Ο Κίμωνας Τουσμάνωφ μίλησε στο epixeiro.gr για το Arpato, την πρώτη real-time πλατφόρμα δημοπρασιών στην Ελλάδα για υπηρεσίες και προϊόντα.
Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς, από ποιους και γιατί δημιουργήθηκε το Arpato και ποιος ο σκοπός του;
Το 2009 μετακόμισα στην Ολλανδία για σπουδές στη “Βιομηχανική Διοίκηση” και το 2014 επέστρεψα στην Ελλάδα για πρακτική στο Orange Grove της Ολλανδικής πρεσβείας, στo πλαίσιo των μεταπτυχιακών μου σπουδών στην “Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα”, και τα δύο προγράμματα του πανεπιστημίου του Twente. Η επαφή με την Ολλανδία δεν είναι τυχαία διότι και ο ίδιος κατάγομαι από εκεί κατά το ήμισυ, από την πλευρά της μητέρας μου.
Μετά λοιπόν από εφτά χρόνια απουσίας από την ελληνική καθημερινότητα και έχοντας αποκομίσει ορισμένες εμπειρίες από τη ζωή (όσες δύναται κανείς) σε Κίνα και Ινδία όπου πέρασα συνολικά έναν χρόνο, η ζωή και κυρίως η ιδέα του Arpato με κίνησαν στο να αποφασίσω να επιστρέψω στην Ελλάδα, τη χώρα καταγωγής μου από την πλευρά του πατέρα μου. Χρονικά αυτό συνέβη κατά τη διάρκεια της πρακτικής μου στο Orange Grove. Πριν αφοσιωθώ πλήρως στο Arpato, εργαζόμουν ως ερευνητής στον τομέα του business potential ενός μεγάλου ερευνητικού σχεδίου ρομποτικής του πανεπιστημίου Twente.
Η ιδέα σου δεν είναι τέλεια, εκτός κι αν είναι κύκλος! - Κίμων Τουσμάνωφ -
Ποιο κενό στην αγορά καλύπτει το Arpato, σε ποιους απευθύνεται και ποια τα οφέλη; Πώς ακριβώς λειτουργεί η πλατφόρμα;
Το φαινόμενο της εποχικότητας στους περισσότερους επαγγελματικούς (και μη) κλάδους στην Ελλάδα, και δη στην Ελλάδα του Τουρισμού, είναι σίγουρα αναμενόμενο αλλά ταυτόχρονα ζημιογόνο, εφόσον χάνονται πιθανά κέρδη. Εν μέσω κρίσης, η έννοια της εποχικότητας στην ελληνική αγορά άλλαξε άρδην, καθώς και οι επιπτώσεις της. Τοπογραφικά δεν αφορά αποκλειστικά πλέον τουριστικές περιοχές και χρονικά οι ζημίες υπάρχουν ανεξαρτήτως εποχών. Το φαινόμενο της εποχικότητας αποτελεί πρόβλημα ακόμα και για τους κλάδους ψυχαγωγίας και εστίασης στην πρωτεύουσα της χώρας μας. Εμείς στο Arpato στοχεύουμε να καλύψουμε ακριβώς αυτό το κενό, ξεκινώντας από το νομό Αττικής, που δημιουργεί η εξελιγμένη αυτή μορφή εποχικότητας, που με μια δόση αλήθειας και ειρωνείας μπορούμε να την αποκαλούμε πλέον “καθημερινότητα”. Έχουμε όλοι δει τις ουρές τα σαββατοκύριακα και τα άδεια καταστήματα των καθημερινών.
Ο τρόπος που επιχειρούμε και ευελπιστούμε να καλύψουμε αυτό τη διαφορά μεταξύ προσφοράς και ζήτησης είναι η μετατροπή των αξιών των προϊόντων ή υπηρεσιών που προσφέρουμε σε τιμές δυναμικές και όχι στατικές, που θα καθορίζονται από τους χρήστες, τα θέλω τους και τις οικονομικές δυνατότητες τους εν μέσω των real-time δημοπρασιών. Πιστεύω πολύ στη διαδικασία της δημοπρασίας ως μηχανισμό που τείνει να εξισορροπεί την προσφορά και τη ζήτηση με φυσικό τρόπο.
