NEWSFLASH...
Startup
ανάγνωση

Οι «Fantastic 4» από την Κύπρο που μεγαλουργούν στο χώρο της διαφήμισης

Οι «Fantastic 4» από την Κύπρο που μεγαλουργούν στο χώρο της διαφήμισης

Η Avocarrot, ή αλλιώς πλέον Glispa Connect, όπως μετανομάστηκε η εταιρία από τη 1η Φεβρουαρίου (περισσότερα για αυτό στην συνέχεια του άρθρου) είναι μια πλατφόρμα διαφήμισης, που βοηθάει από την μία τους δημιουργούς εφαρμογών να βγάλουν έσοδα με λιγότερο ενοχλητικό τρόπο σε σχέση με τα banners. Και από την άλλη, βοηθάει τους διαφημιστές, να βρουν το κατάλληλο κοινό. Η εταιρία δημιουργήθηκε από τους Γιώργο Ηρακλέους, Παναγιώτη ΠαπαγεωργίουΚωνσταντίνο Χρίστου και Γιώργο Μακκούλη. 4 φίλοι από τον στρατό, οι οποίοι στην συνέχεια σπούδασαν μαζί και ίδρυσαν μια εταιρία που έφερε την επανάσταση στον χώρο της διαφήμισης. Οι 2 τελευταίοι μίλησαν στο epixeiro.gr.

Θα μπορούσαμε να πούμε επομένως ότι η εταιρία είναι κάτι σαν μεσάζοντας μεταξύ διαφημιστή και διαφημιζόμενου;

Κ.Χ. : Είναι ένα τεχνολογικό προϊόν που χρησιμοποιείται και από τις δύο μεριές, δηλαδή και από τους publishers, που θέλουν να βγάλουν κέδρος από τις εφαρμογές που δημιουργούν, και από τους διαφημιστές, που αγοράζουν αυτόν τον χώρο σε αυτές τις εφαρμογές.

Ποια είναι τα οφέλη για τους χρήστες;

Κ.Χ. : Για τα apps, ο λόγος που μας χρησιμοποιούν είναι κυρίως λόγω του ότι δείχνουμε σεβασμό στην εμπειρία του χρήστη. Δεν καταστρέφουμε την εμπειρία του χρήστη όταν μπαίνει στην εφαρμογή, αλλά αντιθέτως την ενισχύουμε. Από την άλλη μεριά, οι διαφημιστές, λειτουργούν σε ένα real-time biding environment. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν προγραμματιστικά πίσω από έναν υπολογιστή, να ορίσουν τα κριτήριά τους και γίνεται δημοπρασία για την διαφήμιση. Για παράδειγμα, είναι μια κοπέλα, 25 χρονών, που περπατάει να πάει στη δουλειά της το πρωί στο Σαν Φρανσίσκο διαβάζοντας τα τελευταία νέα σε μια εφορμογή. Μέσω όλων αυτών των δεδομένων που ξέρουμε για την κοπέλα αυτή για εκείνη τη συγκεκριμενη στιγμή, οι διαφημιστές επιχειρούν να δείξουν ο καθένας τη διαφήμισή τους μεσω της εφαρμογης που χρησιμοποιεί η κοπέλα. Ετσι, γίνεται μια δημοπρασία, και ο διαφημιστής που είναι διαθετημένος να δώσει τα περισσοτερα χρήματα εκείνη τη στιγμή, είναι και ο νικητής όπου και δείχνει την διαφήμιση του σε κλάσματα δευτερολέπτου. Και αυτό πραγματοποιείται 12 δισεκατομμύρια φορές το μήνα.

