Human Experience: Το επόμενο βήμα του User Experience
Η εμπειρία που αποκτά ο χρήστης από ένα προϊόν ή μία υπηρεσία είναι ίσως το πιο κρίσιμο μέρος μιας αγοράς. Το User Experience που γνωρίζατε μέχρι σήμερα προσανατολίζεται στην ευκολία χρήσης και τη χρησιμότητα ενός προϊόντος, βάσει των οποίων αναπτύσσεται και το τελικό design. Οι εποχές όμως αλλάζουν και μαζί με αυτές αυξάνονται και οι απαιτήσεις των πελατών. Η χρήση και η χρησιμότητα δεν αποτελούν τους μοναδικούς παράγοντες που θα τραβήξουν το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού. Τι είναι λοιπόν αυτό που θα προσελκύσει τον χρήστη του 2017; Η απάντηση βρίσκεται στο HumanExperience.
Δημιουργοί και Χρήστες
Μία είναι η κυρίαρχη σχέση που διέπει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες: αυτή του δημιουργού και του χρήστη. Οι δημιουργοί αναλαμβάνουν να σχεδιάσουν νέα προϊόντα ή να βελτιώσουν αυτά που υπάρχουν ήδη στην αγορά. Οι χρήστες είναι αυτοί που θα κάνουν χρήση των προϊόντων και θα τα αξιολογήσουν.
Η παραπάνω σχέση σηματοδότησε την ανθρώπινη εξέλιξη και ενσωματώθηκε οργανικά στις ανθρώπινες σχέσεις, με στόχο την επιβίωση του είδους.
Καθώς όμως σήμερα η επιβίωση έχει κατοχυρωθεί, ποιος είναι ο λόγος που η παραπάνω σχέση εξακολουθεί να αναπαράγεται αποτελώντας τον πυρήνα της καθημερινότητας; Προφανώς, οι δυνατότητες διαρκούς βελτίωσης και δημιουργίας αποτελεσματικότερων εργαλείων-για κάθε πρόβλημα που εμφανίζεται, νέα προϊόντα/εργαλεία σχεδιάζονται. Που βρίσκεται όμως ο παράγοντας της εμπειρίας σε όλα αυτά;
Ανθρωποκεντρικός σχεδιασμός
Το Human Experience Design ή αλλιώς o ανθρωποκεντρικός σχεδιασμός είναι αποτέλεσμα της επαναπροσέγγισης της σχέσης Δημιουργών-Χρηστών. Ειδικότερα, ο στόχος της δημιουργίας παύει να είναι η λύση ενός προβλήματος, άλλωστε υπάρχουν απεριόριστες επιλογές προϊόντων και υπηρεσιών στην αγορά, που μπορούν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες του κοινού.
Το βάρος λοιπόν της παραγωγικής διαδικασίας γέρνει περισσότερο προς την εμπειρία που βιώνει ο καταναλωτής κατά την αγορά και τη χρήση ενός προϊόντος. Πράγματι, η εμπειρία, που δημιουργούν τα προϊόντα και οι υπηρεσίες, αποκτά όλο και μεγαλύτερη αξία στον κόσμο του Marketing. Με τον όρο εμπειρία εννοούμε τα συναισθήματα, τις εικόνες και τα βιώματα που αποκομίζει κάποιος μέσα από την αγοραστική διαδικασία.
Νέα προϊόντα, νέοι χρήστες
Τα σύγχρονα προϊόντα και υπηρεσίες δεν προορίζονται για να βελτιώσουν τη ζωή μας (αυτός ήταν ο σκοπός τους έως και σήμερα). Σχεδιάζονται ακριβώς για να μας κάνουν να αισθανθούμε, να γευτούμε, να διασκεδάσουμε, να αποκτήσουμε ένα καλύτερο επίπεδο ζωής, με άλλα λόγια να νιώσουμε λίγο περισσότερο άνθρωποι (<Human Experience).
Βέβαια, όπως είναι λογικό, τα νέα προϊόντα δημιουργούν με τη σειρά τους και μία νέα γενιά χρηστών. Οι χρήστες αυτοί έχουν διαφορετικές ανάγκες και αυξημένες απαιτήσεις από τα καταναλωτικά προϊόντα. Είναι αυτοί που όπως λέει ο συγγραφέας και marketer Seth Godin “δεν αγοράζουν αγαθά και υπηρεσίες, αλλά σχέσεις, ιστορίες και μαγεία».
Ένα πολύ εύστοχο παράδειγμα είναι αυτό της Walt Disney, η οποία συνειδητοποίησε από πολύ νωρίς τη σημασία της εμπειρίας και δημιούργησε έναν απόλυτα καινούριο κόσμο γεμάτο δυνατά συναισθήματα και συγκινήσεις, τον θαυμαστό κόσμο του Disney. Το προϊόν της Walt Disney είναι η εμπειρία που βιώνει κανείς, όταν βλέπει τους αγαπημένους του ήρωες σε νέες περιπέτειες.
Παράγοντες αξιολόγησης προϊόντων
Η δύναμη ή αντίστοιχα η αδυναμία ενός προϊόντος εντοπίζεται στα αποτελέσματα της κατανάλωσης. Έλυσε κάποιο πρόβλημα που σας απασχολούσε; Ήταν εύχρηστο ή δύσχρηστο; Πόσο συχνή ήταν η κατανάλωσή του; Πόσο χρήσιμο ήταν τελικά; Οι παραπάνω ερωτήσεις αφορούν τη χρηστικότητα ενός προϊόντος ή αλλιώς το usability. Ένα προϊόν με μεγάλο βαθμό χρηστικότητας είναι ένα προϊόν που περνά το crash test του User Experience, καθώς παρέχει μία άνετη και ευχάριστη εμπειρία στον χρήστη. Η διαδικασία της αξιολόγησης όμως δεν σταματά εδώ.
Τίποτα δεν είναι πιο ισχυρό από τη μνήμη. Και αυτό που αποτυπώνεται στη μνήμη είναι τα βιώματα, τα συναισθήματα και οι συνολικές εμπειρίες που αποκομίσαμε, μέσα από την κατανάλωση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας-δηλαδή ό,τι συνθέτει το Human Experience. Πώς αισθανθήκατε μετά την κατανάλωση; Το συγκεκριμένο προϊόν σας ενέπνευσε ή σας έκανε να νιώσετε ανασφάλεια και άγχος; Θα θέλατε να ζήσετε από την αρχή τη συγκεκριμένη εμπειρία; Οι παραπάνω ερωτήσεις είναι εξίσου καθοριστικές για την αξιολόγηση ενός προϊόντος.
Συμπέρασμα
Αυτό που πρέπει να συγκρατήσετε από όλα τα παραπάνω είναι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες αφήνουν πίσω τους εμπειρίες. Κάποιες από αυτές είναι αξέχαστες, άλλες ενοχλητικές, ενώ άλλες περνούν απαρατήρητες. Να θυμάστε πώς μία αδιάφορη εμπειρία αυτόματα αποτελεί και μία αρνητική αξιολόγηση για το προϊόν σας. Σας προτρέπουμε να ακολουθήσετε τις τελευταίες εξελίξεις στον χώρο του Marketingκαι να επαναπροδιορίσετε τη στρατηγική σχεδιασμού που υιοθετείτε, δίνοντας έμφαση στο Human Experience Design.
Πηγή: developgreece.com
Σχόλια