Η οικογένεια οδηγών πόλης και τουρισμού Phileas Guides ξεκίνησαν το 2014 από τρείς φίλους (Νίκος Φαρμακίδης, Αντώνης Καρανικόλας και Γιώργος Παχούλης) στο νησί της Καρπάθου με μοναδικό σκοπό την καλύτερη και πληρέστερη παρουσίαση του νησιού τους και όλων των επιχειρήσεων σε αυτήν, προσφέροντας παράλληλα έναν πλήρη και εύχρηστο οδηγό για να συντροφεύσει τόσο τον μόνιμο κάτοικο της περιοχής όσο και τον επισκέπτη. Έναν χρόνο αργότερα, το 2014, ο Phileas «μετακόμισε» στην Κύπρο και πλέον έχει επεκταθεί σε 4 χώρες (Ελλάδα, Κύπρο, Αγγλία και Νορβηγία) και 13 περιοχές, με αρκετές ακόμα να ετοιμάζονται μέσα στους επόμενους μήνες. Η διοικητική ομάδα του Phileas αποτελείται από τον Λοΐζο Λοΐζου και τον Γιώργο Παχούλη, ο οποίος και μίλησε στο epixeiro.gr.
Τι το ξεχωριστό προσφέρει η Phileas, σε ποιους απευθύνεται και ποια τα οφέλη;
Οι οδηγοί Phileas Guides ξεχωρίζουν γιατί πήραμε τον δύσκολο δρόμο, επενδύοντας χρόνο και χρήμα για την καταγραφή όλων των αξιοθέατων, των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και όλων των επιχειρήσεων (από την μεγαλύτερη εταιρεία έως την μικρότερη τοπική επιχείρησή) ακόμα και στο πιο απόμερο μέρος της περιοχής και στη συνέχεια προχωρήσαμε στην εμπορική της εκμετάλλευση. Η χρήστη των οδηγών είναι απολύτως δωρεάν, όπως επίσης και η παρουσία των επιχειρήσεων μέσα σε αυτούς.
Επιπλέον μέσα από τους οδηγούς μας ο χρήστης μπορεί να βρει προσφορές και εκπτώσεις ειδικά για τους χρήστες μας αλλά και να κάνεις τις αγορές του με ευκολία και άμεση επιστροφή χρημάτων (στις συμβαλλόμενες επιχειρήσεις) μέσω των καρτών Phileas Mastercard και του συστήματος πληρωμών Phileas Payments.
Χρειάζεται πίστη στον εαυτό σου και πάνω από όλα να μην παρεκκλίνεις από την αρχική φιλοσοφία πάνω στην οποία έκτισες το concept σου - Γιώργος Παχούλης -
Ποιο είναι τα ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα;
Πρώτος μας άξονας ήταν η δημιουργία ενός απλού περιβάλλοντος χρήσης (user interface), με γραφικά που δεν θα χρειάζονταν περαιτέρω εξήγησης. Να μπορούν να το χρησιμοποιήσουν όλοι, ανεξαρτήτως μητρικής γλώσσας ή μορφωτικού επιπέδου. Με λίγα λόγια μέσα από τους οδηγούς μας ο χρήστης μπορεί να βρει αυτό που ψάχνει εύκολα μέσα σε ελάχιστο χρόνο.
Δεύτερος και κυριότερος άξονας ήταν να κάνουμε όσο πιο πλήρη γινόταν τον οδηγό. Αποφασίσαμε λοιπόν να πάρουμε τον δύσκολο δρόμο καταγράφοντας ΟΛΕΣ τις επιχειρήσεις και τα σημεία ενδιαφέροντος της περιοχής, από την μεγαλύτερη ξενοδοχειακή μονάδα έως το μικρότερο “mini market” στο πιο απομακρυσμένο χωριό. Για να το πετύχουμε αυτό κάναμε την καταγραφή “φυσικά”, δηλαδή γυρίζαμε όλη τη περιοχή με τα πόδια για να βεβαιωθούμε ότι καμία επιχείρηση δεν μένει έξω.
