Τρίτη μεσημέρι στις οδούς Ορφέως και Αγίας Άννης στο Βοτανικό. Η καρδιά της ελληνικής διαμεταφοράς χτυπά σε εκείνους τους στενούς δρόμους που μπλοκάρουν όταν συναντιούνται δύο φορτηγά. Ανύπαρκτα πεζοδρόμια, ελλιπής φωτισμός, εκτός σχεδίου, άναρχη δόμηση, σε πολλές περιπτώσεις με ελενίτ κι ό,τι άλλο πρόχειρο μπορεί κάποιος να φανταστεί, και φυσικά παντού απορρίμματα. Αυτή είναι η εικόνα της εθνικής μεταφοράς αγαθών στην πρωτεύουσα της Ελλάδας σήμερα, 500 μέτρα από την Ακρόπολη.
Για πολλά χρόνια το ζήτημα έχει απασχολήσει πολιτεία, φορείς και διαμεταφορείς που αναζητούν μία μόνιμη, ασφαλή λύση, με σύγχρονες προδιαγραφές και όρους συμβατούς με τις διαμεταφορικές αλλά και πράσινες, βιώσιμες ανάγκες της εποχής μας.
Η λύση που έχει προκριθεί είναι η μετεγκατάσταση των μεταφορικών εταιρειών σε περιοχή που θα μπορούν, οργανωμένα, με σωστή δόμηση, και με συνθήκες βιωσιμότητας να συνεχίσουν το έργο τους. Αυτή η περιοχή βρίσκεται στο Δήμο Φυλής που φιλοδοξεί να φιλοξενήσει το πλέον σύγχρονο, βιώσιμο, πράσινο, logistics parkστη χώρα.
Η πρώτη φάση
«Έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση που περιλαμβάνει την εκδήλωση ενδιαφέροντος και έχουν αναδειχθεί πέντε υποψήφιοι, θα μας πει ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς (ΠΕΕΔ), κ. Δημήτρης Κιούσης. Αρχές Σεπτεμβρίου θα αρχίσει ο ανταγωνιστικός διάλογος μεταξύ των διαμεταφορέων και των πέντε σχημάτων ενδιαφέροντος, υπό το «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (ΤΑΙΠΕΔ)», μετά από τον οποίο θα προκύψει ακριβώς τί θα πρέπει να γίνει με τα 455 στρέμματα, που διαθέτει ο Δήμος Φυλής για 35 χρόνια στον επενδυτή που θα αναλάβει την υλοποίηση του έργου».
O Δημήτρης Κιούσης, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς (ΠΕΕΔ)
Ένα business plan βάσει αναγκών της διαμεταφοράς
Στα επόμενα βήματα, σύμφωνα με την ΠΕΕΔ, είναι η παρουσίαση της καταγραφής των αναγκών των διαμεταφορέων που θα πρέπει να καλύψει ο επενδυτής με βάσει το business plan που θα ακολουθήσει και πάντα με τη σύμφωνη γνώμη του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έχει τον πρώτο και τελευταίο λόγο για το έργο. Οι ανάγκες αυτές, από την πλευρά των διαμεταφορέων, σχετίζονται με υποδομές, όπως για παράδειγμα τα ύψη των κτιριακών εγκαταστάσεων, οι ράμπες, τα γραφεία, οι ψυχόμενες μεταφορές, κ.ά.
Για τη μετεγκατάσταση έχουν διατεθεί προς τους διαμεταφορείς 21 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, εκ των οποίων τα 20 θα διατεθούν για τη μείωση του ενοικίου τους τα πρώτα πέντε χρόνια λειτουργίας του logistics park. Το ενοίκιο θα είναι καθορισμένο από πριν, και σταθερό σε βάθος πενταετίας, πάντα σύμφωνα τον αριθμό των διαμεταφορικών εταιρειών που θα μετεγκατασταθούν. Το 1 εκατ. έχει διατεθεί σε μελέτες μηχανικού, περιβάλλοντος, οικονομική μελέτη και μελέτη ανάπτυξης logistics park.
Θα υπάρξουν μεταφορείς που δεν θα θέλουν να μετεγκατασταθούν σε ένα πλήρως λειτουργικό, οργανωμένο, αδειοδοτημένο και με όλες τις πράσινες προδιαγραφές logistics park; Η αλήθεια είναι πως δεν είναι υποχρεωτική η μετεγκατάσταση θα μας πει ο κ. Κιούσης, αλλά δύσκολα κάποιος θα συνεχίσει να επιχειρεί εκτός αυτού, σε χώρους χωρίς προδιαγραφές και με άδειες του 1978, όταν υπάρχουν, όπως λειτουργεί κατά κύριο λόγο η διαμεταφορά σήμερα.
Πώς θα πετύχει το εγχείρημα;
Βασικός παρονομαστής για να υλοποιηθεί η μετεγκατάσταση των διαμεταφορέων είναι η ολοκλήρωση των συνοδών έργων. Όπως μας αναφέρει ο κ. Κιούσης, «Τα συνοδά έργα αφορούν την ολοκλήρωση της περιφερειακής Αιγάλεω μέχρι το Σχιστό, την έναρξη κατασκευής της περιφερειακής Αιγάλεω από τη Φυλή μέχρι την Κηφισιά, καθώς και τη διάνοιξη νέων οδών από τη Λ. ΝΑΤΟ και την «4» που είναι ο παράδρομος της Αττικής οδού».
