Το Beyond Hackathon είναι ο πρώτος περιφερειακός διαγωνισμός Hackathon στην Ελλάδα που εστιάζει στον κλάδο FinTech. Στις 2 επιτυχημένες διοργανώσεις του μέχρι σήμερα:
- Πάνω από 320 άτομα δήλωσαν συμμετοχή από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Σερβία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
- 52 ομάδες συμμετείχαν στο διαγωνισμό
- 7 καινοτόμες ιδέες, υπηρεσίες και προϊόντα βραβεύτηκαν.
Σκοπός του Beyond Hackathon είναι να αναδειχθεί η καινοτομία ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Με αφορμή την αναγγελία του 3ου Διαγωνισμού, ο Κωστής Πάικος, Διευθυντής Υπηρεσιών e-Business - Retail της Eurobank αλλά και ένας εκ των μεντόρων του Beyond Hackathon, μίλησε στο epixeiro.gr.
Κωστή, πες μας αρχικά τη γνώμη σου για το start-up οικοσύστημα στην Ελλάδα σε σχέση με τον FinTech τομέα.
Αυτή τη στιγμή στην αγορά του Financial Technology πραγματοποιούνται πολύ μεγάλες αλλαγές, οι οποίες καθοδηγούνται από 2 βασικούς παράγοντες, τις πρόσφατες αλλαγές στο Νομοθετικό πλαίσιο και τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας. Αυτοί οι δύο παράγοντες κάνουν disrupt τον τρόπο λειτουργίας και τα μοντέλα επιχειρηματικότητας που επικρατούν στον χρηματοοικονομικό τομέα δημιουργώντας νέες προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες. Η βασική αλλαγή όσον αφορά τη Νομοθεσία αφορά στη νέα κοινοτική οδηγία (Payment Services Directive - PSD2), η οποία δίνει τη δυνατότητα σε τρίτες εταιρείες, που δεν είναι τράπεζες, να αποκτούν πρόσβαση σε τραπεζικά δεδομένα έτσι ώστε να μπορούν να προσφέρουν τραπεζικές υπηρεσίες.
Τι σημαίνει αυτό;
Πρακτικά σημαίνει ότι μια start-up ή ακόμα και μια established εταιρεία μπορεί να φτιάξει μια εφαρμογή, η οποία θα επιτρέπει τη σύνδεση με το API της Eurobank, της Εθνικής ή ακόμα και μιας τράπεζας του εξωτερικού, και να δημιουργήσει ολοκληρωμένες τραπεζικές υπηρεσίες για τους πελάτες της. Οφείλει φυσικά να είναι εναρμονισμένη με τους νέους ρόλους που έχουν θεσμοθετηθεί για το σκοπό αυτό (π.χ. Payments Service Provider, Account Service Provider, Data Protection κ.λπ.). Σύμφωνα με έρευνα της Accenture, αυτό βάζει σε ρίσκο τα τραπεζικά έσοδα σε ποσοστό που μπορεί να αγγίξει το 35% μέχρι το 2020!
Ειδικά στο κομμάτι των πληρωμών υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός αυτή τη στιγμή ακριβώς γιατί είναι πολλοί οι παίχτες που μπορούν να προσφέρουν τέτοιου είδους υπηρεσίες και να αποσπάσουν μερίδιο από την τραπεζική πίτα. Στο χώρο των πληρωμών σήμερα ανταγωνίζονται οργανισμοί από 3 κατηγορίες:
- Τα παραδοσιακά σχήματα, όπως είναι οι τράπεζες, τα Σχήματα πληρωμών (Visa, MasterCard), η Paypal, κ.ά.
- Οι τεχνολογικοί γίγαντες, όπως η Google με το Google Pay, η Apple με το Apple Pay ή το Facebook, το οποίο πρόσφατα ανακοίνωσε τη δυνατότητα αποστολής χρημάτων (P2P payments) μέσω της πλατφόρμας Μessenger στην Αμερική.
- Οι start-ups, οι οποίες, επενδύοντας πολύ στην εμπειρία του χρήστη προσπαθούν να κάνουν disrupt τον τρόπο λειτουργίας των τραπεζών. Τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα στην Ευρώπη είναι η Αγγλική Revolut και η Γερμανική N26.
Επομένως μπορούμε να πούμε ότι ζούμε πλέον την πλήρη διεθνοποίηση του banking και ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί μονόδρομο για τις τράπεζες. Αυτό που λέμε και εμείς στη Eurobank είναι ότι θέλουμε να γίνουμε μια start-up 8 χιλιάδων ανθρώπων. Και πράγματι, αυτή είναι η κατεύθυνσή μας και ας ακούγεται πολύ δύσκολο εγχείρημα για μια παραδοσιακή τράπεζα. Αλλάζουμε την κουλτούρα μας, ξανασχεδιάζουμε τα ψηφιακά μας touchpoints, υιοθετούμε σύγχρονες μεθοδολογίες διαχείρισης έργων και σχεδιασμού προϊόντων (agile, design thinking, κ.ά.), βελτιστοποιούμε τις διαδικασίες μας, έτσι ώστε να γίνουμε ακόμα πιο ευέλικτοι, γρήγοροι και ελκυστικοί στους καταναλωτές. Για την ώρα, το βασικό πλεονέκτημα που έχουν οι τράπεζες είναι το brand τους. Πιο εύκολα θα βάλει κάποιος χρήματα σε μια παραδοσιακή τράπεζα παρά σε μια start-up. Το πλεονέκτημα αυτό όμως έχει αρχίσει να φθίνει σιγά σιγά. Οι νεότερες γενιές σύντομα θα εμπιστεύονται μεγάλα love brands, τύπου Google και Apple, και για τις χρηματοοικονομικές τους συναλλλαγές.
Ο δεύτερος πυλώνας αλλαγών είναι εκείνος της τεχνολογίας. Τα τελευταία χρόνια παρατηρούνται σημαντικές εξελίξεις στον τομέα των ηλεκτρονικών συναλλαγών, καθοδηγούμενες τόσο από συνεχείς μετατοπίσεις στη συμπεριφορά των καταναλωτών, όσο και από τη διάθεση καινοτόμων τεχνολογιών, δημιουργώντας ένα νέο και δυναμικά εξελισσόμενο συναλλακτικό οικοσύστημα. Οι σύγχρονοι καταναλωτές επικοινωνούν, κοινωνικοποιούνται, αποφασίζουν και αγοράζουν με νέους τρόπους, δημιουργούν νέες εμπειρίες χρήσης και διαφοροποιημένες καταναλωτικές συνήθειες. Είναι συνεχώς συνδεδεμένοι, απαιτούν αμεσότητα, ταχύτητα και ευελιξία, ασφαλείς και αξιόπιστες λύσεις, διαθέσιμες 24x7 και από το σύνολο των διεπαφών (touchpoints) που επιλέγουν την κάθε στιγμή (κινητό, social media, In store purchases κ.λπ.). Η τεχνητή νοημοσύνη, το blockchain, οι βιομετρικές μέθοδοι ταυτοποίησης, η επέκταση των ανέπαφων τρόπων πληρωμής, έρχονται να αναβαθμίσουν τον τρόπο με τον οποίο κάνουμε τις καθημερινές μας συναλλαγές και να προσφέρουν εξελιγμένες εμπειρίες χρήσης. Όσο οι τεχνολογίες αυτές ωριμάζουν και το οικοσύστημα ισχυροποιείται, όλο και περισσότεροι καταναλωτές θα αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο εκτελούν τις συναλλαγές τους.
Η προσφορά βέλτιστων εμπειριών εξυπηρέτησης αποτελεί πλέον το μεγαλύτερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για μια τράπεζα. Τα τραπεζικά προϊόντα έχουν τυποποιηθεί σε μεγάλο βαθμό ενώ, τα περιθώρια διαφοροποίησης στο κόστος είναι πλέον ασφυκτικά. Η τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας ελκυστικών εμπειριών χρήσης - οι οποίες μπορούν να παίξουν κομβικό ρόλο στην τελική επιλογή οργανισμού - προς τους καταναλωτές.
