Σκέφτεσαι την χρηματοδότηση μέσω crowdfunding;
Διάβασε τον παρακάτω οδηγό για να αποφύγεις τα συνηθισμένα λάθη και να αυξήσεις τις πιθανότητες να βγει η καμπάνια σου πετυχημένη.
1. Έλεγξε κατά πόσο το crowdfunding είναι κατάλληλο για σένα
Μην υποτιμάς το κόστος του crowdfunding, τόσο σε ανθρώπινους όσο και σε οικονομικούς πόρους. Απαιτείται αρκετή προσωπική δουλειά και χρειάζεται να αφιερώσεις προσωπικό χρόνο και χρήμα για να προετοιμάσεις μια πετυχημένη καμπάνια. Επίσης μη θεωρείς το crowdfunding ως την έσχατη λύση. Αν δραστηριοποιείσαι σε έναν κλάδο υψηλού ρίσκου, αν έχεις μηδενικό αρχικό κεφάλαιο, αν δεν έχεις καταφέρει να πείσεις κανέναν να υποστηρίξει την επιχειρηματική σου ιδέα, καλύτερα να αναζητήσεις άλλες μορφές χρηματοδότησης.
2. Προετοίμασε το πλάνο που θα ακολουθήσεις
Σχεδίασε τα βήματα που θα ακολουθήσεις ακόμα κι αν αρχικά σου φαίνεται δύσκολο να προβλέψεις ποια τροπή θα πάρει η καμπάνια σου. Αν η καμπάνια σου γίνει γρήγορα viral, θα χρειαστεί να είσαι προετοιμασμένος να διαχειριστείς τον τύπο καθώς και να ανταποκριθείς άμεσα στις ερωτήσεις που θα προέρχονται από το κοινό. Αυτό σημαίνει, πως θα πρέπει να οργανωθείς εκ των προτέρων και να είσαι έτοιμος μόλις η καμπάνια βγει live. Μην θεωρείς δεδομένο ότι η δουλειά σου τελειώνει μόλις ξεκινήσει η καμπάνια.
3. Υπολόγισε τις παράπλευρες ενέργειες
Ποιος θα αναλάβει να απαντάει στις εισερχόμενες κλήσεις και e-mail? Πως θα διαχειριστείς ερωτήσεις σχετικά με το business model και το project σου? Στην περίπτωση του crowdfunding ο χρόνος είναι χρήμα και χρειάζεται να είσαι προετοιμασμένος να ανταποκρίνεσαι άμεσα σε κάθε τι που προκύπτει.
4. Διάλεξε τη σωστή crowdfunding πλατφόρμα
Αφιέρωσε χρόνο να διαλέξεις την πλατφόρμα που είναι κατάλληλη για το project σου. Ενδιαφέρεσαι να δώσεις “rewards” ή ποσοστό μετοχών της επιχείρησης σου? Ποιο είναι το target group στο οποίο αναφέρεται η πλατφόρμα? Εστιάζει σε συγκεκριμένο κλάδο? Ποια είναι η πολιτική που ακολουθεί και ποιο το κόστος? Όλες αυτές οι ερωτήσεις πρέπει να απαντηθούν ώστε να έχεις το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα ανάλογα με το project σου.
5. Ενημερώσου για τις υποχρεώσεις σου
Αφού έχεις διαλέξει την πλατφόρμα που θα συνεργαστείς, δώσε προσοχή στους όρους χρήσης και στη συμφωνία που έχεις συνάψει με την πλατφόρμα. Ποιοι είναι οι όροι, τι ποσοστό θα εισπράξει η πλατφόρμα, πότε θα παραλάβεις τα χρήματα, τι δεσμεύσεις έχεις απέναντι στο κοινό που χρηματοδότησε το project σου? Μην αφήσεις τα ερωτήματα αυτά να σε εκπλήξουν τη λάθος χρονική στιγμή. Γλίτωσε χρόνο και χρήμα και μείνε τυπικός στις υποχρεώσεις σου.