Πώς ξεκίνησε η Avocarrot, ή αλλιώς πλέον η Glispa ConnectΗ εταιρία ξεκίνησε με δικά σας έξοδα;

Κ.Χ. : Είμαστε 4 φίλοι οι οποίοι γνωριστήκαμε στον στρατό, στα 18 μας στην Κύπρο. Ύστερα πήγαμε στο ίδιο Πανεπιστήμιο, κάναμε όλοι μαζί και το μεταπτυχιακό και εν τέλει ξεκινήσαμε την Avocarrot. Και οι 4 μας είμαστε από κανονικές οικογένειες. Είχαμε πάρα πολύ μεγάλη ψυχολογική υποστήριξη από τις οικογένειές μας αλλά σε οικονομικό επίπεδο, περάσαμε περίπου 1,5 χρόνο χωρίς να παίρνουμε μισθό. Επομένως αν υπολογίσεις ότι τόσο καιρό εργαζόμασταν χωρίς να πληρωνόμαστε και βάζαμε μέσα συνέχεια τον μόχθο μας, μπορείς να πεις ότι αυτή ήταν μια πρώτη επένδυση εκ μέρους μας. Και ακόμα και μετά τους 3 πρώτους μήνες που πήραμε τις πρώτες μας 100 χιλιάδες, δεν ξοδέψαμε σε μισθούς, αλλά πάνω στο προϊόν, σε οτιδήποτε θα βοηθούσε να μεγαλώσει η εταιρία. Αρχίσαμε να πληρωνόμαστε τα βασικά μόνο όταν πλέον πήραμε το πρώτο μας μισό εκατομμύριο.

Γ.Μ: Ήμασταν τυχεροί που πήραμε την πρώτη μας επένδυση στους 3 μήνες, μας έδωσε κίνητρο και ανάσες. Είχαμε ένα μαξιλαράκι ασφαλείας, ήταν δική μας επιλογή να επενδύσουμε πάνω στο προϊόν.

Η Avocarrot ξεκίνησε από το Λονδίνο πριν έρθει στην Αθήνα. Πες μας δυο λόγια για αυτήν την πορεία.

Κ.Χ. : Μετά τις σπουδές μας, ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε apps καθαρά για δική  μας διασκέδαση. Πήραμε στην συνέχεια το πρώτο βραβείο, μετά είπαμε πώς μπορούμε να βγάλουμε λεφτά, βάλαμε διαφημίσεις, οι οποίες δεν δούλεψαν γιατί ήταν όλες ενοχλητικές, και κάπως έτσι σκεφτήκαμε να δημιουργήσουμε κάτι για λιγότερο ενοχλητικές διαφημίσεις. Η ιδέα μας δούλεψε, άρχισε να μαζεύει περισσότερα clicks, το δώσαμε σε 2-3 χρήστες στο Λονδίνο να το δοκιμάσουν, δούλεψε με επιτυχία και για αυτούς, και έτσι σταματήσαμε ότι άλλα apps φτιάχναμε, και αποφασίσαμε να φτιάξουμε αυτήν την πλατφόρμα, για οποιονδήποτε add developer που έχει apps και θέλει να βγάλει χρήματα με λιγότερο ενοχλητικό τρόπο. Κάπως έτσι έγινε η αρχή στο Λονδίνο. Ύστερα από 3 μήνες, πήραμε τα πρώτα μας χρήματα από επενδυτές του Λονδίνου. Συμμετείχαμε επίσης στον διαγωνισμό Google for Entrepreneurs όπου αναδειχθήκαμε μέσα στις 8 καλύτερες εταιρίες εκτός ΗΠΑ ενώ ψηφιστήκαμε επίσης ως Next Big Thing στο συνέδριο Ad:Tech 2013. Κάπου εκεί καταλάβαμε πως έπρεπε να μεταφερθούμε στη Sillicon Valey, όπου πήραμε μία ακόμη επένδυση μισού εκατομμυρίου. Ύστερα σηκώσαμε έναν ακόμη γύρω δύο εκατομμυρίων, και γενικά σηκώσαμε συνολικά περίπου 3 εκατομμύρια δολάρια και τον Σεπτέμβριο του 2016 έγινε το exit.