Ένα μεγάλο περιβαλλοντικό ζήτημα που έχει τεθεί υπόψιν και του υπουργού μεταφορών από τους διαμεταφορείς κατά τη διάρκεια πρόσφατης ημερίδας που διοργάνωσαν είναι η ύπαρξη χωματερής στη Φυλή που θα πρέπει να κλείσει στα επόμενα δύο χρόνια. Ένα τρίτο κομβικό ζήτημα είναι η παραβατικότητα που παρατηρείται στην περιοχή.
Πράσινα οφέλη
20.000 μετακινήσεις θα απελευθερώσουν ζωτικό χώρο στον Κηφισό, μειώνοντας αισθητά την κυκλοφοριακή συμφόρηση που παρατηρείται, αλλά και την ατμοσφαιρική ρύπανση που βαρύνει την περιοχή. Ταυτόχρονα με την απομάκρυνση των διαμεταφορέων ο Ελαιώνας μπαίνει μπρος προς αξιοποίση με ανάπτυξη έργων πνοής, αλλά και επενδύσεις σε διάφορους τομείς επιχειρηματικότητας.
Η μετακίνηση της εθνικής μεταφορές, πέραν του αστικού ιστού, αναμένεται σύμφωνα με την ΠΕΕΔ να νομοθετηθεί εντός του φθινοπώρου, ενώ το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, και εφόσον υπάρξει επενδυτής μέχρι τα τέλη του 2024, και προχωρήσουν τα συνοδά έργα, είναι μέχρι τις αρχές του 2026, τουλάχιστον όσον αφορά τις εγκαταστάσεις τις οποίες θα ενοικιάσουν οι διαμεταφορείς. Το υπόλοιπο πάρκο θα το αξιοποιήσει ο ίδιος ο επενδυτής.
«Η στρατηγική απόφαση της πολιτείας και οι εργασίες τεχνικής ωρίμανσης που ακολούθησαν για την οργάνωση του logistics park στη Φυλή, τοποθέτησαν το έργο αυτό στον πυρήνα του εταιρικού οράματός μας για το δομημένο περιβάλλον και τις πόλεις του αύριο, θα μας πει ο κ. Σωκράτης Μπαλτάς, Πρόεδρος της ReDePlan, εταιρείας που ανέλαβε τα καθήκοντα τεχνικού συμβούλου ωρίμανσης. Η πρόθεση και επιλογή για εφαρμογή των θεσμικών και λειτουργικών προβλέψεων του ν.4982/2022, τις οποίες εξειδικεύσαμε και στην μελέτη μας, θεμελιώνουν με στιβαρό τρόπο την Οργανωμένη Χωροθέτηση ως την βασική επιλογή για την ανάπτυξη της Εφοδιαστικής Αλυσίδας στην Ελλάδα.
O Σωκράτης Μπαλτάς, Πρόεδρος της ReDePlan AE
Η διττή φύση και σύνδεση του έργου με την εξυγίανση του Ελαιώνα ενσωματώνει μια τεράστια δυναμική οικονομικής, αστικής, περιβαλλοντικής και αισθητικής ανάπτυξης και αναβάθμισης του δομημένου περιβάλλοντος. Επιλύσαμε την άσκηση της μετεγκατάστασης με το βέλτιστο σενάριο Χωρικής και Περιβαλλοντικής Οργάνωσης και με σημαντικές θεσμικές προβλέψεις που επιτρέπουν παράλληλες επενδύσεις για μεγάλες υποδομές Εφοδιαστικής Αλυσίδας ή και Βιομηχανίας μέσα σε ένα γεμάτο από σύγχρονες χρήσεις και δραστηριότητες Επιχειρηματικό Πάρκο. Ένα Πάρκο το οποίο πέρα από τους κανόνες περιβαλλοντικής συμμόρφωσης που θα έχει για την διαχείριση αποβλήτων και απορριμμάτων, θα έχει ίσως και δυνατότητες για εφαρμογές βιομηχανικής ή λειτουργικής συμβίωσης επιχειρήσεων βελτιώνοντας τόσο οικονομικούς δείκτες όσο και δυνητικά το συλλογικό ανθρακικό αποτύπωμα», αναφέρει ο κ. Μπαλτάς.
«Είμαι αισιόδοξος ότι η αγορά και η διοίκηση θα επιτρέψουν γρήγορα την ολοκλήρωση της μετεγκατάστασης των μεταφορικών επιχειρήσεων του Ελαιώνα, ενισχύοντας το Επενδυτικό Σχέδιο με δημιουργία χώρων πολλαπλών χρήσεων δημιουργώντας έναν άρτια οργανωμένο και ολοκληρωμένο υποδοχέα διεθνούς επιπέδου», τονίζει ο κ. Μπαλτάς.
Σχόλια