Η Transifex καταπολεμά το Braind Drain προσφέροντας έως 10 χιλ. Ευρώ μπόνους επαναπατρισμού
Ο Δημήτρης Γλέζος, Founder και CEO της Transifex, μιλά στο epixeiro.gr με αφορμή την απόφαση της εταιρίας να προσφέρει οικονομικά κίνητρα από 5 έως 10 χιλ. Ευρώ σε Έλληνες προγραμματιστές του εξωτερικού για να επιστρέψουν πίσω στην Ελλάδα!
Αρχικά Δημήτρη, πες μας δυο λόγια για την Transifex, για όσους δεν την γνωρίζουν.
Το Transifex είναι μία εταιρία λογισμικού. Ουσιαστικά βοηθάει εταιρίες, κυρίως τεχνολογίας, να μεταφράσουν τα προϊόντα τους σε πολλές γλώσσες. Οπότε για παράδειγμα αν έχετε Airbnb στο κινητό σας και θέλετε είτε να νοικιάσετε είτε να κλείσετε ένα δωμάτιο, όταν χρησιμοποιείτε την εφαρμογή στα ελληνικά, αυτό έχει μεταφραστεί μέσω του Transifex. Πρόκειται για ένα συνεργατικό εργαλείο το οποίο βοηθάει επαγγελματίες μεταφραστές και εταιρίες τεχνολογίας να συνεργαστούν. Όταν έχεις να μεταφράσεις ένα βιβλίο, η διαδικασία είναι να το στέλνεις σε ένα μεταφραστικό γραφείο και θα το πάρεις πίσω μεταφρασμένο. Οι εφαρμογές, το λογισμικό και τα websites ενημερώνονται πολλές φορές μέσα στο μήνα, μερικοί από τους πελάτες μας τα ενημερώνουν πολλαπλές φορές μέσα στην ημέρα! Εκεί ερχόμαστε εμείς και αυτοματοποιούμε την διαδικασία. Η εφαρμογή μας παρακολουθεί το περιεχόμενο και μόλις τροποποιηθεί μια σελίδα στο website μιας εταιρίας ή και μόλις ένας developer αλλάξει κάτι στον κώδικα μιας εφαρμογής, βρίσκουμε αμέσως αν έχουν αλλάξει οι φράσεις της εφαρμογής, τις στέλνουμε αυτόματα σε επαγγελματίες μεταφραστές και μόλις ολοκληρωθεί αυτή μέσω των δικών μας εργαλείων, την επιστρέφουμε πίσω στο σύστημα που πρέπει. Με αυτή την αυτοματοποιημένη διαδικασία, οι πελάτες μας μπορούν να κινηθούν πολύ γρήγορα χωρίς να τους καθυστερούν οι μεταφράσεις.
Η Transifex τρέχει αυτό το διάστημα τώρα ένα πρόγραμμα επαναπατρισμού για Έλληνες μηχανικούς και developers, προσφέροντας 5 έως 10 χιλ. ευρώ μπόνους. Πες μας δυο λόγια για αυτό.
Στο Transifex λοιπόν έχουμε μία ομάδα εδώ στην Ελλάδα και άλλη μία στο Silicon Valley. Επειδή οι πλειονότητα των πελατών μας είναι τεχνολογικές εταιρίες, με έδρα την Αμερική, χρειάζεται να έχουμε μια ομάδα πωλήσεων και μάρκετινγκ εκεί. Η εταιρία αρχικά ξεκίνησε από την Ελλάδα και σήμερα έχουμε ένα γραφείο στην Αθήνα και άτομα που δουλεύουν από το σπίτι τους σε όλη την Ελλάδα, από Πάτρα, Θεσσαλονίκη και ακόμη και από την Μονεμβασιά. Έχουμε αποφασίσει να κρατήσουμε την engineering ομάδα μας εδώ και θέλουμε να την ενισχύσουμε. Το πρόβλημα που παρατηρούμε όμως εδώ είναι το φαινόμενο του Brain Drain. Παρατηρούμε ότι είναι όλο και δυσκολότερο να βρούμε το επίπεδο των εργαζομένων που θέλουμε και ειδικά μηχανικών. Συνεχίζουμε να κάνουμε φυσικά τις προσλήψεις αλλά είναι πιο δύσκολο όπως είπα να βρούμε πλέον τα άτομα με τις απαιτούμενες ικανότητες.
Θα έλεγες επομένως ότι βλέπεις μια έλλειψη ταλέντου;
Υπάρχει σίγουρα σε σχέση με παλιότερα. Έχουν ανέβει και οι απαιτήσεις μας, αναζητούμε άτομα με πολλή όρεξη για δουλειά και δίψα για να πετύχουν κάτι μεγάλο μαζί μας. Είναι πιο δύσκολο από παλιά να βρούμε τα άτομα που χρειαζόμαστε. Ξέρετε, είχαμε καλές σχέσεις με συγκεκριμένα άτομα που εργάζονταν σε άλλες εταιρίες στα οποία είχαμε πει πως αν θελήσουν να αλλάξουν εταιρία, η πόρτα μας είναι ανοιχτή για αυτούς. Έχουμε δει αρκετά από αυτά τα άτομα να φεύγουν στο εξωτερικό, και άτομα τονίζω που θεωρούσαμε εξαιρετικά ταλέντα.
