Τι έχει να μας διδάξει το Αθωνικό Μάνατζμεντ;
Τι μπορεί να μας διδάξει το Αθωνικό Μάνατζμεντ; Πώς συνδέεται η Οργάνωση και Διοίκηση της Αθωνικής Πολιτείας με την σύγχρονη επιχειρηματικότητα; Ο Ιδρυτής & CEO της ESURVEY και συγγραφέας του βιβλίου “O Μοναχός που έγινε CEO”, Θοδωρής Σπηλιώτης, μάς δίνει όλες τις απαντήσεις.
Αρχικά κ. Σπηλιώτη, πείτε μας λίγα γενικά λόγια για το βιβλίο σας «Ο Μοναχός που έγινε CEO» και ποια ήταν η έμπνευσή σας για την συγγραφή του;
Το βιβλίο περιγράφει την Οργάνωση και Διοίκηση της Αθωνικής Πολιτείας και απαντά σε ερωτήματα.
- Τι ήταν αυτό που ερέθισε τo μάτι ενός τεχνοκράτη, επισκεπτόμενου το Άγιο Όρος;
- Πόσο κοντά με τον σύγχρονο επιχειρηματικό κόσμο είναι η Μοναστική Πολιτεία στη Χερσόνησο του Άθω;
- Πόσο δόκιμη είναι η αναγωγή του Αγίου Όρους σε πολυεθνική εταιρεία και πόσο εφαρμόσιμη η δομή και οργάνωση μιας μονής σε μία σύγχρονη επιχείρηση;
- Μπορεί στο Αθωνικό Management να κρύβονται τα μυστικά του επιτυχημένου Management;
- Ποιες είναι οι κρυφές αλήθειες των μοναχών που κάνουν τη δραστηριότητά τους ολοφάνερα επιτυχημένη και ζηλευτή ακόμη κι από τα μεγαλύτερα ονόματα της εγχώριας και διεθνούς επιχειρηματικής κοινότητας;
Φιλοδοξία του βιβλίου είναι να αναδείξει το Αθωνικό Management ως μία επιχειρηματική αποκάλυψη, η οποία, έχοντας συμπληρώσει πάνω από 10 αιώνες αδιάλειπτης εφαρμοσμένης επιτυχίας, μπορεί να αποτελέσει το πρότυπο μιας νέας στρατηγικής κι ενός άλλου προσανατολισμού στη φιλοσοφία μιας σύγχρονης εταιρείας.
Η έμπνευση του βιβλίου ήρθε όταν ρώτησα τον Πνευματικό μου “Τι κάνει ο ηγούμενος;”
Από τα λεγόμενά του κατάλαβα ότι το διάστημα εκείνο έλειπε ο ηγούμενος από τη Μονή.
Αμέσως αναρωτήθηκα σιωπηλά πώς ήταν δυνατόν να λειτουργούν όλα με απόλυτη ακρίβεια και συνέπεια τη στιγμή που απουσίαζε “ο επικεφαλής”. Ο θαυμασμός μου για τη δομή και την οργάνωση που πρόδηλα φαινόταν μπροστά μου, ήταν η αρχή της δικής μου προσωπικής έρευνας για το μυστικό αυτής της επιτυχίας.
Το Αθωνικό Management είναι πραγματικά μία από τις γνωσιακές εκπλήξεις που σου επιφυλάσσει το Άγιο Όρος, μια επιχειρηματική αποκάλυψη της οποίας η ανθεκτικότητα και αποτελεσματικότητα μέσα στον χρόνο την αναδεικνύει σε πρότυπο είδος Management -Θοδωρής Σπηλιώτης-
Στο βιβλίο γράφετε για το Αθωνικό Management ως μια επιχειρηματική αποκάλυψη. Πείτε μας λίγα λόγια για αυτό. Ποια είναι μερικά από τα στοιχεία που το υποστηρίζουν αυτό;
Όσες φορές και να επισκεφθείς το Άγιο Όρος, αυτό σου αποκαλύπτεται ολάκερο με μία απεραντοσύνη γνώσης και πνευματικότητας που γενναιόδωρα σε περιβάλλει και σου χαρίζεται.
