Πως να επηρεάσετε αποτελεσματικά την εκπαίδευση των στελεχών σας
Πόσο γρήγορα ξεχνάμε κάτι που μάθαμε σε εργασιακή εκπαίδευση, παρά τον αρχικό ενθουσιασμό μας; Η απάντηση διαφέρει ανά συμμετέχοντα, αλλά όχι δραματικά: συνήθως σε 48 ώρες το πολύ έχουμε ξεχάσει ουσιαστικά τι μάθαμε. Τι ποσοστό από το περιεχόμενο εφαρμόζουμε 3 μήνες μετά από την εκπαίδευση; Τις περισσότερες φορές, μικρότερο από 10%. Αυτές οι απαντήσεις, αναδεικνύουν μια τεράστια σπατάλη για κάθε οργανισμό, για πληροφορίες που γρήγορα ξεχνιούνται και ελάχιστα εφαρμόζονται!
Αποτελεί κοινή παραδοχή ότι η αλλαγή συμπεριφοράς στους ενήλικες δεν είναι εύκολη. Όχι μόνο γιατί απαιτεί σκληρή δουλειά, αλλά γιατί χρειάζεται μια διαδικασία που οι ίδιοι να εμπιστεύονται και να ακολουθούν σε καθημερινή βάση. Οι περισσότερες εκπαιδεύσεις, προσφέρουν ένα εξαίρετο περιεχόμενο αλλά εάν αυτό δεν εφαρμόζεται αποδοτικά είναι σπατάλη χρόνου και επένδυσης.
Είτε συμμετέχετε σε εξωτερικό σεμινάριο είτε σε ενδοεταιρικό, όλοι οι οργανωτές ψάχνουν τρόπους ώστε η εκπαίδευση να είναι όχι μόνο ενδιαφέρουσα αλλά και ψυχαγωγική. Περιλαμβάνει κάποιο παιχνίδι; Είναι ο εισηγητής διαδραστικός και ευχάριστος; Έλαβαν θετική αξιολόγηση από τους συμμετέχοντες;
Αυτοί είναι μεν σημαντικοί παράγοντες, αλλά η εκπαίδευση συχνά είναι αποτυχημένη γιατί οι συμμετέχοντες δεν μπορούν να εφαρμόσουν το περιεχόμενο. Δεν οφείλεται στο ότι το περιεχόμενο δεν είναι ενδιαφέρον ή σχετικό, αλλά γιατί η μεθοδολογία που εφαρμόστηκε στην εκπαίδευση δεν ήταν αποδοτική.
Τις περισσότερες φορές το περιεχόμενο είναι εκτενές αλλά παρέχεται με συμπυκνωμένο ρυθμό. Είναι σαν να προσπαθείς να πεις από πυροσβεστικό κρουνό! Και έτσι οι συμμετέχοντες ξεχνούν αυτά που έμαθαν μέσα σε 48 ώρες περίπου.
Η καμπύλη λήθης
Επανειλημμένες μελέτες, επιβεβαιώνουν ότι τυπικά ξεχνάμε το 75% απ’ ότι μαθαίνουμε μέσα σε 48 ώρες. Μετά από 3 εβδομάδες το 93% έχει απολεσθεί, εκτός κι αν επιβληθούν κάποιες συγκεκριμένες εργασίες για την εφαρμογή του περιεχομένου.
Ας είμαστε ειλικρινείς: τις περισσότερες φορές η υπευθυνότητα για την εφαρμογή του περιεχομένου της εκπαίδευσης εναποτίθεται στους προϊσταμένους, οι οποίοι τις περισσότερες φορές δεν λαμβάνουν μέρος στην εκπαίδευση και επιπλέον δεν γνωρίζουν πώς να κατευθύνουν στοχευμένα την ομάδα τους ώστε να εφαρμόσουν τις αρχές της εκπαίδευσης.
Εφαρμόζοντας τεχνικές Καθοδήγησης στην θέση εργασίας (Coaching on the job) συστηματικά για ένα μήνα μετά την εκπαίδευση, η διακράτιση και εφαρμογή της γνώσης αυξάνει πάνω από 80%. Τι μπορεί αυτό να σημαίνει για την δική σας ομάδα;
Συμπέρασμα 1: Η εκπαιδευτική διαδικασία χρειάζεται να συμπεριλαμβάνει Καθοδήγηση (Coaching on the job) προς τους συμμετέχοντες για μεγιστοποίηση της εφαρμογής και προσωπική δέσμευση.
Η επίδραση της συχνότητας & της απόστασης
Υιοθετώντας επαναληπτικές συναντήσεις απλά δεν αρκεί. Ειδικά για την υιοθέτηση νέων δεξιοτήτων και συμπεριφορών (soft skills) έρευνες έχουν εντοπίσει ότι η συχνότητα ανά μια εβδομάδα είναι τα ιδανικό διάστημα για να προλάβουν οι συμμετέχοντες να εφαρμόσουν μια τεχνική και να εισάγουν κάθε φορά μια νέα.
Για τις εικονικές ομάδες εργασίας και τις γεωγραφικά απομακρυσμένες (virtual teams μια τηλεφωνική συνεδρία (con-call, web-meeting) σε καθορισμένα χρονικά διαστήματα και με συγκεκριμένα μέλη, έχει την ίδια θετική επίδραση, ενθαρρύνει την σταδιακή εφαρμογή του περιεχομένου και την επιθυμητή αλλαγή συμπεριφοράς.
Συμπέρασμα 2: Παραβλέποντας την επήρεια της λήθης, μαζί με την συχνότητα και τη γεωγραφική διασπορά, προκαλείται σημαντική απώλεια στην εφαρμογή της εκπαίδευσης και συνεπώς δραματική μείωση στην απόδοσης της επένδυσης.
Περιορισμοί της ενεργού μνήμης
Οι έρευνες έχουν αποδείξει ότι ο εγκέφαλος είναι ικανός να συγκρατήσει πολύ περιορισμένο όγκο πληροφορίας κάθε φορά. Γι’ αυτό και εκπαιδεύσεις που διαρκούν 2-3 ή περισσότερες ημέρες δεν είναι τόσο αποδοτικές, παρά το ότι μπορεί να είναι εξαιρετικά ευχάριστες ή ενδιαφέρουσες. Είναι μεν χρήσιμες για να εισάγουν νέες έννοιες, εντούτοις, είναι παράλογο να περιμένουμε ότι οι ενήλικες θα συγκρατήσουν έστω το 25% από αυτές και ακόμα λιγότερο ότι θα εφαρμόσουν κάποιες.
Προτείνεται λοιπόν να πραγματοποιούνται οι επαναληπτικές συναντήσεις, σε διάστημα μιας εβδομάδας έως 10 ημέρες το πολύ, μετά το βασικό σεμινάριο, όπου η πληροφορία διαχωρίζεται σε μικρότερα κομμάτια, να εμβαθύνουν οι συμμετέχοντες και ενθαρρύνονται με παραδείγματα από την εφαρμογή να αποτελέσει καθημερινή συνήθεια.
Συμπέρασμα 3: ο επιμερισμός της πληροφορίας βοηθά την μνήμη ώστε να επιτελέσει συνειδητά και στοχευμένα καθημερινή εφαρμογή.
Πώς να επηρεάσετε λοιπόν για την απόδοση της εκπαίδευσης σε εσάς και τις ομάδες σας; Σίγουρα το περιεχόμενο παίζει ρόλο, αλλά η συστηματική καθοδηγηση και η εξειδικευμένη μεθοδολογία επανάληψης επηρεάζουν ακόμα περισσότερο την διακράτιση και την εφαρμογή από τα στελέχη.
Σχόλια