6. Μάθε από τους άλλους
Κάνε μια έρευνα να δεις πετυχημένες καμπάνιες και τι δούλεψε σωστά. Δες τα videos που έχουν δημιουργήσει και εμπνεύσου από την επιτυχία τους. Προσπάθησε όμως να έχεις ρεαλιστικούς στόχους που βασίζονται στους δικούς σου οικονομικούς πόρους. Υιοθέτησε τις ιδέες σε βαθμό που προσαρμόζονται στο δικό σου project και budget. Και μη ξεχνάς, είναι ευκολότερο να αντλήσεις χρηματοδότηση για μια ιδέα που αγγίζει τον κοινό. Γι’ αυτό επένδυσε χρόνο να δημιουργήσεις το μήνυμα που θέλεις να περάσεις και να κάνεις το project σου να αγγίξει την πλειοψηφία.
7. Προώθησε την καμπάνια σου
Μην ξεχνάς πως βασικό χαρακτηριστικό του crowdfunding είναι η διάδοση της καμπάνιας και η προσέλκυση του πλήθους. Υπενθύμισε ξανά και ξανά ότι χρειάζεσαι την υποστήριξη τους και προώθησε την ιδέα σου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το κοινό χρειάζεται την υπενθύμιση και την παρότρυνση σου για να υποστηρίξει το project σου.
8. Εμπιστοσύνη και διαφάνεια
Το πλήθος θα σε υποστηρίξει αν του αρέσει το project σου, αν πιστεύει στην ιδέα πίσω από αυτό και αν βασίζεται στο πρόσωπο σου. Επένδυσε στη διαφάνεια και χτίσε την εμπιστοσύνη που χρειάζεται. Είναι λιγότερο πιθανό να επενδύσουν στην ιδέα σου αν νιώθουν ότι υπάρχουν αναπάντητα ερωτήματα και γκρι σημεία. Είναι σημαντικό να επικοινωνείς με το κοινό και να είσαι παρόν καθ’ όλη τη διάρκεια της καμπάνιας. Τα μέσα και ο τύπος έχουν την δύναμη τόσο να σε εκτοξεύσουν όσο και να σε αποδυναμώσουν. Γι’ αυτό φρόντισε να ενισχύσεις την αξιοπιστία σου και να μην δίνεις τροφή να σχολιαστούν τα τρωτά σου σημεία.
9. Προσέλκυσε το αρχικό σου κοινό
Φίλοι και γνωστοί ανήκουν στο κοινό που πρέπει να προσελκύσεις εξ αρχής. Είναι πιο πιθανό να ακολουθήσει το πλήθος μόλις διαπιστώσει πως υπάρχει ήδη κάποιο κοινό που έχει εμπιστευθεί την καμπάνια σου. Σημαντικό επίσης είναι το γεγονός ότι οι επενδυτές δίνουν μεγάλη βαρύτητα στην αρχική επίδοση ενός project. Είναι πιο πιθανό να επενδύσουν σε μια καμπάνια αν διαπιστώσουν ότι η ιδέα αυτή είναι αποδεκτή και αρεστή από το κοινό.
10. Δώσε δημιουργικά και έξυπνα “rewards”
Ακόμα κι αν το budget σου δεν είναι αρκετό για να υποστηρίξει μεγαλόπρεπα και φανταχτερά rewards υπάρχει τρόπος να προσελκύσεις το κοινό σου με έξυπνο τρόπο. Προσκάλεσε τους για ένα meet up ή ένα δείπνο με την ομάδα σου ή ακόμα πρόσφερε rewards που μπορούν να συνδυαστούν με το προϊόν ή την υπηρεσία που έχεις. Είναι σημαντικό να δημιουργήσεις ελκυστικά rewards που θα μαγνητίσουν το πλήθος.
Η επιτυχία στο crowdfunding οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη σωστή προετοιμασία και στη λήψη αποφάσεων εκ των προτέρων. Αξιοποίησε λοιπόν σωστά τον χρόνο πριν από την έναρξη της καμπάνιας, ενημερώσου διεξοδικά, χτίσε την κατάλληλη ομάδα, θέσε τις βάσεις για την διάδοση της ιδέας σου και μείνε συντονισμένος καθ’ όλη τη διάρκεια.
Σχόλια