NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

Επιχειρηματικότητα: Ενισχύεται η γυναικεία παρουσία αλλά... απαιτείται ακόμα δρόμος

Επιχειρηματικότητα: Ενισχύεται η γυναικεία παρουσία αλλά... απαιτείται ακόμα δρόμος

Χρόνο με τον χρόνο γίνονται οι απαιτούμενες συγκλίσεις. Αρκετές γυναίκες ενθαρρύνονται, περισσότεροι φορείς και θεσμικά κέντρα ενώνουν τις «γυναικείες φωνές» και όπως δείχνουν τα τελευταία στοιχεία, τουλάχιστον, οι γυναίκες κερδίζουν περαιτέρω έδαφος στον επιχειρηματικό κόσμο και τις ανώτατες θέσεις ειδικότερα.

Η γυναικεία επιχειρηματικότητα - ευρύτερα - σίγουρα στην Ελλάδα «παλεύει» για ακόμη πιο δίκαιη αντιμετώπιση και μεγαλύτερες ευκαιρίες ανάδειξης. Προκλήσεις, στρεβλώσεις και αδικίες στην αγορά υπάρχουν ακόμη...

Σύμφωνα πάντως με τα στοιχεία της ICAP σε ειδική μελέτη για το θέμα, παρατηρείται μια διαχρονική διεύρυνση της διείσδυσης των γυναικών σε υψηλόβαθμες θέσεις παρατηρείται στο ελληνικό εταιρικό τομέα, αναδεικνύοντας την αυξανόμενη αποδοχή τους στην «κορυφή» της ιεραρχίας και την συμβολή τους στο ελληνικό «επιχειρείν».

Αναλυτικότερα , το 2024 επί συνόλου 74.524 επιχειρήσεων, ποσοστό 27,0% διευθύνεται από Γυναίκες-Ανώτατα Στελέχη (20.130 εταιρείες). Το ποσοστό διείσδυσης εμφανίζεται αυξημένο συγκριτικά με τις προηγούμενες αντίστοιχες έρευνες. Συγκεκριμένα, καταγράφει άνοδο κατά 1,1 ποσοστιαία μονάδα σε σχέση με το 2023 και κατά 7,4 ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία δεκαετία (2015-2024).

Σε ΜμΕ, τουρισμό και εμπόριο

Σύμφωνα με τα στοιχεία, η γυναικεία παρουσία εντοπίζεται κυρίως σε εταιρείες μικρού μεγέθους με το υψηλότερο ποσοστό συμμετοχής να έχουν οι επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών μικρότερο από €2 εκατ. (28,2%), με αριθμό απασχολούμενου προσωπικού μικρότερο των 10 ατόμων (27,1%) και αφορούν κυρίως εταιρείες που ανήκουν στους κλάδους του Τουρισμού και του Εμπορίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι αν εστιάσουμε στις «Top 500» επιχειρήσεις που διευθύνονται από γυναίκες – ανώτατα στελέχη, διαπιστώνεται ότι το 81,8% αυτών αφορά εταιρείες με κύκλο εργασιών μεταξύ €10 εκ. και €50 εκ., ενώ το υπόλοιπο 18,2% αποσπούν οι επιχειρήσεις με πωλήσεις πάνω από €50 εκ.

Καλύτερες επιδόσεις;

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ελληνικές εταιρίες που διευθύνονται από γυναίκες καταγράφουν διαχρονικά καλύτερες επιδόσεις κερδοφορίας σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων. Ειδικότερα, το 2023, οι εταιρείες που διοικούνται από γυναίκες πέτυχαν περιθώριο καθαρού κέρδους 16,2% έναντι 9,4% για το σύνολο των εταιρειών και περιθώριο EBITDA 18,4% έναντι αντίστοιχου δείκτη 13,8% του σύνολο του δείγματος.

Σύμφωνα με τα ευρήματα πρωτογενούς έρευνας που πραγματοποιήθηκε στις 1.500 μεγαλύτερες εταιρείες της χώρας που διοικούνται από Γυναίκες, προέκυψε ότι οι Γυναίκες Επιχειρηματίες/Ανώτατα Στελέχη χαρακτηρίζονται από:

  • εργατικότητα – επιμονή (65%),
  • επικοινωνιακές δεξιότητες (47%),
  • δημιουργικότητα (43%) και
  • κατανόηση/ενσυναίσθηση (40%).

Την ίδια ώρα, φαίνεται πως οι γυναίκες ανώτατα στελέχη υιοθετούν μια διαφορετική στρατηγική που στηρίζεται στη συναισθηματική νοημοσύνη, στην επικοινωνία, στην οικοδόμηση σχέσεων, στη δημιουργική σκέψη και στη διορατικότητα στην αντιμετώπιση των επιχειρηματικών προκλήσεων.

diagramma3.JPG?mtime=20241126151154#asset:514381


Τι γίνεται με τους μισθούς

Το 69% των γυναικών που συμμετείχαν στην έρευνα θεωρεί ότι υπάρχει διαφορετική μισθολογική μεταχείριση των δύο φύλων, με την πλειονότητα αυτών (66%) να εκτιμά ότι το μισθολογικό χάσμα κυμαίνεται μεταξύ 20% και 30%. Σχεδόν 9 στις 10 γυναίκες ανώτατα στελέχη θεωρούν ως σημαντικότερο εμπόδιο στην επαγγελματική τους ανέλιξη τις οικογενειακές υποχρεώσεις (88%) και έπονται οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα (66%) που αντιμετωπίζουν στον εργασιακό τους χώρο.

Ο ρόλος του ψηφιακού μετασχηματισμού

Το 57% των γυναικών – ανώτατων στελεχών που συμμετείχε στην έρευνα δήλωσε ότι η εταιρεία που διοικεί διαθέτει στρατηγικό πλάνο ψηφιακού μετασχηματισμού, καταδεικνύοντας τη σημασία που δίνουν στη χρήση νέων εργαλείων και τεχνολογιών για την επίτευξη των επιχειρησιακών τους στόχων, σύμφωνα με την έρευνα της ICAP.

Η συμμετοχή των γυναικών σε ηγετικές θέσεις κρίνεται αναγκαία σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον γεμάτο νέες προκλήσεις.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται ολοένα και περισσότερο ότι η ίση εκπροσώπηση των φύλων, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, στην ισότητα και η συμπερίληψη στον εργασιακό χώρο αποτελούν τα απαραίτητα βήματα προς τη διαμόρφωση μίας κοινωνίας πλήρους ισότητας και ευημερίας.

diagramma2.JPG?mtime=20241126151045#asset:514380


Grand Thornton: Γυναίκες σε ανώτερες διοικητικές θέσεις - 10 ποσοστιαίες μονάδες πάνω από το 2024

Στην Ελλάδα, το ποσοστό των γυναικών που βρίσκονται σε ανώτερες διοικητικές θέσεις κατέγραψε πτώση κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες το 2024, στο 32% έναντι 37% το περασμένο έτος. Συνολικά, βέβαια, από το 2004 μέχρι σήμερα, το σχετικό ποσοστό έχει σημειώσει άνοδο κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες, όπως καταγράφει παρόμοια φετινή έρευνα της Grand Thornton.

Παράλληλα, το ποσοστό των επιχειρήσεων που δεν απασχολούν καμία γυναίκα σε ανώτερη διοικητική θέση κατέγραψε σημαντική άνοδο στο 19% έναντι 11% το 2023. Σε σύγκριση με το 2012, όταν ξεκίνησε η καταγραφή των σχετικών στοιχείων, σημειώθηκε πτώση κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός ότι, σύμφωνα με την έρευνα, στην Ελλάδα το ποσοστό των επιχειρήσεων που έχουν έστω και μια γυναίκα σε ανώτερες διοικητικές θέσεις ανέρχεται στο 81%, την ώρα που το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται στο 91% και παγκοσμίως στο 93%.

Μεγάλη άνοδος για θέση CEO

Από την άλλη πλευρά, το ποσοστό των γυναικών που εργάζονται σε θέσεις Chief Executive Officer (CEO) και Managing Director κατέγραψε αξιοσημείωτη άνοδο στο 27% έναντι 14% το 2023. Αξίζει να αναφερθεί ότι το συγκεκριμένο ποσοστό αποτελεί το 6ο υψηλότερο ποσοστό γυναικών σε θέσεις CEO και Managing Director, ανάμεσα στις 28 χώρες που συμμετέχουν στην έρευνα της Grant Thornton για το Γυναικείο Επιχειρείν.

Ταυτόχρονα, όσον αφορά στο ποσοστό γυναικών σε θέσεις Chief Finance Officer (CFO), υπήρξε μεγάλη πτώση στο 22% έναντι 34% το 2023, ενώ την ίδια στιγμή το ποσοστό των γυναικών σε θέσεις Chief Operating Officer (COO) σημείωσε άνοδο κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες, συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, που βρισκόταν στο 16%. Το ποσοστό γυναικών σε θέσεις Chief Information Officer (CIO), παρέμεινε αμετάβλητο σε σχέση με το 2023, στο 7%.

Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι το 79,4% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα στην Ελλάδα εφαρμόζουν ένα μοντέλο εργασίας μόνο από το γραφείο, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο του 36,1%. Πρόκειται για μια πραγματικότητα που ενδεχομένως να συνδέεται και με την εξέλιξη των γυναικών σε ανώτερες διοικητικές θέσεις.

Επιπρόσθετα, το 52,6% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα δήλωσαν ότι θεωρούν τη στρατηγική τους σε θέματα Ενσωμάτωσης και Ίσης Εκπροσώπησης αποτελεσματική, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο από τις άλλες χώρες που μετείχαν στην έρευνα. Επιπλέον, το 67% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα δήλωσαν ότι υπολογίζουν την ισότητα σε επίπεδο αμοιβών ανάμεσα στα δύο φύλα ως παράγοντα άμεσα συναρτημένο σε σχέση με τη διαφορετικότητα, την ισότητα και τη συμπερίληψη, ποσοστό που ήταν επίσης το υψηλότερο απ’ όλες τις χώρες που έλαβαν μέρος στην έρευνα.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr