Η Έφη Κουδελή, Γενική Διευθύντρια στο Thessaloniki Convention Bureau - TCB, μίλησε στο epixeiro.gr για την προσπάθειά της να αναδείξει την Θεσσαλονίκη ως προορισμό συνεδριακού και επαγγελματικού τουρισμού!
Τι είναι το Thessaloniki Convention Bureau και τι σκοπό έχει;
Το Thessaloniki Convention Bureau είναι ο αστικός μη κερδοσκοπικός φορέας που προωθεί τις υποδομές και τις υπηρεσίες της Θεσσαλονίκης στο εξωτερικό. Σκοπό έχει την προσέλκυση επαγγελματικού και συνεδριακού τουρισμού.
Ποια είναι τα οφέλη για τα μέλη του Thessaloniki Convention Bureau; Τι υπηρεσίες παρέχονται;
To Thessaloniki Convention Bureau ξεκίνησε το 2014 από την πρωτοβουλία 17 ιδρυτικών μελών. Αυτή τη στιγμή αριθμούμε 47 μέλη που συνεχώς αυξάνονται. Το Convention Bureau αποτελεί το βασικό εργαλείο εξωστρέφειας για τη δικτύωση μιας επιχείρησης με τη διεθνή βιομηχανία των συναντήσεων και των συνεδρίων (MICE industry), αλλά και σε εθνικό και τοπικό επίπεδο. Οι βασικές υπηρεσίες προς τα μέλη μας είναι η προβολή μέσα από εργαλεία και ενέργειες του TCB, όπως η συμμετοχή μας στις μεγαλύτερες κλαδικές εκθέσεις και Β2Β events, lobbying και υποστήριξη του συνεδριακού τουρισμού σε επίπεδο φορέων λήψης αποφάσεων, άμεση ενημέρωση/κοινοποίηση ζητήσεων (Request for Proposals). Τα μέλη μας απολαμβάνουν καθεστώς προτίμησης/διακεκριμένης σύστασης, συμμετοχή σε site inspections και ταξίδια εξοικείωσης (Fam trips, Press trips), σεμινάρια, workshops, θεσμική υποστήριξη στη διεκδίκηση διοργανώσεων κα.
Η αποστολή σας είναι να καθιερώσετε τη Θεσσαλονίκη ως παγκοσμίου κλάσης συνεδριακό προορισμό. Με ποιους τρόπους χτίζετε το συνεδριακό προφίλ της Θεσσαλονίκης; Ποιοι είναι οι στόχοι σας σαν γενική διευθύντρια του Thessaloniki Convention Bureau;
Αποστολή μας είναι να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη διεθνώς τη θέση που της αξίζει ως προορισμός συνεδριακού και επαγγελματικού τουρισμού. Μέσα στα 4 πρώτα χρόνια λειτουργίας του φορέα καταφέραμε να τοποθετήσουμε τη πόλη στην υψηλότερη ιστορικά θέση: στην 53η θέση στην Ευρωπαϊκή και 98η στην παγκόσμια κατάταξη, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του ICCA-International Congresses & Conferences Association. Η Θεσσαλονίκη για πολλά χρόνια δεν είχε εκπροσώπηση στην αγορά MICE. Έτσι, για τους έμπειρους ταξιδιώτες του επαγγελματικού τουρισμού των συναντήσεων και των συνεδρίων, η Θεσσαλονίκη αποτελεί μια νέα πρόταση. Η πόλη διαθέτει ένα μοναδικό συνδυασμό χαρακτηριστικών που την καθιστούν ιδανικό προορισμό για διοργανώσεις από 50 έως 2.500 άτομα: είναι πόλη μικρού μεγέθους, συμπαγής, ασφαλής, με καλή αεροπορική συνδεσιμότητα, ιστορικά πολυπολιτισμικό χαρακτήρα, με την μεγαλύτερη ακαδημαϊκή κοινότητα στην Ελλάδα, το μεγαλύτερο εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο, στο κέντρο της πόλης. Τέλος, σε επίπεδο εμπειρίας, η πόλη διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα σε μήκος αστικά θαλάσσια μέτωπα, με θέα το υψηλότερο βουνό της Ελλάδας, τον Όλυμπο και μοναδικό ηλιοβασίλεμα στο κέντρο της πόλης.
Οι στόχοι στον επαγγελματικό τουρισμό είναι μακροπρόθεσμοι και πρέπει να έχουν ορίζοντα 4-5 χρόνων. Εμείς ήδη βαδίζουμε σύμφωνα με το στρατηγικό σχεδιασμό μας. Θα θέλαμε το TCB, εκτός από τον τουρισμό να συνδεθεί περισσότερο με την καινοτομία, τη παραγωγή γνώσης και την επιχειρηματικότητα στην πόλη. Για αυτό προχωράμε στην υλοποίηση του Ambassadors Program για την σύνδεσή μας με την πανεπιστημιακή κοινότητα. Σκοπός μας είναι να δημιουργηθεί ένα στέρεο συνεδριακό προφίλ προορισμού που βασίζεται στην παραγωγή και την μετάδοση της γνώσης.
Ποιες αγορές του εξωτερικού δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην Θεσσαλονίκη;
Στοχεύουμε στις παραδοσιακές αγορές που ήδη γνωρίζουν και προτιμούν την Θεσσαλονίκη όπως Τουρκία, Ρωσία, Ισραήλ αλλά και νέες ανερχόμενες αγορές. Έχουμε ήδη προσεγγίσει την αγορά της Πολωνίας και φέτος ετοιμάζουμε ταξίδια εξοικείωσης για διοργανωτές από Ρωσία, Ηνωμένο Βασίλειο και Γερμανία.
Πείτε μας δυο λόγια για την συνεργασία σας με το Δημαρχείο Θεσσαλονίκης.
Έχουμε στενή συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης όπως και με τους όλους τους φορείς της πόλης και αναπτύσσουμε πολλές συνέργειες και στοχευμένες δράσεις για τον τουρισμό με εξαιρετικά αποτελέσματα. Απόδειξη αυτού είναι ότι το TCB είναι ο βασικός συνεργάτης του επιτυχημένου προγράμματος «Διπλωματία Πόλεων» της Αντιδημαρχίας Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Τι σας ώθησε στο να ασχοληθείτε με τον ελληνικό τουρισμό;
Η ενασχόληση μου με τον τουρισμό προέκυψε φυσιολογικά. Απολαμβάνω τη δουλειά μου γιατί προϋποθέτει εξωστρέφεια και μου δίνει τη δυνατότητα να έρχομαι σε επαφή με τη διαφορετικότητα και συνεπώς να γνωρίζω καλύτερα τον εαυτό μου. Το βασικό μου κίνητρο όμως είναι το πάθος μου για τις πόλεις, η δυνατότητα που μου δίνεται να παράγω αξία και να συνεισφέρω από τη θέση μου στην ανάπτυξη της πόλης μου.
Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι σταθμοί στη μέχρι σήμερα επαγγελματική σας καριέρα και για ποιους λόγους;
Δεν έχω σταθμούς. Χρειάζονται πάρα πολλές μικρές και μεγάλες διαδρομές για να φτιαχτεί η μοναδική πορεία του κάθε ανθρώπου. Θα ξεχώριζα ωστόσο την απόφαση να φύγω από την Ελλάδα και την επιστροφή μου σε αυτή ως μια σημαντική διαδρομή στην επαγγελματική μου πορεία. Ως πιο πρόσφατη επιτυχία-διαδρομή θα κατέγραφα την επιτυχή διεκδίκηση για τη Θεσσαλονίκη του 8ου UNWTO Meeting on Silk Road Tourism του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού που θα πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2018. Αποδεικνύει πως με συνέργιες, σε αυτή την περίπτωση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του Αριστοτελείου Πανεπιστήμίου Θεσσαλονίκης και του TCB, πάθος και πίστη μπορούμε να επιτύχουμε πολλά.
Ψηφιστήκατε πέρσι από το Kongress Magazine στους πρώτους Top Meetings Architects. Τι σημαίνει αυτή η διάκριση για εσάς;
Είναι σημαντική η αναγνώριση μου σε διεθνές επίπεδο και μάλιστα στην τουριστική βιομηχανία που ο ανταγωνισμός είναι σκληρός. Είναι σημαντικό για όλους εμάς, που επιμένουμε να εργαζόμαστε στην Ελλάδα του 2018, να αποδεικνύεται ότι οι προσπάθειές μας μπορούν να ξεπεράσουν τα όρια της Ελλάδας.
