Με 13.661 ταξί να κυκλοφορούν στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής, βάσει σχετικά πρόσφατης καταγραφής της περιφέρειας, εύλογα θα αναρωτιέται κάποιος, πόσο σύγχρονα και πόσο «πράσινα» είναι αυτά τα χιλιάδες κίτρινα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους της πρωτεύουσας.
Για να σας λύσουμε την απορία, μόνο 100 από αυτά είναι ηλεκτρικά. Κατά τα άλλα, 1 στα 4 ταξί της Αττικής έχει ηλικία μεγαλύτερη των 10 ετών, την ίδια ώρα που το 34% των μετακινήσεων στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας γίνεται με ταξί. Τί σημαίνει αυτό; Ότι η Αθήνα είναι ίσως η μόνο πρωτεύουσα στην Ευρώπη που δεν έχει στόλο ηλεκτρικών ταξί. Από το 2026 όμως όλα τα νέα ταξί θα πρέπει να είναι μηδενικών ρύπων.
Μήπως ήρθε η ώρα και τα ταξί να «πρασινίσουν»; Οι επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυτό λένε. Για την αγορά όμως ενός ηλεκτρικού οχήματος, θα πρέπει να δαπανηθούν πολλές χιλιάδες ευρώ, και με την ακρίβεια στα ύψη, η αντικατάσταση ενός λειτουργικού, συμβατικού καυσίμου ταξί από ένα ηλεκτρικό, «πράσινο» είναι μία δύσκολη απόφαση για όλους τους επαγγελματίες οδηγούς. Πέραν όμως του υψηλού κόστους κτήσης ενός ηλεκτρικού ταξί, το ζήτημα της φόρτισής του είναι επίσης κομβικό για έναν επαγγελματία του κλάδου.
Βάσει έρευνας της SirecEnergy σε 1200 οδηγούς ταξί, το 50% αυτών θα άλλαζε το παλαιό ταξί του σε διάστημα 3 μηνών αν υπήρχαν σταθμοί φόρτισης και αν υπήρχε η δυνατότητα χρηματοδότησης.
ZAP Taxi Club
Τη λύση σε αυτά τα θέματα φαίνεται να δίνει μία νέα ολοκληρωμένη πρόταση ηλεκτροκίνησης για ταξί στην Αττική, η οποία δημιουργήθηκε από την εταιρεία επενδύσεων SirecEnergy, σε συνεργασία με τις εταιρείες Εθνική Leasing, που είναι ο χρηματοδότης του project και τη γνωστή πλατφόρμα FREENOW. Πρόκειται για το ZAP Taxi Club, που αναπτύσσει ένα νέο δίκτυο ταχείας φόρτισης στην Αττική, αποκλειστικής χρήσης για τα ηλεκτρικά ταξί, μέλη του ZAP Taxi Club. Τα συγκεκριμένα ταξί μπορούν να τα αποκτήσουν οι ενταγμένοι στην πλατφόρμα της FREENOW, ιδιοκτήτες άδειας ταξί, αποσύροντας το παλαιό συμβατικό τους όχημα, με σύμβαση χρηματοδοτικής μίσθωσης από την Εθνική Leasing, έχοντας πλήρη κάλυψη συντήρησης οχήματος, ασφάλισης και απαιτούμενης ενέργειας, σε συνδυασμό με τη σχετική κρατική επιδότηση για την αγορά.
Στη συνέχεια, οι ιδιοκτήτες των νέων ηλεκτρικών ταξί – μέλη πλέον του ZAP Taxi Club - ενταγμένοι στην πλατφόρμα της FREENOW, και συγκεκριμένα στον στόλο "Green Taxi", αυτόματα αποκτούν προτεραιότητα στο πρόγραμμα επιβράβευσης συνεργατών οδηγών της FREENOW. Έτσι, οι ιδιοκτήτες ταξί συμμετέχοντας στο ZAP Taxi Club και έχοντας εξασφαλίσει τη συντήρηση και την ασφάλιση του αυτοκινήτου τους, καθώς και την άμεση πρόσβαση στο δίκτυο ταχείας φόρτισης της ZAP 24/7, επωφελούνται από την εξοικονόμηση τουλάχιστον 30% στο συνολικό κόστος λειτουργίας του ταξί.
