«Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός» λέει ο θυμόσοφος λαός. Όσο δύσκολος κι αν είναι ο δρόμος για την επιτυχία, ο καλύτερος τρόπος για να βαδίσετε σε αυτόν είναι με σωστό σχεδιασμό και αισιοδοξία. Και ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να ξεκινήσετε; Μια σπουδαία ιδέα. Λογικά, αυτήν την έχετε ήδη, οπότε ας δούμε ποια είναι τα επόμενα δέκα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε για να φτάσετε από την ιδέα στην επιτυχία.
1. Ερευνήστε την αγορά και τον ανταγωνισμό
Υπάρχει αγορά γι’ αυτό που θέλετε να κάνετε; Αν ναι, θα πρέπει να την μελετήσετε προσεκτικά. Βρείτε άλλες εταιρείες που να δραστηριοποιούνται στο ίδιο κομμάτι –είτε είναι άμεσα ανταγωνιστικές με αυτό που θέλετε να κάνετε είτε όχι– και προσπαθήστε να κατανοήσετε ποια είναι τα πλεονεκτήματά τους και ποιες οι αδυναμίες τους. Τι είναι αυτό που εσείς θέλετε να κάνετε και δεν καλύπτεται ήδη από τον ανταγωνισμό; Πώς θα προσφέρετε κάτι παραπάνω ώστε να προσελκύσετε πελάτες; Πώς θα ανταγωνιστείτε μια ήδη εδραιωμένη εταιρεία; Προσφέροντας κάτι που εκείνη δεν μπορεί. Για παράδειγμα, όσο μεγάλη κι αν είναι μια αλυσίδα φούρνων, υπάρχουν πολλοί πελάτες που θα αναζητήσουν το χειροποίητο και διαφορετικό σε έναν μικρό φούρνο. Αν πάλι δεν υπάρχει αγορά γι’ αυτό που θέλετε να κάνετε ή στοχεύετε σε niche market, θα πρέπει πάλι να μελετήσετε πώς θα δημιουργήσετε ζήτηση και πώς θα μπορέσετε να ξεπεράσετε προβλήματα που εμπόδιζαν μέχρι τώρα την ανάπτυξη της συγκεκριμένης αγοράς. Σε κάθε περίπτωση, ξεσκονίστε websites, επαγγελματικούς καταλόγους και κλαδικά περιοδικά. Και μη φοβηθείτε να ζητήσετε συμβουλές από ανθρώπους που έχουν εμπειρία στον συγκεκριμένο τομέα.
2. Βρείτε ένα όνομα που λέει πολλά
Ένα όνομα που προφέρεται εύκολα, είναι απλό να το θυμάται κανείς και μπορεί να εκφράσει το επιχειρηματικό σας όνειρο είναι το ιδανικό. Αφιερώστε αρκετό χρόνο στην αναζήτησή του και μην πάρετε βιαστικές αποφάσεις. Αναμφίβολα, από μόνο του ένα καλό όνομα δεν μπορεί να σας φέρει την επιτυχία, αλλά μπορεί να βοηθήσει πάρα πολύ στην επικοινωνία σας. Αφού καταλήξετε, βεβαιωθείτε ότι το όνομα δεν είναι ήδη κατοχυρωμένο και μην το κοινοποιήσετε πουθενά μέχρι να το κατοχυρώσετε.
3. Καταστρώστε το business plan σας
Μην αγνοήσετε αυτό το βήμα! Είναι εξαιρετικά σημαντικό να έχετε υπολογίσει εξαρχής τον ανταγωνισμό σας, την υποδομή που θα χρειαστείτε, το απαραίτητο κεφάλαιο και τις διαδικασίες που θα απαιτηθούν. Θα γλιτώσετε από πολύ χρόνο, κόπο και περιττά έξοδα αν οι κινήσεις σας είναι οργανωμένες. Το επιχειρηματικό σχέδιο είναι εν ολίγοις ένα σχεδιάγραμμα του μέλλοντος της επιχείρησής σας, μια στρατηγική με βάση την οποία θα κάνετε τα πρώτα σας βήματα. Έρευνες αναφέρουν ότι επιχειρήσεις που ξεκίνησαν έχοντας κάνει business plan, ήταν 50% πιο κερδοφόρες!
4. Προστατέψτε την ιδέα σας
Τόσο σε ό,τι αφορά το όνομα της εταιρείας σας όσο και το προϊόν ή υπηρεσία που θα προσφέρει, αν είναι μοναδικό, θα πρέπει να το προστατέψετε και νομικά. Κατοχυρώστε το domain name σας και συμβουλευτείτε έναν δικηγόρο για τις δράσεις που είναι απαραίτητες, είτε πρόκειται για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας (για τα οποία αρμόδιος είναι ο Οργανισμός Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας για την Ελλάδα και ο World Intellectual Property Organization σε παγκόσμιο επίπεδο) είτε για εμπορικά σήματα (η αίτηση γίνεται από δικηγόρο προς τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου) και πνευματικά δικαιώματα (γι’ αυτό θα χρειαστείτε συμβολαιογράφο).