Τα οφέλη που δημιουργούνται από το Arpato είναι ξεκάθαρα και για τις δύο εμπλεκόμενες πλευρές, τους προμηθευτές και τους χρήστες. Οι προμηθευτές αυξάνουν τα κέρδη τους βελτιώνοντας το ποσοστό πληρότητας τους και παράλληλα υπάρχει η δυνατότητα να γίνουν επιπρόσθετες αγορές από τον πελάτη που ήρθε από το Arpato.
Από τα σημαντικά οφέλη για τους προμηθευτές αποτελεί σαφώς και η διαφήμιση, διότι με την ύπαρξη μιας δημοπρασίας τους η εταιρεία,το προϊόν, η υπηρεσία θα είναι σε μόνιμη επίδειξη όσο διαρκεί η δημοπρασία που προφανώς απευθύνεται σε κοινό πολύ μεγαλύτερο του ενός αγοραστή.
Οι χρήστες θα έχουν τη δυνατότητα να καθορίσουν την τιμή και αξία της δημοπρατούμενης υπηρεσίας ή του προϊόντος βάσει των προσωπικών του αναγκών και αξιολογήσεων μέσω μιας διασκεδαστικής διαδικασίας. Παράλληλα τους δίνεται η ευκαιρία να έχουν επιλογές διασκέδασης, σε ελκυστικές τιμές, που θα μπορούν να προσαρμόσουν στο δικό τους πρόγραμμα, δίνοντας έτσι στον χρήστη μια δεύτερη σημαντική παράμετρο που θα μπορέσει να αξιοποιήσει προς όφελος του. Όφελος για τον χρήστη αποτελεί σαφώς και η ενημέρωση για νέες επιλογές σε συγκεκριμένες περιοχές!
Όσον αφορά τη λειτουργία του arpato.com, έχουμε προσπαθήσει να κάνουμε την διαδικασία όσο πιο απλή γίνεται, εξού και η απλή παρουσίαση:
- Δωρεάν εγγραφή στο arpato.com (μόνο με ένα κλικ αν έχετε Facebook!) ή σύνδεση στον υπάρχοντα λογαριασμό σας.
- Βρίσκω την υπηρεσία ή το προϊόν που με ενδιαφέρει και κάνω προσφορά. Aν κάποιος κάνει υψηλότερη προσφορά, έρχεται αμέσως ενημέρωση μέσω e-mail.
- Η καλύτερη προσφορά στη λήξη του χρόνου κερδίζει.
- Πληρώνει -μόνο- ο νικητής. Ο καθένας μπορεί να κάνει όσες προσφορές θελήσει, είναι εντελώς δωρεάν!
- Ο νικητής έχει 48 ώρες να πληρώσει. Μόλις πληρώσει του αποστέλλεται ο κωδικός εξαργύρωσης μέσω e-mail. Η προμήθεια που κρατά το Arpato, μετά την ολοκλήρωση της πληρωμής, είναι συνυπολογισμένη στην τελική τιμή που έχει καθορίσει ο χρήστης και αποτυπώνεται και στην ιστοσελίδα λεπτομερώς.
Ποια ήταν η ιδέα, η έμπνευση πίσω από την δημιουργία;
Η ιδέα για το Arpato γεννήθηκε το 2015, χρονικά αυτό συνέβη κατά τη διάρκεια της πρακτικής μου στο Orange Grove. Είδα την μεγάλη διαφορά στην κίνηση σε μαγαζιά που ήξερα από πριν φύγω για την Ολλανδία και άρχισα να σκέφτομαι πως θα μπορούσε να επανέλθει η φυσική ισορροπία στον κλάδο αυτόν, σαφώς επηρεασμένος από το γεγονός πως όλη μέρα ασχολούμουν με startups.
Από πόσα άτομα αποτελείται η ομάδα σας;
Προς το παρόν η ομάδα αποτελείται, πέραν εμού, από τρεις βασικούς συντελεστές, τον IT-man, τον Sales-man και τον Marketing -man! Πέραν της πλάκας, έχουν κάνει όλοι τους υπεράνθρωπη προσπάθεια για το Arpato και επί της ευκαιρίας θα ήθελα να τους ευχαριστήσω ολόψυχα.
Έχουν συνεισφέρει βέβαια στην υλοποίηση της ιδέας του Arpato πολλοί άνθρωποι με μεγάλη εμπειρία, παρέχοντας μας τρομερή στήριξη και πολλές συμβουλές. Όλοι τους για μένα, έχουν τον ρόλο του advisor.
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζετε στην καθημερινότητά σας;
Οι προκλήσεις μιας start-up πραγματικά φαίνονται αμέτρητες. Κάθε βήμα, σε κάθε διαδικασία, ειδικά στην Ελλάδα, αποτελεί μια μικρή περιπέτεια. Η μεγαλύτερη πρόκληση που πιστεύω έχουμε να αντιμετωπίσουμε αυτή τη στιγμή, γιατί ας μην ξεχνάμε πως βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή, είναι να εδραιώσουμε ένα brand, το οποίο οι χρήστες θα εμπιστεύονται, θα στηρίζουν και θα τους στηρίζει. Γι’ αυτό και το πρώτο μας μέλημα στο μικρό αυτό διάστημα λειτουργίας μας είναι να βελτιώσουμε τη γενική εμπειρία των χρηστών μας. Είναι απαραίτητο να διατηρείται η ποιότητα όχι μόνο για τους “νικητές” και τις κερδισμένες δημοπρασίες, αλλά σε όλες τις πιθανές εκφάνσεις στην εμπειρία ενός χρήστη στην πλατφόρμα μας. Γι’ αυτό και καλωσορίζουμε κάθε είδους feedback από τους χρήστες μας, μη διστάσετε να μας πείτε την άποψή σας, είτε αφορά τη λειτουργικότητα, είτε πιθανές μελλοντικές δημοπρασίες που θα θέλατε να δείτε!
Τι εμπόδια συναντήσατε στις αρχές και πώς τα ξεπεράσατε;
Νομίζω πως το πρώτο και σημαντικότερο εμπόδιο που συναντά ένας startupper στον δρόμο προς την επαγγελματική επιτυχία, είναι το γεγονός πως καλείται να βγει σε ένα ομολογουμένως τεράστιο και χαοτικό πεδίο μάχης, οπλισμένος μόνο με την ιδέα του. Καλείται να αντλήσει κουράγιο, αισιοδοξία, ελπίδα και κίνητρο αποκλειστικά από κάτι abstract. Κι αφού πείσει τον εαυτό του πως αξίζει τον κόπο και το ρίσκο, πρέπει η ίδια αυτή ιδέα, σε προφανώς πιο προχωρημένη μορφή, να πείσει κι άλλους ανθρώπους, πως αξίζει τον κόπο και το ρίσκο. Ειδικά σε προσωπικό επίπεδο, όπου εξαρχής ήθελα να βρω ανθρώπους με ένα συγκεκριμένο επαγγελματικό mindset και με εμπειρία στον τομέα τους, θεωρώ πως εκεί συνάντησα το μεγαλύτερο εμπόδιο πριν αρχίσει η μερική υλοποίηση του οράματος μας και φαίνεται καλώς εχόντων των πραγμάτων πως τα καταφέρνουμε!