Η στήριξη της πολιτείας
Όπως ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη διάρκεια παρουσίασης του ZAP Taxi Club, «Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει θέσει, ως προτεραιότητα, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Ο προϋπολογισμός της δράσης «Πράσινα Ταξί» ανέρχεται στα 40 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και επαρκεί για την αντικατάσταση 1.770 παλαιών και ρυπογόνων ταξί με αμιγώς ηλεκτρικά, με υποχρεωτική προϋπόθεση την απόσυρση του παλαιού οχήματος. Το ύψος της επιδότησης είναι ιδιαίτερα υψηλό, καθώς φτάνει έως το 40% - της προ ΦΠΑ - αξίας του ταξί, με τη μέγιστη συνολική ενίσχυση να ανέρχεται στις 22.500 ευρώ».
Ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, κ. Ιωάννης Ξιφαράς, με αφορμή την παρουσίαση του ZAP taxi club ανέφερε, «Με δεδομένο ότι τα ταξί εκτελούν περίπου το ένα τρίτο των οχηματοχιλιομέτρων στην πόλη της Αθήνας, καθίσταται σαφές ότι ο εξηλεκτρισμός του κλάδου είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τη μείωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος. Ως εκ τούτου, η συγκεκριμένη πρωτοβουλία εκτιμούμε ότι θα υποστηρίξει και οικονομικά αλλά και σε επίπεδο παροχής ευρύτερων υπηρεσιών τους επαγγελματίες αυτοκινητιστές ταξί οι οποίοι θέλουν να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση και θα συνεισφέρει στη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στον κλάδο».
Στιγμιότυπο από την πρόσφατη παρουσίαση του ZAP Taxi Club. Από αριστερά προς τα δεξιά, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της SirecEnergy, κ. Διονύσης Αλυσανδράτος, η Γενική Διευθύντρια της FREENOW, κ. Άσπα Τοπαλίδου και ο κ. Γιώργος Κιολεΐδης, Διευθυντής Ανάπτυξης Εργασιών της Εθνικής Leasing
Από την ιδέα στην πράξη
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της SirecEnergy, κ. Διονύσης Αλυσανδράτος, αναφερόμενος στο νέο δίκτυο ταχείας φόρτισης επισήμανε ότι, «Το νέο δίκτυο αναπτύσσεται σε 10 κεντρικά σημεία στην Αττική, με 30 διπλούς φορτιστές, συμπεριλαμβανομένων της περιοχής του Αεροδρομίου, του ΟΑΚΑ, της περιοχής του λιμένος Πειραιά, του Κέντρου της Αθήνας, του σταθμού των ΚΤΕΛ Κηφισού, των Βορείων, Δυτικών και Νοτίων προαστίων. Πρόκειται για φορτιστές που έχουν αναπτυχθεί τα δύο τελευταία χρόνια και έρχονται να δώσουν λύση στην ταχεία φόρτιση, εντός αστικού ιστού. Να σημειωθεί ότι βάσει μελέτης που έχει γίνει σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, κάθε σταθμός θα έχει απόσταση από τον επόμενο 4-5 χιλιόμετρα. Τριάντα διπλοί φορτιστές σημαίνουν 60 σημεία φόρτισης. Το 1ο σημείο φόρτισης θα παραδοθεί σε λειτουργία εντός του Ιουνίου, τα υπόλοιπα 9 μέχρι το τέλος του 2024 και θα παρέχεται η δυνατότητα φόρτισης εντός 20 λεπτών. Κάθε ηλεκτρικό ταξί χρειάζεται 45KWh ενέργειας ημερησίως, ενέργεια ικανή για αυτονομία 250 χιλιομέτρων, με τη συνολική χωρητικότητα της μπαταρίας των νέων ηλεκτρικών ταξί να είναι ικανή να παρέχει αυτονομία έως και 600 χιλιομέτρων».
