Το βιβλίο της Τracy L. Tuten "Social Media Marketing" (Μάρκετινγκ Κοινωνικών Δικτύων), επικαιροποιημένο το 2024 από τις εκδόσεις Δίαυλος, είναι το πρώτο που κάλυψε το σημαντικό αντικείμενο της σχέσης του μάρκετινγκ με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το "μάρκετινγκ κοινωνικών μέσων" είναι γνωστό ως το μάρκετινγκ που λαμβάνει χώρα στις κορυφαίες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Αναμφισβήτητα, η σωστή προσέγγιση και η δημιουργία μιας στρατηγικής μάρκετινγκ για τα μέσα αυτά είναι καίριας σημασίας για την επίτευξη ικανοποιητικών αποτελεσμάτων. Όπως σημειώνει ο επιμελητής του βιβλίου της τέταρτης έκδοσης, αυτής δηλαδή που έχουμε στα χέρια μας, η εκρηκτική ανάπτυξη και διάδοση των κοινωνικών δικτύων σήμερα σε παγκόσμια βάση επιβάλλει τη σοβαρή ενασχόληση μαζί τους. Θα ωφελήσουν άραγε τα κοινωνικά δίκτυα στην πραγματοποίηση των στόχων των εμπλεκόμενων; Αν ναι, με ποιους τρόπους;
Το εν λόγω βιβλίο, αποτελούμενο από 5 μέρη και 11 κεφάλαια, συνδυάζει θεωρία με πρακτικές εφαρμογές, ενώ παρουσιάζει τις πλέον σύγχρονες εξελίξεις στην έρευνα και τις πρακτικές του social media marketing.
Το πρώτο μέρος (3 κεφάλαια) εξηγεί ποιες είναι οι βάσεις του Social Media Marketing. Με την ολοκλήρωση του εν λόγω μέρους, οι αναγνώστες πρέπει να είναι σε θέση να απαντήσουν σε βασικά ερωτήματα όπως τι είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε τι διαφέρουν από τα παραδοσιακά μέσα, τι είναι το Social Media Marketing, τι είναι το κοινωνικό λογισμικό, ο πληθοπορισμός, το κοινωνικό νόμισμα και η κοινωνική ταυτότητα, ποια είναι η δομή των κοινωνικών δικτύων, τι εννοούμε όταν λέμε "ροή", ποια είναι τα χαρακτηριστικά των διαδικτυακών κοινοτήτων, ποιο είναι το κοινωνικό κεφάλαιο των influencers κ.λπ.
Το δεύτερο μέρος (2 κεφάλαια), με τίτλο «Η στρατηγική και σχεδιασμός του Social Media Marketing» έχει ως βασικούς μαθησιακούς στόχους το γενικό πλαίσιο σχεδιασμού ενός οργανισμού. Εδώ παρουσιάζονται, μεταξύ άλλων, τα βήματα στρατηγικού σχεδιασμού του Social Media Marketing, το σχέδιο τακτικής, το σχέδιο κατανομής καναλιών, το ημερολόγιο περιεχομένου και τα χαρακτηριστικά μιας αποτελεσματικής εμπειρίας με τα social media.
Στη συνέχεια, στο τρίτο μέρος (4 κεφάλαια), με τίτλο «Οι τέσσερις ζώνες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», περιγράφονται οι τέσσερις ζώνες των κοινωνικών μέσων τις οποίες οι ασχολούμενοι με το marketing μπορούν να αξιοποιήσουν για να επιτύχουν τους στρατηγικούς τους στόχους. Συγκεκριμένα, οι ζώνες αυτές είναι οι αποκαλούμενες ως δικτυωμένη Κοινότητα (π.χ. Instagram), Κοινωνική δημοσίευση, Κοινωνική Ψυχαγωγία και Κοινωνικό εμπόριο.
Έπειτα, στο τέταρτο μέρος, που αποτελείται από 2 κεφάλαια κι έχει τίτλο «Διαχείριση Κοινωνικών Δεδομένων και Μετρήσεις», τίθενται ερωτήματα όπως το τι είναι η έρευνα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ποιες είναι οι πηγές δεδομένων για ερευνητές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ποιες πηγές σφάλματος είναι συνήθεις στην έρευνα, ποια είναι τα συστατικά ενός συστήματος κοινωνικής νοημοσύνης, ποιος είναι ο ρόλος των μετρήσεων, στα προγράμματα Social Media Marketing αλλά και πώς παρακολουθούμε τα αποτελέσματα των Social Media Marketing.
Τέλος, στο πέμπτο μέρος του βιβλίου, που ονομάζεται "Social Media Marketing στην πράξη", παρουσιάζονται έντεκα μελέτες περίπτωσης, προκειμένου οι αναγνώστες να αποκτήσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα των θεωριών που αναλύθηκαν στα προηγούμενα μέρη και να τις δουν στο πρακτικό κομμάτι.
Πρόκειται για ένα βιβλίο εμπλουτισμένο με μεγάλο αριθμό σχημάτων και πινάκων, καθώς και με πλούσια βιβλιογραφία, ενώ είναι γραμμένο σε απλό και προσιτό λόγο, με πλήθος παραδειγμάτων
Η επαγγελματική προσέγγιση των κοινωνικών δικτύων είναι πλέον απαραίτητη, και φυσικά η προσέγγιση από την πλευρά του μάρκετινγκ η πλέον πρέπουσα για όσους χρήστες επιθυμούν να αξιοποιήσουν τη δύναμή τους προκειμένου να προωθήσουν τους στόχους της επιχείρησης, του οργανισμού ή του ίδιου του εαυτού τους. Τη σωστή επαγγελματική προσέγγιση των κοινωνικών δικτύων παρουσιάζει στο συγκεκριμένο βιβλίο η συγγραφέας με ιδιαίτερη γλαφυρότητα αλλά και με τρόπο κατανοητό, ώστε οι ενδιαφερόμενοι, φοιτητές και μη, να έρθουν σε μια πρώτη, αποτελεσματική επαφή με τον μαγικό κόσμο του social media marketing χωρίς να συναντήσουν σε αυτόν τον αρχικό σταθμό του ταξιδιού τους όρους ακατανόητους και περιττές φανφάρες. Εν συντομία, το συγκεκριμένο βιβλίο είναι ιδανικό για μια βαθιά κατάδυση στις στρατηγικές μάρκετινγκ, με τρόπο απλό και συνάμα ιδιαίτερα ενημερωτικό. Ένας οδηγός που προτείνεται για όλους.
Σχόλια