Λιανεμπόριο: Αυξημένοι τζίροι στα τρόφιμα - το βλέμμα στην Black Friday ο κλάδος Tech & Durables
Οι τζίροι στο λιανεμπόριο τροφίμων συνεχίζουν εκ νέου ανοδικά και στο 9μηνο του 2024 (+3,8%) σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο, με την αύξηση όμως αυτή να οδηγείται το τρέχον έτος από τους πωλούμενους όγκους και όχι τις τιμές, όπως συνέβαινε το 2023.
Σε επίπεδο κατηγοριών, η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+4,5%) όσο και τα τυποποιημένα (+4,3%), με τα bazaar προϊόντα να εμφανίζουν την πιο μετριοπαθή ανάπτυξη, στο +1,8%, ενώ την ίδια στιγμή οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης παρουσιάζουν μείωση των πωλήσεών τους σε αξία, στο -1,0%, ενώ τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής στο σύνολό τους αναπτύσσονται κατά 2,4%. Και στις δύο μεγάλες αυτές κατηγορίες του μη τρόφιμου παρουσιάζονται αποπληθωριστικές τάσεις, ενώ στον αντίποδα, τα τρόφιμα και ποτά είναι αυτά, στα οποία φαίνεται αυξημένη η μέση πωλούμενη τιμή, σε σχέση με το 2023.
Αυτή είναι η εικόνα σήμερα στο λιανεμπόριο τροφίμων σύμφωνα με τελευταία στοιχεία της Nielsen και όπως φαίνεται σήμερα η κατανάλωση οδηγεί την αύξηση τζίρου: Η Ελλάδα ακολουθεί την παγκόσμια τάση και δεν είναι πια οι πληθωριστικές πιέσεις που ωθούσαν ανοδικά τους τζίρους. Οι τιμές δε συνεχίζουν σταθερά να αποκλιμακώνονται.
Διστακτικότητα και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο επίκεντρο
Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι καταναλωτές φαίνεται να έχουν βελτιωμένη ψυχολογία και να νιώθουν πως υπάρχει μεγαλύτερη σταθερότητα, σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Παρόλα αυτά, παραμένουν ακόμη διστακτικοί όσον αφορά στις δαπάνες τους, ενώ η άνοδος στις τιμές των τροφίμων παραμένει η μεγαλύτερη ανησυχία για τους καταναλωτές, σε όλες τις ηπείρους.
Αυτή η διστακτικότητα, σε συνδυασμό με την μειωμένη αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, έχει, μεταξύ άλλων, συμβάλει στο γεγονός ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να καταλαμβάνουν το 25% του καλαθιού του μέσου νοικοκυριού (YTD μερίδιο αγοράς: 24,7%). Μάλιστα, οι όγκοι για τα Private Label αυξάνονται με περισσότερο γοργούς ρυθμούς σε σχέση με το σύνολο των FMCGs (+5,7% vs. +3,6%), πιθανότατα λόγω της αρνητικής τάσης, που εμφανίζει η μέση τιμής πώλησής τους, στο -1,1%.
Και ενώ για τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα ο καταναλωτής είναι ιδιαίτερα προσεκτικός με τις τιμές, προσπαθώντας να περιορίζει την μέση δαπάνη ανά αγοραστικό ταξίδι, στον κλάδο της τεχνολογίας και των διαρκών αγαθών δείχνει μια διαφορετική συμπεριφορά, η οποία σε σημαντικό βαθμό επηρεάζεται από τις σύγχρονες lifestyle τάσεις, αλλά και το prestige που του προσδίδει η κάθε συσκευή.
Ηλεκτρικές - ηλεκτρονικές συσκευές: Το μεγάλο «παιχνίδι» στην Black Friday
Όπως σημειώνει στην έρευνα της η Nielsen, ο κλάδος των Tech & Durables συνεχίζει δυναμικά και στο 9μηνο κινείται ως αγορά στα 2,1 δισ. ευρώ και βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 3 ετών, ωστόσο σήμερα κινείται αρνητικά τόσο σε αξία, στο -6,1%, όσο και σε τεμαχιακές πωλήσεις (-1,9%).
Καθοριστική για τις τάσεις αυτές είναι η κυβερνητική δράση «Αλλάζω Συσκευή», που έλαβε χώρα το 2022 και το 2023, με τις κατηγορίες των μεγάλων λευκών συσκευών (MDA) και του κλιματισμού (Air Conditioning) να έχουν επηρεαστεί καθοριστικά, σημειώνοντας αρνητική πορεία μέσα στο 2024, χαμηλότερα κατά 19,4% και κατά 26,4% σε αξίες, αντίστοιχα.
Στον αντίποδα, ο τομέας της τηλεπικοινωνίας, που αποτελεί και το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς των T&D στην Ελλάδα (33,4%), παρουσιάζει την πιο θετική ανάπτυξη, στο +7.5% σε αξία, ενώ τον αμέσως πιο μεγάλο ρυθμό ανάπτυξης παρουσιάζει η μεγάλη κατηγορία των μικρών οικιακών συσκευών (SDA), στο +5,1%.
Καθώς οι μικροσυσκευές εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες των καταναλωτών, φαίνεται ότι αυτές που ξεχωρίζουν και αναπτύσσονται με τους πιο ταχείς ρυθμούς είναι προϊόντα ευκολίας, όπως τα handsticks vacuum cleaners, προϊόντα που ενδεχομένως έχουν προωθηθεί έντονα μέσα από τα social media, όπως τα hair stylers, ή ακόμη και συσκευές που υποστηρίζουν τον πιο υγιεινό τρόπο μαγειρικής όπως είναι τα air fryers.
Όσον αφορά στο κομμάτι των τιμών, η μέση τιμή για τις κατηγορίες του T&D συνεχίζει την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών, επηρεασμένη και από εξωγενείς παράγοντες, όπως είναι ο πληθωρισμός, το κόστος παραγωγής και μεταφοράς προϊόντων, αλλά και από μια συνεχιζόμενη τάση του καταναλωτή προς περισσότερα premium προϊόντα.
Ωστόσο, όπως κάθε χρόνο άλλωστε, το μεγάλο παιχνίδι στην αγορά των Tech & Durables, βρίσκεται και φέτος στους προσεχείς μήνες, καθώς το τελευταίο τρίμηνο κάθε έτους έχει την μεγαλύτερη συμμετοχή στην τζίρο των T&D παγκοσμίως, κυρίως λόγω του Black Friday.
Σχόλια