Εφόσον λοιπόν τα πηγαίνατε καλά στο Λονδίνο και το Σαν Φρανσίσκο, γιατί πήρατε την απόφαση να έρθετε Ελλάδα;

Κ.Χ.: Καλή ερώτηση. Ήμασταν λοιπόν Λονδίνο και Σαν Φρανσίσκο, δύο από τις πιο ακριβές πόλεις στον κόσμο. Με μισό εκατομμύριο δολάρια μπάτζετ που είχαμε, δεν υπήρχε περίπτωση να αντέξουμε ούτε έξι μήνες. Δεν θα μπορούσαμε να μεγαλώσουμε την ομάδα. Στο Σαν Φρανσίσκο είχαμε τους επενδυτές και τους πελάτες, ήταν εκεί όλο το μάρκετινγκ. Άρα δεν μπορούσαμε να φύγουμε από εκεί, και επομένως έπρεπε να ''μετακινήσουμε'' το Λονδίνο. Πρώτη μας σκέψη η αλήθεια είναι πως ήταν η Κύπρος, όπου κάτσαμε 2-3 μήνες αλλά χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Κάναμε 60-70 συνεντεύξεις, αλλά δεν βρήκαμε συνεργάτες. Έτσι πήγαμε στην Ελλάδα, όπου είπαμε πως είναι θέμα αριθμών να βρούμε αυτό που θέλουμε, διότι είναι 10 φορές μεγαλύτερη από την Κύπρο, με ίδια γλώσσα και κουλτούρα, άρα στατιστικά θα βρίσκαμε κάτι. Φτάσαμε λοιπόν Ελλάδα και ήταν ίσως η καλύτερη απόφαση που έχουμε πάρει, καθώς είμαστε τώρα εδώ 25-30  άτομα και συνεχίζουμε να μεγαλώνουμε. Υπάρχουν απίστευτα μυαλά εδώ. Υπάρχει πολύς κόσμος με όρεξη, με θέληση, με ικανότητες, και θέλουμε αυτά τα άτομα να γίνουν μέρος της οικογένειάς μας. Ένας engineer για παράδειγμα, που είναι ο καλύτερος εδώ, και παίρνει έναν Α' μισθό, αντίστοιχα στο Σαν Φρανσίσκο, ένας engineer με τις ίδιες ικανότητες, θα παίρνει τουλάχιστον 4 φορές μεγαλύτερο μισθό. Εκτός του θέματος μισθού όμως, είναι και το θέμα της αφοσίωσης. Για παράδειγμα, στην Ελλάδα δεν έχεις τόσες πολλές ''απειλές'' να χάσεις τον υπάλληλό σου, δεν υπάρχουν άλλες εταιρίες σαν το facebook, twitter, ώστε να θέλει ο υπάλληλος σε 1-2 χρόνια να αλλάξει εταιρία. Υπάρχει μεγάλη αφοσίωση από τα παιδιά που δουλεύουν εδώ. Ενώ στη Sillicon Valley, στο Σαν Φρανσίσκο, αν χτίζαμε εκεί την ομάδα, θα είχαμε το πρόβλημα ότι θα παίρναμε κάποιον ''φθηνό'', που θα είναι στα όρια του προϋπολογισμού, αμέσως μετά αφότου είχε ολοκληρώσει τις πανεπιστημιακές του σπουδές, θα περνούσε από εκπαίδευση από εμάς, θα ωρίμαζε, θα βελτιωνόταν, θα μάθαινε τον κώδικα κλπ, και στα 2 χρόνια θα έφευγε για την Google ή σε καμιά άλλη startup. Θα ήταν σίγουρο πως κάθε 1,5 με 2 χρόνια θα είχαμε αυτήν την αλλαγή στην ομάδα μας. Είναι δύσκολο εκεί να προσεγγίσεις τα ταλέντα, να τους πληρώσεις και να τους κρατήσεις στην εταιρία. Επομένως έπρεπε να φτιάξουμε ένα δεύτερο γραφείο σε ένα πιο προσιτό περιβάλλον.

