Οι Δάφνη Τσεβρένη, Γιάννης Νικολόπουλος και Ανδρέας Φατούρος, ιδρυτές της Clio Muse, μίλησαν στο epixeiro.gr.
Το 2014 και το 2015, το epixeiro.gr έγραψε άρθρα για την Clio Muse, τον ψηφιακό ξεναγό που είχε έρθει στα κινητά μας! Τι έχει κάνει έκτοτε όμως η εταιρεία; Ποια είναι η πορεία της; Οι Δάφνη Τσεβρένη, Γιάννης Νικολόπουλος και Ανδρέας Φατούρος, οι αρχικοί ιδρυτές της startup, μίλησαν στο epixeiro.gr και δίνουν όλες τις απαντήσεις για την πορεία της Clio Muse τα τελευταία χρόνια.
Ποια είναι η πορεία της εταιρείας τα τελευταία αυτά 2 χρόνια; Τι έχετε πετύχει;
Η Clio Muse τα τελευταία 2 χρόνια έκανε μια μεγάλη στροφή προς τις εναλλακτικές διαδρομές σε εξωτερικούς χώρους. Η απόφαση προέκυψε ύστερα από αντίστοιχη ζήτηση της αγοράς και έτσι πλέον οι ξεναγήσεις μας, εκτός από μουσεία ή άλλους χώρους πολιτισμού, περιλαμβάνουν διαδρομές λογοτεχνίας, μυθολογίας, γαστρονομίας, αρχιτεκτονικής, παιδικές κ.α. (Περισσότερες διαδρομές εδώ). Παράλληλα, από το Δεκέμβρη του 2016 η εταιρεία μας ανέλαβε και τμήμα ενός σημαντικού ευρωπαϊκού έργου, μαζί με ακόμη 9 φορείς από 5 ευρωπαϊκές χώρες. Έτσι, λάβαμε χρηματοδότηση 205.000€ χωρίς να χρειαστεί να δώσουμε ποσοστό της εταιρείας μας σε κάποιο επενδυτικό σχήμα. Με τα χρήματα αυτά, η εταιρεία μας σήμερα απασχολεί 6 άτομα και επεκτείνεται σε Ιταλία, Βραζιλία και Κίνα.
Λάβαμε χρηματοδότηση 205.000€ χωρίς να χρειαστεί να δώσουμε ποσοστό της εταιρείας μας σε κάποιο επενδυτικό σχήμα. Με τα χρήματα αυτά, η εταιρεία μας σήμερα απασχολεί 6 άτομα και επεκτείνεται σε Ιταλία, Βραζιλία και Κίνα
Έχετε συνεργαστεί με το ίδρυμα Γ. & Α. Μαμιδάκη. Μιλήστε μας για αυτήν την συνεργασία, αλλά και άλλες που έχετε κάνει.
Το Ίδρυμα Γ. & Α. Μαμιδάκη μας στήριξε έμπρακτα στην προβολή μας μέσω του LoveGreece.com, αλλά και επιλέγοντας να ξεναγεί τους πελάτες του ξενοδοχείου Minos Beach Art Hotel στον Άγιο Νικόλαο της Κρήτης, στους κήπους του οποίου βρίσκονται κάποια από τα σημαντικότερα εκθέματα διεθνών καλλιτεχνών που συγκεντρώθηκαν στην πάροδο των χρόνων μέσα από τα διεθνή συμπόσια τέχνης που το Ίδρυμα έχει υλοποιήσει εκεί. (Περισσότερα για αυτή τη ξενάγηση εδώ. Ωστόσο, οι συνέργειες που έχουμε κάνει τα τελευταία 2 χρόνια ήταν τόσες πολλές που μας οδήγησαν να υλοποιήσουμε μια online διαχειριστική πλατφόρμα περιεχομένου: το Clio Muse CREATE. Με αυτό πλέον μπορεί ο καθένας να δημιουργήσει τη δική του διαδρομή εσωτερικού ή εξωτερικού χώρου, ακολουθώντας οδηγίες και προδιαγραφές περιεχομένου, όπως έχουν προκύψει από τις έως τώρα προτιμήσεις των αναγνωστών μας. Οι διαδρομές αυτές δημοσιεύονται ύστερα από επιμέλεια ή και διορθώσεις από τη δική μας συγγραφική ομάδα. Έτσι, χρήστες του Clio Muse CREATE έχουν υπάρξει η Γερμανική Πρεσβεία στην Αθήνα, η Γεννάδιος Βιβλιοθήκη της Αμερικάνικης Αρχαιολογικής Σχολής, η Art Athina, το Σωματείο Διάζωμα, η Ολυμπία Οδός, η Ιόνια Οδός και πολύ σύντομα το Ίδρυμα Άγγελου & Λητώς Κατακουζηνού.
