε για πέταμα, σκέφθηκαν να κατασκευάζουν με βάση τη θεωρία που μαθαίνουν στο σχολείο ηλεκτρικούς κινητήρες, γεννήτριες, ηλεκτρικά κουδούνια, ψηφιακά πληκτρολόγια, ανελκυστήρες και γέφυρες που ανεβαίνουν και κατεβαίνουν με πνευματικό ή υδραυλικό σύστημα, απλές μηχανές και πολλές άλλες κατασκευές.
Τα υλικά συγκεντρώθηκαν, το εργαστήριο στήθηκε, οι κανόνες και το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό. Η «επιχείρηση» ονομάσθηκε «Γνώθι Μαθών», δηλαδή μαθαίνω βιωματικά. Τα εκπαιδευτικά της παιγνίδια έγιναν ανάρπαστα αλλά και οι οδηγίες που τα συνοδεύουν έτσι ώστε ένα παιδί να μπορεί να τα κατασκευάσει μόνο του και να μάθει πολλά, διασκεδάζοντας.
Η χαρά των παιδιών ήταν απερίγραπτη όταν εισέπρατταν συνεχώς πολύ κολακευτικά σχόλια για τη δουλειά τους αλλά και όταν τους απονεμήθηκε «Έπαινος Εκπαίδευσης» από το ΣΕΝ/JA Greece στην Εμπορική Έκθεση της Αθήνας στις 17 Απριλίου στο The Mall Athens.
«Η καινοτομία της επιχείρησής μας είναι ότι προωθεί στο κατάλληλο καταναλωτικό κοινό κυρίως ιδέες για εκπαιδευτικά παιχνίδια (και όχι μόνο τα ίδια τα παιχνίδια) που υλοποιούνται με υλικά που ανακυκλώνονται ή επαναχρησιμοποιούνται και έτσι μειώνει σε μεγάλο βαθμό το κόστος παραγωγής. Οι κατασκευές μας έχουν φαντασία, δημιουργικότητα, πάθος, ψυχαγωγία και …γνώσεις. Δίνουμε νόημα στα μαθήματα του σχολείου και ενεργοποιούμε ακόμα περισσότερο το μυαλό των παιδιών ακόμα και των μεγάλων. Ακόμα και για εμάς τους ίδιους είναι διασκέδαση» δηλώνει ο Πρόεδρος της μαθητικής «επιχείρησης» Τσένγκα Αμαρίλντ.
Πάντα δίπλα στη δημιουργική μαθητική ομάδα, πηγή έμπνευσης, καθοδήγησης και ενθάρρυνσης η εξαιρετική Διευθύντρια του ΓΕΛ Βραχατίου Ευσταθία Ζιούβα και ο σπουδαίος εθελοντής-σύμβουλος Βλάσης Μπιτσάκος, Διευθυντής της Εθνικής Τράπεζας Βραχατίου.
Η κυρία Ζιούβα, με ειδικότητα Ηλεκτρολόγου Μηχανικού και Πληροφορικής είχε την πρωτοβουλία να πάρει το σχολείο μέρος στην «Εικονική Επιχείρηση».
«Πέρυσι και για πρώτη φορά έγινα Διευθύντρια στο Γενικό Λύκειο Βραχατίου και παρακολουθώντας την ηλεκτρονική αλληλογραφία του σχολείου ενημερώθηκα για την ύπαρξη του προγράμματος «Εικονική Επιχείρηση». Αμέσως μου κέντρισε το ενδιαφέρον και δήλωσα συμμετοχή γιατί πίστεψα ότι θα ήταν χρήσιμη εμπειρία τόσο για μένα όσο και για τους μαθητές», δηλώνει η κα Ζιούβα και συνεχίζει: «Παρά την απειρία μου στο συγκεκριμένο αντικείμενο και τα λάθη που έκανα, η συμμετοχή στο πρόγραμμα αποδείχτηκε πολύτιμη γιατί οι συμμετέχοντες μαθητές ενθουσιάστηκαν και αποκόμισαν σημαντικά οφέλη. Αυτή η πρώτη συμμετοχή έσπειρε μέσα μου τη διάθεση να συμμετάσχω ξανά ώστε να αποκτήσω ακόμα μεγαλύτερη εμπειρία και έτσι να μπορέσω να μεταδώσω ακόμα περισσότερα σε μαθητές σχετικά με το «επιχειρείν».
