Οικονομικό κλίμα: Αναμένοντας το οφέλη του τουρισμού, «αγκάθι» η ακρίβεια
Ισχνή είναι η πτώση που καταγράφεται στο οικονομικό κλίμα τον μήνα Ιούνιο, απόρροια των μεικτών τάσεων στους επιχειρηματικούς τομείς της χώρας. Συγκεκριμένα, διαμορφώνεται οριακά χαμηλότερα στις 110,6 μονάδες έναντι 111 μονάδων ένα μήνα νωρίτερα, καταγράφοντας ωστόσο μια μικρή ενίσχυση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, η υποχώρηση προέρχεται από δύο επιχειρηματικούς τομείς, τη Βιομηχανία και το Λιανικό Εμπόριο, ενώ ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ενισχύεται ήπια, όπως και οι τομείς των Υπηρεσιών και των Κατασκευών. Το κλίμα διαμορφώνεται από διάφορους παράγοντες.
Πολιτικό περιβάλλον και συνέπειες... από Φθινόπωρο
Τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών προκάλεσαν αύξηση της πολιτικής και οικονομικής αβεβαιότητας στην Ευρώπη, η οποία φαίνεται πως θα διατηρηθεί και στο επόμενο διάστημα.
Στη χώρα μας επηρέασαν το πολιτικό περιβάλλον, οδηγώντας και σε κυβερνητικό ανασχηματισμό, αν και σχετικά περιορισμένης κλίμακας.
Οι όποιες επιδράσεις στην οικονομική πολιτική αναμένεται να φανούν από το φθινόπωρο. Στο μεταξύ, η θερινή περίοδος ήδη δημιουργεί αυξημένα εισοδήματα λόγω της ισχυρής πορείας του τουρισμού και προσδοκίες πως συνολικά η επίδραση σε διάφορους κλάδους στα εισοδήματα και την απασχόληση θα είναι έντονα θετική. Ο πληθωρισμός ακολουθεί πορεία σταδιακής αποκλιμάκωσης, όπως εξηγεί ο ΙΟΒΕ.
Στο επίκεντρο αύξηση εισοδημάτων... αλλά και τιμών
Πάντως το ζήτημα της ακρίβειας εξακολουθεί να ανησυχεί τους πολίτες αφού το 58% των νοικοκυριών αναμένει και νέα άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 61% δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα».
Κατά τους επόμενους μήνες το οικονομικό κλίμα θα επηρεαστεί από το ρυθμό αύξησης των εισοδημάτων όπως και των τιμών προϊόντων και υπηρεσιών.
Σε επιμέρους στοιχεία:
Στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση υποχώρησε αισθητά, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα ενισχύθηκαν ελαφρά ενώ οι θετικές προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες εξασθένισαν. Ειδικότερα, ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στη Βιομηχανία εξασθένισε ελαφρά τον Ιούνιο, στις 108,3, από 109,2 μονάδες τον Μάιο. Από τις μεταβλητές του δείκτη, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και την τρέχουσα ζήτηση περιορίστηκε, ενώ το θετικό ισοζύγιο προβλέψεων για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες εξασθένισε ελαφρά, και το ύψος των αποθεμάτων ενισχύθηκε.
Στις Κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων περιορίστηκαν σημαντικά, ενώ παράλληλα οι θετικές προβλέψεις για την απασχόληση ενισχύθηκαν αισθητά.
Πιο αναλυτικά, ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στις Κατασκευές διαμορφώθηκε τον Ιούνιο, στις 164,2 μονάδες (από 148,1 μον. τον Μάιο), σε επίπεδο έντονα υψηλότερο από το αντίστοιχο περυσινό (132,2 μονάδες).
Η μεταβολή αυτή ήταν αποτέλεσμα της έντονης βελτίωσης των προσδοκιών στα Δημόσια έργα, με τις Ιδιωτικές κατασκευές να εξασθενούν οριακά. Από τις βασικές μεταβλητές του δείκτη, οι αρνητικές προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων περιορίστηκαν σημαντικά, ενώ παράλληλα οι θετικές προβλέψεις για την απασχόληση ενισχύθηκαν.
Στο Λιανικό Εμπόριο, οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις εξασθενούν ελαφρά, με το ύψος των αποθεμάτων να αποκλιμακώνεται και τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη των πωλήσεων να υποχωρούν έντονα.
Συγκεκριμένα, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο Λιανικό Εμπόριο διορθώνει λίγο τη μεγάλη αύξηση του Ιουνίου στις 104,7 μονάδες, από 107,9 μονάδες τον Μάιο. Η υποχώρηση αυτή πάντως δεν αφορά τους βασικούς κλάδους όπου οι προσδοκίες παραμένουν αισιόδοξες αλλά περιπτώσεις επιχειρήσεων σε συγκεκριμένους κλάδους όπως στα πολυκαταστήματα.
Στις Υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων κλιμακώνονται αισθητά, ενώ παράλληλα εξασθενούν οριακά οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα ζήτηση με τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης να ενισχύονται ήπια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στις Υπηρεσίες ενισχύθηκε σημαντικά τον Ιούνιο, στις 132,4 μονάδες, από 127,3 τον Μάιο. Από τις επιμέρους μεταβλητές του δείκτη, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων διευρύνονται, ενώ παράλληλα εξασθενούν οριακά οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα ζήτηση, με τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης να ενισχύονται επίσης.
Αναμένοντας τα έσοδα του τουρισμού, πιο αισιόδοξοι οι Έλληνες καταναλωτές
Στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας ενισχύθηκαν, ενώ διατηρήθηκαν αισιόδοξες οι αντίστοιχες για τη δική τους οικονομική κατάσταση. Παράλληλα, βελτιώθηκαν αισθητά οι προβλέψεις για μείζονες αγορές ενώ εξασθένισε η πρόθεση για αποταμίευση
Ειδικότερα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ενισχύθηκε ελαφρά τον Ιούνιο και διαμορφώθηκε στις - 42,7 μονάδες, έναντι -43,8 μονάδες τον Μάιο. Και αυτόν τον μήνα οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με διαφορά από τους επόμενους, με τους καταναλωτές στην Εσθονία με επίπεδο δείκτη –28,2 και την Ουγγαρία (-25,1) να ακολουθούν.
Σημειώνονται ήπιες αρνητικές μεταβολές προσδοκιών για την οικονομική κατάσταση της χώρας και αισιόδοξες για τη δική τους, ενώ αντίθετα παρατηρείται σημαντική βελτίωση στην πρόθεση για μείζονες αγορές.
Το ζήτημα της ακρίβειας εξακολουθεί να ανησυχεί τους πολίτες, αν και η μείωση της ανεργίας και τα έως τώρα στοιχεία για τον εισερχόμενο τουρισμό είναι ιδιαίτερα θετικά, εξέλιξη που αναμένεται ότι θα συνεισφέρει με αισιόδοξες προοπτικές όχι μόνο στους πιο στενούς τουριστικούς κλάδους αλλά και σε όσους συσχετίζονται με αυτούς ευρύτερα στην οικονομία.
Στις χαμηλότερες θέσεις αυτής της κατάταξης, για έκτη φορά μέσα στο 2024 βρίσκεται η Λιθουανία (+5,6) αλλά και η Πολωνία (+3,5) με την τιμή του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης να συνεπάγεται ουσιαστικά αισιοδοξία από τους καταναλωτές της χώρας.
Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -12,9 μονάδες στην ΕΕ και στις -14,0 μονάδες στην Ευρωζώνη.
Σχόλια