«2nd Nature» - Μια συνάντηση αρχιτεκτονικής, βιωσιμότητας και τέχνης στο Ωδείο Αθηνών
Είναι μερικές φορές που φτάνοντας στο Ωδείο Αθηνών, λίγο πριν χαθούμε στο χωροχρόνο κάποιας εκδήλωσης, έκθεσης ή συνεδρίου, επιβραδύνουμε το βήμα. Επιλέγουμε μονοπάτι ανάμεσα σε δέντρα και φυτά, ώσπου να χάσουμε την επαφή με την διαρκώς θορυβώδη κεντρική οδική αρτηρία της Αθήνας.
Και με έναν τρόπο νοερό, ήδη από το προαύλιο και το αίθριο επιτρέπουμε, κάθε φορά, σε αυτή τη δυναμική δομή που σχεδίασε ο μεγάλος αρχιτέκτονας Ιωάννης Δεσποτόπουλος, να μεταβάλει την αίσθηση μας. Να μας εντάξει μέσα από την φαινομενικά ημιτελή της εκδοχή, σε ένα ολοκληρωμένο βιώμα, μια αλλιώτικη κάθε φορά, εμπειρία.
Και η τρέχουσα έκθεση «2nd Nature», μια ιδιαίτερη συνάντηση τέχνης, αρχιτεκτονικής και βιωσιμότητας που τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της Περιφέρειας Αττικής, του ΕΚΠΑ, του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής και συναρμόζει τους πυλώνες, τη διαδρομή, τις προθέσεις και τα διαχρονικά εγχειρήματα του διακεκριμένου αρχιτεκτονικού γραφείου Pieris.Architects, πετυχαίνει ακριβώς αυτό και μάλιστα με τρόπο εμβθυθιστικό.
«Κατάδυση» στην εμπειρία της έκθεσης
Προσπερνώντας το πάρκινγκ του κτιρίου, αποκοβόμαστε από το φως της μέρας διασχίζουμε μικρούς διαδρόμους και παίρνουμε το ασανσέρ που με φως αμυδρό μας για μια εμπειρία «κατάδυσης» όχι μόνο στα ενδότερα του εμβληματικού τοπόσημου του μοντερνισμού αλλά και σε ένα βιωματικό ταξίδι στην διαδρομή του βραβευμένου αρχιτεκτονικού γραφείου με την προσήλωσή στη βιωσιμότητα, μέσα από επιλεγμένα έργα και εικαστικές εγκαταστάσεις που βασίζονται στη λεγόμενη «οικο-συναισθηματική νοημοσύνη», μια έννοια που προωθούν διεθνώς από το 2002.
«Αγκαλιάζοντας το απροσδόκητο» η πόρτα του ασανσέρ ανοίγει σε μια αναπάντεχη εικαστική εγκατάσταση, έναν υπόγειο κήπο γεμάτο στάχυα, στίπες, φραγκοσυκιές και άλλα φυτά που ξεπερνούν σε ύψος τον άνθρωπο, σε μονοπάτια στρωμένα με χαλίκια αλλά και σε μια δυνατή γήινη ευωδιά που πλημμυρίζει τον χώρο.
Η ζωντανή αυτή εγκατάσταση αποτελεί καρπό συνεργασίας των Pieris.Architects και του αρχιτέκτονα τοπίου Κάρολου Χανικιάν (ιδρυτή της Greenways) σε επιμέλεια φωτισμού του μηχανικού φωτισμού Γιώργου Σαμολαδόπουλου (δημιουργού της Site Specific) αλλά και την πρώτη βουτιά στον κόσμο της έκθεσης που αποτελεί μια αισιόδοξη συνάντηση μεταξύ φύσης, αρχιτεκτονικής και βιωσιμότητας.