Στην Ελλάδα το FinTech οικοσύστημα βρίσκεται υπό διαμόρφωση. Εταιρείες, όπως η Viva, έχουν ήδη κάνει σημαντικά βήματα, ενώ νέες τράπεζες (Challenger Banks) αναμένεται σύντομα να ανταγωνιστούν τις παραδοσιακές. Η στήριξη και η περαιτέρω ανάπτυξη του οικοσυστήματος είναι προς όφελος όλων των μερών και γι’ αυτό κι εμείς στη Eurobank προσπαθούμε να ενισχύσουμε την καινοτομία μέσα από πρωτοβουλίες όπως το Beyond Hackathon. Αφενός,πιστεύουμε πολύ στην ανάπτυξη της νεανικής επιχειρηματικότητας (είμαστε οι πρώτοι στην Ελλάδα που δημιουργήσαμε το Κέντρο Νεοφυούς Επιχειρηματικότητας – egg), αφετέρου,θεωρούμε ότι έχουμε να κερδίσουμε κι εμείς από αυτή τη διαδικασία. Αντί να βλέπουμε λοιπόν τις fintech start-up ως απειλή, τις αντιμετωπίζουμε και ως εν δυνάμει συνεργάτες. Κάποια πλεονεκτήματα που έχουν αυτές οι εταιρείες, όπως το agility, το ταλέντο, το γρήγορο time to market, αλλά και οι ιδέες τους, μπορούν να προσφέρουν αξία και στις υπηρεσίες που προσφέρουμε στους πελάτες μας. Και φυσικά, οι εταιρείες αυτές έχουν να κερδίσουν από την εμπειρία και το μέγεθος ενός τεχνολογικά καινοτόμου Οργανισμού. Άρα, επιθυμούμε τη δημιουργία πολλών fintech start-up και, να είστε σίγουροι, θα δούμε να υλοποιούνται ενδιαφέρουσες συνέργειες.
Υπάρχει όμως FinTech ταλέντο στην Ελλάδα; Γιατί προσφάτως η Transifex ανακοίνωσε πως προσφέρει μπόνους επαναπατρισμού σε προγραμματιστές ακριβώς γιατί δεν έβρισκε τα κατάλληλα άτομα εδώ στην Ελλάδα.
Πράγματι, αυτό το κάνουν και πολλές μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού, ακόμα και χώρες όπως η Ιταλία, όπου προσπαθεί να μετατρέψει το brain drain σε brain gain μειώνοντας τους φόρους για κάποια χρόνια σε περίπτωση επαναπατρισμού. Στην Ελλάδα υπάρχει ένα οξύμωρο γύρω από αυτή τη κατάσταση. Αν και υπάρχει μεγάλη ανεργία στους νέους, υπάρχει παράλληλα πολύ μεγάλη ζήτηση, για παράδειγμα για προγραμματιστές. Και πράγματι, έχουμε τεράστιο πρόβλημα να βρούμε προγραμματιστές. Αυτό όμως είναι κάτι που η αγορά θα μπορούσε σχετικά εύκολα να το καλύψει. Και αυτός είναι ο σκοπός μας με τέτοιου είδους διαγωνισμούς. Να ευαισθητοποιήσουμε τον κόσμο να μπει σε αυτή τη διαδικασία. Μάλιστα, έχουμε δει τόσο από το egg όσο και από τα προηγούμενα Beyond Hackathon, ότι η αγορά ωριμάζει μέσα από τέτοιες διαδικασίες. Στόχος μας είναι να συμβάλλουμε στη δημιουργία ενός πλαισίου όπου θα μπορούν να αναπτυχθούν και να ωριμάσουν τέτοιες ιδέες.
Με αυτή την πάσα που μου δίνεις, Κωστή, θα ήθελα να μου μιλήσεις για το Beyond Hackathon. Τι είναι αυτός ο διαγωνισμός και ποια η φετινή του καινοτομία;
Ο περιφερειακός Διαγωνισμός Beyond Hackathon προσκαλεί ομάδες ή και μεμονωμένες συμμετοχές, να περάσουν ένα Σαββατοκύριακο μαζί μας, και μέσα σε αυτό το περιορισμένο χρονικό διάστημα, να προσπαθήσουν να υλοποιήσουν μια FinTech ιδέα τους. Δεν περιμένουμε να δούμε ένα απολύτως έτοιμο προϊόν αλλά σίγουρα περιμένουμε η ιδέα και η παρουσίασή τους να συνοδεύεται κι από ένα prototype demo. Οι υποδομές που προσφέρουμε στο Διαγωνισμό είναι σημαντικές ενώ, καθόλη τη διάρκεια του Διαγωνισμού οι ομάδες θα καθοδηγούνται στοχευμένα από μέντορες.Ο ρόλος των μεντόρων, δεν είναι να δίνουμε απαντήσεις αλλά να κάνουμε τις σωστές ερωτήσεις και να βλέπουμε τις ιδέες να εξελίσσονται, ενδεχομένως και σε κάτι αρκετά διαφορετικό.
Η καινοτομία του φετινού Beyond Hackathon είναι πως θα υπάρχει προεπιλογή των ομάδων. Αυτό σημαίνει πως ο χρόνος στο Διαγωνισμό θα είναι πολύ πιο παραγωγικός, καθώς οι ιδέες των ομάδων θα είναι πιο ώριμες και με περισσότερες δυνατότητες ανάπτυξης.
