Η φήμη μίας μάρκας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το κοινωνικό της αποτύπωμα
Ο Κώστας Σταματάκης, Chief Marketing & Customer Officer της Κωτσόβολος, μίλησε στο epixeiro.gr για τις δράσεις Εταιρικής Υπευθυνότητας της εταιρίας.
Τι σημαίνει για εσάς Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και πάνω σε ποιες αξίες και αρχές στηρίζετε την εταιρική σας υπευθυνότητα;
Η Κωτσόβολος τα 67 χρόνια που βρίσκεται στην Ελληνική αγορά διαθέτει έντονο ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα και με τις δράσεις της δείχνει πως το αίσθημα κοινωνικής ευθύνης τη διακατέχει σε κάθε απόφασή της. Με αυτό ως γνώμονα, δεσμευόμαστε να προσφέρουμε έμπρακτα προς την κοινωνία, ανταποδίδοντας την εμπιστοσύνη που μας έχει δείξει όλα αυτά τα χρόνια. Η εξέλιξη της κοινωνίας και οι αυξανόμενες ανάγκες που δημιουργήθηκαν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, ώθησε την εταιρεία στη δημιουργία συντονισμένων ενεργειών και δραστηριοτήτων στο χώρο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης κάτω από την έννοια του «πράττειν». Για την ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ το «πράττειν», απαρέμφατο του ρήματος «Πράττω», σημαίνει να ενεργώ θετικά για θέματα που αφορούν σε τέσσερις βασικούς πυλώνες και ενσωματώνουν τις αξίες της εταιρείας για: την Κοινωνία, το Περιβάλλον, την Αγορά, τον Άνθρωπο.
Ποια είναι η στρατηγική σας όσον αφορά την ΕΚΕ και ποιες είναι οι προτεραιότητές σας; Σε ποιους άξονες επικεντρώνεται το ενδιαφέρον σας;
H Κωτσόβολος δραστηριοποιείται στους παραπάνω βασικούς πυλώνες και έχει δημιουργήσει συγκεκριμένα προγράμματα τα οποία αποτελούν μετουσίωση της φιλοσοφίας της, να βάζει στο επίκεντρο τον άνθρωπο και να βελτιώνει την καθημερινότητά του. Έχουμε πάντα ως γνώμονα τις ανάγκες των πελατών μας αλλά και όσων μας χρειάζονται. Έτσι, δεδομένου ότι δραστηριοποιούμαστε στον τομέα της λιανικής πώλησης ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών, αναπτύξαμε προγράμματα συναφή με το αντικείμενό μας.
Οι εταιρείες οφείλουν να δίνουν έμφαση στις ενέργειές τους στις τοπικές κοινωνίες που δραστηριοποιούνται -Κώστας Σταματάκης-
Πείτε μας μερικά λόγια για τις βασικές σας δράσεις: «Ημέρα Καλής Πράξης», «KODE Project» και «Δεύτερο Σπίτι»
Στην Κωτσόβολος, μέσα από την καθημερινή μας επαφή με 100.000 πελάτες από όλα τα κανάλια επαφής με τους πελάτες μας, λαμβάνουμε το μήνυμα πως υπάρχει η ανάγκη να δημιουργούμε ενέργειες που ανταποκρίνονται στις συνθήκες της εποχής και στις ανάγκες των συνανθρώπων μας.
Συγκεκριμένα, μέσα από το πρόγραμμα Δεύτερο Σπίτι, η Κωτσόβολος παροτρύνει τον κόσμο που έχει μία ή παραπάνω ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές τις οποίες δε χρειάζεται να τις προσφέρει σε ένα σπίτι που τις έχει ανάγκη. Η εταιρεία, αναλαμβάνει να παραλάβει τη συσκευή, από οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας δωρεάν, να την επισκευάσει –αν χρειάζεται-, να την απολυμάνει και να την παραδώσει στη νέα της οικογένεια. Η πρωτοβουλία έχει ως αποδέκτες τις οικογένειες που ενισχύουν οι δομές κοινωνικής στήριξης των Δήμων Αθηναίων, Θεσσαλονίκης, Κομοτηνής, Ιωαννίνων και Χίου, ενώ θα επεκταθεί στους Δήμους Λάρισας και Ηρακλείου το 2018. Η πρωτοβουλία «Δεύτερο Σπίτι για τη συσκευή που δεν χρειάζεσαι» της Κωτσόβολος ολοκλήρωσε τον 1ο χρόνο της δράσης της, προσφέροντας 720 βασικές ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές σε άπορες οικογένειες που τις είχαν πραγματικά ανάγκη και παροτρύνει τον κόσμο που έχει μία συσκευή που δεν χρειάζεται να καλέσει στο 210 289 9999 και να δηλώσει την επιθυμία του να την προσφέρει σε ένα δεύτερο σπίτι.
