Η κλισέ έκφραση "ανάσες δροσιάς" βρίσκει συχνά το νόημα της και στους χώρους πολιτισμού, Στις φρέσκιες για εμάς εικόνες και ιδέες ακόμα και αν προέρχονται από τα βάθη του παρελθόντος.
Από μια ανησυχαστική συνομιλία των γυναικείων ρόλων στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, τις Τέχνες της θάλασσας.στο Ινστιτούτο Goethe, τη νέα έκθεση για τη Δημοκρατία στην Εθνική Πινακοθήκη, τα κοστούμια της ταινίας «Poor Things. στο Μουσείου Μπενάκη, τη νέα έκθεση σύγχρονης τέχνης στον Βοτανικό Κήπο, το Μουσείο της Ανασκαφής στο Μουσείοτης Ακρόπολης και τις αιώνιες στιγμές του Henri Cartier-Bresson στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, αυτές είναι οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε τον Ιούλιο στην Αθήνα.
Cindy Sherman: Mια ανησυχαστική συνομιλία των γυναικείων ρόλων στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Μια γυναίκα με ασπρόμαυρη παραδοσιακή αμφίεση, επιτακτικά συνεσταλμένη, με μια φαινομενική ηρεμία που σπάει κραυγαλέα από το αναπόφευκτο ζουμ των δικών μας ματιών στο δικό της βαθιά τρικυμισμένο, συντετριμμένο βλέμμα.
Μια γυναικεία φιγούρα από χολιγουντιανό γκρο πλάνο με χαρακτηριστικά που έχουν θολώσει, με πρόσωπο και προσωπικότητα να αχνοφαίνονται στην όποια πλοκή. Μια γυναίκα που φωτογραφίζεται ενδυόμενη μια διάχυτη αίσθηση δυστυχίας και έναν επιβεβλημένο ερωτισμό που δεν της ανήκει.
Στα περισσότερα από εκατό έργα της διάσημης Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας Cindy Sherman που παρουσιάζονται στην έκθεση με τίτλο “Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης” παρατηρούμε την καλλιτεχνική πρακτική της, που κινείται ανάμεσα στη φωτογραφία και την περφόρμανς και που την καθιέρωσε ως πρωτοπόρο του μέσου στα τέλη της δεκαετίας του 1970.
Η Cindy Sherman ενδύεται τους απανταχού γυναικείους ρόλους και στερεότυπα αναλαμβάνοντας η ίδια τον ρόλο του μοντέλου, της μακιγιέζ, της κομμώτριας, της στυλίστριας και της σκηνοθέτιδας καθώς μεταμορφώνεται στους διάφορους επινοημένους χαρακτήρες που απαθανατίζει στις φωτογραφίες της.
«Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα»
30 Μαΐου 2024 μέχρι 4 Νοεμβρίου 2024
Μέγαρο Σταθάτου
CRAFTS OF THE SEA στο Ινστιτούτο Goethe
Το Δίκτυο Αρχιπέλαγος παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Αθήνα, τις πολυδιάστατες ναυτικές παραδόσεις των Κυκλάδων μέσα από την έκθεση πολλαπλών μέσων Τέχνες της θάλασσας.
Η έκθεση ανιχνεύει τις συνδέσεις μεταξύ των θαλάσσιων αυτών κοινοτήτων, των νησιών του είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους μέσω μιας κοινής θάλασσας, του
παρελθόντος και του σήμερα, μέσα από αρχειακό υλικό και σύγχρονη φωτογραφική, ηχητική και οπτικοακουστική τεκμηρίωση.
Ξυλοναυπηγική, αλιείας και ναυσιπλοΐα στις Κυκλάδες, πιάνουν στεριά σε μια έκθεση στην Αθήνα καλώντας το κοινό να επαναπροσανατολίσει τις αισθήσεις του προς τη θάλασσα, προς ένα μέλλον που την περιλαμβάνει. Οι επισκέπτες της έκθεσης θα ανακαλύψουν ένα σύμπαν αντικειμένων, τοπίων, καϊκιών και πορτρέτων σε ιστορικές τοποθεσίες των νησιών, όπως το ναυπηγείο «Ταρσανάς» στη Σύρο, ο κόλπος του Αϊ-Γιάννη στην Πάρο, το καρνάγιο στην Αρμένη της Σαντορίνης, και τα ψαρολίμανα της Αμοργού και των Κουφονησίων.
