Γεννήθηκε στο Ελ Σαβαδόρ και πλέον είναι κάτοικος Λονδίνου μαζί με την αξιαγάπητη σύζυγό του και τα 3 παιδιά τους. Όλη του τη ζωή εργάζεται σε εταιρίες τεχνολογίας. Στα 12 του αυτοδιδάχθηκε πώς να κάνει coding και τότε αποφάσισε πως ήθελε να ασχοληθεί με τις τεχνολογίες. Πριν συν ιδρύσει την White Star Capital, εργάστηκε στο Facebook ενώ κατείχε και θέσεις κλειδιά στη Microsoft και τη Google σε Αμερική και Ευρώπη. Τα τελευταία χρόνια όμως αποφάσισε να γίνει ένας δραστήριος επενδυτής με σκοπό να βοηθήσει νέους επιχειρηματίες να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους. Ο λόγος γίνεται για τον Christian Hernandez, ο οποίος στα πλαίσια του TEDxATHENS 2017 παραχώρησε συνέντευξη στο epixeiro.gr
Γιατί πιστεύετε πως υπάρχουν τόσες πολλές startups τελευταία;
Πράγματι. τα τελευταία χρόνια δημιουργούνται πάρα πολλές startups. Υπάρχουν 3 κυρίως λόγοι που το εξηγούν αυτό:
- Το κόστος του να ξεκινήσεις μια startup, το οποίο είναι πολύ μικρότερο. Αν για παράδειγμα δημιουργούσες το Facebook πριν από 10-15 χρόνια, το κόστος των υπηρεσιών που θα έπρεπε να αγοράσεις θα ήταν εξαιρετικά ακριβό και δεν θα δεν θα είχες την δυνατότητα να επενδύσεις. Ενώ τώρα μπορείς να χρησιμοποιήσεις διάφορες εφαρμογές στο διαδίκτυο και να προχωρήσεις τα σχέδιά σου.
- Ο εκδημοκρατισμός των ικανοτήτων. Είναι ευκολότερο πλέον στις μέρες να βρεις άτομα που γνωρίζουν πως να κάνουν coding και να δημιουργήσουν εφαρμογές. Δεν χρειάζεται πλέον να είσαι ειδικός επιστήμονας καθώς μπορείς να βρεις χρήσιμους οδηγούς παντού στο διαδίκτυο και να αυτοδιδαχθείς.
- Και τρίτον, και το σημαντικότερο πιστεύω, έχει να κάνει με τα πρότυπα. Ο κόσμος παρατηρεί τους πετυχημένους επιχειρηματίες και προσπαθεί να τους μιμηθεί. Όπως για παράδειγμα στην Αμερική όπου οι μαμάδες θέλουν να δουν τα παιδιά τους να μεγαλώνουν ως οι επόμενοι Zuckenberg. Βέβαια σε άλλα οικοσυστήματα ίσως να μην ισχύει αυτό ακόμα. Για παράδειγμα είναι μια καλή ερώτηση αυτή για τους Έλληνες. Θέλει η μητέρα σας να γίνετε επιχειρηματίες; Ή μήπως θέλει να γίνετε γραφειοκράτης και τραπεζίτης;
Οπότε αν συνδυάσεις και τα 3 αυτά στοιχεία καταλαβαίνεις γιατί οι άνθρωποι έχουν την υπομονή και προσπαθούν να γίνουν επιχειρηματίες, γίνεται ευκολότερο να αποκτήσουν τις ικανότητες και να εξελίξουν το πρότζεκτ τους...και όταν αυτό πλέον είναι έτοιμο τότε το ερώτημα τίθεται αλλού...πού και πώς θα βρούμε έναν επενδυτή;
Να θυμάστε πως υπάρχουν συνεργάτες δίπλα σας οι οποίοι παίρνουν το ίδιο μεγάλο ρίσκο με εσάς. Μην ξεχνάτε να τους είστε ευγνώμονες
Σε τι είδους startups επενδύετε εσείς και γιατί;