Ποιο είναι το όραμά σας για το μέλλον της επιχείρησης;
Θέλουμε να χτίσουμε μια παγκόσμια βιώσιμη επιχείρηση που θα δίνει τα εργαλεία στους ανθρώπους να μετατρέπουν τις γνώσεις τους σε εναλλακτικές διαδρομές και να βγάζουν έσοδα από αυτές.
Μπορεί μια startup να ξεκινήσει χωρίς λεφτά και επενδυτές;
Φυσικά! Η προσωπική μας άποψη, κιόλας, είναι ότι μόνο έτσι πρέπει να ξεκινήσεις. Η οικονομική στενότητα στην αρχή λειτουργεί καταλυτικά για την ομάδα, αφού αυτοί που θα τις αψηφήσουν είναι και αυτοί που τελικά θα συνεχίσουν να εργάζονται στην νεοφυή επιχείρηση ακόμη και όταν στην πορεία της μελλοντικά θα βρεθούν επιπλέον δυσκολίες. Μάλιστα, όσο πιο αργά ή δύσκολα λάβεις χρηματοδότηση, τόσο καλύτερη διαχείριση, αναγκαστικά, θα μάθεις να κάνεις ...και αυτό θα σε ακολουθήσει καθώς η εταιρεία θα μεγαλώνει. Φυσικά υπάρχουν και περιπτώσεις όπου το αρχικό προϊόν χρειάζεται κεφάλαια. Τότε, κάποιο αρχικό κεφάλαιο είναι απαραίτητο, όμως πλέον υπάρχουν τεχνικές για να το συγκεντρώσεις!
Πώς κρατάτε το κίνητρο ζωντανό στην ομάδα;
Μέσα από τα ημερήσια scrum sessions και το εβδομαδιαίο feedback session, φροντίζουμε η εταιρεία και οι υπηρεσίες μας να “χτίζονται” από όλους συμμετοχικά. Έτσι η Clio Muse αποκτά στοιχεία από την προσωπικότητα και τις ιδέες όλων μας, κάτι που κάνει ολόκληρη την ομάδα να νιώθει την Κλειώ δική του δημιουργία και να προσπαθεί για το καλύτερο γι’ αυτήν. Ταυτόχρονα, η ομάδα αντιμετωπίζει αναίμακτα και στη ρίζα τυχόν “διαξιφισμούς” ή άλλες παρεξηγήσεις που αναπτύσσονται στο εσωτερικό της, κάτι που οδηγεί σε μια πολύ δεμένη ομάδα.
Τι συμβουλές θα δίνατε σε νέους startuppers που βρίσκονται στην αρχή των επιχειρηματικών τους βημάτων;
Να μην τα παρατήσουν, η επιτυχία έρχεται μετά από πολύ προσπάθεια. Να ακούν την αγορά, να πηγαίνουν σε διαγωνισμούς όπου το πραγματικό κέρδος είναι το feedback από τους κριτές, να δίνουν πολύ μεγάλη σημασία στις πωλήσεις από την πρώτη μέρα, ακόμη κι εάν αισθάνονται ότι το προϊόν τους δεν είναι αρκετά έτοιμο γιατί οι πελάτες θα τους πουν πολλά πράγματα που μόνοι τους δε μπορούν να τα συλλάβουν. Τέλος, το πιο σημαντικό πράγμα είναι η ομάδα: πρέπει κάθε θέμα να λύνεται επιτόπου και να διασφαλίζεται η αγάπη και ο σεβασμός εντός της ομάδας!
Σχόλια