Ινστιτούτο Goethe
Ομήρου 14-16, Αθήνα
Δημοκρατία στην Εθνική Πινακοθήκη
Μια διεθνής έκθεση διοργανώνεται με αφορμή τη συμπλήρωση μισού αιώνα από την αποκατάσταση της δημοκρατίας στη χώρα μας (1974) μετά την κατάρρευση της επταετούς δικτατορίας των συνταγματαρχών.
Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη έκθεση η οποία ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη Νότια Ευρώπη και διερευνά την καλλιτεχνική δημιουργία ενάντια στον ολοκληρωτισμό και την προσπάθεια επανίδρυσης της Δημοκρατίας σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970.
Στην έκθεση παρουσιάζονται 140 έργα από 55 καλλιτέχνες σε συνεργασία με τα: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía - MNCARS, Museu d’Art Contemporani de Barcelona - MACBA, Centro de Arte Moderna Gulbenkian, Centro de Estudos Multidisciplinares Ernesto de Sousa και ιδιωτικές συλλογές από την Ελλάδα και την Πορτογαλία.
Από την άποψη του ιστορικού χρόνου που πραγματεύεται, η «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ» έρχεται σε συνέχεια και ολοκληρώνει την έκθεση που προηγήθηκε στην ΕΠΜΑΣ, την «Αστυγραφία».
Κεντρικό Κτήριο - Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων - «Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός»
Εθνική Πινακοθήκη
«Poor Things. Τα κοστούμια» : Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη
Πάνε σχεδόν τρία χρόνια από τότε που η βραβευμένη πια με Oscar και BAFTA ενδυματολόγος κατέφθασε σε μία εκκεντρικά ζεστή μέρα με 10 βαλίτσες στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία στο κέντρο της Αθήνας για την πρώτη πρόβα των κουστουμιών του Poor Things με την Έμμα Στόουν.
Σήμερα, βγάζοντας τα κοστούμια από την αποθήκη και τα κουτιά, τα οποία κατοίκησαν με το πέρας των γυρισμάτων της ταινίας- αν δηλαδή εξαιρέσουμε ακόμη μία έκθεση στην οποία παρουσιάστηκαν στο Barbican Centrer του Λονδίνου το 2023 - τα ντύνει σε ένα νέο πλαίσιο, εκείνο της μουσειακής έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα, στην πόλη του Γιώργου Λάνθιμου, δημιουργώντας έτσι μια κυκλική δομή στην πραγματική αφήγηση του making of της ταινίας.
Έκθεση «Poor Things: Τα κοστούμια»,
Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού -Κουμπάρη 1, Αθήνα-
«Κολυμπώντας στο δάσος» της νέας έκθεσης στον Βοτανικό Κήπο
Μια γυναίκα ντυμένη με λευκή στολή βγαλμένη από ταινία επιστημονικής φαντασίας μοιάζει να αναδύεται μέσα από το παράθυρο ενός κτιρίου. Ενώ παράλληλα το έργο απαιτεί μια μικρή ανασκαφή με την χρήση της παλάμης μας που απομακρύνει από πάνω του το χώμα του Βοτανικού Κήπου προκειμένου να βγει στο φως.
Στην μικρή “ιδιωτική” ως προς την πρόσβαση της λίμνη για τις χελώνες επιπλέει μια ελεύθερη πλατφόρμα που σχηματίζει την λέξη “οίκος” επιτρέποντας στις χελώνες να ξαποσταίνουν πάνω της, σαν στο σπίτι τους.
Η νέα έκθεση σύγχρονης τέχνης του PCAI σε συνεργασία με τον Βοτανικό Κήπο, Shinrin-yoku (στα ελληνικά «κολυμπώντας στο δάσος» και στα αγγλικά forest bathing) διερευνά τη θεραπευτική επίδραση της φύσης και του αρχέγονου δάσους, καθώς και την έννοια του νερού, με πρώτο σημείο αφετηρίας την ελεύθερη κατάδυση των ama (海, γυναίκες της θάλασσας - αλιείς οστρακοειδών και μαργαριταριών), των μητριαρχικών κοινοτήτων της Ασίας, η πρακτική των οποίων χρονολογείται εδώ και 2000 χρόνια περίπου, θυμίζοντας πως το νερό μας φέρνει πίσω στις μητέρες μας. Άρα και στη φύση.
Διεύθυνση: Βοτανικός Κήπος Α. & Ι. Ν. Διομήσους, Ιερά Οδός 403, Χαϊδάρι, 12461
Ωράριο λειτουργίας: Καθημερινά κατά τις ώρες λειτουργίας του Βοτανικού Κήπου Διομήδους (από 9πμ έως τη δύση του ήλιου)
Το «Μουσείο κάτω από το Μουσείο» που μόλις άνοιξε στο Μουσείο και τη γειτονιά της Ακρόπολης
Κατευθυνόμαστε στη γειτονιά της Ακρόπολης αλλά και στο ολοκαίνουργιο “Μουσείο κάτω από το Μουσείο”. Τον χώρο της ανασκαφής, στην αρχιτεκτονική πρόταση των Μπερνάρ Τσουμί και Μιχάλη Φωτιάδη, την εκθεσιακή προέκταση του Μουσείου της Ακρόπολης που μόλις άνοιξε για το κοινό.
Η διαδρομή του επισκέπτη του Μουσείου της Ακρόπολης εμπλουτίστηκε, επεκτάθηκε στις νότιες παρυφές του αρχαιολογικού χώρου σε μια αρμονική διαδρομή που συμπεριλαμβάνει πλέον περισσότερα από 1100 κινητά ευρήματα των ανασκαφών, συμπληρώνοντας σαν άλλος ομφάλιος λώρος τα επάλληλα στρώματα ιστορίας και κατοίκησης που ανασυνθέτουν την εικόνα της αρχαίας γειτονιάς της Ακρόπολης.
Μια γειτονιά που ξεσκεπάστηκε σε μεγάλο βαθμό κατά τις συστηματικές ανασκαφές που διενεργήθηκαν στην περιοχή για την κατασκευή του Μουσείου καθώς και του Σταθμού «Ακρόπολη» του Μετρό της Αθήνας.
Μουσείο Ακρόπολης
Διονυσίου Αρεοπαγίτου 15, Αθήνα
Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή: Οι αιώνιες στιγμές του Henri Cartier-Bresson
Ύστερα από την συνέντευξη Τύπου και την παρουσίαση της τρέχουσας έκθεσης στην Αθήνα φανταζόμαστε τον Henri Cartier-Bresson και την σύζυγό του Martine Franck να κάνουν παρέα με τον Βασίλη και την Ελίζα Γουλανδρή. Μια εικοσαετής φιλία όπου οι στιγμές τις μπορούν να αναποληθούν με ματιά φωτογραφικά διαχρονική.
Όταν άλλωστε κανείς σταθεί μπροστά στο ασπρόμαυρο πορτραίτο της Ελίζας Γουλανδρή, φωτογραφημένη από τον Franck στο Γκστάαντ τον Δεκέμβριο του 1999, μόλις έξι μήνες πριν τον θάνατο της, αναρωτιέται αν θυμάται να έχει δικές του ή φωτογραφίες των αγαπημενων του προσώπων όπου να αποτυπώνεται η φευγαλέα αυτή στιγμή, η εικόνα του ποιοί πραγματικά είναι μπροστά στο όποιο φως.
Το αφιέρωμα στον Henri Cartier-Bresson παρουσιάζεται στο Μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη Ελίζας Γουλανδρή στην Αθήνα. Οι ταβέρνες με τις καλαμιές, το ζεϊμπέκικο, η παλιά Πλάκα, οι αγροτικές περιοχές και τα στιγμιότυπα από τα νησιά εμπλέκονται με τις λήψεις που αποτυπώνουν το είναι προσώπων όπως η Μαρία Κάλλας, ο Ευγένιος Σπαθάρης, ο Γιάννης Τσαρούχης και ο Οδυσσέας Ελύτης. Για πρώτη φορά, οι φωτογραφίες που τράβηξε ο Cartier-Bresson κατά τη διάρκεια των τριών ταξιδιών που πραγματοποίησε το 1937, το 1953 και το 1961, ενίοτε ως απεσταλμένος των περιοδικών Vogue και Holiday συγκεντρώνονται και παρουσιάζονται στην ενότητα της έκθεσης “Ελλάδα”.
Ερατοσθένους 13, Αθήνα 11635
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο & Κυριακή 10.00-18.00
Παρασκευή 10.00-20.00
Τρίτη κλειστά
Σχόλια