Καθώς άρχισε να παίρνει μορφή το Arpato συναντήσαμε και πρακτικά κάποια εμπόδια, ή έστω θέσαμε κάποιους στόχους δύσκολους που θα απαιτούσαν πολύ περισσότερη προσπάθεια από πλευράς μας αλλά που ήταν και απαραίτητοι για να μπορέσουμε να αποδώσουμε ακριβώς αυτό που θέλουμε στην αγορά. Το ένα κομμάτι αφορούσε στο θέμα των πωλήσεων, όπου έπρεπε να βρούμε μια χρυσή τομή ώστε το Arpato να αποτελεί κερδοφόρο και έμπιστο συνεργάτης των προμηθευτών του. Καταφέραμε τελικά να την βρούμε τροποποιώντας τις συμβάσεις όσες φορές χρειάστηκε, αφότου κάτσαμε και μιλήσαμε με όλους τους προμηθευτές μας, ακούγοντας ακριβώς τι έχουν να μας πουν. Το δεύτερο “τεχνητό” μας εμπόδιο, βρισκόταν στο τεχνικό κομμάτι της πλατφόρμας γιατί προσπαθούμε διαρκώς να αυτοματοποιήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες διαδικασίες, ώστε να μη σταθούν εμπόδιο στους ρυθμούς του scale-up του Arpato.
Τι κάνετε στον ελεύθερο χρόνο σας όταν δεν ασχολείστε με την εταιρία σας;
Η αλήθεια είναι πως δεν έχω πια ελεύθερο χρόνο, υπάρχει απλώς χρόνος που αποφασίζω να κάνω διάλειμμα από το Arpato ή με αναγκάζουν οι φίλοι και η οικογένεια μου να το κάνω! Ευτυχώς οι ώρες μακριά από το Arpato περνάνε με ανθρώπους που έχουν θετική επιρροή στη ζωή μου (και ευελπιστώ και εγώ στη δική τους!) και δραστηριότητες που νιώθω πως θα μου προσφέρουν κάτι, κάνω τακτικά γυμναστική, χαζεύω άρθρα και έρευνες, χαλαρώνω με σειρές και ντοκιμαντέρ, μέχρι να ξαναρπάξω το Arpato (χα!).
Τι θέλετε να δείτε το Arpato να κατορθώνει σε 5 χρόνια από τώρα;
Η απάντηση είναι απλή και ταυτόχρονα υποδεικνύει τη σημαντικότητα της προαναφερθείσας καθημερινής πρόκλησης που συναντάμε, αφορά το brand awareness.
Το όραμα του Arpato σε τέτοιο βάθους χρόνου είναι η καθημερινή μας πρόκληση. Η εδραίωση δηλάδη του Arpato στην ελληνική αγορά και η ταύτιση του ως απάντηση για όλους τους χρήστες του στο “τι θα κάνω σήμερα/αύριο/σε λίγο καιρό” και με τους δικούς τους οικονομικούς όρους. Για ό,τι αξίζει και βολεύει θέλουμε οι Έλληνες να σκέφτονται Arpato.
Αυτό τον καιρό φιλοξενείστε στο Orange Grove. Πείτε μας δυο λόγια για αυτό.
Το Orange Grove είναι μια θερμοκοιτίδα επιχειρηματικότητας της Ολλανδικής πρεσβείας στην Αθήνα. Παρέχει ό,τι χρειάζεται ένας (νέος) επιχειρηματίας για να εξελίξει και να αρχίσει να χτίζει την ιδέα του. Υπάρχουν εβδομαδιαία workshops, σεμινάρια και ένα μεγάλο δίκτυο από επαγγελματίες και επιχειρήσεις που συνεργάζονται με το Orange Grove συνεισφέροντας με τις γνώσεις και τις δυνατότητες τους στην εξέλιξη των start-ups του Orange Grove.
