Αλέξανδρος Αγγελόπουλος: Το ζητούμενο είναι να ενεργοποιήσουμε τη νέα γενιά
Ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, Διευθύνων Συμβούλος του Ομίλου Aldemar Resorts, μίλησε στο epixeiro.gr
Τι σημαίνει για εσάς Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και πάνω σε ποιες αξίες και αρχές στηρίζετε την εταιρική σας υπευθυνότητα;
O όρος εταιρική κοινωνική ευθύνη δεν χρησιμοποιείται πλέον με τη συχνότητα που είχαμε συνηθίσει. Τείνει πλέον να αντικατασταθεί από τη λέξη "βιωσιμότητα" αφού το ζητούμενο δεν είναι μόνο το τι κάνει μια εταιρεία αλλά το πώς, και σε τι βαθμό, αυτή μετέχει στις πολιτιστικές, κοινωνικές και οικονομικές ανησυχίες ενός τόπου. Οι αρχές που διέπουν τη βιωσιμότητα δεν έχουν οριστεί με απόλυτη ακρίβεια, σίγουρα όμως περιλαμβάνουν λέξεις όπως ευημερία, ισορροπία και ανάπτυξη και αφορούν τον άνθρωπο, την κοινωνία, το περιβάλλον, σύμφωνα πάντα με τη φέρουσα ικανότητα και όχι την άμετρη.
Στα πλαίσια της ΕΚΕ του Ομίλου, επισκέπτεστε συχνά ακαδημαϊκούς φορείς και είτε με το ρόλο του μέντορα είτε του guest lecturer μεταφέρετε σε νέους ανθρώπους την πραγματική διάσταση της οικονομίας μας, όπου συχνά μιλάτε για την οικονομία της φιλοξενίας αντί του τουρισμού. Πείτε μας δυο λόγια για αυτό.
Έχοντας εξαντλήσει τα όρια συμμετοχής μου σε συλλογικά όργανα κι έχοντας δει και τους περιορισμούς, έκρινα ότι το ζητούμενο είναι να ενεργοποιήσουμε τη νέα γενιά, η οποία προς το παρόν δείχνει τάσεις αποχής, κριτικής ή ακόμα χειρότερα, αντίδρασης. Στον αντίποδα, έχουμε να κάνουμε με την πρώτη γενιά ευφυών, δημιουργικών και εξαιρετικά ταλαντούχων ανθρώπων. Το πώς ενεργοποιούμε τις δυναμικές αυτές αποτελεί το μεγάλο στοίχημά μας κι απαιτεί μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση από αυτή της δικής μου γενιάς. Η αρχή θα γίνει με το διάλογο, κατά προτίμηση το μαιευτικό. Στη συνέχεια, πρέπει οι νέοι να αναμειχθούν σε δημιουργικές εργασίες και προβληματισμούς που να αφορούν την πραγματική οικονομία και όχι την εντελώς στρεβλή άποψη ότι όλα χαρίζονται ή όλα αποτελούν δικαίωμα. Στην πράξη, τα «αγαθά κόποις κτώνται», και είναι έργο ζωής να βάλουμε τα ταλέντα και την ευφυΐα των νέων ανθρώπων σε χρήση για να αντιμετωπίσουμε τη μεγαλύτερη πρόκληση στην ιστορία μας. Να βγούμε από την κρίση με όραμα, στόχευση και προοπτική.
Ο Όμιλος Aldemar στην προσπάθειά του να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ επιχειρηματικότητας και εκπαίδευσης προχώρησε σε συνεργασίες με εκπαιδευτικά ιδρύματα (δημόσια/ιδιωτικά) οργανώνοντας και πραγματοποιώντας εντατικά διάφορες δράσεις. Πείτε μας περισσότερα για αυτό.
