NEWSFLASH...
Τροχιοδείκτης
ανάγνωση

Η Black Friday και ο εικονικός τιμολογιακός ανταγωνισμός

Η Black Friday και ο εικονικός τιμολογιακός ανταγωνισμός

Πριν από μία 20ετία, όταν η Black Friday δεν είχε ξεκινήσει ακόμη στην Ελλάδα, το μεγάλο θέμα που είχε ενσκήψει ήταν εάν υπάρχουν εναρμονισμένες τιμολογιακές πρακτικές ανάμεσα στο ολιγοπώλιο (και τότε έτσι ήταν) των πωλητών ηλεκτρονικών συσκευών.

Τότε μάλιστα ήταν αρκετά διαχωρισμένος ο κλάδος ανάμεσα στους αμιγώς πωλητές οικιακών ηλεκτρικών ειδών όπως ήταν το Ράδιο Κορασίδη, η Ηλεκτρονική Αθηνών, ο Κωτσόβολος, η Electronet (είχαν περίπου το 80% του μεριδίου πωλήσεων) και τους λοιπούς πωλητές πιο εξειδικευμένων ηλεκτρικών συσκευών που περνούσαν ως είδη γραφείου. Τέτοιοι πωλητές ήταν για παράδειγμα το Πλαίσιο, το Public κά.

Έτσι κάθε εταιρεία κρατούσε το δικό της μερίδιο αγοράς και με τιμές που επιδέχονταν πραγματικές εκπτώσεις. Οι πρώτες black Friday μετά το 2015, λειτουργούσαν ως μέρες μείωσης του stock και για κάποια προϊόντα είχαν πραγματικές εκπτώσεις. Βέβαια οι περισσότερες εταιρείες λειτουργούσαν πλασματικά αφού ανέβαζαν ταμπελάκια με εικονικές πρώτες τιμές και με εκπτώσεις που ουσιαστικά επανέφεραν τις τιμές μόλις 5% κάτω από τις κανονικές.

Η συγκέντρωση της αγοράς

Σταδιακά, η διαμόρφωση του λιανικού εμπορίου οδήγησε σε έξοδο μεγάλων πωλητών ηλεκτρικών ειδών (πτώχευση Ράδιο Κορασίδη, Ηλεκτρονική Αθηνών) και συγκέντρωση της πώλησης ηλεκτρονικής σε 4 μεγάλους retailers. Τον Κωτσόβολο, το Πλαίσιο, το Public (όχι κατ’ αυτήν την σειρά σε όγκους πωλήσεων), και αργότερα τον Γερμανό και σε άλλους μικρότερους. Τότε ξεκίνησαν και οι πρώτες οχλήσεις από την Επιτροπή Ανταγωνισμού σχετικά με την συγκέντρωση της πώλησης ηλεκτρικών συσκευών. Όμως η όχληση ήταν και στο επίπεδο, της πραγματικής διαμόρφωσης χαμηλών τιμών αφού οι καταγγελίες όλη την προηγούμενη δεκαετία έπεφταν βροχή. Δεν γίνονταν πραγματικές εκπτώσεις.

Πως απέφυγαν τον "κανιβαλισμό" και τις πιέσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Τότε, οι retails έσπευσαν να υιοθετήσουν έναν αρκετά πονηρό τρόπο προβολής υιοθετώντας μεγάλες εκπτώσεις στις ίδιες εταιρείες αλλά σε διαφορετικά μοντέλα προϊόντων. Για παράδειγμα, προχωρούσαν σε εκπτώσεις ΟΛΕΣ στα κινητά τηλέφωνα της εταιρείας X αλλά και οι 4 είχαν διαφορετικά μοντέλα. Έτσι δεν μπορούσε ούτε να γίνει σύγκριση ούτε να «κανιβαλιστούν» μεταξύ τους. Επίσης το Υπουργείο Ανάπτυξης δεν μπορούσε να κάνει δεκτές καταγγελίες για ψεύτικες εκπτώσεις ούτε για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης ούτε ακόμη για δημιουργία εναρμονισμένων πρακτικών (τραστ). Η ίδια πρακτική συνεχίζεται ακόμη και σήμερα. Οι πελάτες δεν μπορούν να συγκρίνουν αφού τους προσφέρονται διαφορετικά προϊόντα της ίδιας εταιρείας. Οι retailers λειτουργούν προσυμφωνημένα μεταξύ τους και αποφασίζουν ποιο μοντέλο θα βγάλει η καθεμία τους, ούτως ώστε και να προσφέρουν κάποιες υποτυπώδεις εκπτώσεις και να μην συγκρουστούν μεταξύ τους , ούτε να δώσουν αφορμή για παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Όμως ο χαμένος σε κάθε περίπτωση είναι ο καταναλωτής ο οποίος εδώ και χρόνια συνεχίζει να προσέρχεται σε εκπτώσεις που ουσιαστικά δεν είναι εκπτώσεις αλλά μία εικονική κατάσταση. Άλλωστε όταν δουλεύουν με μεικτά περιθώρια κέρδους 5% λόγω προμηθευτών, θα ήταν αφελές να περιμένει ο καταναλωτής εκπτώσεις πάνω από 10%. Τι είπατε; Διαφωνείτε; Ωραία πηγαίνετε αυτές τις ημέρες να σημειώσετε τις τιμές ενός ηλεκτρικού αγαθού που σας ενδιαφέρει και μετά ξαναπηγαίνετε να δείτε τις τιμές την «Μαύρη Παρασκευή» και ελάτε να ξανασυζητήσουμε…

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr