
Ο τουρισμός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της οικονομίας πολλών χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την Ελλάδα να ξεχωρίζει ανάμεσά τους.
Ενώ στο παρελθόν η πλειονότητα των τουριστών αναζητούσε στιγμές χαλάρωσης σε παραθαλάσσια θέρετρα, σήμερα νέα, λιγότερο γνωστά μέρη κερδίζουν έδαφος και γίνονται πόλοι έλξης.
Παράλληλα, η αυξανόμενη έμφαση στη βιωσιμότητα και την περιβαλλοντική ευθύνη μεταμορφώνει τις ταξιδιωτικές προτιμήσεις, προωθώντας εναλλακτικές μορφές τουρισμού που σέβονται τη φύση και την τοπική κουλτούρα.
Συνεχή ρεκόρ για Ελλάδα
Σημειώνεται πως η Ελλάδα καταγράφει συνεχή ρεκόρ το τελευταίο διάστημα, ξεπερνώντας τις προβλέψεις στελεχών του κλάδου και της οικονομίας.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία το 2024 έκλεισε με τις συνολικές εισπράξεις από τον τουρισμό να κινούνται στα 22 δισ. ευρώ περίπου, νούμερο που αποτελεί ρεκόρ.
Η Ελλάδα συνεχίζει να ανταγωνίζεται χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Πορτογαλία, η Τουρκία και η Κροατία, με βασικά πλεονεκτήματα τη φυσική ομορφιά, τον πολιτισμό και τη φιλοξενία. Βασικές αγορές από τις οποίες αντλεί επισκέπτες παραμένουν οι Ιταλία, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και οι ΗΠΑ, που η συμμετοχή τους υπερβαίνει το 50% των εσόδων.
Οι προκλήσεις, ωστόσο, είναι εμφανείς στις υποδομές και στη διαχείριση των τουριστικών ροών.
Βέβαια οι μεγάλοι κίνδυνοι έρχονται από το εξωτερικό: κρίση στην Ε.Ε, πολλαπλές πολεμικές συγκρούσεις, εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Κίνα - Ε.Ε και άλλες δύσκολες συνθήκες και ενδεχόμενα μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα.
Ειδικότερα, παρά το γεγονός ότι η ταξιδιωτική βιομηχανία έχει σε μεγάλο βαθμό επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα, το 2025 φαντάζει κάθε άλλο παρά προβλέψιμο.
Η οικονομική αβεβαιότητα, οι συνεχιζόμενες συγκρούσεις στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, καθώς και οι αλλαγές στην προεδρία των ΗΠΑ δημιουργούν ένα περιβάλλον έντονης αστάθειας.
Οι προκλήσεις αυτές δεν επηρεάζουν μόνο τον τομέα του τουρισμού, αλλά διαμορφώνουν το ευρύτερο πολιτικό και οικονομικό τοπίο.
Κάτι διαφορετικό στο προσκήνιο
Παρά την οικονομική και ιδιαίτερα τη γεωπολιτική κατάσταση στον κόσμο, οι άνθρωποι εξακολουθούν να απαιτούν να γνωρίσουν νέα μέρη.
Για το 2025 η μόνη αλλαγή θα ήταν πιθανότατα ο τρόπος με τον οποίο θα το κάνουμε, και έτσι, όσον αφορά τον τουρισμό, μπορούμε να παρατηρήσουμε κάποιες νέες τάσεις ή να ενισχύσουμε τις τάσεις που φαινόταν ότι ήταν νέες τα τελευταία χρόνια, όπως σημειώνει η μεσιτική Ozios.
Σε σχετική έρευνα της αναδικνύει νέες τάσεις που αμφισβητούν τα παραδοσιακά πρότυπα της ευρωπαϊκής τουριστικής βιομηχανίας, φέρνοντας στο φως τις αλλαγές που διαμορφώνουν το μέλλον του κλάδου. Πιο συγκεκριμένα:
“Calmcations”: H νέα τάση για τον τουρισμό
Ο όρος “calmcations”, που προέρχεται από τις λέξεις calm και vacations, αφορά διακοπές που επικεντρώνονται στη δημιουργία της αίσθησης ηρεμίας. Αυτός ο τύπος «ταξιδιών» ήταν ήδη πολύ δημοφιλής τα τελευταία χρόνια και αυτή η τάση φαίνεται να είναι ακόμη πιο δημοφιλής το 2025. Οι άνθρωποι προτιμούν ακόμη περισσότερο την ησυχία από προορισμούς με πολυκοσμία, επομένως δεν είναι απαραίτητο να ταξιδέψετε μακριά από την πατρίδα σας.
Τα ταξιδιωτικά γραφεία και πρακτορεία έχουν ήδη ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση για ήσυχες διακοπές, προσφέροντας ολοένα και περισσότερες επιλογές αυτού του τύπου.
Υποτουρισμός
Το Byway Travel επισημαίνει ότι οι ταξιδιώτες επιθυμούν να επισκέπτονται μέρη όπου νιώθουν πραγματικά καλοδεχούμενοι. Με τις διαμαρτυρίες κατά του τουρισμού στη Βαρκελώνη και την εφαρμογή μέτρων σε διάφορες περιοχές για τον έλεγχο της εισροής βραχυχρόνιων ενοικιάσεων, η αποφυγή υπερτουριστικών προορισμών βρίσκεται ψηλά στις προτεραιότητες για το 2025.
