Βοστώνη, Φιλαδέλφεια, Μπάφαλο, Σικάγο, Νέα Ορλεάνη, Νέο Μεξικό, Αριζόνα, Καλιφόρνια, Χαβάη, Ιαπωνία, Χονγκ Κονγκ, Καμπότζη, Λάος, Ινδία, Νεπάλ και επιστροφή στην Ελλάδα.
Φανταστείτε έναν καλλιτέχνη να καλύπτει αυτή την διαδρομή από την Δύση στην Ανατολή, να επισκέπτεται όλα αυτά τα μέρη ένα προς ένα, να κρατά ενδελεχώς σημειώσεις για τις πόλεις, τους ανθρώπους, τα μουσεία, τα πανεπιστήμια, να χρησιμοποιεί μανιωδώς ταξιδιωτικά φυλλάδια, να διαβάζει βιβλία για τους λαούς, να αλληλογραφεί, να σχεδιάζει.
Αλλά και να συλλέγει έργα τέχνης και αντικείμενα ασιατικής προέλευσης αφήνοντας τις επιρροές από τις χώρες της Ανατολής, το θέατρο, τη μουσική, τον χορό και τις αναπαραστάσεις του Βούδα, να εγγράψουν στην τέχνη του.
Και τώρα στη θέση του καλλιτέχνη, τοποθετήστε τον μεγάλο Έλληνα καλλιτέχνη Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα. Αυτή είναι η πορεία που μπορείτε να συνταξιδέψετε και εσείς στη νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη επί της Πειραιώς, 30 χρόνια μετά το θάνατο του καλλιτέχνη.
O “χάρτης” της έκθεσης
Η έκθεση απλώνει και προσκαλεί στο ταξίδι του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή το 1958.
Μέσα από έργα που φιλοτέχνησε αργότερα, όπου είναι ορατές οι επιρροές του από τις παραδόσεις της Ανατολής καθώς και ένα ειδικά διαμορφωμένο σκηνικό εμπνευσμένο από την Άπω Ανατολή όπου αναδεικνύεται μια σειρά από σχέδια-αντίγραφα του Γκίκα από την κινέζικη και την ιαπωνική τέχνη κάνοντας μας να συλλογιζόμαστε το πως η τέχνη διαμορφώνει το πεδίο όπου το momentum συναντά την πολιτιστική κληρονομιά των τόπων με έναν τρόπο φωτεινό.
Σύμφωνα με το δελτίο τύπου της έκθεσης 1957 ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας λαμβάνει μια πρόσκληση συμμετοχής σε ένα διεθνές εκπαιδευτικό πρόγραμμα με χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης. Αποδεχόμενος την πρόσκληση ξεκινά την περιπλάνησή του από τη Δύση στην Ανατολή, με κυριότερους σταθμούς την Αμερική, την Ιαπωνία, το Χονγκ Κονγκ, την Ινδία και το Νεπάλ–και η έκθεση τον ακολουθεί σε αυτήν την περιπλάνηση.
Η πρώτη ενότητα ξεκινά με το μεγάλων διαστάσεων έργο Πράσινο και Ασημί, που συμμετείχε στην πρώτη ατομική έκθεση του καλλιτέχνη στην γκαλερί Ιόλα στη Νέα Υόρκη, και στη συνέχεια ακολουθεί τα βήματα του Γκίκα στο συναρπαστικό του ταξίδι στην Αμερική καθώς και το ταξίδι αγάπης με τη μούσας και μετέπειτα συζύγου του Barbara Warner, η οποία τον συνάντησε στη Νέα Ορλεάνη και μαζί του μοιράστηκε τη μοναδική αυτή εμπειρία.
Αναγνωρίζοντας τις ομοιότητες και τους δεσμούς ανάμεσα στην Ανατολή και στη Δύση περνάμε και στη δεύτερη ενότητα και στις χώρες της Ανατολής, καθώς και σε έργα που φιλοτέχνησε ο Γκίκας πριν και μετά το 1958, στα οποία είναι ορατές οι επιρροές του από τις παραδόσεις της Ανατολής.
Επίσης, σε ένα ειδικά διαμορφωμένο σκηνικό εμπνευσμένο από την Άπω Ανατολή αναδεικνύονται τα έργα τέχνης και αντικείμενα ασιατικής προέλευσης που είχε συλλέξει ο καλλιτέχνης καθώς και μια σειρά από σχέδια-αντίγραφα του Γκίκα από την κινέζικη και την ιαπωνική τέχνη, τα περισσότερα από τα οποία χρονολογούνται από το 1938 μέχρι το 1961.
Άλλωστε στην έκθεση προβάλλεται επίσης μια διαδραστική οπτικοακουστική εφαρμογή, σχεδιασμένη από τον Μπάμπη Αλεξιάδη και τον Κωνσταντίνο Σκορίλα, με κεντρικούς χαρακτήρες τον καλλιτέχνη και τη σύντροφό του Barbara, οι οποίοι μας ξεναγούν μέσα από κείμενα και σχέδια στο ταξίδι αυτό.
Η έκθεση πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 και θα διαρκέσει έως την Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2025
Σχόλια