Είναι και εκείνες οι εκθέσεις για τους μεγάλους δημιουργούς, τους διασημότερους καλλιτέχνες που ενέχουν μια ιδιαίτερη γοητεία, μια βαθύτερη αίσθηση ανακάλυψης.
Εκθέσεις που δεν βασίζονται σε πασίγνωστα έργα και μεγάλους πίνακες αλλά σε εκείνα που φωτίζουν σημεία αναπάντεχα, σχέσεις και συνδέσεις. Ενίοτε στην άκρη μιας σελίδας αλληλογραφίας ή στα περιθώρια ασπρόμαυρων σελίδων από παλιές εφημερίδες.
Μα πάντα με τρόπο αυθόρμητο, με μια ζωντάνια διαισθητική που καταφέρνει να διαπερνά τον χρόνο, να μας βρίσκει στο σήμερα να κοιτάζουμε με τρόπο αμφίδρομα πιο αγνό, τα εκθέματα μιας σύγχρονης έκθεσης.
Πληροφορίες για την έκθεση «Pablo Picasso: Εξορία και Νοσταλγία»
Από τα μικρά σχέδια με τους ταύρους, τις σκηνές αρένας ή τις “φερμένες” από τη Μεσόγειο… Τα στοιχεία που ομόρφαιναν την πολύχρονη αλληλογραφία αλλά και την σχέση,την ιδιαίτερη σύνδεση δύο καλών φίλων, του Pablo Picasso και του Eugenio Arias, ξαναζωντανεύουν στο φως της διεθνούς έκθεσης του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη: «Pablo Picasso: Εξορία και Νοσταλγία».
Προφίλ ταύρου και τρεις ταύροι Mougins, πιθανότατα τέλη Μαρτίου 1964 Μαρκαδόρος σε εφημερίδα
Η έκθεση συνδιοργανώνεται με το Museo Casa Natal Picasso της Μάλαγα και παρουσιάζεται έως και τις 10 Νοεμβρίου 2024 στο Μουσείο του MOMus, στη Μονή Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη.
Η πολύχρονη και πολυδιάστατη φιλία του Pablo Picasso με τον κουρέα και φίλο του Eugenio Arias, εξόριστο αντιστασιακό ζωντανεύει σε κάθε άκρο της αλληλογραφία τους φωτίζοντας την ταραχώδη περίοδο του εμφυλίου πολέμου στην Ισπανία καθώς και την μετέπειτα εποχή (1936-1952).
Στην έκθεση παρουσιάζονται επίσης χαρακτικά και κεραμικά, προερχόμενα από τις συλλογές του Museo Casa Natal de Picasso, πολλά εκ των οποίων εκτίθενται για πρώτη φορά εκτός Ισπανίας. Παράλληλα στο πλαίσιο των κινήσεων δικτύωσης με μουσεία και ιδρύματα του εξωτερικού 450 έργα της συλλογής Κωστάκη βρίσκονται στην ισπανική πόλη για τη μεγάλη έκθεση με τίτλο «Ουτοπία και Πρωτοπορία. Ρωσική τέχνη στη συλλογή Κωστάκη του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης».
Τα ιστορικό μιας φιλίας αλλιώτικης στη συλλογή του μουσείου
Σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου της έκθεσης, ο Pablo Picasso γνωρίστηκε με τον Eugenio Arias στο Vallauris της Νότιας Γαλλίας όπου ο Arias είχε διαφύγει ως αριστερός πολιτικός εξόριστος από το καθεστώς του Franco και εργαζόταν ως κουρέας.
Ο Eugenio Arias με τον Pablo Picasso στο κουρείο La Californie, και την Jacqueline Roque (1957). Photo: David Douglas Duncan.
Λίγο μετά τον θάνατο του Eugenio Arias το 2008, η οικογένειά του βρήκε μια φυλαγμένη δέσμη, μια συλλογή 60 φύλλων από την ισπανική εφημερίδα ABC, στα οποία ο Picasso είχε παρέμβει με σχέδια στο περιθώριο των χρονικών των ταυρομαχιών με χειρόγραφο το επώνυμο «Arias», ως προσφώνηση προς τον παραλήπτη αυτής της ιδιαίτερης αλληλογραφίας που έλαβε χώρα μεταξύ 1962 και 1968.
Η συλλογή συνοδευόταν από ένα μοναδικό αντίγραφο του βιβλίου Dibujos y Εscrutons, με 35 επιζωγραφισμένες από τον Picasso σελίδες που έστειλε το 1966 ως δώρο γενεθλίων στον φίλο του Eugenio Arias. Σχέδια, αραβουργήματα και διακοσμητικές πινελιές με μαρκαδόρο αλλά και γενειοφόροι άνδρες, που κάποτε συνδιαμόρφωσαν το πιο ιδιαίτερο αλλά και κατάλληλο δώρο για τον κουρέα φίλο του Picasso, εμφανίζονται στο φως της έκθεσης.
Ταύρος, Παρίσι, 2 Ιανουαρίου 1946 ΛιθογραφίαΕνώ η συλλογή ολοκληρώνεται με φωτογραφίες, χαρακτικά και λιθογραφίες από τη συλλογή του Museo Casa Natal Picasso, που ενσωματώνουν την αγάπη του καλλιτέχνη για τους ταύρους και τον κόσμο της Μεσογείου, έναν παράδεισο που μπόρεσε να ανακτήσει στο Vallauris, στην Κυανή Ακτή της Νότιας Γαλλίας, μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Κολοκοτρώνη 21, Μονή Λαζαριστών, 56430 Θεσσαλονίκη
Τ : (+30) 2310 589143
Μέρες & ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00 - 18:00, Πέμπτη:12:00-20:00, Δευτέρα κλειστά
Έως τις 10 Νοεμβρίου 2024
Σχόλια