Σε καθαρά προσωπικό επίπεδο θεωρώ πως η μεγαλύτερη αξία του Orange Grove βρίσκεται στο κλίμα και το vibe που κυριαρχεί στον χώρο του. Η συνεργασία,η ησυχία και αρμονική συνύπαρξη μεταξύ των ανθρώπων, είτε πρόκειται για το προσωπικό, τους επιχειρηματίες που έργάζονται στον χώρο ή διάφορους καλεσμένους, δημιουργούν μια ατμόσφαιρα ιδανική για την εξέλιξη και την καλύτερη δυνατή απόδοση των start-ups αλλά και των ίδιων των startuppers. Επιρροές που πιστεύω πηγάζουν από την ολλανδική κουλτούρα, ίσως γι’ αυτό να τις εκτιμώ και ιδιαιτέρως!
Μπορεί κανείς να ξεκινήσει μια startup χωρίς λεφτά και χωρίς επενδυτές;
Είναι εφικτό; Σίγουρα. Είναι εύκολο; Δυστυχώς, όχι. Η μελέτη, η έρευνα, η επιμονή, οι κατάλληλες γνώσεις είναι η καλύτερη αρχή και ο καλύτερος τρόπος να βρεις τους κατάλληλους ανθρώπους να σε πλαισιώσουν, να φτιάξεις την κατάλληλη ομάδα. Είναι όμως αλήθεια πως συχνά αυτά δεν επαρκούν για το πραγματικό scale-up μιας επιχείρησης, την εκτόξευση της. Εκεί απαιτούνται κατά κανόνα εξωτερικά κεφάλαια, είναι λίγες οι περιπτώσεις εταιρειών που τα κατάφεραν χωρίς.
Τι συμβουλές έχετε να δώσετε σε επιχειρηματίες που τώρα είναι στο ξεκίνημα;
Είμαι ακόμα στο ξεκίνημα, οπότε δεν ξέρω αν είμαι ο καταλληλότερος για συμβουλές, αλλά θα έλεγα μια σκληρή αλήθεια που έμαθα στην έως τώρα πορεία μου:
Η ιδέα σου δεν είναι τέλεια, εκτός κι αν είναι κύκλος.
Όσο καλή, πολλά υποσχόμενη, ολοκληρωμένη και να είναι η ιδέα σου, ποτέ δε θα είναι τέλεια, ποτέ δε θα την τελειοποιήσεις. Όχι επειδή δεν μπορείς, επειδή δεν γίνεται! Πρέπει πάντα να αφήνεις χώρο για ενδεχόμενα λάθη, χώρο για πρόοδο.
Η ιδέα και η πίστη στην ιδέα σου είναι σίγουρα σημαντικές και προφανώς απαραίτητες αλλά εξίσου απαραίτητο και ίσως περισσότερο σημαντικό είναι το χτίσιμο μιας ομάδας που να ενισχύει την ίδια αυτή ιδέα και την πίστη σε αυτή.
Αν ήσασταν κλεισμένος σε ένα ασανσέρ με έναν επενδυτή και είχατε 60 δευτερόλεπτα στην διάθεσή σας, τι θα του λέγατε για να τον πείσετε να επενδύσει στην startup σας;
Νομίζω πως απλά θα έβγαζα το κινητό από την τσέπη μου, θα έκανα προσφορά σε μία δημοπρασία που θα μου υποδείκνυε, ώστε να δει και τις επιλογές, και παράλληλα θα του εξηγούσα πως λειτουργεί η πλατφόρμα. Ουσιαστικά, θα προσπαθούσα να τον κάνω πρώτα χρήστη.
Και αν αντίστοιχα είχατε 30 δευτερόλεπτα με έναν πιθανό μεγάλο πελάτη, τι θα λέγατε σε εκείνον;
Αντίστοιχα, θα ακολουθούσα την ίδια τακτική. Εξηγώντας απλώς σε αυτή την περίπτωση πως θα μπορούσε να είναι η δική του η υπηρεσία που θα ήταν σε δημοπρασία...
Σχόλια