Η κα Ζιούβα καμαρώνει τους μαθητές και τις μαθήτριες που μέσα από το πρόγραμμα κατάλαβαν πώς κάποιοι άνθρωποι συνεργάζονται και ξεκινούν μια επιχείρηση, τη διαδικασία έναρξης, εύρεσης κεφαλαίου και τον τρόπο έναρξης παραγωγής των προϊόντων/υπηρεσιών. «Πρώτος στόχος των παιδιών ήταν η εμπειρία, ο διαγωνισμός και η συμμετοχή σε κάτι εντελώς πρωτόγνωρο για αυτά. Με τα προγράμματα αυτά οι μαθητές ασκούν τη δημιουργική τους σκέψη, μαθαίνουν να συνεργάζονται πάνω σε μία επιχειρηματική ιδέα που τελικά καλούνται να την υλοποιήσουν, να την υποστηρίξουν και να εργαστούν ώστε αυτή να πετύχει στην πραγματική ζωή. Έχει αποδειχτεί ότι μαθητές που έχουν εμπλακεί με την επιχειρηματικότητα, έχουν περισσότερες πιθανότητες να γίνουν επιχειρηματίες και να αναπτύξουν τη δική τους επιχειρηματική δράση» τονίζει η κα Ζιούβα και καταλήγει: «Η μαθητική επιχειρηματικότητα βοηθά στην απόκτηση γνώσεων και ικανοτήτων από τους μαθητές και μαθήτριες, και στην καλλιέργεια θετικών στάσεων για ανάληψη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών. Επίσης, συντελεί στην καλύτερη σύνδεση του σχολικού περιβάλλοντος με τις διαφαινόμενες τάσεις στην καινοτομία και επιχειρηματικότητα, και στα σύγχρονα εργασιακά περιβάλλοντα. Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε κρίση και ναι μεν καταγράφεται σημαντική αύξηση των πολιτών που ξεκινούν νέα επιχειρηματική προσπάθεια, ωστόσο, τα περισσότερα επιχειρηματικά εγχειρήματα είναι αποτέλεσμα ανάγκης, χαρακτηρίζονται από έλλειψη καινοτομίας ενώ κυριαρχούν οι μικρές και οι οικογενειακές επιχειρήσεις, στοιχεία που υποδεικνύουν ότι η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα παραμένει ρηχή. Συνεπώς, η μαθητική επιχειρηματικότητα δίνει την ευκαιρία στα παιδιά ν’ ασχοληθούν μ’ ένα πεδίο, στο οποίο η Ελλάδα χωλαίνει, ανοίγει τους δρόμους τους για σταδιοδρομία και τα βοηθά να γίνουν ενεργοί και αποτελεσματικοί πολίτες. Η κατάλληλη αγωγή των νέων από νεαρή ηλικία, μέσω προγραμμάτων που προάγουν την επιχειρηματικότητα, τη δημιουργικότητα και την ομαδική προσπάθεια, μπορεί να αποτελέσει καταλυτικό παράγοντα για την έξοδο από την οικονομική ύφεση, που βρίσκεται η χώρα μας».
Η κα Ζιούβα προχωρά και σε σημαντικές προτάσεις για την ενημέρωση και επέκταση της μαθητικής επιχειρηματικότητας σε ολοένα και περισσότερα σχολεία. Προτείνει τη διοργάνωση webinars (Web-based-Seminars) για επιμόρφωση εκπαιδευτικών σχετικά με το πρόγραμμα Mαθητική «Εικονική Επιχείρηση» και όχι μόνο αυτών που δηλώνουν συμμετοχή αλλά και την ενσωμάτωση στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών των σχολείων μαθήματος επιχειρηματικότητας και καινοτομίας, στα πλαίσια του οποίου το ΥΠΠΕΘ να δίνει τη δυνατότητα συμμετοχής στο πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» του ΣΕΝ/JA Greece.
Σχόλια