Dead Internet: Μύθος ή πραγματική απειλή για τις online επιχειρήσεις;

Το τελευταίο διάστημα, ένα αμφιλεγόμενο αλλά εξαιρετικά ενδιαφέρον concept έχει κάνει digital marketers, tech experts και πρωταγωνιστές του online επιχειρείν να «ψιθυρίζουν» στις ροτόντες των συνεδρίων για το Dead Internet Theory.
Η ιδέα αυτή υποστηρίζει ότι ένα μεγάλο μέρος του διαδικτυακού περιεχομένου δε δημιουργείται πλέον από ανθρώπους, αλλά από bots και AI συστήματα, τα οποία παράγουν μαζικά άρθρα, σχόλια σε δημοσιεύσεις, ακόμα και ολόκληρες ιστοσελίδες.
Όσο κι αν ακούγεται συνωμοσιολογικό, δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Σήμερα, το AI είναι σε θέση να δημιουργήσει content σε κλίμακα και ταχύτητα που κανένας άνθρωπος δεν μπορεί να ανταγωνιστεί. Το ερώτημα που προκύπτει για τις online επιχειρήσεις και το digital marketing είναι ξεκάθαρο: αν το internet γεμίζει με bot-generated content, τι σημαίνει αυτό για το Content Marketing Strategy των brands και την ποιότητα της πληροφορίας που καταναλώνουν οι χρήστες online;
AI-Generated Content: Ευκαιρία ή ψηφιακή κατάρα;
Η τεχνητή νοημοσύνη έχει σαφέστατα επηρεάσει τον τρόπο που αναζητούμε και δημιουργούμε περιεχόμενο. Platforms όπως το ChatGPT, το Gemini το Copy.ai και πολλά ακόμα που αναδύονται γρηγορότερα απ’ όσο αναπνέουμε δίνουν τη δυνατότητα σε brands να παράγουν άρθρα, product descriptions και social media posts με ελάχιστο κόπο.
Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι όταν η παραγωγή περιεχομένου γίνεται αυτόματα και μαζικά, δημιουργείται ένα overload πληροφορίας, με αναμφίβολη επίπτωση στην ποιότητα και την αυθεντικότητα του περιεχομένου.
Αυτό έχει δύο βασικά επακόλουθα:
- Μείωση της εμπιστοσύνης: Οι χρήστες μαθαίνουν να αμφισβητούν την αξιοπιστία του περιεχομένου που συναντούν online, καθώς δεν είναι ξεκάθαρο αν γράφτηκε από άνθρωπο ή AI.
- Αθέμιτος ανταγωνισμός στο SEO: Το AI-generated περιεχόμενο μπορεί να στοχεύει keywords, γεγονός που αλλοιώνει το digital landscape και την online επιχειρηματικότητα, ακόμα κι αν αυτό είναι παροδικό.
Θέλω να εξηγήσω λίγο περισσότερο το δεύτερο. Το ποιοτικό περιεχόμενο κερδίζει πάντα. Πάντα. Το θέμα είναι, όμως, ότι αν ο αλγόριθμος κατάταξης τεστάρει για 1-2 μήνες τα αποτελέσματα και δοκιμάζει AI-generated websites στις πρώτες θέσεις, αυτό μεταφράζεται σε revenue lost για websites επιχειρήσεων που προηγουμένως βρισκόταν στις πρώτες θέσεις.
Ακόμη κι αν γνωρίζουμε εκ προοιμίου ότι θα ανακάμψουν τα οργανικά μας αποτελέσματα, οι δύο μήνες που χάθηκε ποσοστό του οργανικού traffic μεταφράζονται σε χρήματα που δεν μπήκαν ποτέ στην επιχείρηση. Και όλοι καταλαβαίνουμε τι μπορεί να προκύψει από αυτό.
Ο ρόλος του Content Marketer ως curator πληροφορίας
Τι έχουμε λοιπόν ως συμπέρασμα; Ότι η συζήτηση δεν μπορεί να είναι μαύρο-άσπρο. Το να μη χρησιμοποιείς AI ή το να χρησιμοποιείς μόνο AI δεν είναι λύση.
Τώρα που η τεχνολογία έχει αρχίσει να υιοθετείται μαζικά, τώρα είναι που ο ανθρώπινος παράγοντας γίνεται πιο σημαντικός από ποτέ. Αντί να βλέπουμε το AI ως απειλή, πρέπει να το αξιοποιήσουμε στρατηγικά.
Ο σύγχρονος content marketer δε θα είναι απλά δημιουργός περιεχομένου. Θα είναι curator και decision-maker.
- Curation vs. Creation: Η μαζική παραγωγή περιεχομένου από AI σημαίνει ότι το ανθρώπινο στοιχείο μετατοπίζεται από τη δημιουργία στη διαχείριση και την επιμέλεια. Ο marketer πρέπει να κρίνει, να επιλέγει, να βελτιώνει και να εγκρίνει ποιοτικό AI-generated περιεχόμενο.
- Αυθεντικότητα & Brand Voice: Τα AI tools μπορεί να δημιουργούν περιεχόμενο, αλλά δεν κατανοούν βαθιά το brand identity. Η ανθρώπινη παρέμβαση είναι αυτή που διασφαλίζει αυθεντικότητα και συνοχή στο messaging.
- Decision making & ηθική: Με την έκρηξη του AI-generated περιεχομένου, τίθενται και ηθικά ζητήματα, όπως η παραπληροφόρηση και το «AI plagiarism». Ο marketer πρέπει να έχει τον τελευταίο λόγο στην ποιότητα και εγκυρότητα του content που παραδίδει στο brand.
Συμπέρασμα
Μπορούμε μια χαρά να κρατήσουμε «ζωντανό» το internet. Χρειάζεται, όμως, οι επιχειρήσεις να προσαρμοστούν σωστά, ώστε ο online κόσμος να μη γίνει ένας αχανής ωκεανός από ανακυκλωμένο, κακογραμμένο και ανούσιο περιεχόμενο.
Σίγουρα η λύση δεν είναι να απορρίψουμε το AI, αλλά να το χρησιμοποιήσουμε στρατηγικά. Οι online επιχειρήσεις που θα επιβιώσουν στην εποχή του AI-generated content είναι εκείνες που θα επενδύσουν στην ποιότητα, στην ανθρώπινη επιμέλεια και στην αυθεντικότητα.
Ο αλγόριθμος μπορεί να γράφει, αλλά ο άνθρωπος είναι αυτός που αποφασίζει τι θα δημοσιευτεί, από ποιους θα διαβαστεί και ποιο σκοπό θα εξυπηρετήσει.
Αν σας ενδιαφέρει να καταλάβετε καλύτερα την AI τεχνολογία και να μάθετε να πώς χρησιμοποιούνται αυτά τα εργαλεία με ηθικό και αποτελεσματικό τρόπο στο marketing, ελάτε στη Knowcrunch. Με δυνατότητα παρακολούθησης εξ αποστάσεως, μπορείτε να ανακαλύψετε τις δυνατότητες AI-generated εικόνας, κειμένου και video για να τα αξιοποιήσετε σε digital marketing ενέργειες για την επιχείρησή σας.
Σχόλια