Ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ή αλλιώς γνωστός ως GDPR, τέθηκε σε ισχύ στις 25 Μαϊου 2018. Ο Κανονισμός αυτός αναγκάζει τις εταιρίες να είναι πλέον πιο προσεκτικές όσον αφορά τα δεδομένα που συλλέγουν και επεξεργάζονται, καθώς όσες δεν συμμορφώνονται θα υποστούν βαρύτατες κυρώσεις. Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε ο κ. Μενουδάκος, Πρόεδρος της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, στο epixeiro.gr, το ανώτατο όριο των κυρώσεων ορίζεται σε 10 εκατομμύρια ευρώ ή το 2% του ετήσιου τζίρου μιας εταιρείας και για ορισμένες παραβάσεις σε 20 εκατομμύρια ευρώ ή το 4% του ετήσιου τζίρου.
Παρά το γεγονός όμως πως ο Κανονισμός ψηφίστηκε πριν 2 ολόκληρα χρόνια, η αλήθεια είναι πως αρκετές επιχειρήσεις (είτε από αφέλεια είτε από αδυναμία συμμόρφωσης) δεν κατάφεραν να εναρμονιστούν εγκαίρως. Αλλά πριν αναζητήσουμε τις περιπτώσεις στην Ελλάδα, αξίζει να παρατηρήσουμε τι συμβαίνει στο εξωτερικό, σε μερικά από τα μεγαλύτερα ΜΜΕ διεθνώς. Και θα πάρουμε ως παράδειγμα τις ΗΠΑ. Και πριν αναρωτηθείτε γιατί τις ΗΠΑ, καθώς ο Κανονισμός είναι Ευρωπαϊκός, να υπενθυμίσουμε πως ο GDPR ισχύει για όλους, καθώς αν μια εταιρία εδρεύει στις ΗΠΑ για παράδειγμα, αλλά συλλέγει δεδομένα Ευρωπαίων πολιτιτών, τότε οφείλει να εναρμονιστεί σύμφωνα με τις διατάξεις του GDPR.
Κάπως έτσι λοιπόν, οι σελίδες μερικών εκ των κορυφαίων αμερικανικών ΜΜΕ δεν είναι πλέον διαθέσιμες στους Ευρωπαίους αναγνώστες. Αν για παράδειγμα μπείτε στην σελίδα της NY Daily News, θα αντικρίσετε την παρακάτω εικόνα:
Το μήνυμα γράφει πως: Δυστυχώς, ο ιστότοπός μας επί του παρόντος δεν είναι διαθέσιμος στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Ασχολούμαστε με το θέμα και δεσμευόμαστε να εξετάσουμε επιλογές που υποστηρίζουν το πλήρες φάσμα των ψηφιακών προσφορών μας στην αγορά της ΕΕ. Συνεχίζουμε να εντοπίζουμε λύσεις τεχνικής συμμόρφωσης που θα προσφέρουν σε όλους τους αναγνώστες τη βραβευμένη δημοσιογραφία μας.
Το ίδιο ακριβώς μήνυμα, όπως μπορείτε να δείτε στις παρακάτω εικόνες, εμφανίζεται αντίστοιχα στο Chicago Tribune και τους Los Angeles Times, οι οποίες ανήκουν όλες στον ίδιο όμιλο ονόματι Tronc.
Ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων (GDPR) αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες σε όλο τον κόσμο συλλέγουν και χειρίζονται προσωπικά δεδομένα. Οι αυστηροί κανόνες σχεδιάστηκαν για να δώσουν στους ευρωπαίους πολίτες μεγαλύτερο έλεγχο της ιδιωτικής τους ζωής και των ηλεκτρονικών δεδομένων. Ωστόσο υπάρχουν και εκείνοι οι οποίοι υποστηρίζουν πως οι νέο κανόνες είναι υπερβολικά αυστηροί.
Υπάρχουν όμως εκδότες οι οποίοι έχουν αποφασίσει να ακολουθήσουν μια διαφορετική τακτική από αυτήν του ομίλου Tronc.
Οι ευρωπαίοι αναγνώστες της αρχικής σελίδας του USA Today μπορούν να εισέλθουν τώρα σε μία εντελώς απογυμνωμένη έκδοση, χωρίς διαφημίσεις. Και όταν μπουν στη σελίδα, πάνω πάνω αναγράφεται το εξής μήνυμα: Welcome to USA TODAY NETWORK’S EUROPEAN UNION EXPERIENCE (μτφ. Καλώς ήρθατε στην Ευρωπαϊκή Έκδοση του USA Today), η οποία στόχο έχει να ''εκδιώξει'' τις όποιες ευθύνες από τη σελίδα.
Οι αναγνώστες καλούνται να μάθουν περισσότερα κάνοντας κλικ σε μια δήλωση που λέει: "Φαίνεται ότι μας επισκέπτεστε από μια τοποθεσία στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σας κατευθύνουμε στην εμπειρία μας στην ΕΕ."
Η λογική λέει πως όμιλοι αυτού του τεράστιου βεληνεκούς θα καταφέρουν αργά ή γρήγορα να προσαρμοστούν στον GDPR. Αποτελούν όμως ισχυρά παραδείγματα του πως ο νέος Κανονισμός επηρεάζει σημαντικά την διεθνή αγορά, αγνοώντας για το πόσο μεγάλο όνομα και brand έχεις.
Σχόλια