Πολλοί ταξιδιώτες αναμένεται να επιλέξουν μικρότερες πόλεις ή αγροτικές περιοχές αντί για μεγάλες, πολυσύχναστες μητροπόλεις. Στην Ολλανδία, για παράδειγμα, πόλεις όπως η Μπρέντα ενδέχεται να κερδίσουν έδαφος, ενώ στην Ισπανία, η Καταλονία μπορεί να αντικατασταθεί από τη λιγότερο τουριστική Πράσινη Ακτή ή ανερχόμενες πόλεις όπως το Μπιλμπάο. Αυτή η τάση αντανακλά τη στροφή προς πιο αυθεντικές και ήρεμες ταξιδιωτικές εμπειρίες.
Ταξίδι JOMO αντί για FOMO
Σύμφωνα με τον ιστότοπο κρατήσεων Vrbo, το 2025 οι ταξιδιώτες αναμένεται να βιώνουν λιγότερο τον φόβο της απώλειας ευκαιριών (FOMO) και να αγκαλιάζουν περισσότερο τη «χαρά της απώλειας» (JOMO).
Δύο στους τρεις ταξιδιώτες στο Ηνωμένο Βασίλειο πιστεύουν ότι αυτού του είδους τα ταξίδια μειώνουν το άγχος, ενώ σχεδόν οι μισοί θεωρούν ότι προσφέρουν μια αίσθηση απόδρασης από τις καθημερινές ευθύνες. Ιδανικοί προορισμοί για μια εμπειρία JOMO περιλαμβάνουν προσεγμένα παραθαλάσσια σπίτια, απομονωμένα καταλύματα δίπλα σε λίμνες ή ρουστίκ αγροικίες στην εξοχή.
Οι κορυφαίες παροχές που προτιμούν οι ταξιδιώτες του JOMO είναι ήσυχοι κήποι, ιδιωτικές πισίνες, υδρομασάζ και βεράντες με πανοραμική θέα, δημιουργώντας ιδανικές συνθήκες για χαλάρωση και επανασύνδεση με τον εαυτό τους και τη φύση.
«Αναγέννηση» των εστιατορίων των ξενοδοχείων
Σύμφωνα με τον ιστότοπο κρατήσεων Hotels.com, οι ταξιδιώτες δεν επιλέγουν μόνο δωμάτια όταν κάνουν κράτηση σε ξενοδοχεία, αλλά και γευστικές εμπειρίες. Ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο επενδύουν σε εστιατόρια υψηλής ποιότητας, συνεργαζόμενα με βραβευμένους σεφ με αστέρια Michelin και προσφέρουν εναλλασσόμενα εποχικά μενού προκειμένου να προσελκύσουν επισκέπτες.
Οι ταξιδιώτες πλέον αναζητούν μοναδικές γαστρονομικές εμπειρίες κατά τη διαμονή τους, γεγονός που αντικατοπτρίζεται στην αύξηση κατά 40% των θετικών κριτικών για εστιατόρια, σεφ και μπαρ ξενοδοχείων, από έτος σε έτος. Αυτή η τάση αναδεικνύει τη σημασία του γαστρονομικού τουρισμού ως βασικό στοιχείο της συνολικής ταξιδιωτικής εμπειρίας.
«Αλυσίδα» ταξιδιών
Στο προσκήνιο έρχεται και η δυναμική τάση του «trip chaining», που αφορά τον συνδυασμό πολλαπλών στάσεων κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού.
Όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες επιλέγουν να συνδυάσουν διάφορους προορισμούς, εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα, ενώ ταυτόχρονα ανοίγουν νέες δυνατότητες για ταξίδια που συνδυάζουν πολλές «διακοπές» σε μια μόνο περιπέτεια.
Βιώσιμος τουρισμός
Το 75% των ταξιδιωτών το 2024 δήλωσε ότι σκοπεύει να ταξιδέψει με πιο βιώσιμο τρόπο το 2025 και τα ξενοδοχεία με οικολογική συνείδηση αναμένεται να κερδίσουν έδαφος φέτος.
Ευτυχώς, οι επιλογές για βιώσιμη διαμονή είναι περισσότερες παρά ποτέ. Όλο και περισσότερα ξενοδοχεία υιοθετούν πρακτικές που μειώνουν τη σπατάλη φαγητού, προσφέροντας εκλεκτά vegan γεύματα τα οποία είναι ταυτόχρονα φιλικά προς τον πλανήτη, τονίζει η Ozios.
Επιπλέον, οι ανακαινίσεις ξενοδοχείων πραγματοποιούνται με ευαισθησία στο περιβάλλον, αποδεικνύοντας ότι η οικολογική συνείδηση δεν χρειάζεται να συνεπάγεται συμβιβασμούς στην πολυτέλεια ή την άνεση.
Ο βιώσιμος τουρισμός είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τον τρόπο που ταξιδεύουμε και μπορούμε να διακρίνουμε κάποιες τάσεις που ενισχύουν τους περιβαλλοντικά υπεύθυνους τρόπους μετακίνησης.
Σχόλια