Το Αθωνικό Management είναι πραγματικά μία από τις γνωσιακές εκπλήξεις που σου επιφυλάσσει το Άγιο Όρος, μια επιχειρηματική αποκάλυψη της οποίας η ανθεκτικότητα και αποτελεσματικότητα μέσα στον χρόνο την αναδεικνύει σε πρότυπο είδος Management.
Δεν είναι τυχαίο ότι βασικές αρχές του, εφαρμόζονται εδώ και δεκάδες χρόνια σε παγκόσμιους επιχειρηματικούς κολοσσούς, όπως θα αναφερθεί σε σχετικό κεφάλαιο. Συγχρόνως, δεν αποτελεί σύμπτωση ότι επικεφαλής μεγάλων εταιρειών, καταφεύγουν στις διδαχές του Όρους για τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων για το μέλλον και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους, ενώ διάφοροι CEO (Δ/νων Σύμβουλος) επιδιώκουν να αποκτήσουν βιωματική γνώση του Αθωνικού Management.
Ο επιχειρηματικός κόσμος, ακριβώς επειδή ενέχει το στοιχείο του ανταγωνισμού, θα αποτελεί πάντα τη μεγαλύτερη πρόκληση γι’ αυτούς που μελετούν σε βάθος τη συμπεριφορά, τις αρχές και τους δείκτες λειτουργίας της οργάνωσης και διοίκησης στο παγκόσμιο επιχειρηματικό γίγνεσθαι.
Αυτές τις αρχές μέσα από τη συστηματική και σχολαστική προσωπική μου έρευνα εντόπισα και μελέτησα μέσα στους κόλπους της Αθωνικής Πολιτείας και ως γνώση προς αξιοποίηση και προβληματισμό καταθέτω εν είδει προσωπικής βιωματικής καταγραφής στους αναγνώστες αυτού του βιβλίου.
Δώστε μας μερικά παραδείγματα πετυχημένου management που κρύβονται στο Αθωνικό Management.
Ας δούμε ένα παράδειγμα πολυεθνικού κολοσσού που εφαρμόζει αυτό το Αθωνικό Μοντέλο και παράλληλα τα οφέλη αυτής της πολιτικής.
HONDA MOTORS CO - Ιαπωνία
- Από τον Ιούνιο 2015, Πρόεδρος και Δ/νων Σύμβουλος της Honda Motors Co είναι ο Takahiro Hachigo, που εργάστηκε για πρώτη φορά στην επιχείρηση το 1982 ως μηχανικός. Στη συνέχεια ανέλαβε διάφορες θέσεις εντός και εκτός Ιαπωνίας, όπως στη Ηonda Αμερικής, όπου η Honda έχει και το Brand Name Accura, στη Honda Κίνας και αλλού.
- Το 2001 συμμετείχε στην ανάπτυξη του Honda CRV δεύτερης γενιάς και διπλασίασε τις ετήσιες πωλήσεις του στην αγορά της Αμερικής.
- Από το 2004 μέχρι το 2006 ήταν αντιπρόεδρος της Honda R&D Americas INC στις Ηνωμένες Πολιτείες.
- Το 2006 επέστρεψε στην Ιαπωνία αναλαμβάνοντας την HONDA R&D CO.
- Από τον Απρίλιο του 2012 μετακινήθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου ανέλαβε αντιπρόεδρος και διευθυντής της Honda Motor Europe Ltd.
- Από το Απρίλιο του 2013 μετακινήθηκε και πάλι στην αγορά της Κίνας και έγινε αντιπρόεδρος της Honda Motor (China) Investment Co.
- Τον Απρίλιο του 2015 επέστρεψε στην Ιαπωνία και τον Ιούνιο του 2015 ανέλαβε πρόεδρος & CEO στη μητρική επιχείρηση Honda Motors CO.