Γ.Κ.: Να σημειώσω πως κανένας software engineer δεν έχει σε τίποτα να υστερεύσει από αυτούς του Silicon Valley. Ούτε στον τρόπο που δουλεύουν εδώ τα παιδιά ούτε στον τρόπο σκέψης αλλά ούτε και από θέμα τεχνολογίας, που μπορεί να είμαστε λίγο πίσω εδώ, αλλά είναι σημαντικό πως όλα τα παιδιά εδώ έχουν όρεξη να μάθουν. Το μόνο που πρέπει να προστατέψεις λίγο είναι πως αν οι πελάτες σου βρίσκονται στο εξωτερικό, σίγουρα χρειάζεσαι κάποιον τρόπο να έρχεται αυτό το feedback πίσω στο προϊόν. Αλλά από πλευράς software engineering δεν υπάρχει τίποτα να ζηλέψει κάποιος εδώ από κάποιον του Σαν Φρανσίσκο.

Σκοπεύετε να ανοίξετε καινούριο γραφείο στο Σύνταγμα;

Κ.Χ.: Πράγματι σε 2-3 μήνες θα έχουμε καινούρια γραφεία στο Σύνταγμα, έτοιμοι να μεγαλώσουμε και την ομάδα μας φέρνοντας νέα άτομα. Η αλήθεια είναι πως μεγαλώνουμε με πιο αργούς ρυθμούς από όσο θα μπορούσαμε, αλλά είναι μια συνειδητή απόφαση. Θέλουμε να κάνουμε έλεγχο στην ανάπτυξή μας. Για παράδειγμα, η μαμά εταιρία, μετά την εξαγορά ήθελε να μεγαλώσουμε με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Εμείς θεωρήσαμε πως ήταν πιο συνετό να κάνουμε σταδιακά τις προσλήψεις, με προσεκτικό έλεγχο, γιατί ιδίως για τα πρώτα 25 άτομα που είμαστε τώρα, είναι πάρα πολύ σημαντικό ο πυρήνας που θα χτιστεί να έχει την ίδια κουλτούρα. Ήμασταν πιο αυστηροί από το κανονικό για τα άτομα που θα πλαισίωναν την εταιρία. Αλλά νομίζω μας βγήκε σε καλό, και αν γυρνούσα τον χρόνο πίσω, πιστεύω θα κάναμε τα ίδια. Αλλά τώρα που θα μετακομίσουμε σε νέα γραφεία και υπάρχει πάρα πολλή δουλειά, θα ανοίξουμε πολλές περισσότερες θέσεις εργασίας. Καλούμε οποιονδήποτε είναι software engineer, που του αρέσουν οι προκλήσεις, να έρθει σε επαφή μαζί μας. Σε έναν 1-2 μήνες θα βγουν και επισήμως οι αγγελίες εργασίας, αλλά μπορούν φυσικά και από τώρα να έρθουν σε επαφή.

Ας πάμε τώρα λίγο στην εξαγορά της εταιρίας από την Glispa το 2016. Ήταν η πρώτη εταιρία που σας πλησίασε ή υπήρχαν και άλλες προτάσεις;

Κ.Χ: Είχαν γίνει και άλλες προτάσεις, η πρώτη μάλιστα στα δύο πρώτα χρόνια λειτουργίας, σε αρκετά πρώιμο στάδιο. Προχωρήσαμε αρκετά τις συζητήσεις αλλά τελικά δεν έκλεισε η συμφωνία και ήταν σίγουρα μια καλή επιλογή που δεν έκλεισε η συμφωνία, γιατί δεν ήμασταν στο στάδιο που έπρεπε να πουλήσουμε. Τον καιρό που γίνονταν οι συζητήσεις με την Glispa, είχαμε και άλλες εταιρίες που μας πλησίασαν, εκ των οποίων σοβαρές προτάσεις είχαν οι 3. Από τις 3 προχωρήσαμε στις 2 και εν τέλει έκλεισε η συμφωνία με την Glispa. Οι άλλες 2 εταιρίες που ήρθαν σε επαφή μαζί μας ήταν μια κινέζικη και μια αμερικάνικη.

Ποια ήταν η γενικότερη αντίδρασή σας όταν ήρθε το πρώτο mail από την Glispa. Πόσο καιρό κράτησαν οι διαπραγματεύσεις, πείτε μας δυο λόγια για την όλη διαδικασία.