Πώς ακριβώς λειτουργεί το μπόνους; Μένω ας πούμε Αγγλία, Γαλλία ή Βέλγιο, κάνω την αίτησή μου και γίνομαι δεκτός. Ποια είναι η διαδικασία;
Ας πούμε λοιπόν πως έχει γίνει η συνέντευξη και έχουμε ταιριάξει. Έρχεσαι στην Ελλάδα, πληρώνουμε το μπόνους για να βοηθήσουμε στον επαναπατρισμό, και βοηθάμε να εγκατασταθείς, όπως πχ. στα λογισμικά. Το μπόνους τώρα ξεκινάει από 5 χιλιάδες ευρώ και φτάνει τα 10 χιλιάδες, ανάλογα με το αν έχει οικογένεια και από άλλους παράγοντες ανάλογα τις περιστάσεις.
Ποιο είναι το προφίλ του μηχανικού που ψάχνετε;
Κάποιες θέσεις που συσχετίζονται με το προϊόν και τους πελάτες είναι αρκετά διαφορετικές από έναν προγραμματιστή ή έναν designer. Σε όλες τις περιπτώσεις όμως το νο1 πράγμα που κοιτάμε ως εταιρία είναι το πόσο μπορείς να ανελιχθείς, να μεγαλώσεις με την εταιρεία μας μέσα στα χρόνια, να έχεις δίψα για ολοένα και πιο μεγάλα πράγματα. Αυτό είναι βασικό στοιχείο των Αξιών της ομάδας μας. Σε πολλές περιπτώσεις προσλαμβάνουμε πολύ νέα άτομα στα οποία όμως βλέπουμε μια σπίθα, βλέπουμε πως μπορούν σε σύντομο χρονικό διάστημα να γίνουν σημαντικοί παίχτες της ομάδας. Πολύ σημαντικό για εμάς είναι επίσης πως ταιριάζεις με τις αξίες που πρεσβεύει η εταιρία, όπως το να είσαι ομαδικός παίκτης και να κάνεις “own” τη δουλειά σου, το να νιώθεις δηλαδή ότι άμα κάνεις κάτι, θα το κάνεις καλά, θα σου αρέσει αυτό που κάνεις, θα θες να το αναλάβεις και θα νιώθεις περηφάνια για αυτό που κάνεις. Αυτό φυσικά συνδέεται με το πρώτο που ανέφερα, το ότι θέλουμε να εξελίσσεσαι συνεχώς, γιατί αν παραμένεις στάσιμος αυτό φαίνεται γρήγορα στη δουλειά μας.
Πόσα άτομα απασχολεί αυτό το καιρό η Transifex και ποια είναι τα σχέδια προσλήψεων;
Αυτή τη στιγμή απασχολούνται 36 full-time άτομα και μερικά part-time. Από αυτά τα full-time άτομα, 20 είναι στην Ελλάδα. Όσον φορά τις προσλήψεις τώρα, στην Ελλάδα ειδικά έχουμε στόχο να προσλάβουμε φέτος 5 συνεργάτες και 10 του χρόνου.
Μάλιστα έχει ήδη προσβληθεί το πρώτο άτομο μέσω του προγράμματος σωστά;
Ακριβώς. Ο Παναγιώτης Καψοκόλης ήρθε από το Εδιμβούργο, έχει σπουδάσει στην Αγγλία και μετά είχε μια δουλειά στον τομέα του Ανθρώπινου Δυναμικού. Ύστερα από συνεντεύξεις που έγιναν όσο ήταν ακόμα στο Εδιμβούργο, ήρθε εδώ Αθήνα και έγινε μέλος της ομάδας μας. ήθελε να έρθει από πριν εδώ και απλά έψαχνε την αφορμή. Αλλά μπορεί να στα πει και ο ίδιος καλύτερα:
Π.Κ.: Το βασικό νομίζω πως όντας στο εξωτερικό, ήθελα για διάφορους προσωπικούς λόγους να γυρίσω στην Ελλάδα κάποια στιγμή. Απλά είχα στο μυαλό μου πως θα χρειαζόταν να κάνω κάποιους σημαντικούς συμβιβασμούς όσον αφορά το εργασιακό κομμάτι. Εν τέλει αποδείχτηκε πως όχι μόνο συμβιβασμούς δεν έκανα αλλά αποδείχτηκε ένα βήμα παραπάνω στην καριέρα μου. Στάθηκα τυχερός επομένως με την Transifex, γιατί έχω την ευκαιρία να συνεχίσω να εργάζομαι σε ένα διεθνές περιβάλλον. Επομένως για όποιον σκέφτεται να στείλει το βιογραφικό του για το πρόγραμμα αυτό, του το συνιστώ.
Παναγιώτης Καψοκόλης
Με γραφεία σε Αθήνα και Sillicon Valley, υπάρχουν σχέδια επέκτασης για άλλη περιοχή;
Προς το παρόν θέλουμε να ενισχύσουμε αυτά τα 2 γραφεία, που για αυτό και κάνουμε αυτό το πρόγραμμα. Δε σχεδιάζουμε αυτήν τη στιγμή να ανοίξουμε κάποιο γραφείο στην Ευρώπη. Πιστεύουμε στο γραφείο μας εδώ, στην ομάδα, στην Ελλάδα και στα ταλέντα που μπορούμε να βρούμε. Ωστόσο να τονίσω πως είμαστε ανοιχτοί στην δουλειά εξ αποστάσεως, καθώς από τα 20 άτομα στην Ελλάδα, πάνω από 5 εργάζονται εξ αποστάσεως.
Πού πιστεύεις οφείλεται η τόση επιτυχία της εταιρίας;
Η μεγαλύτερη αιτία νομίζω είναι πως το προϊόν λύνει ένα πραγματικό πρόβλημα στον κόσμο. Οι εταιρίες έχουν πελάτες παγκοσμίως πλέον. Σκεφτείτε το facebook ή κάποιο άλλο consumer app, αποκτούν πολύ γρήγορα χρήστες σε όλο τον κόσμο. Οι περισσότεροί μας πελάτες παρατηρούν λοιπόν ότι πάνω από τους μισούς τους χρήστες προέρχονται εκτός Αμερικής. Και οι περισσότεροι από αυτούς νοιάζονται πολύ για το πως η εφαρμογή μπορεί να γίνει ακόμα περισσότερο user friendly. Θέλουν αν δημιουργείται μια ευχάριστη εμπειρία στον χρήστη που θα δημιουργήσει μια σχέση αφοσίωσης. Αυτό όμως είναι αδύνατο αν η εφαρμογή δεν είναι στην μητρική γλώσσα του χρήστη. Κάποτε η τεχνολογία ήταν πιο συγκεκριμένη και όλοι ξέραμε τις αγγλικές λέξεις/εκφράσεις που ήταν απαραίτητες. Σήμερα όμως πλέον, με τα smartphones, τα τάμπλετ, υπάρχουν οθόνες πλέον και στα αυτοκίνητα μας. Ο χρήστης σήμερα δεν είναι μόνο αυτός που σπουδάζει ή ξέρει αγγλικά, είναι και παιδιά που μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα μέσω ακριβώς ενός τάμπλετ ή και θείες και γιαγιάδες που χρησιμοποιούν Viber και smart TV. Ο κόσμος οδηγείται στο να προσφέρονται όλο και περισσότερα πράγματα μέσω της τεχνολογίας. Το «software τρώει τον κόσμο», αλλάζει ο τρόπος που ο κόσμος αλληλεπιδρά μεταξύ του και με την πληροφορία την ίδια. Έτσι, επειδή λύνουμε αυτό το πολύ πραγματικό πρόβλημα, αποκτήσαμε νωρίς πελάτες, οι οποίοι συνεχώς γίνονταν περισσότεροι και μεγαλύτεροι. Και πιστεύω θα συνεχίσει αυτό γιατί πρόκειται για ένα προϊόν που έχει πραγματική αξία και αντίκτυπο στον κόσμο. Έχοντας αυτό, χρειάζεται φυσικά και μια δυνατή ομάδα να μπορεί να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις. Και για αυτό και επενδύουμε πολύ στο ανθρώπινο δυναμικό μας, όπως το κάνουμε και μέσω του προγράμματος που αναφέραμε προηγουμένως.
Τι συμβουλές έχεις να δώσεις σε νέους Έλληνες startuppers;
Από τη πρώτη μέρα που φτιάξαμε την εταιρία, είχαμε στόχο να έχουμε πελάτες, χρήστες που έχουν ανάγκη την εφαρμογή μας. Νομίζω μερικοί entrepreneur που γνωρίζω έχουν ως βασικό στόχο το funding και ως δεύτερο στόχο την εξεύρεση πελατείας. Πολύ φοβάμαι πως αυτό σου αποσπά την προσοχή από την επιτυχία του προϊόντος. Πολλές φορές γιορτάζεται ένα funding ως επιτυχία. Στην πραγματικότητα όμως είναι ένα μέσο για να πετύχεις ένα στόχο. Απλά μερικές φορές, επειδή απορροφάει τόση ενέργεια, κάποιοι μπερδεύουν το funding για στόχο. Η δύσκολη δουλειά όμως στην πραγματικότητα αρχίζει αν όχι την επόμενη κιόλας μέρα μετά το κλείσιμο του round, τουλάχιστον μετά τον πρώτο μήνα εορτασμού. Τα χρήματα αυτά δεν είναι αυτοσκοπός. Το καλό προϊόν που το θέλουν πολλοί πελάτες είναι ο αυτοσκοπός, και το δύσκολο.
Σχόλια