Αυτό που παρατηρείται είναι το Rotation Learning Model (εναλλαγή Θέσεων Εργασίας). Τα στελέχη αναδεικνύονται μέσα από την επιχείρηση και αποκτούν μερική εξειδίκευση, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις των νέων καθηκόντων τους.
Αυτή η φιλοσοφία όμως του Management, που για πρώτη φορά εφάρμοσαν οι μοναχοί στο Άγιο Όρος πριν από 1000 χρόνια, εφαρμόζεται σήμερα σε πολλές εταιρείες με παγκόσμια παρουσία.
«Το Άγιο Όρος είναι ένα από τα πιο ισχυρά ονόματα (brand names) παγκοσμίως και ίσως το μακροβιότερο του κόσμου με αδιάλειπτη και εξελίξιμη παρουσία και εφαρμογή στον χρόνο». Πείτε μας δυο λόγια για αυτό το σχόλιό σας στο βιβλίο.
Πρόσφατα μίλησα σε φοιτητές του Πανεπιστήμιου Πειραιά. Τους ρώτησα πόσοι γνωρίζουν το Άγιο Όρος. Η απάντηση ήταν ότι όλοι γνώριζαν το Αγιο Ορος. Είναι εντυπωσιακή η αναγνωσιμότητα, που οφείλεται σε παρουσία 10 αιώνων. Το μεγαλύτερο ποσοστό των επισκεπτών στην Αθωνική Πολιτεία είναι πλέον αλλοδαποί και το επισκέπτονται χιλιάδες άτομα κάθε χρόνο σε συχνότητα πάνω από μια φορά το χρόνο. Η πιστότητα των επισκεπτών είναι εντυπωσιακή.
Πριν κάποιος γίνει μοναχός στο Άγιο Όρος, πρώτα γίνεται δόκιμος. Μιλήστε μας για αυτόν τον παραλληλισμό με τις σύγχρονες επιχειρήσεις. Γιατί είναι σημαντική η ύπαρξη «δόκιμων» και αντίστοιχα μεντόρων-καθοδηγητών σε μια επιχείρηση;
Αυτός που αποφασίζει να μπει στο Άγιο Όρος δεν μπορεί να γίνει απευθείας μοναχός. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του και να τον έχει δεχθεί η μονή. Έπειτα γίνεται δόκιμος.
Γιατί μια επιχείρηση να έχει “δόκιμους” εργαζόμενους;
Το δοκιμαστικό στάδιο είναι απαραίτητο σε οποιαδήποτε νεοαναπτυσσόμενη ανθρώπινη σχέση, πολύ δε περισσότερο σε μια σχέση επαγγελματικής συνεργασίας. Και αυτό αφορά και τις δύο πλευρές, και αυτού που δοκιμάζει και αυτού που δοκιμάζεται σε μια νέα εργασιακή εμπειρία. Και οι δύο έχουν την ίδια αμφιβολία ως προς την επιτυχία του “πειράματος.
Ποια είναι λοιπόν μερικά από τα μαθήματα που μπορεί να πάρει μια επιχείρηση από το Άγιο Όρος και να τα θέσει σε εφαρμογή;
- Να εφαρμόζει το Rotation Learning Model, δηλαδή την περιοδική αλλαγή στις διάφορες θέσεις εργασίας.
- Να ακολουθεί επίπεδη δομή και οργάνωση.
- Να υπάρχει Καθοδηγητής (mentor) για κάθε νεοεισερχόμενο υπάλληλο.
- Να τρώνε όλοι μαζί ως οικογένεια.
Όντας επιχειρηματίας ο ίδιος, σε προσωπικό επίπεδο, ποια είναι τα μεγαλύτερα μαθήματα που αποκομίσατε από την συγγραφή αυτού του βιβλίου;
Εφαρμόζουμε εδώ και 6 μήνες στην ESURVEY και στην ESTAFF τις αρχές του Αθωνικού Management ώστε να καλλιεργήσουμε εταιρική κουλτούρα οικογένειας.
Σχόλια