Κ.Χ: Οι διαπραγματεύσεις κράτησαν συνολικά περίπου 3,5 μήνες. Η αλήθεια είναι όμως πως η Glispa είχε ξαναέρθει σε επαφή μαζί μας από τον προηγούμενο χρόνο. Εμείς όμως δεν το προχωρήσαμε, γιατί μόλις είχαμε πάρει 2 εκατομμύρια. Τον επόμενο χρόνο λοιπόν, ήταν μάλιστα και τα γενέθλιά μου, μου έστειλε ένα άτομο από την Glispa, με τον οποίο είχαμε ξαναμιλήσει και τον ξέραμε, ότι ήθελε να μιλήσει για κάτι στρατηγικό κλπ. Κάπως έτσι έγινε η αρχή. Γίνανε διάφορες κλήσεις, υπήρξε μια συνεργασία και στην συνέχεια εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους για εξαγορά της εταιρίας. Μας ρώτησαν αν μας ενδιέφερε μια πώληση, εμείς από την  πλευρά μας για κάθε τέτοιο μεγάλο συμβάν πρέπει να το προωθήσουμε στο συμβούλιο το οποίο θα εξέταζε την περίπτωση αυτή, και αυτό κάναμε. Βάλαμε και κάποιους ελάχιστους όρους για να κυλήσει ομαλά η διαδικασία, ήμασταν οκ με την πρόταση, και κάπως έτσι έκλεισε η συμφωνία.

Γ.Μ: Όσο καιρό κρατούσαν οι διαπραγματεύσεις, η Glispa έστελνε άτομα στα γραφεία μας εδώ, πηγαίναμε και εμείς στο Βερολίνο, γινόντουσαν συνεντεύξεις σε όλα τα επίπεδα, είχαν ξεσκονίσει τα πάντα. Και όσο προχωρούσε η διαδικασία τόσο καταλάβαιναν την αξία της ομάδας και του προϊόντος και τόσο περισσότερο φυσικά γινόταν ακόμα πιο ισχυρό το χαρτί μας στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

Ποιες είναι οι σημαντικότερες αλλαγές που έγιναν μετά την εξαγορά;

Κ.Χ: Από την αρχή η Glispa έδειξε πολλή εμπιστοσύνη σε εμάς, ακριβώς επειδή όπως ανέφερε και ο Γιώργος, έκαναν πάρα πολλούς ελέγχους για την δουλειά μας. Δεν ήταν τυχαίος ο λόγος εξάλλου που προχώρησαν στην εξαγορά. Η Glispa είναι από τις κατεξοχήν εταιρίες στον χώρο του advertising και ήθελαν να προσελκύσουν τον κόσμο της τεχνολογίας. Και για αυτό είχε τόση επιτυχία η συμφωνία. Προσφέραμε κάτι που δεν είχαν και αντίστοιχα το ίδιο και αυτοί προσέφεραν κάτι που δεν είχαμε εμείς. Εμείς είχαμε την τεχνολογία και αυτοί τις επαφές. Από εκεί και πέρα, γενικά έχουμε μεγάλο έλεγχο πάνω στο προϊόν, στην στρατηγική, γενικά πάνω στο brand, το οποίο άλλαξε από την 1η Φεβρουαρίου από Avocarrot σε Glispa Connect, καθώς η Glispa θέλει να ενοποιήσει όλα τα προιόντα της με ενα unified branding line. Αυτή τη στιγμή, η ομάδα μας συνολικά σε όλο τον κόσμο (Αθήνα, Τελ Αβίβ, Βερολίνο, Λονδίνο, Σαν Φρανσίσκο, Νέα Υόρκη, Πεκίνο, Σάο Πάολο) αποτελείται από περίπου 70-80 άτομα. Τα περισσότερα από τα γραφεία αυτά του εξωτερικού, είναι τμήματα πωλήσεων, και είναι σημαντικό να έχουμε παρουσία ντόπιων σε αυτές τις χώρες να προωθούν το προϊόν μας. Μας βοήθησε πάρα πολύ.

