Είναι όντως το growth hacking η μαγική λύση στα marketing προβήματά σου;
Είναι πολύ πιθανό να έχετε ακούσει, ή διαβάσει για το growth hacking. Από το 2010 που καθιερώθηκε ο όρος, ολοένα και περισσότερες εταιρείες ψάχνουν για κάποιον growth hacker που θα πλαισιώσει την ομάδα marketing και θα απογειώσει την ανάπτυξη σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.
Κι αυτό είναι το μεγαλύτερο λάθος τους, γιατί το growth hacking δεν είναι άλλο ένα marketing κανάλι ή μια σειρά από τακτικές. Είναι μια ολόκληρη νοοτροπία και μεθοδολογία γύρω από την ανάπτυξη μιας επιχείρησης, τους στόχους που θέτει και πώς προσπαθεί να τους πετύχει.
Ένας τέτοιος στόχος θα μπορούσε να είναι, για παράδειγμα: “Αύξηση εσόδων ή αριθμού πελατών κατά 20% κάθε μήνα.”
Γι αυτόν το λόγο, ένας growth hacker δε θα πρέπει να είναι απλά μια προσθήκη σε μια υπάρχουσα ομάδα marketing. Κανονικά, θα πρέπει να συμβαίνει το αντίθετο: Θα πρέπει δηλαδή, η ομάδα να πλαισιώνει έναν growth hacker.
Αν με ρωτήσει κάποιος ποιό είναι το πιο σημαντικό πράγμα όταν προσπαθείς να μεγαλώσεις μια εταιρεία, θα έλεγα με σιγουριά ότι είναι η ομάδα—εννοώντας όλα τα άτομα που δουλεύουν για το προϊόν: product managers, marketers, engineers, designers, κλπ.
Από τον ιδρυτή και τον CEO, μέχρι τον Head of Sales και τον VP Product, όλοι θα πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένοι με τους αναπτυξιακούς στόχους της εταιρείας και να υποστηρίζουν τη συγκεκριμένη προσπάθεια.
Τι πραγματικά είναι το Growth Hacking;
Ο Andrew Chen (Head of Growth στην Uber) εξηγεί πολύ έυστοχα τον ορισμό του growth hacking:
“Το growth hacking δεν είναι μια σειρά από μικρές αλλαγές (όπως το να αλλάξεις το χρώμα ενός κουμπιού στην σελίδα σου). Αντ’ αυτού είναι ένα ολοκληρωμένο συστηματοποιημένο μοντέλο το οποίο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τους στόχους της επιχείρησης.”
Με λίγα λόγια είναι ένα σύστημα—ένας προσανατολισμός—που κάποιος χτίζει για το προϊόν του, μέσα στο ίδιο το προϊόν.
Όταν αναφέρομαι στο “προϊόν”, εννοώ ένα e-shop, μια εφαρμογή κινητού, ένα προϊόν ομορφιάς, μέχρι και μια υπηρεσία γρήγορου φαγητού.
Το growth hacking είναι επί της ουσίας, ένας συνδυασμός marketing, product management και engineering. Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι ένας marketer θα πρέπει να είναι και προγραμματιστής ή το αντίστροφο. Αλλά σίγουρα, θα πρέπει να έχει την τεχνική γνώση για να μπορεί να καταλάβει τι είναι εφικτό και τι όχι στον digital χώρο (websites, mobile app, bots, κλπ).
Ο λόγος είναι πως πλέον ανεξαρτήτου είδους εταιρείας, όλες στρέφονται στο digital marketing για να βρουν νέους πελάτες και να διατηρήσουν τους υπάρχοντες.
Ένας growth hacker έχει 4 βασικά στοιχεία στον τρόπο που σκέφτεται:
- Eίναι τόσο παθιασμένος για την ανάπτυξη, όσο και με το να έχει το καλύτερο προϊόν. Όλοι μας έχουμε δει ανθρώπους να ασχολούνται περισσότερο με το να κάνουν τέλεια την παραμικρή λεπτομέρεια στο website τους και πολύ λιγότερο με το να φέρουν traffic και πωλήσεις.
- Όταν πρέπει να σκεφτεί ποια θα είναι η επόμενη marketing τακτική ή καμπάνια που θα δοκιμάσει, πάντα κάνει την εξής ερώτηση στον εαυτό του και στην ομάδα του: “Τι είναι το νούμερο ένα πράγμα που μπορώ να κάνω που θα έχει το μέγιστο αποτέλεσμα στο λιγότερο δυνατό χρόνο;”
- Προσήλωση στα δεδομένα. Οι αριθμοί δε λένε ποτέ ψέματα, και θα πρέπει να είναι ο οδηγός των ενεργειών της ομάδας marketing και της εταιρείας.
- Εξοικείωση με την αποτυχία. Ένας growth hacker δεν ακολουθεί μόνο τους παραδοσιακούς τρόπους marketing (πχ. Google Advertising), αλλά προσπαθεί συνεχώς να βρει νέους τρόπους για να βρει νέους πελάτες για την εταιρεία του. Για παράδειγμα, να βρει τα emails επαγγελματιών από ένα Facebook group μέσω διάφορων τεχνικών (web scraping) και να επικοινωνήσει μαζί τους.
Σχόλια