5. Επιλέξτε τους κατάλληλους συνεργάτες
Στον επιχειρηματικό κόσμο λέγεται συχνά ότι για μια επιτυχημένη εταιρεία χρειάζονται τρεις καλοί συνεργάτες: ένας καλός δικηγόρος, ένας καλός λογιστής κι ένας καλός τραπεζίτης. Πριν φτάσετε στην τράπεζα, αναζητήστε προσεκτικά τους άλλους δύο. Θα σας συμβουλέψουν για τη νομική υπόσταση της εταιρείας σας (τι σας συμφέρει, ποιοι περιορισμοί υπάρχουν) και θα σας καθοδηγήσουν σωστά σε τομείς που δεν γνωρίζετε (όπως ποιες άδειες λειτουργίας ενδεχομένως να χρειαστείτε).
6. Βρείτε τον δικό σας χώρο
Είναι γνωστό ότι στη Silicon Valley οι μεγαλύτερες εταιρείες ξεκίνησαν από γκαράζ σπιτιών. Επειδή στην Ελλάδα τα γκαράζ δεν είναι τόσο… ευρύχωρα, αναζητήστε την επαγγελματική σας στέγη κάπου αλλού. Φυσικά, αν υπάρχουν οικονομικές δυσκολίες στην αρχή, μπορείτε να στήσετε ένα γραφείο στο σπίτι. Όμως σήμερα υπάρχουν εξαιρετικές επιλογές σε co-working spaces που θα σας προσφέρουν τον απαραίτητο χώρο και εξοπλισμό για να κάνετε τα meeting σας με άνεση, ακόμη και να δεχτείτε πελάτες και επενδυτές. Φυσικά, σε βάθος χρόνου θα πρέπει να αναζητήσετε τον δικό σας χώρο, ο οποίος θα σας επιτρέψει να εξαπλωθείτε και να τον διαμορφώσετε σύμφωνα με τις ανάγκες αλλά και τη φιλοσοφία της εταιρείας. Μειώστε το κόστος αναζητώντας μεταχειρισμένο εξοπλισμό αν το budget σας είναι περιορισμένο αρχικά και διακοσμήστε έξυπνα τον χώρο σας δίνοντας χαρακτήρα, αλλά αξιοποιώντας υλικά που είναι οικονομικά. Μπορείτε να φτιάξετε έναν πολύ όμορφο χώρο κρατώντας τον βιομηχανικό χαρακτήρα μιας παλιάς αποθήκης – αυτή είναι η τελευταία μόδα στη Silicon Valley! Όταν τα οικονομικά σας το επιτρέπουν, θα μπορέσετε να επενδύσετε περισσότερα.
7. Υπολογίστε το budget σας
Ξεκινήστε ταπεινά. Επενδύστε σε ό,τι είναι απαραίτητο για να ξεκινήσετε και αποφύγετε περιττά έξοδα, καθώς στην πορεία σας θα προκύψουν πολλές δαπάνες που δεν θα έχετε προβλέψει. Προσλάβετε τους κατάλληλους ανθρώπους και σκεφτείτε το ενδεχόμενο του outsourcing – το να αναθέτετε δηλαδή σε μια άλλη εταιρεία ένα έργο για το οποίο δεν σας συμφέρει να απασχολείτε αποκλειστικά υπάλληλο.
8. Αναζητήστε χρηματοδότες
Ένας τρόπος για να αυξήσετε τους πόρους σας είναι η προσθήκη νέων συνεταίρων, οι οποίοι θέλουν να επενδύσουν στο έργο σας. Ένας άλλος, η δανειοληψία. Τα περισσότερα startups, ωστόσο, στρέφονται στα επιχειρηματικά κεφάλαια (Venture Capitals), τα οποία συγκεντρώνονται από εταιρείες που θέλουν να επενδύσουν σε φρέσκες ιδέες με πιθανότητες γρήγορης ανάπτυξης. Μπορούν να δώσουν σημαντική βοήθεια σε ένα startup, αλλά φροντίστε να ενημερωθείτε αναλυτικά για τους όρους και τους περιορισμούς που θέτουν.
9. Ετοιμάστε το προϊόν σας
Είτε πρόκειται για ένα υλικό προϊόν είτε για μια υπηρεσία, θα χρειαστεί να ετοιμάσετε ένα πρωτότυπο για να το δείξετε στους πιθανούς επενδυτές. Τα πρωτότυπα πρέπει να είναι πλήρως λειτουργικά, αλλά όχι τέλεια (καθώς ακόμη δεν θα έχετε όλους τους απαιτούμενους πόρους για την ολοκλήρωσή τους). Θα πρέπει, ωστόσο, να είναι ενδεικτικά της προσπάθειας που σκοπεύετε να κάνετε και της διαφορετικότητας του προϊόντος σας. Κάντε δοκιμές, πολλές δοκιμές πριν είστε έτοιμοι για επίδειξη.
10. Επικοινωνήστε
Όταν είστε έτοιμοι να βγείτε στην αγορά, οργανώστε σωστά την επικοινωνία σας. Σκεφτείτε ποιο είναι το κοινό-στόχος σας και σχεδιάστε μια προωθητική ενέργεια που θα αποδώσει όσο το δυνατόν περισσότερο ανάλογα με το διαθέσιμο budget. Δικτυωθείτε – τόσο σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης όσο και σε επίπεδο επαγγελματικών σχέσεων. Προσεγγίστε ανθρώπους-κλειδιά στην αγορά και αναπτύξτε τους την ιδέα και τα σχέδιά σας. Αν η ιδέα σας είναι καλή, σίγουρα θα βρείτε αυτιά πρόθυμα να την ακούσουν.
Πηγή: cosmotestartup.gr
Σχόλια