Το KODE project σηματοδοτεί την έναρξη ενός από τα μεγαλύτερα προγράμματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της Κωτσόβολος που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των νέων για να αποκτήσουν ψηφιακές δεξιότητες. Tο πρόγραμμα KODE αποτελεί μία e-learning πλατφόρμα εκμάθησης κώδικα στα Ελληνικά, δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το BCA College για να δώσει βασικές γνώσεις στο σχεδιασμό μίας εφαρμογής, μίας ιστοσελίδας και ενός παιχνιδιού. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε κοινό από 15 ετών και άνω και οι δικαιούχοι του είναι ευπαθείς ομάδες που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να παρακολουθήσουν ένα τέτοιο πρόγραμμα, καθώς επίσης και σχολεία σε όλη τη χώρα, ενώ προσφέρεται και ως επιβράβευση σε όσους πελάτες της Κωτσόβολος πραγματοποιήσουν αγορές προϊόντων τεχνολογίας 300 και άνω.
Η HΜΕΡΑ ΚΑΛΗΣ ΠΡΑΞΗΣ είναι η μεγαλύτερη ενέργεια εθελοντισμού της εταιρείας και εντάσσεται στο πρόγραμμα «πράττειν» της εταιρείας. Το 2017 έκλεισε τα 5 χρόνια προσφοράς και κατάφερε να ενισχυθεί περεταίρω, φτάνοντας τη συμμετοχή των 1.161 εθελοντών. Δημιουργήθηκαν 63 ομάδες από τα καταστήματα, τα υποστηρικτικά γραφεία, τις κεντρικές αποθήκες και το κέντρο διανομής και επισκευών της εταιρείας, που υλοποίησαν 53 «πράξεις» μέσα σε μία ημέρα σε όλη την Ελλάδα! Ο θεσμός της «Ημέρας Καλής Πράξης» αποτελεί για την Κωτσόβολος τη μετουσίωση της φιλοσοφίας της, να βάζει στο επίκεντρο τον άνθρωπο και να βελτιώνει την καθημερινότητά του. Όλοι οι εργαζόμενοι είναι σε εγρήγορση για την ανακοίνωση της επόμενης «Ημέρας Καλής Πράξης», ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι οι εθελοντές εργαζόμενοι, απ’ όλες τις δράσεις περιγράφουν αυτήν την εμπειρία ως μοναδική, καθώς τους γεμίζει υπερηφάνεια!
Παράλληλα, μόνο τον τελευταίο χρόνο η Κωτσόβολος έχει υλοποιήσει πάνω από 70 δράσεις με κοινωνικό χαρακτήρα, προσφέροντας ενεργά στις κοινωνίες που δραστηριοποιείται το δίκτυο των καταστημάτων της.
Η Κωτσόβολος συνεργάζεται με ΜΚΟ όπως «Το Χαμόγελο του Παιδιού», «Κάνε μια Ευχή Ελλάδος» και «Η Κιβωτός του Κόσμου». Πόσο σημαντικές πιστεύετε ότι είναι οι συνεργασίες με κοινωνικούς φορείς και ΜΚΟ;
Στο πλαίσιο της στήριξης της κοινωνίας και στο κομμάτι του «παιδιού», η εταιρεία έχει επιλέξει τη στρατηγική συνεργασία και υποστήριξη των Μη Κυβερνητικών Οργανισμών «Το Χαμόγελο του Παιδιού», «Κάνε μια Ευχή Ελλάδος (Make A Wish)» και «H Κιβωτός του Κόσμου» οι οποίοι αποτελούν και τη βασική τριάδα των κοινωνικών της εταίρων. Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, πραγματοποιούνται διαφορετικές δράσεις προς κάθε φορέα, ενώ γίνεται προσπάθεια να ενισχύονται οι φορείς με τη συμβολή του προσωπικού μας. Εσωτερική έρευνα για την αξιολόγηση των ενεργειών της εταιρείας φανερώνει ότι αποτελεί επιθυμία των εργαζομένων της Κωτσόβολος να υποστηρίζουν οργανώσεις που επικεντρώνονται στο παιδί και την οικογένεια, καθώς έτσι έχουν την ευκαιρία να συνεισφέρουν με αμεσότητα και να προσφέρουν μία αισιόδοξη διάσταση στη ζωή τους. Λαμβάνοντας υπόψη την ανάδραση των εργαζομένων, οι συνεργασίες με τους κοινωνικούς εταίρους βοηθά το κοινωνικό χαρακτήρα της εταιρείας, τόσο στα εξωτερικά κοινά, όσο και στους εργαζομένους.
Η Κωτσόβολος έχει ανακυκλώσει από το 2008 έως σήμερα περίπου 15.000 τόνους συσκευών με τρόπο ωφέλιμο προς το περιβάλλον. Πείτε μας δυο λόγια για αυτό.