Το πλάνο ανάπτυξης του δικτύου ταχείας φόρτισης
Η χρηματοδότηση
Όπως σημειώνεται σε δήλωση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Εθνική Leasing, κ. Θεόδωρου Σπυρόπουλου, «Στον Όμιλο της Εθνικής Τράπεζας αντιμετωπίζουμε με υπευθυνότητα τον ρόλο μας απέναντι στο περιβάλλον, αναλαμβάνουμε περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες και δράσεις, και παρέχουμε τα κατάλληλα εργαλεία για την επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης. Για τον λόγο αυτό, αγκαλιάσαμε από την πρώτη στιγμή τη νέα δράση «ZAP Taxi Club» που αφορά στην ηλεκτροκίνηση των ΤΑΞΙ».
Ο κ. Γιώργος Κιολεΐδης, Διευθυντής Ανάπτυξης Εργασιών της Εθνικής Leasing ανέφερε, «Η Εθνική Leasing έχει δημιουργήσει δύο διαφορετικές συμβάσεις μίσθωσης, μία σύμβαση 4ετίας που περιλαμβάνει 100 χιλ. χιλιόμετρα ετησίως και μία σύμβαση 5ετίας με 75 χιλ. χιλιόμετρα ετησίως. Και οι δύο συμβάσεις είναι στη βάση του προγράμματος «Πράσινα Ταξί». Οι συμβάσεις έχουν σταθερό ενιαίο μίσθωμα για όλη τη διάρκεια του συμβολαίου και συμβολικό κόστος μεταβίβασης του οχήματος στη λήξη της μίσθωσης. Η επιλογή του οχήματος μπορεί να είναι από μία ποικιλία 7 διαφορετικών brands όπως Skoda, Mercedes, VW, Hyundai, ΜG, BYD, χωρίς όμως να αποκλείονται και άλλες μάρκες, αν αυτό επιθυμεί ο επαγγελματίας οδηγός ταξί. Το σταθερό, μηνιαίο μίσθωμα κυμαίνεται μεταξύ 980€ και 1.200€ συν ΦΠΑ ανάλογα το αυτοκίνητο, τα ετήσια χιλιόμετρα και τα έτη μίσθωσης».
Η FREENOW πρασινίζει
Η Γενική Διευθύντρια της FREENOW, κ. Άσπα Τοπαλίδου, αναφέρθηκε στο ρόλο της FREENOW, «Η FREENOW, με ιδιαίτερα πλούσια εμπειρία στην ηλεκτροκίνηση στα ταξί, η οποία φτάνει το 46% των διαδρομών της εταιρείας πανευρωπαϊκά, έχει αξιολογήσει τις ευρύτερες δραστηριότητες της θέτοντας βραχυπρόθεσμους στόχους εγκεκριμένους από την Πρωτοβουλία Science Based Targets (SBTi) για περισσότερο βιώσιμες μετακινήσεις στην πόλη. Στο πλαίσιο της συνεργασίας, η FREENOW θα εξασφαλίζει στους ιδιοκτήτες ταξί του ZAP Taxi Club την απευθείας ένταξή τους στον ειδικό στόλο “Green Taxi”, διευκολύνοντας την επιλογή ηλεκτρικού ταξί από τους επιβάτες, ενώ θα παρέχει και επιπλέον προτάσεις στα μέλη του ZAP Taxi Club για περαιτέρω αναβαθμίσεις με βάση την εμπειρία μας σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Επιπλέον, τα μέλη του Club θα έχουν προτεραιότητα στο πρόγραμμα επιβράβευσης συνεργατών οδηγών της εταιρείας, ειδική σήμανση στα οχήματα για την προώθηση της αναγνωρισιμότητας και χρήσης του ZAP Taxi Club, ενώ ο στόλος θα είναι εύκολα προσβάσιμος σε φορείς και κλάδους που επιδιώκουν την «πράσινη» μετακίνηση, όπως ο τουριστικός κλάδος και δημόσιοι φορείς».
Όσον αφορά την υπόλοιπη χώρα, υπάρχει κι αυτή στα πλάνα, ωστόσο στην παρούσα φάση η προτεραιότητα δίνεται στην πρωτεύουσα που έχει και το μεγαλύτερο πρόβλημα.
Σχόλια