The Line: Η πρώτη ανθρωποκεντρική πόλη - οριζόντιος ουρανοξύστης στον κόσμο που κτίζεται στην Σαουδική Αραβία

Η Line, μια έξυπνη πόλη μήκους 170 χιλιομέτρων στην έρημο της Σαουδικής Αραβίας που σχεδιάστηκε από το αμερικανικό στούντιο Morphosis.
Η ευρεία τάφρος για τη θεμελίωση έχει ήδη τοποθετηθεί, δημιουργώντας χώρο για το υπόγειο σύστημα μεταφορών που διασχίζει το μήκος της πόλης. Η Γραμμή θα φιλοξενήσει έως και 9 εκατομμύρια ανθρώπους. Αναμένεται να αποτελείται από ένα μοναδικό κτίριο μήκους 500 μέτρων με πρόσοψη με καθρέφτη. Θα έχει μόνο περίπου 200 μέτρα πλάτος. Κατά τη διάρκεια της ζωής της, η πόλη αναμένεται να φτάσει το καθαρό μηδέν.
Η Γραμμή θα βασίζεται κυρίως στο ύψος της για να στεγάσει τους κατοίκους και όλα όσα χρειάζονται, όπως πάρκα, καταρράκτες, ιπτάμενα ταξί και ίσως ακόμη και ένα τεχνητό φεγγάρι. Η κάθετη επίστρωση σπιτιών, γραφείων, χώρων πρασίνου και δημόσιων σχολείων καθώς και ο έλεγχος του κλίματος όλο το χρόνο σε όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους θα δημιουργήσουν υψηλή ποιότητα ζωής, μετατρέποντας το The Line σε μια πόλη 5 λεπτών (ακόμη πιο φιλόδοξη από την ιδέα της πόλης των 15 λεπτών στο Παρίσι), όπου όλες οι ανέσεις είναι προσβάσιμες με έναν σύντομο περίπατο. Δεν θα υπάρχουν δρόμοι και αυτοκίνητα. Αντίθετα, ένας σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας θα συνδέει τα τμήματα της γραμμικής πόλης, μεταφέροντας τους πολίτες από τη μια άκρη της πόλης στην άλλη σε μόλις 20 λεπτά. Οι αξιωματούχοι ισχυρίζονται ότι δεν θα υπάρχουν δρόμοι, αυτοκίνητα ή εκπομπές ρύπων και ότι το The Line θα τροφοδοτείται μόνο από καθαρή ενέργεια.
Το εκτιμώμενο κόστος κατασκευής για το The Line θα είναι περίπου 100 έως 200 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, ενώ άλλες εκτιμήσεις φτάνουν έως και 1 τρισεκατομμύριο δολάρια. Το σχέδιο ανακοινώθηκε τον Ιανουάριο του 2021 από τον Σαουδάραβα διάδοχο πρίγκιπα Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν. Η πρώτη φάση του έργου έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί το 2030. Η Γραμμή περιέχει στοιχεία αρχιτεκτονικών ιδεών από τη βιομηχανική εποχή.
- Το 1882, ο Ισπανός πολεοδόμος Arturo Soria φαντάστηκε μια γραμμική πόλη , βασισμένη στην καινοτόμο χρήση του τραμ. Εφάρμοσε μέρος της ιδέας του σε μια γειτονιά στη Μαδρίτη , αλλά η έλλειψη υποστήριξης τερμάτισε το σχέδιο.
- Στη δεκαετία του 1950, ο Γάλλος αρχιτέκτονας Yona Friedman πρότεινε την ιδέα μιας ολοκληρωμένης, σπονδυλωτής και κάθετης «χωρικής πόλης» για να λύσει το πρόβλημα της αστικής εξάπλωσης, αλλά η ιδέα παρέμεινε μια πνευματική περιέργεια.
- Στη δεκαετία του 1960, η ιταλική πρωτοποριακή ομάδα Superstudio παρουσίασε ένα ριζοσπαστικό καλλιτεχνικό έργο: το συνεχές μνημείο, «ένα αρχιτεκτονικό μοντέλο για την πλήρη αστικοποίηση», που υποτίθεται ότι κάλυπτε ολόκληρη τη Γη, αλλά χωρίς καμία σκοπιμότητα ή πραγματική χρησιμότητα. Η πρόταση ήταν μια κριτική στον Μοντερνισμό, τη μνημειακότητα, το design και τον καπιταλισμό.
Το πρώτο σχέδιο για το The Line ανακοινώθηκε στις 10 Ιανουαρίου 2021 από τον Σαουδάραβα διάδοχο πρίγκιπα Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν σε μια παρουσίαση που μεταδόθηκε στην κρατική τηλεόραση. Οι χωματουργικές εργασίες ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του 2021 και τα συνεργεία που εργάζονταν στο έργο επρόκειτο να μετακομίσουν μέσα στο 2024. Από τον Ιούλιο του 2022 , η πρώτη φάση του έργου είχε προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί το 2030 . ευρύτερη κάλυψη του έργου από τα μέσα ενημέρωσης. Αυτό προκάλεσε ερωτήματα σχετικά με τα πλεονεκτήματα του σχεδιασμού και των περιβαλλοντικών ζητημάτων, με τους επικριτές να ανησυχούν ότι το έργο θα δημιουργούσε μια «δυστοπική» και «τεχνητή» εγκατάσταση.
