Jumbo: Χωρίς ψηφιακό μετασχηματισμό του υφισταμένου επιχειρηματικού μοντέλου της, θα ακολουθήσει η «αποκάλυψη»
Την εβδομάδα που μας πέρασε, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της γνωστής αλυσίδας Jumbo, κ. Απόστολος Βακάκης, παρουσίασε στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών τα επιτεύγματά της εταιρείας του (αρχείο PDF), μιας επιχείρησης που κατέχει ηγετική θέση στη λιανική πώληση παιχνιδιών, ειδών bebe, ειδών δώρων, ειδών σπιτιού, βιβλιοχαρτοπωλείου και συναφών προϊόντων στην Ελλάδα, ενώ περιλαμβάνεται στις πιο κερδοφόρες ελληνικές επιχειρήσεις.
Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών του Ομίλου έφθασε τα 681,43 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας αύξηση της τάξης του 6,88% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση 2015/2016. Αντίστοιχα τα αποτελέσματα προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν στα 194,78 εκατ. ευρώ από τα183,71 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης, ενώ τα καθαρά ενοποιημένα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 131,01 εκατ. ευρώ έναντι αυτών της αντίστοιχης περσινής χρήσης που ήταν 121,26 εκατ. ευρώ, δηλαδή αυξημένα κατά 8,04%.
Οικονομικά αποτελέσματα της Jumbo 2012 – 2017 – Πηγή: Jumbo
Η Jumbo διαθέτει συνολικά 40.000 ενεργούς κωδικούς. Το ηλεκτρονικό κατάστημα αρχικά διέθετε 3.000 κωδικούς, στη συνέχεια ενέταξε 10.000 κωδικούς και σύμφωνα με τον κ. Βακάκη, σύντομα θα φθάσει τους 24.000 κωδικούς. Οι κατηγορίες προϊόντων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις είναι τα είδη σπιτιού (32%), τα εποχιακά (24%), τα παιχνίδια (22%), τα ψιλικά και παρόμοια είδη (8%), τα βρεφικά είδη και τα είδη βιβλιοχαρτοπωλείου (6% αντίστοιχα). Σημειώνεται ότι πάνω από το 70% των προϊόντων που διαθέτει η εταιρεία, έχουν την προέλευσή τους από την Κίνα, ενώ ο Όμιλος απασχολεί περίπου 5.700 άτομα.
Το επιχειρηματικό μοντέλο της βάση του καμβά επιχειρηματικών μοντέλων (Business Model Canvas) του Osterwalder αποτυπώνεται ως εξής:
Το επιχειρηματικό μοντέλο της Jumbo – Πηγή: Jumbo
Όλα τα παραπάνω ακούγονται έξοχα. Δεν είναι όμως έτσι, καθώς το παραδοσιακό εμπόριο έχασε το τρένο του μέλλοντος. Αυτή την άποψή διατύπωσα σε αρκετές αναλύσεις μου (Το παραδοσιακό εμπόριο έχασε το τρένο του μέλλοντος) η οποία επιβεβαιώθηκε και πάλι από την πρόσφατη πτώχευση της μεγαλύτερης αλυσίδας παιχνιδιών, της αμερικανικής Toys ‚R‘ Us (Αίτηση πτώχευσης κατέθεσε η Toys ‘R’ Us).
Το παράδειγμα της Toys ‘R’ Us κρίνεται άκρως ωφέλιμο για την κατανόηση των επιχειρημάτων μου, καθώς η παραπάνω εταιρεία αποτελούσε για πολλές δεκαετίες την κυρίαρχη πλατφόρμα πώλησης για τους κατασκευαστές παιχνιδιών.
Ανεξάρτητα της στρατηγικής συνεργασίας που είχε αυτή με την Amazon από το 2000, η αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στο επιχειρηματικό μοντέλο της έγινε με καθυστέρηση τουλάχιστον δέκα ετών, ενώ παράλληλα αντί να επενδύσει στις νέες τεχνολογίες και στην ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών μοντέλων (Γιατί το εμπόριο έχει την ανάγκη για δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων), συνέχιζε να επενδύει στην επέκταση του δικτύου της μέσω της δημιουργίας νέων καταστημάτων, το κόστος και η λειτουργία των οποίων αναδείχθηκαν τελικά μεγάλος βάρος. Ούτε η αίγλη του ονόματος και το μέγεθος της επιχείρησης αλλά ούτε και η φράση «Toys ‘R’ Us isn’t afraid of Amazon» του διευθύνοντος συμβούλου της Toys ‘R’ Us, David Brandon που έδωσε ο ίδιος σε συνέντευξη του Forbes ήταν ικανές να σώσουν την «Καινο-δεινόσαυρη» επιχείρηση (Το μέλλον των πωλήσεων και οι «Καινο-δεινόσαυροι»).
Δίκτυο καταστημάτων της Jumbo – Πηγή: Jumbo
Συνεπώς, και η Jumbο η οποία αντίστοιχα αποφέρει τζίρο (μονάχα) δύο υπερκαταστημάτων στο ηλεκτρονικό της κατάστημα, συνεχίζοντας ταυτόχρονα να επενδύει σε φυσικά καταστήματα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και ενώ, όπως αναφέρει ο κ. Βακάκης, η εταιρεία έχει τόσα μετρητά που δεν ξέρει τι να τα κάνει (Γιατί ο κροίσος Mr Jumbo προτιμά να παίζει μπάλα στη Β’ και Γ’ Εθνική) ίσως θα έπρεπε να μετασχηματίσει έγκαιρα το υφιστάμενο επιχειρηματικό μοντέλο της στο νέο ψηφιακό περιβάλλον, αναπτύσσοντας νέες μεθόδους πώλησης-επικοινωνίας με τους πελάτες της ((βλέπε αντίστοιχα τη στρατηγική της Hollar (Hollar: Το ηλεκτρονικό κατάστημα του ενός δολαρίου) και της Wish (Τα νούμερα της Wish προκαλούν θαυμασμό – λειτουργία νέου γραφείου και στην Ευρώπη) πριν να έρθει η «αποκάλυψη» και βρεθεί στους ηττημένους αντί στους νικητές (E-Commerce 2020: Κερδισμένοι και ηττημένοι).
Σχόλια