Ηλεκτρονικές πληρωμές: Το φράγμα των 3 δισ. συναλλαγών - οι τάσεις σε καταναλωτές, εμπόρους, Gen Z
Η διεύρυνση της κάρτας και η αύξηση μεταφοράς χρημάτων από λογαριασμό σε λογαριασμό έχουν δώσει σημαντική ώθηση στις ηλεκτρονικές πληρωμές, πέραν των αναμενόμενων αφορμών: διαφορετική κουλτούρα, νέες τεχνολογίες και κίνητρα για την πραγματοποίηση ψηφιακών πληρωμών στην καθημερινότητα.
Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, ο αριθμός των ηλεκτρονικών συναλλαγών αναμένεται να ξεπεράσει το 2024 τα 3 δισ. καταγράφοντας αύξηση κατά 11% σε σχέση με το 2023, χρονιά που ανήλθαν στα 2,7 δισ. με την αξία τους να ανεβαίνει στο 1,26 τρισ. ευρώ.
Πιο αναλυτικά, οι συναλλαγές χωρίς μετρητά σχεδόν τριπλασιάστηκαν την τελευταία πενταετία, φτάνοντας στα 2,7 δισεκατομμύρια το 2023 (258 κατά κεφαλήν). Το 74% των συναλλαγών χωρίς μετρητά αφορούν σε συναλλαγές με κάρτες.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της πανευρωπαϊκής έρευνας της Payments Europe αναφορικά με το τοπίο των πληρωμών για την Ελλάδα, όσον αφορά στους Έλληνες εμπόρους:
- To 83% δηλώνει ικανοποιημένο με τις διαθέσιμες λύσεις πληρωμών
- Το 77% συμφωνεί ότι τα οφέλη των καρτών υπερβαίνουν τα κόστη
- Το 62% προτιμά να αποδέχεται ψηφιακές πληρωμές παρά πληρωμές με μετρητά
- Το 65% επί του παρόντος αποδέχεται άμεσες πληρωμές, ποσοστό που υπερβαίνει τον αντίστοιχο μέσο όρο στην Ευρώπη (60%).
Όσον αφορά τους Έλληνες καταναλωτές:
- Το 85% πιστεύει ότι η ελληνική αγορά πληρωμών είναι καινοτόμα, και ότι καλύπτονται οι ανάγκες του όσον αφορά τις πληρωμές
- Το 71% θεωρεί ότι οι κάρτες παρέχουν περισσότερη αξία συγκριτικά με άλλες μεθόδους πληρωμών
- Το 68% εμπιστεύεται τις κάρτες περισσότερο από άλλες μεθόδους πληρωμών
- Το 66% εκτιμά ότι μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο θα πραγματοποιήσει περισσότερες άμεσες πληρωμές συγκριτικά με αυτές που πραγματοποιεί σήμερα.
Πιο αναλυτικά
Άξιο αναφοράς σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας έρευνας είναι το γεγονός ότι πάνω από το 70% των ατόμων που ανήκουν στην Gen Z και στη γενιά των Μillennials στη χώρα μας αναμένεται να χρησιμοποιήσει υπηρεσίες άμεσης πληρωμής στο διάστημα του επόμενου έτους, ποσοστό που υπερβαίνει σημαντικά τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο (56%).
Πρέπει να αναφερθεί βέβαια πως παρά την αύξηση του όγκου των ψηφιακών πληρωμών, τα μετρητά εξακολουθούν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στο ελληνικό οικοσύστημα πληρωμών, καθώς εξακολουθούν την πρώτη επιλογή για τις πληρωμές των καταναλωτών σε δραστηριότητες όπως το νοικοκυριό και η κηπουρική.
Παράλληλα, οι κάρτες αποτελούν την προτιμώμενη μέθοδο πληρωμής για όλες τις υπόλοιπες συναλλαγές, όπως, π.χ., για τις αγορές τροφίμων από φυσικό κατάστημα, για τις αγορές αεροπορικών εισιτηρίων, ή για τη διεκπεραίωση ηλεκτρονικών αγορών). Για τους εμπόρους, οι πληρωμές με κάρτες αποτελούν την κύρια πηγή του κύκλου εργασιών τους (47% έναντι ποσοστού 39% για τις πληρωμές με μετρητά).
Ασφάλεια... και απάτες
Οι μισοί περίπου Έλληνες καταναλωτές θεωρούν ότι η απάτη αποτελεί βασικό παράγοντα ανησυχίας στις περιπτώσεις τραπεζικής μεταφοράς χρημάτων σε πραγματικό χρόνο/άμεσων πληρωμών. Πάνω από το 40% ανησυχούν ότι δεν θα λάβουν επιστροφή χρημάτων σε περίπτωση σφαλμάτων που σχετίζονται με το ποσό ή με τον αποδέκτη, με λανθασμένα ή κατεστραμμένα είδη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, έχει μειωθεί κατά 11% ο αριθμός και κατά 10% η αξία των συναλλαγών απάτης με κάρτες πληρωμών το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε σχέση με το 2023 καθώς ανήλθαν σε 1.185.199.780 έναντι 2.210.865.672, με την αξία να διαμορφώνεται στα 10,98 εκατ. ευρώ έναντι 23,77 εκατ. ευρώ.
Μειώθηκαν επίσης κατά 38% ο αριθμός και κατά 72,5% η αξία των συναλλαγών απάτης με μεταφορές πίστωσης το 2023 σε σχέση με το 2022.
Σχόλια