Από τον Απρίλιο του 2008 έως σήμερα, έχουμε ανακυκλώσει περισσότερες από 903.236 συσκευές συνολικού βάρους μεγαλύτερου από 15.167 τόνους, σε συνεργασία με την εταιρεία Ανακύκλωσης Συσκευών Α.Ε. και φυσικά τη συμμετοχή του κόσμου. Η ανακύκλωση συσκευών αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο στην προστασία του περιβάλλοντος και η Κωτσόβολος έχει ενεργό ρόλο στη διάδοση και τη συνεχή υποστήριξή της.
Στην ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ μπορεί κανείς να ανακυκλώσει:
- Στον ειδικό κάδο ανακύκλωσης συσκευών που βρίσκεται στα καταστήματα οποιαδήποτε συσκευή χωρίς να είναι απαραίτητη κάποια αγορά.
- Με την αγορά νέας συσκευής προς αντικατάσταση κάποιας παλαιάς και ενεργοβόρας καθώς την ίδια ημέρα που πραγματοποιείται η παράδοση κατ’ οίκον, οι άνθρωποι της εταιρείας συλλέγουν δωρεάν την παλιά συσκευή και την ανακυκλώνουν.
- Με κατ’ οίκον παραλαβή μεγάλων συσκευών (ψυγεία, κουζίνες, πλυντήρια, κλιματιστικά και τηλεοράσεις), χωρίς χρέωση ή απαίτηση αγοράς καινούριου προϊόντος, αρκεί ο πελάτης να ζητήσει την αντίστοιχη υπηρεσία: «Ανακύκλωση συσκευών».
Πολύ συχνά δίνονται επιπλέον κίνητρα από την ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ για την αντικατάσταση συσκευών για την ενθάρρυνση των καταναλωτών που επιθυμούν να ανακυκλώσουν, όπως το πρόγραμμα "Δεύτερο σπίτι για τη συσκευή που δεν χρειάζεσαι". Στόχος μας είναι καμία συσκευή να μην πάει χαμένη ή έστω να ανακυκλωθεί με το βέλτιστο τρόπο, υπεύθυνα προς το περιβάλλον.
Πιστεύετε ότι όλες οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να είναι κοινωνικά ενεργές και υπεύθυνες; Ή αυτό είναι κάτι που εξαρτάται από το μέγεθός τους και την οικονομική συγκυρία;
Όλες οι εταιρείες, ανεξαρτήτου μεγέθους και οικονομικής κατάστασης, μπορούν και οφείλουν να είναι κοινωνικά ενεργές. Η φήμη μίας μάρκας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το κοινωνικό της αποτύπωμα και όχι μόνο εξαιτίας των υπηρεσιών που παρέχει. Οι εταιρείες οφείλουν να δίνουν έμφαση στις ενέργειές τους στις τοπικές κοινωνίες που δραστηριοποιούνται και να δημιουργούν ευέλικτα προγράμματα, ώστε οι οικονομικές δυσχέρειες να μην επηρεάζουν αρνητικά τις δράσεις τους.
Πείτε μας τρία οφέλη που έχετε αποκομίσει από την εφαρμογή δράσεων ΕΚΕ.
Αν υπάρχουν μόνο τρία οφέλη, τότε ανεπιφύλακτα μπορώ να αναφέρω την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και το χτίσιμο μίας ισχυρής σχέσης μαζί τους, την υπερηφάνεια που δημιουργείται από τους εργαζομένους μας και τη «συνεργατικότητα» που προκύπτει με τις τοπικές κοινωνίες. Στην Κωτσόβολος στόχος μας είναι να ενισχύσουμε τις ΕΚΕ ενέργειές μας, εξελίσσοντας τα μακροχρόνια προγράμματα που έχουμε ήδη αγκαλιάσει. Στηρίζουμε και δεσμευόμαστε για την επέκταση των κοινωνικών μας δράσεων απέναντι στην ελληνική οικογένεια, τιμώντας τα 67 χρόνια λειτουργίας μας.
Πείτε μας 3 συμβουλές που θα δίνατε σε εταιρείες του κλάδου που επιθυμούν να εντάξουν τη βιωσιμότητα στη λειτουργία τους.
Η κοινωνική προσφορά είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο για την Κωτσόβολος, ειδικά όσες ενέργειες σχετίζονται με νέους ή παιδιά έχουν σημαντική βαρύτητα, καθώς προσομοιάζουν με επένδυση στο μέλλον της κοινωνίας. Είναι ωφέλιμο να ακούει η κάθε εταιρεία τον καταναλωτή της, να ενστερνίζεται τις ανάγκες του και να δρα άμεσα προς αυτήν την κατεύθυνση. Επίσης ανάλογα με τον κλάδο που δραστηριοποιείται η κάθε εταιρεία μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες και ευκαιρίες βιώσιμης ανάπτυξης και φυσικά κοινωνικής προσφοράς. Η κάθε εταιρεία θα πρέπει να υποστηρίζει τις ενέργειες με κοινωνικό όφελος, εμπλέκοντας όλους τους εργαζόμενους της και να υπάρχει επιμονή, υπομονή και χρόνος, ώστε το «καλό» να φανεί και στην πράξη.
Σχόλια