Επιπλέον καταγράφουμε πλήρως με φωτογραφίες, πληροφορίες και πλήρη στοιχεία επικοινωνίας και προβολής (κοινωνικά δίκτυα, ιστότοποι κ.α.) όλα τα σημεία ενδιαφέροντος της περιοχής. Έτσι ο χρήστης γνωρίζει τι ώρες είναι ανοιχτό το μουσείο και τι προσφέρει για να δεις. Εάν η παραλία είναι με άμμο ή χαλίκι, εάν έχει ομπρέλες ή ακόμα και αν είναι φιλική προς τα παιδιά και τους ΑΜΕΑ. Για ακόμα πληρέστερη εμπειρία χρήσης καταγράφουμε και παρουσιάζουμε όλα τα δρώμενα (συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, πανηγύρια κ.α.) που λαμβάνουν χώρα στη περιοχή.
Η εφαρμογές μας είναι διαθέσιμες ΔΩΡΕΑΝ και λειτουργούν Offline ώστε να είναι προσβάσιμες πάντα και παντού.
Ποια ήταν η ιδέα, η έμπνευση πίσω από την δημιουργία;
Η ιδέα πίσω από την δημιουργία του Phileas ήταν από την αρχή η προβολή του τόπου και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε αυτόν. Το εμπορικό κομμάτι προέκυψε στην συνέχεια για την συντήρησή του. Όταν ξεκινήσαμε την έρευνα στα τέλη του 2013 είδαμε ότι δεν υπήρχε άμεση, εύκολη και πλήρης πληροφορία για τον επισκέπτη ή τον μόνιμο κάτοικο της περιοχής, παρά μόνο «καταχωρήσεις» σε sites και έντυπους οδηγούς οι οποίοι περιλάμβαναν μόνο όσους πλήρωναν για να είναι σε αυτούς. Οι εμπορικοί κατάλογοι από την άλλη μεριά δεν περιέχουν πληροφορίες για τα αξιοθέατα, τις παραλίες, τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας κ.α. και είναι σχεδόν πάντα δύσχρηστοι.
Φανταστήκαμε λοιπόν και υλοποιήσαμε έναν πλήρη και εύχρηστο οδηγό, διαθέσιμο εντελώς δωρεάν σε όλους τους επισκέπτες και τους μόνιμους κατοίκους της περιοχής, μέσα από το πιο ευρέως διαδεδομένο μέσο που χρησιμοποιούμε καθημερινά, το κινητό μας τηλέφωνο, δίνοντας ένα βήμα προβολής τόσο στον τόπο μας όσο και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες ουσιαστικά δεν έχουν δυνατότητα να προβάλουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους στο ευρύ κοινό.
Εκτός της Ελλάδας, έχετε επεκταθεί σε Βρετανία, Νορβηγία και Κύπρο. Πώς καταφέρατε να φτάσετε ως εκεί;
Μετά την Κάρπαθο, οι αμέσως επόμενες περιοχές που αναπτύξαμε μόνοι μας ήταν οι 5 περιοχές της Κύπρου (Λεμεσός, Λάρνακα, Πάφος, Αγία Νάπα και Λευκωσία). Και οι 5 αυτές περιοχές σε σύντομο χρονικό διάστημα «ενοικιάστηκαν» στους πωλητές μας, οι οποίοι βλέποντας την μεγάλη εμπορική αξία τους επέλεξαν να γίνουν αντιπρόσωποί μας. Στη συνέχεια η Τήνος, η Μύκονος, η Λέσβος, το Stavanger και το Halifax ήταν αποτέλεσμα ενδιαφέροντος που έδειξαν άνθρωποι άγνωστοι σε εμάς οι οποίοι πίστεψαν στην αξία και την φιλοσοφία του Phileas και θέλησαν να δημιουργήσουν δικές τους περιοχές. Ο Πειραιάς και η Κηφισιά είναι οι πρώτες μας απόπειρες δημιουργίας οδηγών στον αστικό ιστό και για την ώρα τις λειτουργούμε οι ίδιοι.
Εμείς από την πλευρά μας έχουμε δημιουργήσει ένα ιδιαίτερο πακέτο “franchise” με το οποίο κάνουμε εύκολο στους αντιπροσώπους να στηρίξουν την επιχειρηματική κίνηση της «ενοικίασης» μιας περιοχής.
Πόσους χρήστες μετρά αυτή τη στιγμή η εφαρμογή; Και με ποιον τρόπο προσελκύσατε τους πρώτους χρήστες;
Αυτή τη στιγμή στις 13 περιοχές που λειτουργούν έχουμε ξεπεράσει τους 110.000 χρήστες. Μιλάμε για χρήστες που δέχονται να κατεβάσουν μια αρκετά μεγάλη εφαρμογή στο κινητό τους και πρέπει να την συγκρίνουμε περισσότερο με την αγορά ενός περιοδικού από το περίπτερο παρά με μια επίσκεψη σε μια ιστοσελίδα.
Η προσέλκυση γίνεται μέσω κοινωνικών δικτύων, google ads και web banners πάντα σε mobile συσκευές, αλλά κυρίως με την παραδοσιακή μέθοδο των αφισών, των φυλλαδίων και των αυτοκολλήτων. Ακόμα και σε μια εποχή όπου η τεχνολογία έχει διεισδύσει παντού στην ζωή μας έχουμε ανακαλύψει ότι ο παραδοσιακός τρόπος προβολής παραμένει και ο πιο αποτελεσματικός.
Όπως καταλαβαίνω, η εφαρμογή σας λειτουργεί κυρίως offline. Πώς επιτυγχάνεται αυτό;
Κάναμε από την αρχή την συνειδητή επιλογή όλες οι πληροφορίες και η χρήση της εφαρμογής να είναι διαθέσιμη offline γιατί θέλαμε να είναι διαθέσιμη παντού και πάντα. Ειδικά οι τουρίστες από το εξωτερικό δεν είναι δυνατόν να έχουν ανοιχτά τα data connection με roaming, οπότε έχουμε όλη τη πληροφορία διαθέσιμη μέσα στην εφαρμογή.
Για να το επιτύχουμε αυτό η κάθε εφαρμογή αφορά μια περιοχή μόνο, μετά το αρχικό κατέβασμα που κατεβάζει το “λειτουργικό” της εφαρμογής και κάποια βασικά στοιχεία τα υπόλοιπα αποθηκεύονται στην εφαρμογή όταν ο χρήστης είναι συνδεδεμένος σε wi-fi. Στη συνέχεια όποτε ξαναβρίσκεται εντός δικτύου η εφαρμογή ενημερώνεται αυτόματα.
Τι εμπόδια συναντήσατε στις αρχές και πώς τα ξεπεράσατε;
Εκτός από την δύσκολη διαδικασία της αρχικής καταγραφής των επιχειρήσεων και των σημείων ενδιαφέροντος το κύριο εμπόδιο που αντιμετωπίσαμε εμπορικά ήταν η επιφυλακτικότητα των επιχειρηματιών καθώς υπήρξαν αρκετοί επιτήδειοι που τους αποσπούσαν χρήματα για έναν «έντυπο οδηγό που θα «τυπωθεί σε 50.000 αντίτυπα και όλοι θα τον κρατάνε» οι οποίοι μετά παραδίδαν αποτελέσματα αμφιβόλου ποιότητας ή ακόμα χειρότερα δεν παρέδιδαν ποτέ τίποτα. Επιπλέον δεν είναι εύκολο να πείσεις επιχειρηματίες σε μεγαλύτερη ηλικία για την αξία και την διεισδυτικότητα του mobile.
Τι θέλετε να δείτε η Phileas να κατορθώνει σε 5 χρόνια από τώρα;
Το μεγαλύτερο «στοίχημα» του Phileas αφορά πια τις Phileas Mastercard και το σύστημα πληρωμών Phileas Payments. Οι οδηγοί μας αναπτύσσονται με ραγδαίο ρυθμό με νέες περιοχές να προστίθενται συνέχεια και το ενδιαφέρον για αντιπροσώπους να είναι συνεχές. Αυτό που ευελπιστούμε να έχουμε επιτύχει σε 5 χρόνια είναι να έχουμε προσθέσει ακόμα περισσότερες υπηρεσίες μέσα από την εφαρμογή, με τον χρήστη να πραγματοποιεί τις αγορές του, να κάνει κράτηση στα μαγαζιά που επιθυμεί, να κλείνει διανυκτερεύσεις κ.α. μέσα από το σύστημα Phileas Payments και χρησιμοποιώντας την Phileas Mastercard.
Τι συμβουλές έχετε να δώσετε σε νέους επιχειρηματίες που τώρα είναι στο ξεκίνημα;
Χρειάζεται πίστη στον εαυτό σου και πάνω από όλα να μην παρεκκλίνεις από την αρχική φιλοσοφία πάνω στην οποία έκτισες το concept σου.
Σχόλια