Για όσους διαβάζουν το άρθρο αυτή τη στιγμή και παίρνουν την απόφαση να στείλουν την πρότασή τους στον διαγωνισμό, τι συμβουλές έχεις να τους δώσεις;
Να σκεφτούν ανατρεπτικά, out of the box. Δεν χρειάζεται να σκεφτούν κάτι που θα φαίνεται “wow» αλλά κάτι που θα έχει αξία, που θα λύνει ένα πρόβλημα, όσο μικρό ή μεγάλο είναι αυτό. Να απαντάει σε κάποια ανάγκη. Ο τρόπος να το πετύχουν αυτό είναι να μπουν στα παπούτσια των καταναλωτών. Αν είναι οι ίδιοι χρήστες τραπεζικών υπηρεσιών, τι θα ήθελαν να βελτιώσουν; Υπάρχουν σαφώς αρκετοί τομείς με μεγάλο hype αυτή την περίοδο. Υπάρχουν ομάδες που θα θέλουν να φτιάξουν για παράδειγμα chatbots. Θα πρέπει να αναρωτηθούν αν αυτό που πάνε να υλοποιήσουν όμως θα δίνει πραγματική αξία στον τελικό χρήστη ή απλά θα προσπαθήσει να εντυπωσιάσει τους κριτές. Υπάρχουν λύσεις οι οποίες αν στηθούν σωστά, μπορούν πραγματικά να λύσουν σημαντικά προβλήματα, να δίνουν πρακτικό όφελος.
Τέλος, μια περιοχή με ενδιαφέρον για τους συμμετέχοντες έχει να κάνει με το Money Management. Σε αυτό, ένα παράδειγμα είναι τα Personal Financial Management Tools. Αυτά παίρνουν τα δεδομένα του χρήστη από το banking ή από εξωτερικά δεδομένα, με σκοπό τη δημιουργία του κατάλληλου προφίλ/personas έτσι ώστε να προσφέρονται σχετικές (relevant) και συναφείς (contextual) υπηρεσίες στον τελικό χρήστη. Η εφαρμογή να μπορεί να προσφέρει τις κατάλληλες οικονομικές προτάσεις/συστάσεις στον χρήστη για ό,τι έχει να κάνει με τις τραπεζικές του δραστηριότητες αυξάνοντας τα επίπεδα engagement σημαντικά. Είναι πολύ διαφορετικό απλά να τσεκάρω το υπόλοιπό μου σε μια εφαρμογή και διαφορετικό να μου σταλεί μια ειδοποίηση πως το υπόλοιπό μου έχει πέσει κάτω από τον μηνιαίο μου μέσο όρο. Ή αντίστοιχα να λάβω μια ειδοποίηση πως έχω ξοδέψει περισσότερα χρήματα για το σούπερ μάρκετ αυτό το μήνα σε σχέση με τον προηγούμενο και τον μέσο όρο των υπόλοιπων χρηστών με παρόμοια προφίλ. Αυτή είναι μια υπηρεσία που προσδίδει πραγματική αξία στον χρήστη.
Υπάρχει ενδιαφέρον για ιδέες blockchain και κρυπτονομισμάτων;
Φυσικά και μας ενδιαφέρουν. Εδώ θα πρέπει όμως να δούμε ώριμες προτάσεις γιατί είναι περιοχές καινούριες για όλους. Δεν ξέρω αν τώρα είναι η ώρα για τέτοια πρότζεκτ, αλλά σίγουρα είναι μια καινοτομία και το Beyond Hackathon υπάρχει ακριβώς για αυτόν τον λόγο, για να υποστηρίξει καινοτόμες ιδέες. Και εμείς σαν τράπεζα έχουμε βγάλει κατά καιρούς υπηρεσίες που ήταν πολύ μπροστά από την εποχή τους, όπως το e-banking μέσω διαδραστικής τηλεόρασης το 2000, ή τα digital certificates το 2002, αλλά αναγκαστήκαμε κάποια πρότζεκτ να τα ακυρώσουμε γιατί δεν ήταν η αγορά ακόμη έτοιμη για αυτά. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία αναπτύχθηκε τεχνογνωσία και μάθαμε να συμβαδίζουμε με την αγορά.
Αν νιώθετε λοιπόν πως μπορείτε να είστε μία από τις 20 ομάδες που θα ξεχωρίσουν και θα διεκδικήσουν τα βραβεία του Beyond Hackathon, στις 22-24 Ιουνίου, στείλτε την ιδέα σας ως τις 15.06.2018. Αυτή είναι η ευκαιρία σας να αλλάξετε τα δεδομένα στο FinTech τομέα στην Ελλάδα!
Σχόλια