Εργασία: Η Gen Z μεγαλώνει μέσα στην τεχνολογία... αλλά δεν είναι και «γκουρού» του ΑΙ

Η περίφημη πλέον Gen Z (άτομα γεννημένα από το 1997 έως το 2012) δίχως αμφιβολία υπήρξε ίσως (στις δυτικές κοινωνίες τουλάχιστον) η γενιά που μεγάλωσε μέσα στην Τεχνολογία.
Από μικρή ηλικία με smartphones, tablets, διαδικτυακή επικοινωνία, gaming και αξιοποίηση άλλων online εφαρμογών με μεγαλύτερη ευκολία και προσαρμοστικότητα ίσως.
Προφανώς τα ακόμη νεότερα άτομα (Gen A, B) θα αποτελέσουν ένα ακόμη πιο σύνθετο πεδίο μελέτης με διαφορετικά χαρακτηριστικά ενδεχομένως.
Ωστόσο σήμερα η Gen Z «μπαίνει στα πράγματα», αν αναλογιστεί κανείς πως το 2030 θα αποτελέσει το 30% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού. Θα χρησιμοποιεί όλα τα τελευταία εργαλεία υψηλής τεχνολογίας για να κάνει την ζωή της ευκολότερη και την εργασία της πιο αποδοτική; Την τεχνητή νοημοσύνη και τις σύνθετες εφαρμογές που προσφέρονται όλο και περισσότερο σταδιακά;
Ενώ η Gen Ζ κατανοεί σε ποιες περιπτώσεις μπορεί η AI να είναι χρήσιμη και να έχει πρακτική εφαρμογή, συχνά υπερεκτιμά τις ικανότητές της στη χρήση και αξιολόγησή της.
Ειδικότερα, η κριτική ικανότητα των νέων να εντοπίζουν τα όρια και τις αδυναμίες της AI, αποδεικνύεται περιορισμένη, όπως τονίζει τελευταία έρευνα της EY με την υποστήριξη της Microsoft και της TeachAI.
Χρήση ΑΙ για προσωπικές - επαγγελματικές ανάγκες: Varied Users 6 στους 10
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η Gen Z έχει ενσωματώσει την τεχνητή νοημοσύνη στην καθημερινότητά της, αλλά με σημαντικές διαφοροποιήσεις στο επίπεδο χρήσης.
Συγκεκριμένα, το 61% προσαρμόζουν τη χρήση της AI ανάλογα με τις προσωπικές ή επαγγελματικές ανάγκες τους (varied users), το 15% την αξιοποιούν με μεγάλη συχνότητα (super users), ενώ το 24% τη χρησιμοποιούν σπάνια ή καθόλου (stragglers).
Όσον αφορά το επίπεδο δεξιοτήτων, η Gen Z κατανοεί καλά τις βασικές χρήσεις της AI, με το 69% να αναγνωρίζουν τις καθημερινές εφαρμογές της.
Ωστόσο, φαίνεται πως είναι λιγότερο σίγουροι για την εξοικείωσή τους με τη σύνταξη αποτελεσματικών prompts (56%), ενώ μόλις το 44% δηλώνουν ότι μπορούν να αναγνωρίσουν πότε τα συστήματα AI ενδέχεται να δημιουργούν ή να παρουσιάζουν λανθασμένα δεδομένα και ψευδείς πληροφορίες.
Hard και Soft skills για την πιο αποδοτική χρήση ΑΙ
Όπως καταγράφεται στην ίδια έρευνα της ΕΥ, είναι ενθαρρυντικό ότι οι συμμετέχοντες αναγνωρίζουν τη σημασία, τόσο των τεχνικών δεξιοτήτων (hard skills), όσο και των soft skills που απαιτούνται για τη σωστή και αποτελεσματική χρήση της AI.
Έτσι, η δημιουργικότητα και η περιέργεια θεωρούνται από τη Gen Z ως οι σημαντικότερες δεξιότητες (52%), ενώ ακολουθούν η κριτική σκέψη (47%) και ο προγραμματισμός (coding and programming) (46%).
Από τη μία πλευρά, οι νέοι αναγνωρίζουν ότι η AI μπορεί να εξοικονομήσει χρόνο, να διευκολύνει την ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων και να μειώσει τα ανθρώπινα λάθη.