Στα αρνητικά όσον αφορά τις αλλαγές, είμαστε πλέον μέλος μιας πιο μεγάλης εταιρίας, η οποία προσπαθεί τουλάχιστον να έχει μια πιο startup κουλτούρα, αλλά όπως και να το κάνουμε δεν είναι το ίδιο με το να ήμασταν εμείς μόνοι μας, τα πάντα να περνούσαν από εμάς. Αντί να λογοδοτούμε σε επενδυτές, λογοδοτούμε σε μια εταιρία.

Τα πήγατε περίφημα στις διαπραγματεύσεις με την Glispa. Από την εμπειρία που πήρατε, τι συμβουλές θα δίνατε;

Κ.Χ.: Τα ιδανικά σενάρια σε κάθε είδους διαπραγμάτευση, είναι να προσπαθήσεις να βρεθείς σε μια κατάσταση με πολλούς υποψήφιους αγοραστές που θα θέλουν να σε εξαγοράσουν. Εμάς είναι και το προϊόν μας έτσι, όσο περισσότερους υποψήφιους έχει μια διαφήμιση, τόσο μεγαλώνει και η αξία της λόγω ανταγωνισμού. Επομένως αρχικά, αν βρεθείς σε διαπραγματεύσεις, θα ήταν ιδανικό να έχεις όσο το δυνατόν περισσότερους ενδιαφερόμενους. Δεύτερον, πρέπει να έχεις στοιχεία, τα οποία δεν θα τα δώσεις από την αρχή. Θα τα κρατήσεις για μετά, για να έχεις όπλα στην φαρέτρα σου. Και τρίτον, θα έλεγα πως πρέπει να ξεκινήσεις με ψηλές απαιτήσεις, χωρίς όμως να φανείς αλαζόνας. Γιατί αν έχεις τρελές απαιτήσεις μπορεί να σε ακυρώσουν απευθείας. Να έχεις ψηλές απαιτήσεις, αλλά στα όρια του λογικού.

Γ.Κ: Ένα πράγμα που θα πρόσθετα εγώ είναι ότι, θα ακουστεί λίγο κλισέ βέβαια, αλλά να έχεις το θάρρος να σηκωθείς να φύγεις από το τραπέζι. Πρέπει να έχεις θάρρος να πεις ότι οκ, καλή η προσφορά σας, αλλά δεν θα προχωρήσουμε με αυτούς τους όρους. Είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτό, γιατί όσο προχωράει η διαδικασία, τόσο περισσότερο έχεις αφοσιωθεί. Θα έχεις ξοδέψει πλέον πάρα πολύ χρόνο, πάρα πολλή ενέργεια. Εμείς να σκεφτείς ήμασταν τυχεροί γιατί είμαστε 4 ιδρυτές και μπορούσαμε να μοιράσουμε τον χρόνο.  Επομένως, αν δεν έχετε τέτοια ευχέρεια, όσο προχωράει η διαδικασία, οι διαπραγματεύσεις θα γίνονται πιο σκληρές, και μερικές φορές θα θέλουν να σας πατήσουν τον λαιμό. Πρέπει να μπορείς να πεις ότι οκ, δεν θα προχωρήσω με αυτούς τους όρους. Για να το κάνεις αυτό όμως, πρέπει να έχεις και επιλογές. Και αν όχι απαραίτητα άλλες προτάσεις για εξαγορά, μια άλλη επιλογή μπορεί να είναι ένας νέος κύκλος fundraising. Πρέπει πάντα να σκέφτεσαι την μεγάλη εικόνα και να ψάχνεις άλλες επιλογές. Αυτό το πράγμα σε βάζει σε θέση ισχύος. Κάτι ακόμη που θα συμβούλευα άλλες startups, είναι να έχουν καλούς συμβούλους. Είναι πολύ σημαντικό. Μπορεί ένας σύμβουλος να είναι συνήθως ακριβός, αλλά αξίζει την επένδυση, ειδικά σε τέτοιες καταστάσεις. Προσωπικά εμείς επενδύσαμε σε ειδικό δικηγορικό γραφείο του Silicon Valley για να μας βοηθήσει με τις λεπτομέρειες των όρων συμφωνίας. Είναι άτομα με εμπειρία σε τέτοιες συμφωνίες, και έχουν πείρα πάνω σε πράγματα τα οποία εσείς μπορεί να μην τα γνωρίζετε. Σε βοηθούν να βάλεις τις κόκκινες γραμμές σου και να προσέξεις πράγματα που ειδάλλως μπορεί να σου ξέφευγαν. Αλλά φυσικά είναι και ένα ρίσκο, γιατί μπορεί εσύ να επενδύσεις σε έναν σύμβουλο αλλά τι γίνεται αν δεν κλείσει η συμφωνία; Για αυτό και οι διαπραγματεύσεις αποτελούν μια πραγματικά πολύ ψυχοφθόρα διαδικασία μέχρι και την τελική ημέρα που θα υπογράψεις, που ακόμη και εκεί, μέχρι και το τελευταίο δευτερόλεπτο το άγχος σε κυριεύει.

