Ο Χρήστος Αναγνωστόπουλος, Managing director της NexTTaxi HELLAS μίλησε στο epixeiro.gr και εξηγεί τα πάντα για το χώρο των ταξί στην Ελλάδα!
Πολλοί είναι αυτοί που έχουν κατά καιρούς αναρωτηθεί για τον χώρο του ταξί, πόσο εύκολο είναι να τον προσεγγίσουν σαν επαγγελματική δραστηριότητα, από εργασία ως οδηγοί, την αγορά άδειας ή και την έναρξη επιχείρησης σε αυτόν τον τομέα. Σε κάθε περίπτωση ο κλάδος υπόκειται σε αλλαγές τα τελευταία χρόνια κι αυτό ίσως ενταθεί με την είσοδο των νέων τεχνολογιών και σε αυτόν τον τομέα.
Ο κλάδος του ταξί έχει διάφορους τομείς δραστηριοτήτων. Υπάρχουν εταιρίες που εμπορεύονται οχήματα και άδειες σαν μεσιτεία κι αντίστοιχα τις πωλούν ή και τις ενοικιάζουν, εταιρίες που ασχολούνται με περιφερειακά των ταξί (ταξίμετρα, εξειδικευμένα όργανα κτλ.), εταιρίες που παρέχουν μεταφορικό έργο μέσω συστημάτων διαχείρισης κλήσεων (ραδιοταξί, εφαρμογές για ταξί κ.α.).
Για να γίνει κάποιος οδηγός πρέπει να είναι υπήκοος της Ε.Ε. ή να έχει νόμιμη άδεια παραμονής, να έχει περάσει με επιτυχία τις εξετάσεις για την απόκτηση της ειδικής άδειας και να έχει γίνει έλεγχος στο ποινικό του μητρώο περί καταλληλόλητας και νομιμότητας να ασκήσει το επάγγελμα αυτό.
Αυτό που χρειάζεται κάποιος που θέλει να δραστηριοποιηθεί στην αγορά ταξί είναι καλή έρευνα αγοράς, κάποιο κεφάλαιο, μία γραφειοκρατία και σίγουρα ένα καλό προϊόν γιατί οι πελάτες πλέον είναι πιο ενημερωμένοι
Ο αγοραστής άδειας ταξί πρέπει επίσης να έχει Ελληνική ή υπηκοότητα ενός εκ των μελών κρατών της Ευρωπαϊκή ένωσης, ώστε να προχωρήσει στην συναλλαγή αυτή και στη συνέχεια να ασκήσει το επάγγελμα ο ίδιος ή να χρησιμοποιήσει την άδεια αυτή σαν επένδυση και να την παραχωρεί προς ενοικίαση. Σε εξαίρεση από την αγορά επαγγελματικής άδειας ΕΔΧ υπόκεινται ανήλικοι, δημόσιοι υπάλληλοι και συνταξιούχοι .
Η διαδικασία αυτή συνήθως ξεκινάει με την αναζήτηση από τον ενδιαφερόμενο γραφείων μεσιτείας αδειών για τη λήψη προσφορών .Εταιρίες αυτού του είδους μπορούν να βρεθούν με αναζήτηση στο Google και ενδεικτικά αρκετά τέτοια γραφεία βρίσκονται από χρόνια στις οδούς Λένορμαν ,Λιοσίων κ.α. όσον αφορά στην περιοχή της Αθήνας. Αφού αποφασίσει με ποιο γραφείο θα συνεργαστεί , τότε προχωράει στη σύναψη συμβολαίου που συνήθως επικυρώνεται από συμβολαιογράφο . Μετέπειτα πρέπει να μεταβεί στην Εφορία έχοντας επικυρωμένα αντίτυπα του συμβολαίου ώστε να προχωρήσει στην αντίστοιχη έναρξη επαγγέλματος για να μπορέσει η ταμειακή μηχανή του οχήματος να “γυρίσει”στο όνομά του . Ακολούθως ,μεταβαίνει στο Υπουργείο Μεταφορών για να μπορέσει να γίνει πλήρης μεταβίβαση της κυριότητας της άδειας στο καινούργιο ιδιοκτήτη .
Συνηθίζεται ωστόσο , τις παραπάνω γραφειοκρατικές εργασίες να τις αναλαμβάνει το εκάστοτε γραφείο μεσιτείας και συνήθως συμπεριλαμβάνονται στην προσφορά που δίνεται και κατά μέσο όρο η όλη διαδικασία δεν υπερβαίνει τις τρεις (3) ημέρες .Το μόνο που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή πριν τη σύναψη συμβολαίου είναι να έχει γίνει από τον ενδιαφερόμενο ο αντίστοιχος έλεγχος της άδειας την οποία ενδιαφέρεται να αγοράσει στο Υπουργείο Μεταφορών , ώστε να διαπιστώνεται ότι δεν είναι δεσμευμένη για οποιοδήποτε φορολογικό ή νομικό κώλυμα από δημόσιες αρχές ή τρίτα πρόσωπα.