Είναι λίγο διαφορετικά τώρα από όταν πραγματοποιούσα angel investing. Όταν έκανα angel investing επένδυα περισσότερο στην ομάδα γιατί η τεχνολογία μπορεί να μην υπήρχε ακόμα αλλά η ιδέα να ήταν πολλά υποσχόμενη με φιλόδοξους επιχειρηματίες να την στηρίζουν. Από το 2013 όμως αναζητούμε πιο ώριμες startups με προϊόν που είναι έτοιμο, που να μπορούμε να ''ακουμπήσουμε'' και να ''νιώσουμε''. Και επίσης πλέον παρατηρούμε εταιρίες που δημιουργούν data assets. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Έχουμε στηρίξει μια εφαρμογή για τους πελάτες που ασχολούνται με το golf, μια όμορφη εφαρμογή που χρησιμοποιείται από εκατομμύρια χρήστες και έχει μετατραπεί πλέον σε μια πλατφόρμα με 1,5 εκατομμύρια χρήστες οι οποίοι παίζουν golf σε όλο τον κόσμο. Η πλατφόρμα αυτή γνωρίζει καλύτερα τους παίκτες του golf από έναν ειδικό και μπορεί αναλόγως να κάνει τις σωστές προτάσεις για μαθήματα και γήπεδα. Από την άλλη έχουμε στηρίξει μια εταιρεία που πραγματοποιεί αναλύσεις για συσκευές IoT. Συγκεκριμένα, η εταιρία προσπαθεί μέσα από την ανάλυση να προβλέπει πώς να διαχειριστείς καλύτερα το εργοστάσιό σου. Οπότε μπορώ να πω πως επικεντρωνόμαστε περισσότερο σε εταιρίες τεχνολογίας.
Τι χαρακτηριστικά αναζητάτε σε μια startup ώστε να πάρετε την απόφαση να επενδύσετε σε αυτήν;
- Θα όριζα την έννοια του entrepreneur ως αυτό τον περίεργο συνδυασμό της πλήρους αυταπάτης, πιστεύουν πως αυτό που δημιουργούν θα αλλάξει τον κόσμο, και το πιστεύουν πραγματικά. Φτάνουν σε σημείο να παραιτηθούν από τις δουλειές τους, να βάλουν σε ρίσκο τις οικογένειές τους και να επικεντρωθούν πλήρως σε αυτό που κάνουν. Αλλά ο πραγματικά καλός επιχειρηματίας συνδυάζει όλα αυτά τα στοιχεία με υπαρκτές τεχνικές και πρακτικές ικανότητες, και με πραγματική ταπεινότητα και αποδοχή πως δεν μπορούν να τα καταφέρουν από μόνοι τους. Και αυτά τα στοιχεία δύσκολα τα βρίσκει κανείς σε έναν επιχειρηματία, αυτή η κατανόηση δηλαδή πως μπορεί να έχεις μια καταπληκτική ιδέα αλλά χρειάζεσαι μια καλή ομάδα και τους κατάλληλους υποστηρικτές για να της δώσεις ζωή. Έτσι πρώτα από όλα θα έλεγα πρέπει να υπάρχει χημεία ανάμεσα στον υποστηρικτή και τον ιδρυτή, καθώς θα συνεργάζονται μαζί για 6-7 χρόνια αφού πραγματοποιηθεί η επένδυση στην ιδέα.
- Δεύτερον, είναι τα σύνορα της φιλοδοξίας...πόσο μεγάλη είναι η αγορά, αν υπάρχει ήδη αυτή η αγορά ή δημιουργείται μια νέα.
- Τρίτον, ποια είναι η έλξη και γνώμη είτε από τους υπάρχοντες χρήστες- πελάτες είτε από τους ενδεχόμενους πελάτες και αν θεωρούν πως το προϊόν/υπηρεσία που προσφέρεις είναι χρήσιμο ή όχι.
Κάπως έτσι, πραγματοποιείς την πρώτη συνάντηση στην οποία συζητάτε την ιδέα, την δεύτερη όπου την μελετάς πιο αναλυτικά κ.ο.κ. μέχρι να λάβεις την απόφαση να στηρίξεις το πρότζεκτ.
Τι μπορεί να αναμένει μια startup όταν έρθει σε επαφή μαζί σας;
Υπάρχει μεγάλη διαφορά από την Δυτική Ακτή σε σχέση με την Ευρώπη, στην οποία υπάρχουν πολύ λιγότερες ευκαιρίες να επενδύσεις. Ο αριθμός των ενεργών funds στην Ευρώπη είναι μικρότερος από ότι στη Δυτική Ακτή, 42 και 140 αντίστοιχα. Ας πούμε τώρα πως από τα 42 funds, τα μισά δεν κινούνται στον χώρο σου, τα υπόλοιπα μισά είναι μεταξύ τους ανταγωνιστικά και επομένως ο αριθμός των ανθρώπων που ενδέχεται να ενδιαφερθούν για την ιδέα σου συρρικνώνεται σημαντικά. Και επομένως δημιουργείται θέμα, με τους επιχειρηματίες να είναι πολύ πιο πρόθυμοι στο να δεχτούν χρηματοδότηση, καθώς σε αυτό επικεντρώνεται και όλο το ενδιαφέρον τους αντί για κάτι ίσως πιο χρήσιμο. Έτσι, όταν εμείς δίνουμε το ok σε έναν επιχειρηματία, παρέχουμε φυσικά χρηματοδότηση, αλλά δεν μένουμε εκεί. Παρέχουμε και εξειδίκευση από ειδικούς στην ομάδα, πρόσβαση σε πελάτες στην Ευρώπη και την Αμερική...Προσωπικά εμένα αυτό που με συναρπάζει είναι να κάθομαι με την ομάδα μπροστά σε έναν λευκό πίνακα και να σχεδιάζουμε το προϊόν και πώς θα το κυκλοφορήσουμε στην αγορά, κάτι που σαφώς απαιτεί πρακτική εμπειρία. Επομένως η υπόσχεση που μπορώ και δίνω, είναι να βοηθήσω τον συνεργάτη μου για τα επόμενα 6-7 χρόνια να δημιουργήσει το προϊόν που προσπάθησε αρχικά να μου πουλήσει.
Έχετε κάποια κριτήρια σύμφωνα με τα οποία απορρίπτεται μια startup;
- Υπάρχουν πράγματι μερικοί λόγοι. Ένα παράδειγμα που μπορεί να είναι οικείο στο ελληνικό οικοσύστημα, είναι πως όταν υπάρχουν λίγες επιλογές επένδυσης θα επικεντρωθείς καθαρά στα χρήματα. Ενδέχεται δηλαδή να αποδεχθείς μια χρηματοδότηση με όρους που δεν είναι σύμφωνοι με την αμερικάνικη ή βρετανική αγορά. Με άλλα λόγια, μπορεί να πουλήσεις μεγάλο ποσοστό της εταιρίας. Επομένως ένα σημαντικό αρνητικό στοιχείο για εμένα είναι όταν βλέπω ιδρυτές να κατέχουν λιγότερο του 50% της επιχείρησής τους μετά τις διαπραγματεύσεις. Γιατί μετά από επόμενους κύκλους διαπραγματεύσεων θα τους ανήκει λιγότερο από 5-6% της εταιρίας. Με το μέγεθος του ρίσκου που παίρνουν για 6-7 χρόνια μονάχα για το 5%, μπορούν κάλλιστα να εργαστούν στην Google και να βγάζουν σταθερό εισόδημα. Αυτό λοιπόν είναι το πρώτο σήμα κινδύνου.
- Το δεύτερο θα έλεγα είναι να υπάρχει πραγματική χρησιμότητα της εφαρμογής. Για παράδειγμα στην Βρετανία είχα έρθει σε επαφή με 3 κοινωνικές εφαρμογές αγοράς μπύρας για τον φίλο σου. Χαριτωμένη ιδέα, αλλά δεν μπορεί να στηριχτεί από έναν επενδυτή.
- Τρίτον, η έλλειψη παγκόσμιας φιλοδοξίας. Η τεχνολογία σου επιτρέπει να εξελιχθείς σε διεθνές επίπεδο πολύ ταχύτερα και φθηνότερα πλέον, και επομένως θέλω να βλέπω μια φιλοδοξία στους ιδρυτές που ξεφεύγει από τα σύνορα.
Με ποιους τρόπους μπορεί να έρθει μια startup σε επαφή μαζί σας;
Λαμβάνω περίπου 5 χιλιάδες emails το μήνα! το 75% εξ αυτών προέρχονται εκτός εταιρίας. Και στο 75% των μηνυμάτων αυτών συνήθως ζητάνε συνάντηση και επένδυση ύψους ενός εκατομμυρίου δολαρίων. Αλλά οι περισσότεροι μου γράφουν στα τυφλά γιατί έχουν δει το email μου στην σελίδα μας, που είναι σπουδαίο αυτό, γιατί σημαίνει έχουμε χτίσει ένα σημαντικό brand και οι άνθρωποι μας γνωρίζουν, αλλά σκεφτείτε το...πώς μπορώ να δώσω σημασία στο δικό σου μήνυμα έναντι άλλου...Η συμβουλή μου είναι, κάπου-κάπως, στο κοινωνικό σου δίκτυο στα κοινωνικά μέσα, όπως στο twitter και το LinkedIn, ενδέχεται να υπάρχει ένας κοινός γνωστός...και το να μου στείλει ένα μήνυμα ο κοινός γνωστός μας, σημαίνει πως σε εμπιστεύεται τόσο πολύ που ρισκάρει το κοινωνικό του κεφάλαιο για να μας φέρει σε επαφή. Επομένως αυτό αποτελεί ένα σημαντικό στοιχείο. Επίσης, είμαι πολύ δραστήριος στα κοινωνικά μου δίκτυα. Μην διστάσετε να κάνετε την σχετική αναφορά πως ''διάβασα στο blog σας το άρθρο για τα δεδομένα ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και αυτό που χτίζουμε πιστεύουμε πως είναι κατάλληλο για αυτό ακριβώς''. Οπότε ερευνήστε τον επενδυτή και τους τομείς ενδιαφέροντός του.
Θα επενδύατε σε Ελληνική startup;
Ναι φυσικά! Δεν έχει τύχει ακόμα να επενδύσουμε σε ελληνική startup βέβαια αλλά έχω συνεργαστεί στο παρελθόν με Έλληνες επιχειρηματίες στο Facebook, τη Microsoft και σε μερικές ακόμη εταιρίες. Αν είσαι φιλόδοξος επιχειρηματίας και ταιριάζεις στην ιδεολογία μας με την εκμετάλλευση των δεδομένων ως ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και προσπαθείς να εξελιχθείς, τότε είναι πιθανό εκ μέρους μας να επενδύσουμε σε εσένα είτε είσαι από Ελλάδα, είτε από Πορτογαλία ή Καναδά κ.ο.κ.
Τι συμβουλή θα δίνατε σε νέους επιχειρηματίες;
Αρχικά θέλω να τους δώσω τον σεβασμό μου γιατί παίρνουν μεγάλο ρίσκο! Αλλά το θέμα είναι πως όταν υπάρχει έλλειψη ευκαιριών, η επιχειρηματικότητα είναι μια εύκολη επιλογή. Δεύτερον, εντυπωσιάζομαι από το γεγονός ότι προσπαθούν να δώσουν ζωή στο όραμά τους αλλά αυτό που δεν μου αρέσει είναι να μην υπάρχουν μεγάλες φιλοδοξίες. Αναφέρω ξανά την εφαρμογή με την δωρεάν μπύρα για τον φίλο σου...χαριτωμένη αλλά δεν αλλάζει τον κόσμο. Οπότε αν τελικά πάρετε την απόφαση να γίνετε επιχειρηματίες, να είστε τολμηροί. Προσπαθήστε να χτίσετε κάτι με φιλοδοξία, και ύστερα αναλύστε την φιλοδοξία σας σε ένα ρεαλιστικό σχέδιο. Πουλήστε μου τη φιλοδοξία για το τι θέλετε να χτίσετε σε 10 χρόνια αλλά αποδείξτε μου και ότι μπορείτε να πετύχετε τον στόχο της πρώτης χρονιάς, ύστερα της δεύτερης, της τρίτης κ.ο.κ. Και τρίτον να είστε ταπεινοί. Πρέπει να συνειδητοποιήσετε πως δεν μπορείτε να τα καταφέρετε από μόνοι σας...βρείτε και χτίστε την σωστή ομάδα γύρω σας, αναζητήστε τους σωστούς επενδυτές και υποστηρικτές για αυτό που προσπαθείτε να χτίσετε και πάντα να θυμάστε πως υπάρχουν συνεργάτες δίπλα σας οι οποίοι παίρνουν το ίδιο μεγάλο ρίσκο με εσάς. Μην ξεχνάτε να τους είστε ευγνώμονες.
Σχόλια