Ο προοδευτικός σχεδιασμός προσφέρει άμεση και αδιάλειπτη πρόσβαση στη φύση μέσα σε δύο λεπτά με τα πόδια – μέσω των διαφορετικών ανοιχτών χώρων της, που αιωρούνται σε πολλαπλά επίπεδα. Δίκαιη πρόσβαση σε παρθένα θέα του γύρω φυσικού τοπίου, των βουνών και του ουρανού – για όλους – αποφεύγοντας την αστική εξάπλωση χάρη στο μειωμένο αποτύπωμα υποδομής.
Η πόλη θα είναι μηδενικού άνθρακα, λόγω της εξάλειψης των περιττών υποδομών, αυτοκινήτων και δρόμων. Θα λειτουργεί με 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των λειτουργιών των βιομηχανιών της. Η ενσωμάτωση της φύσης και των ανοιχτών χώρων θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα.
Όλα τα καθημερινά είδη πρώτης ανάγκης θα είναι προσβάσιμα σε πέντε λεπτά με τα πόδια και ένα αποτελεσματικό δίκτυο δημόσιων συγκοινωνιών θα προσφέρει ένα γρήγορο ταξίδι από άκρο σε άκρο. Οι αυτοματοποιημένες υπηρεσίες θα τροφοδοτούνται από τεχνητή νοημοσύνη. Οι παροχές σε κοντινή απόσταση σημαίνουν ότι οι κάτοικοι βλέπουν την οικογένεια και τους φίλους τους συχνά μέσω αυθόρμητων συναντήσεων.
Οι προγραμματιστές του διαφημίζουν τη Line ως «οικολογική πόλη μετά τον άνθρακα. Ωστόσο, το ουτοπικό όραμα που εκτείνεται από την Ερυθρά Θάλασσα μέχρι την πόλη Ταμπούκ έχει ήδη εγείρει σοβαρές περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές ανησυχίες. Ενώ το The Line μπορεί να δημιουργήσει έως και 460.000 θέσεις εργασίας και να προσθέσει περίπου 48 δισεκατομμύρια δολάρια στο ΑΕΠ της Σαουδικής Αραβίας, δεν θα είναι κατά τον προϋπολογισμό της Σαουδικής Αραβίας. Ο κυρίαρχος θα συνεισφέρει περίπου το ήμισυ της τιμής από το Ταμείο Δημοσίων Επενδύσεων, απαιτούνται επίσης διεθνείς επενδυτές.
Το κοινωνικό κόστος του έργου είναι υψηλό: Ήδη, το The Line έχει εκτοπίσει την ιθαγενή φυλή Howeitat. Οι αξιωματούχοι καταδίκασαν ακόμη και τρία από τα μέλη του σε θάνατο όταν αρνήθηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους. Αυτές οι βιαστικές και αυστηρές ενέργειες δεν προοιωνίζονται καλά για το μέλλον. Ωστόσο, η The Line είναι επίσης η πρώτη πόλη εδώ και πολύ καιρό που σχεδιάζεται γύρω από ανθρώπους και όχι γύρω από δρόμους ή αυτοκίνητα. Η εστίαση στους πεζούς και τις ιδέες πεντάλεπτων πόλεων είναι αξιέπαινη. Από την άλλη πλευρά, η πρόταση έργου κάνει πολύ μικρή αναφορά σε σημαντικούς παράγοντες όπως η δομή της κοινότητας, η ποικιλομορφία των νοικοκυριών, τα δημογραφικά στοιχεία, η διακυβέρνηση, τα ατομικά δικαιώματα ή η θρησκευτική ανοχή.
Οι ανησυχίες για το κλίμα ακολούθησαν το παράδειγμα: Ενώ η The Line δίνει έμφαση στην προσέγγισή της για μηδενικές εκπομπές, δημιουργώντας ενέργεια μόνο από ηλιακή, αιολική και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με βάση το υδρογόνο, δεν είναι δυνατό να κατασκευαστεί ένα τόσο ψηλό κτίριο από υλικά χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Το αποτύπωμα άνθρακα της κατασκευής θα είναι πολύ μεγάλο, σύμφωνα με τον Philip Oldfield του Πανεπιστημίου της Νέας Νότιας Ουαλίας , με περίπου 1,8 γιγατόνους ισοδύναμου CO 2 σε γυαλί, χάλυβα και σκυρόδεμα. Πρόσθεσε ότι η πόλη θα δημιουργήσει ένα φράγμα μεγάλης κλίμακας για τα παρακείμενα οικοσυστήματα και τα μεταναστευτικά είδη.
Σχόλια