Εδώ και τέσσερα χρόνια επισκεπτόμαστε τακτικά σχολές δίνοντας ομιλίες και χτίζουμε σχέσεις με ακαδημαϊκούς φορείς είτε φιλοξενώντας ομάδες προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών στα ξενοδοχεία του Ομίλου, είτε στηρίζοντας διπλωματικές εργασίες, με στόχο να δείξουμε στη νέα γενιά πως λειτουργεί η πραγματική οικονομία, έξω από θεωρίες και άυλες φιλοδοξίες. Το περασμένο καλοκαίρι φιλοξενήσαμε τους φοιτητές του Μεταπτυχιακού Τμήματος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών στην Ολυμπία, σε μία προσπάθεια να τους δείξουμε τον πολυδιάστατο χαρακτήρα της οικονομίας της φιλοξενίας. Η λανθασμένη και περιοριστική αναφορά στην οικονομία της φιλοξενίας ως "τουρισμό", απέτυχε να αναδείξει την προοπτική του μεγαλύτερου επιχειρηματικού οικοσυστήματος της Ελλάδας.
Δυστυχώς, αυτά που λείπουν πολλές φορές είναι η κατεύθυνση και οι στόχοι, με αποτέλεσμα να μην δίδεται προστιθέμενη αξία στα ταλέντα! -Αλέξανδρος Αγγελόπουλος-
Τι εικόνα έχετε για το νέο ταλέντο της χώρας μας;
Ταλέντο υπάρχει πολύ στην Ελλάδα. Δυστυχώς, αυτά που λείπουν πολλές φορές είναι η κατεύθυνση και οι στόχοι, με αποτέλεσμα να μην δίδεται προστιθέμενη αξία στα ταλέντα. Καθήκον της επιχειρηματικής κοινότητας, των πολιτικών και των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι να κατευθύνουν το ταλέντο, να το ελευθερώσουν και να το βάλουν σε χρήση. Στην αντίθετη περίπτωση, το ταλέντο εκδηλώνεται με αντίδραση, βία και απογοήτευση. Εξίσου σημαντικό είναι η σταδιακή επανένταξη του ταλέντου στην κοινωνία και ο εξορθολογισμός της σχέσης του με την τεχνολογία που απορροφά, ευνουχίζει και τελικά απομονώνει δημιουργικούς ανθρώπους, αντί να αποτελεί εργαλείο για το μέλλον τους.
Είναι ο τουρισμός ένας τομέας που μπορεί να καταπολεμήσει το Braind Drain από το οποίο υποφέρει η Ελλάδα;
Η οικονομία της φιλοξενίας είναι το επιχειρηματικό οικοσύστημα στο οποίο στηρίζεται η Ελλάδα. Μπορεί να απορροφήσει τα ταλέντα της χώρας ανεξάρτητα από τον τομέα εξειδίκευσής τους και χωρίς αποκλεισμούς, κυρίως, αξιοποιώντας το σύνολο των δεξιοτήτων τους σε συνδυασμό με τις νέες τεχνολογίες που αναπτύσσονται. Δεν πρέπει να εκπλήσσει ότι οι μεγαλύτερες καινοτομίες σε Ευρωπαϊκό επίπεδο είναι στον τομέα των υπηρεσιών. Παραδείγματα όπως, η Uber, η Airbnb, δείχνουν ότι η Ευρώπη προσανατολίζεται σε μία οικονομία υπηρεσιών που αξιοποιεί όλο το φάσμα της εξειδίκευσης των νέων ακόμη κι αν δεν έχει πετύχει το ιδανικό μείγμα παραδοσιακών και νέων μεθόδων.
Τι προβλήματα αντιμετωπίζει ο κλάδος της φιλοξενίας; Πώς μπορεί η Ελλάδα να εκμεταλλευτεί καλύτερα τον κλάδο;
Με μία σύντομη απάντηση, ο κλάδος της φιλοξενίας στην Ελλάδα δεν έχει αναγνωριστεί από πολιτεία, κοινωνία αλλά και από νέους επαγγελματίες. Είναι λοιπόν άτοπο να προσπαθούμε να δούμε τα επιμέρους προβλήματα όταν στην πράξη, κανένας δεν έχει φτιάξει σχέδιο ανάπτυξης βασισμένο στην οικονομία της φιλοξενίας. Ας αρχίσουμε από κει. Είναι καιρός πια!