Πριν από το Thessaloniki Convention Bureau, είχατε ζήσει και εργαστεί επί 10 συναπτά έτη στην Ισπανία. Τι εμπειρίες αποκομίσατε από εκεί; Τι σας οδήγησε στην απόφαση να γυρίσετε στην Θεσσαλονίκη και τον Αύγουστο του 2014 να αναλάβετε την τωρινή σας θέση; Ποιες σκέψεις πέρασαν από το μυαλό σας όταν αναλάβατε την θέση της Διευθύντριας του Thessaloniki Convention Bureau;
Στην Ισπανία ολοκλήρωσα τις σπουδές μου με 2 μεταπτυχιακά και απέκτησα πολύτιμη επαγγελματική εμπειρία σε διεθνές περιβάλλον. Στη διάρκεια της πενταετούς εργασίας μου στο Γραφείο Εξωτερικού του ΕΟΤ στη Μαδρίτη της Ισπανίας έμαθα πώς λειτουργεί ο δημόσιος τομέας και να αναγνωρίζω τις παθογένειες αλλά και τα δυνατά σημεία του. Στη συνέχεια, η απόφαση μου να παραιτηθώ για να εργαστώ στο μεγαλύτερο hub της IATA στην Μαδρίτη, μου έδωσε τη δυνατότητα να δουλέψω σε ένα περιβάλλον εξαιρετικά υψηλού επαγγελματισμού με δυνατή εταιρική κουλτούρα. Το μεγαλύτερο κέφαλαιο μου από την εμπειρία μου στο εξωτερικό είναι οι άνθρωποι που γνώρισα και οι εμπειρίες ζωής που με διαμόρφωσαν, όπως η έκθεση μου στη διαφορετικότητα.
Η απόφαση μου να επιστρέψω στην Ελλάδα το 2013 εν μέσω της κρίσης βασίστηκε καθαρά στην προσωπική μου ανάγκη για επιστροφή στις ρίζες μου. Η γιαγιά μου λέει «Κάθε πέτρα είναι βαριά στον τόπο της» και εγώ επέστρεψα για να μετρήσω το νέο ειδικό βάρος που είχα αποκτήσει, χωρίς καμία ασφαλιστική δεικλίδα, παρά μόνο τις ικανότητες μου. Επέστεψα σε μια διαφορετική χώρα από αυτή που άφησα. Γνωρίζοντας ότι με την αξία μου μπορώ να τα καταφέρω, ονειρευόμουν μια θέση απο την οποία να προωθώ τη Θεσσαλονίκη ως προορισμό στο εξωτερικό. Η παρούσα θέση μου ως Διευθύντρια του Thessaloniki Convention Bureau αποτέλεσε την μεγαλύτερη πρόκληση στην επαγγελματική μου καριέρα μέχρι σήμερα.
Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι μια γυναίκα να αναλάβει επιτελική θέση σε επιχείρηση, φορέα κλπ. του ελληνικού τουρισμού δεδομένου ότι οι εν λόγω θέσεις ως επί των πλείστων «ανδροκρατούνται»;
Οι δεξιότητες και οι ικανότητες δεν καθορίζονται από το φύλο, είναι στο μεγαλύτερο βαθμό τους κοινωνικά επίκτητα χαρακτηριστικά που τους αποδίδονται. Αλλά αν θεωρήσουμε ότι το multitasking αποτελεί βασικό γυναικείο χαρακτηριστικό τότε ναι συμβάλει σημαντικά σε ρόλους όπως event management. Ζούμε σε μια εξαιρετικά ανδροκρατούμενη και σεξιστική κοινωνία και ειδικότερα η ελληνική δεν δίνει τις ίδιες ευκαιρίες στα δύο φύλα. Τελευταία έχουμε αισιόδοξα μηνύματα και βλέπουμε ότι αυτή η πραγματικότητα αλλάζει. Το ίδιο ισχύει και στον τουρισμό. Προσωπικά δεν πιστεύω ότι είναι δύσκολο να αναλάβει μια γυναίκα επιτελική θέση λόγω φύλου. Αυτό που πραγματικά το κάνει δύσκολο είναι ο συνδυασμός των ρόλων στους οποίους καλείται να ανταποκριθεί η σύγχρονη γυναίκα: σύντροφος, γυναίκα, μητέρα, επαγγελματίας και πολλούς άλλους κατά περίπτωση. Όταν ανήκεις σε πιο αδύναμη κοινωνικά ομάδα, όπως π.χ. το γυναικείο φύλο, πρέπει να γίνεις τόσο καλός, ώστε να μη μπορούν να σε αγνοήσουν.
Σχόλια