Η εκθεσιακή αφήγηση αναπτύσσεται μέσα από επιλεγμένα πρότζεκτ του γραφείου που βασίζονται στις αρχές της βιωσιμότητας, αναπνέουν από και προς την φύση επιδιώκοντας ταυτόχρονα να αφυπνίσουν αισθήσεις και συναισθήματα, να αναδείξουν τόσο τα υλικά χαρακτηριστικά, όσο και την άυλη, ψυχολογική υπόσταση, την «αισθησιακή» δυναμική του χώρου.
Ανάμεσά τους και το «The SPOT» (Sustainable Practices of Tomorrow), ένα κτίριο που προορίζεται να λειτουργεί ως start up hub στο Πανεπιστήμιο Πατρών και έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί με ουδέτερο ανθρακικό ισοζύγιο, καινοτόμα υλικά δόμησης, ενώ η υλοποίησή του πραγματοποιείται μέσω τρισδιάστατης ρομποτικής εκτύπωσης με σκυρόδεμα, μια σύγχρονη πρακτική που εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε πραγματική κλίμακα στην Ελλάδα.
Ακόμα στην ενότητα «Οπτικά Ημερολόγια» (Visual Diaries) αποτυπώνεται η διαδικασία της δουλειάς του γραφείου μέσα από σχέδια, μακέτες, πρακτικά από συναντήσεις και εργαστήριά τους αναδεικνύοντας ένα περίτεχνο οπτικό παζλ που ενώνει πολλά κομμάτια της πολύπλευρης διαδικασίας σχεδιασμού και υλοποίησης των έργων τους.
Ενώ στην έκθεση συμμετέχουν και διεθνείς καλλιτέχνες από τη Νέα Υόρκη και το Παρίσι, με επιλεγμένες δημιουργίες ανάλογης φιλοσοφίας που υπογραμμίζουν τη ζωτική σχέση φύσης, αρχιτεκτονικής και design.
Η διεθνής αρχιτέκτονας και designer Crina Arghirescu Rogard συμμετέχει με το χειροποίητο «Neo-Narcissist Mirror», φτιαγμένο από κομμάτια ανακυκλωμένου δέρματος – μια συνεργασία με το γαλλικό luxury furniture brand Hartis. Ο Todd Marshard παρουσιάζει τρία έργα από την όμορφη κεραμική του δουλειά, μια τέχνη παραδοσιακά βιώσιμη και με χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα. Η Roxane Revon φέρνει στην Αθήνα αέρινα υφάσματα δημιουργημένα από ρίζες σιταρόχορτου, ενώ ο Thomas Van Noten εκθέτει για πρώτη φορά μια νέα σειρά από γλυπτά από τις πρόσφατες έρευνες του Atelier TOGIGI με λειχήνες και ρητίνη.
Τέλος οι Pieris.Architects παρουσιάζουν τα πιο πρόσφατα γλυπτά τους, την τριλογία «Kellert tables» από επαναχρησιμοποιημένα ρετάλια μαρμάρου, εκείνα με τις ενδιαφέρουσες προσμίξεις και πτυχές ιστορίας που διαφορετικά θα είχαν απορριφθεί.
Τα πρότζεκτ των Pieris.Architects έχουν αποτυπωθεί μέσα από τον φακό του Γαβριήλ Παπαδιώτη, ενώ ο βραβευμένος κινηματογραφιστής Γιάννης Μισουρίδης αποτυπώνει την ιστορία του γραφείου μέσα από τις αφηγήσεις των ανθρώπων του.
Καθώς το «2nd Nature» διερευνά την “φύση” μας αποτελώντας ένα πολύπλευρο εγχείρημα με έντονη εκπαιδευτική διάσταση και πυρήνα τη βιωσιμότητα, όλες οι κατασκευές και οι προθήκες είτε θα ανακυκλωθούν είτε θα επαναχρησιμοποιηθούν με το “πέρασμα” της έκθεσης.
Η έκθεση «2nd Nature» των Pieris.Architects είναι ανοικτή στο κοινό με ελεύθερη είσοδο στον πολυχώρο Ω2 του Ωδείου Αθηνών από τις 8 έως τις 16/11.
Σχόλια