Η κοινωνική ευαισθησία και άρα η ισορροπία της κοινωνίας, δεν είναι δουλειά λίγων. Είναι δουλειά όλων. Και είναι θέμα θέλησης! -Αλέξανδρος Αγγελόπουλος-
Τι συμβουλές έχετε να δώσετε σε απόφοιτους που αναζητούν μονοπάτι καριέρας και ταλαντούχους νέους που έχουν όνειρο να αναπτύξουν τη δική τους επιχείρηση στον κλάδο της φιλοξενίας;
Μοναδική συμβουλή προς τους νέους ανθρώπους, αποφοίτους και μη, είναι να έχουν υπομονή και ρεαλισμό για το ποια επαγγέλματα είναι αυτά που έχουν προοπτική στην Ελλάδα. Καλώς ή κακώς, η οικονομία της φιλοξενίας είναι η διέξοδός μας. Ευτυχώς, αποτελείται από τουλάχιστον 400 επαγγέλματα. Ας διαλέξουν ελεύθερα και να τολμούν να ζητάνε συμβουλές. Να εμπιστεύονται το μυαλό και τα χέρια τους περισσότερο απ' ότι την ευκολία που υπόσχονται οι νέες τεχνολογίες.
Πιστεύετε ότι όλες οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να είναι κοινωνικά ενεργές και υπεύθυνες; Ή αυτό είναι κάτι που εξαρτάται από το μέγεθός τους και την οικονομική συγκυρία;
Όλοι οι άνθρωποι μπορούν να είναι κοινωνικά ενεργοί. Το ίδιο ισχύει και για τις εταιρείες, τους δήμους, το κράτος. Η κοινωνική ευαισθησία και άρα η ισορροπία της κοινωνίας, δεν είναι δουλειά λίγων. Είναι δουλειά όλων. Και είναι θέμα θέλησης!
Τι πιστεύει το ανθρώπινο δυναμικό σας για τις αρχές βιώσιμης ανάπτυξης της εταιρείας σας;
Μεγάλο ποσοστό του ανθρώπινου δυναμικού μας βρίσκεται εκτός Αθηνών. Εκεί έχουμε την τύχη να βλέπουμε ότι οι κοινωνικές ευαισθησίες είναι περισσότερο ανεπτυγμένες, τόσο μέσα στην εταιρεία, αλλά όσο και στις ίδιες τις τοπικές κοινωνίες, από ότι είναι στην Αθήνα. Στον αντίποδα, η Ελλάδα στο σύνολό της, και όχι μόνο η επαρχία, χρειάζεται πολύ δουλειά για να κατανοήσουν όλοι τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της καθημερινής τους ζωής.
Πείτε μας 3 συμβουλές που θα δίνατε σε εταιρείες του κλάδου που επιθυμούν να εντάξουν δράσεις εταιρικής υπευθυνότητας στη λειτουργία τους.
Πρώτη συμβουλή, να ακούν και να παρατηρούν τους ανθρώπους που εργάζονται στο χώρο τους. Από εκεί πρέπει όλες οι εταιρείες να αρχίσουν να δείχνουν την ευαισθησία τους. Πολύ σημαντικό είναι να μετρήσουν το ενεργειακό και περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και να αναλάβουν δράση άμεσα για να το μειώσουν. Έχει καταγραφεί, πλέον με τρόπο εμφατικό, ότι η ζωή μας έχει πάρει έναν εντελώς διαφορετικό δρόμο από αυτόν που ίσως θα θέλαμε. Τέλος, θα συμβούλευα να μη θεωρούν τίποτα δεδομένο εφόσον πια κάθε δράση έχει μία αντίδραση την οποία οφείλουμε και να μετρήσουμε και να ελέγξουμε, αλλά ενδεχομένως και να προλάβουμε.
Σχόλια