Στο σημείο αυτό αξίζει να γίνει μια αναφορά στο καθεστώς των αδειών και για το κατά πόσο το επάγγελμα θεωρείται ανοιχτό ή κλειστό. Η αποτίμηση των αδειών πριν από περίπου 10 χρόνια είχε φθάσει σε επίπεδα για την περιοχή της Αθήνας που άγγιζαν και τις € 200.000 . Φυσικά η συντριπτική πλειοψηφία των αξιών της Ελληνικής οικονομίας εκείνης την περιόδου αποδείχθηκαν αρκετά υπερβολικές. Σήμερα η αξία των αδειών κυμαίνεται σε ένα εύρος τιμών κοντά στις € 70.000 - € 75.000 και φαίνεται να έχει βρει μια ισορροπία που σχετίζεται και με την ζήτηση που υπάρχει για μεταφορικό έργο από ταξί, η οποία και λόγω της κρίσης είναι αισθητά μειωμένη τα τελευταία χρόνια.
Ο αριθμός των αδειών σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις όπως και στην Ελλάδα καθορίζονται από πληθυσμιακά κριτήρια. Στην Αθήνα συγκεκριμένα ο αριθμός των αδειών καθορίζεται από ένα Μαθηματικό τύπο που λαμβάνει υπόψιν της η Περιφέρεια ως προς την έκδοση ή μη νέων αδειών. Συγκεκριμένα για την Περιφέρεια Αττικής, ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός οχημάτων ΕΔΧ, σύμφωνα με τον μαθηματικό τύπο, είναι 11.525, ενώ ο αριθμός των οχημάτων που κυκλοφορούν σήμερα είναι 13.772.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν και τα ακόλουθα στατιστικά στοιχεία. Σε όλα τα κράτη της Ε.Ε. ο αριθμός των ταξί κυμαίνεται από 1,3 έως 2 ανά 1.000 κατοίκους. Ο δείκτης που επιλέχθηκε για την Ελλάδα είναι σαφώς μεγαλύτερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (2,5 ταξί ανά 1.000 κατοίκους για την Αθήνα, 2 ταξί ανά 1.000 κατοίκους για την υπόλοιπη Ελλάδα). Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο σχετικός δείκτης στη Ρώμη είναι 2,1/1.000 κατοίκους, στο Βερολίνο 2/1.000, στο Μιλάνο 1,6/1.000, στις Βρυξέλλες 1,5/1.000, στη Στουτγάρδη 1,3/1.000. Η Ελλάδα βρίσκεται σαφώς πιο πάνω από άλλες ευρωπαϊκές χώρες σε ό,τι αφορά στον αριθμό των ταξί. Αυτό είναι κι εύκολα αντιληπτό από τα ταξί που βλέπουμε να κυκλοφορούν καθημερινά στους δρόμους.
Συνεπακόλουθα πολλοί ρωτούν αν το επάγγελμα παραμένει ανοιχτό ή κλειστό. Εδώ υπάρχει άλλο ένα στοιχείο που πρέπει κανείς να συνυπολογίσει. Με το Μνημόνιο ΙΙ , μπορεί να μην υπήρξε απελευθέρωση του καθεστώτος των αδειών , υπήρξε όμως έμμεση απελευθέρωση ενός σημαντικού κομματιού του επαγγέλματος που έγινε μέσω της απελευθέρωσης του μεταφορικού έργου. Αυτό συνέβη με την απλοποίηση των κριτηρίων για την απόκτηση/μίσθωση πολυθέσιων οχημάτων ΕΙΧ (minivan , minibus κ.α.) από τουριστικά γραφεία, εταιρίες ενοικιάσεως αυτοκινήτων, ξενοδοχεία κ.α. για την εκτέλεση μεταφορικού έργου υποκατάστατου των ταξί. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να μειωθεί περαιτέρω το μεταφορικό έργο των τελευταίων. Οπότε συνεκτιμώντας όλα τα παραπάνω στοιχεία καθένας μπορεί να εξάγει τα προσωπικά του συμπεράσματα.
Επίσης στο χώρο υπάρχουν κι οι εταιρίες που αφορούν στη δημιουργία επιχειρηματικών μοντέλων για την οργάνωση και την διαχείριση κλήσεων προς τους οδηγούς-μέλη τους ως προς την παροχή μεταφορικού έργου προς τους επαγγελματίες με εύκολο τρόπο, π.χ. μέσω τηλεφωνικών κέντρων ,εφαρμογών κτλ. Οι περισσότερες μορφές τέτοιων μοντέλων μέχρι τώρα είναι συνεταιριστικού τύπου.
Αυτό που χρειάζεται επομένως κάποιος που θέλει να δραστηριοποιηθεί στην αγορά είναι καλή έρευνα αγοράς, κάποιο κεφάλαιο , μία γραφειοκρατία που εξαρτάται από το πόσο απλή ή χρονοβόρα είναι ανάλογα με το τι από όλα τα παραπάνω θέλει να κάνει και σίγουρα ένα καλό προϊόν γιατί οι πελάτες πλέον είναι πιο ενημερωμένοι και δικαιολογημένα πιο απαιτητικοί σε κάποια ζητήματα.
Σχόλια