Την ίδια στιγμή, όμως, εκφράζουν ανησυχίες για τις κοινωνικές επιπτώσεις της, όπως η αύξηση της ανεργίας, ο περιορισμός της ανθρώπινης μάθησης και δημιουργικότητας, καθώς και η διάδοση ψευδών πληροφοριών.
Χρήση ΑΙ στην εκπαίδευση και την εργασία
Το 42% των συμμετεχόντων πιστεύουν ότι οι εκπαιδευτικοί αποθαρρύνουν τη χρήση της AI για ορισμένες διεργασίες, ενώ μόνο το 15% δηλώνουν ότι οι εργοδότες τους ακολουθούν παρόμοια προσέγγιση. Αυτό πιθανώς αντανακλά τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών για τη λογοκλοπή και την υπερβολική εξάρτηση των μαθητών από την τεχνολογία, καθώς προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στην προετοιμασία των νέων για την αγορά εργασίας και στην ανάπτυξη ουσιαστικών δεξιοτήτων.
Τα ευρήματα δείχνουν, επίσης, ότι τόσο οι εκπαιδευτικοί, όσο και οι επιχειρήσεις, προσπαθούν συνεχώς να συμβαδίσουν με την ταχύτατη εξέλιξη της AI. Παρά τις προκλήσεις, η έκθεση προτείνει τρόπους με τους οποίους οι επιχειρήσεις μπορούν να βοηθήσουν στη γεφύρωση του χάσματος γνώσεων γύρω από την AI για τη Gen Z. Η γενιά αυτή, τείνει να βλέπει την AI με αισιοδοξία, ωστόσο συχνά υπερεκτιμά την ικανότητά της να την αξιολογεί κριτικά και να τη χρησιμοποιεί με τον βέλτιστο τρόπο. Αυτό προσφέρει στις επιχειρήσεις μια μοναδική ευκαιρία να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ηλικιακά νεότερου ανθρώπινου κεφαλαίου τους.
Η έκθεση τονίζει ότι οι οργανισμοί χρειάζεται να εξοπλίσουν τη Gen Z με τις κατάλληλες δεξιότητες, ώστε να κατανοούν, να χρησιμοποιούν και να αξιολογούν την AI, με τρόπο που προάγει την καινοτομία και την υπεύθυνη ανάπτυξη.
Μερικές προτάσεις προς εργοδότες και εκπαιδευτικούς
Συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για εκπαίδευση στην AI
Η έκθεση αποκαλύπτει ότι η Gen Z επιθυμεί μεγαλύτερη υποστήριξη και καθοδήγηση, ώστε να κατανοήσει και να αξιοποιήσει καλύτερα την AI. Εκφράζουν, παράλληλα, μέτρια ικανοποίηση από τις διαθέσιμες πρωτοβουλίες από τους εργοδότες ή τα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Οι συμμετέχοντες ζητούν εκπαιδευτικά προγράμματα από παρόχους τεχνολογιών AI (37%), πόρους αυτό-εκμάθησης σχετικά με το τι είναι η AI και πώς λειτουργεί (35%), και εξειδικευμένη καθοδήγηση στη χρήση της (34%).
Πιο στοχευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα, που όχι μόνο εισάγουν νέες δεξιότητες, αλλά και ενισχύουν την κριτική αξιολόγηση της τεχνολογίας, μπορούν να δημιουργηθούν μέσω συνεργασιών οργανισμών με σχολεία και πανεπιστήμια.
Αυτά, θα εξοπλίσουν τη νέα γενιά για τις θέσεις εργασίας του μέλλοντος, όπου η AI θα παίζει κεντρικό ρόλο στην ενίσχυση της παραγωγικότητας. Επιχειρήσεις, μη κυβερνητικές οργανώσεις και κυβερνητικοί φορείς, μπορούν να συνδυάσουν τις γνώσεις και τους πόρους τους για να αναπτύξουν σύγχρονα προγράμματα σπουδών και στρατηγικές.
Αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων για αξιόπιστη ενημέρωση
Η έρευνα αποκαλύπτει ότι το 55% των νέων της Gen Z δηλώνουν ότι τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν την κύρια πηγή πληροφόρησής τους για την AI. Οι οργανισμοί και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν αυτή την τάση προς όφελος της γενιάς αυτής, δημιουργώντας και προωθώντας αξιόπιστο και επαληθευμένο περιεχόμενο για την AI, στις πλατφόρμες που η Gen Z χρησιμοποιεί περισσότερο.
Σχόλια