Επομένως είναι εφικτό να ξεκινήσει μια startup χωρίς κάποιο μεγάλο κεφάλαιο;

Γ.Μ: Μπορείς και χωρίς κάποιο κεφάλαιο να κάνεις την αρχή και υπάρχουν πολλά παραδείγματα που το έχουν αποδείξει. Μπορείς να βρεις λεφτά από Vc’s ή angel investors, αλλά το πιο βασικό έξοδο, ιδίως όταν ξεκινάς είναι το ανθρώπινο δυναμικό. Αν η ομάδα μπορεί για παράδειγμα να μένει με τους γονείς, να έχει το φαγητό στο σπίτι, τα laptop και έναν χώρο να δουλέψει, τα πολύ πολύ βασικά έξοδα δηλαδή, είναι αρκετά για να χτίσει το προϊόν και να βελτιώσει την αξία του στο αρχικό στάδιο. Εμείς τον πρώτο καιρό δουλεύαμε σε καφετέριες. Ήμασταν θυμάμαι και οι 4 μας σε ένα ασανσέρ , βγάζαμε φωτογραφίες και λέγαμε είμαστε εδώ ολόκληρη η εταιρία και πηγαίνουμε πάνω κάτω σε ένα ασανσέρ. Θέλω να πω, ήμασταν 4 παιδιά, με 4 σακίδια και laptop και δουλεύαμε καθημερινά πάρα πολύ σκληρά. Πιστεύουμε πως υπάρχουν ευκαιρίες μέσα στα προβλήματα, απλά πρέπει να έχεις συγκεκριμένη νοοτροπία για να βρεις αυτές τις ευκαιρίες. Να πέσεις με τα μούτρα σε ένα πρόβλημα που κανένας δεν θέλει να το ακουμπήσει, και να βρεις την λύση. Εμάς μας βοήθησε το γεγονός ότι η αγορά στην οποία απευθυνόμασταν ήταν διεθνής.  Αυτό ήταν πολύ σημαντικό πιστεύω, γιατί αν είσαι για παράδειγμα εδώ στην Ελλάδα, και αποφασίζεις να κάνεις target στην αγορά της Ελλάδας μόνο, σε επηρεάζει η οικονομία στο μάξιμουμ. Αν έχεις όμως να παίξεις με την διεθνή οικονομία, μπορείς να είσαι εδώ στην Ελλάδα, χωρίς να επηρεάζεσαι τόσο από την τοπική οικονομία.

Μελλοντικά λοιπόν, εκτός του γραφείου που ανοίγει στο Σύνταγμα, τι άλλο μπορούμε να περιμένουμε; 

Κ.Χ: Εκτός του νέου γραφείου και του ότι σκοπεύουμε να μεγαλώσουμε την ομάδα, έρχονται μερικά νέα καινοτόμα προϊόντα για τα οποία είμαστε ενθουσιασμένοι. Είναι προϊόντα που αποτελούν στοίχημα για εμάς, που αν βγουν, θα προκαλέσουν σημαντικές αλλαγές. Δουλεύουμε πολύ πάνω στην καινοτομία και προσπαθούμε να λύσουμε σημαντικά και περίπλοκα προβλήμματα.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr