Τhe Big Three: Οι 3 μεγάλες ερωτήσεις της στρατηγικής
Στρατηγική. Μπορεί να την αγαπάς ή να τη μισείς. Να τη διδαχθείς ή να την γνωρίζεις ενστικτωδώς. Να την ακολουθείς επί χρόνια ή να την αλλάζεις ανά εξάμηνο. Όποια όμως και αν είναι η σχέση σου με τη στρατηγική, ένα είναι το σίγουρο: δεν μπορείς να την αγνοήσεις.
Αν λειτουργείς σαν να μην υπάρχει στρατηγική για εσένα, το πιθανότερο είναι ότι σύντομα δεν θα υπάρχει η επιχείρησή σου. Για αυτό, στο άρθρο μου που ακολουθεί, αναφέρω και αναλύω τις 3 μεγάλες ερωτήσεις της στρατηγικής, αυτές τις οποίες πριν από όλα, πρέπει κάθε entrepreneur να ρωτά πριν χαράξει την πορεία της επιχείρησής του και ετοιμάσει τα πλάνα του. Καλή (και στρατηγική!) σας ανάγνωση.
Η στρατηγική είναι παντού
Εδώ και χιλιάδες χρόνια, από τον Μιλτιάδη και τη μάχη του Μαραθώνα, μέχρι τον εικοστό αιώνα και τα πενταετή πλάνα της αείμνηστης Σοβιετικής Ένωσης, η στρατηγική διαπερνά και αφήνει το στίγμα της στην ανθρωπότητα. Στον πόλεμο, στον αθλητισμό, στο επιχειρείν, ακόμη και στην προσωπική ζωή, η στρατηγική ορίζει τη δράση και φέρνει αντίδραση.
Το μειονέκτημά της; Δεν μπορεί να μιλήσει η ίδια. Έτσι, πολλές φορές, αντί να αναρωτιόμαστε ποια είναι η στρατηγική που έχει φέρει τον ανταγωνιστή μας σε θέση ισχύος, σκεφτόμαστε τι ιδιαίτερο έχει ο ανταγωνιστής μας σαν άτομο και σαν προσωπικότητα, αν έχει το κοκαλάκι της νυχτερίδας, αν έχει συνάψει ανίερες συμμαχίες, αν κάνει βουντού τα βράδια, κλπ.
Τα σύννεφα της στρατηγικής
Επειδή ακριβώς η στρατηγική είναι τόσο σημαντική, και επειδή πολλές φορές από αυτήν εξαρτάται το μέλλον όχι μόνο ενός, αλλά πολλών περισσότερων, και κάποιες φορές και εκατομμυρίων ανθρώπων, συχνά περιβάλλεται με ένα μανδύα πολυπλοκότητας.
Σε ακραίες καταστάσεις, ένας στρατός εξειδικευμένων συμβούλων παρελαύνει κάθε μέρα από τα γραφεία της επιχείρησης, συνεχώς συσκεπτόμενος (και δυστυχώς για τον επιχειρηματία και συνεχώς αμειβόμενος). Τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο απλά αν όλοι γνώριζαν τις 3 μεγάλες, αλλά και επίσης, απλές ερωτήσεις της στρατηγικής. Ας τις δούμε.
#01. Πού είμαστε αυτή τη στιγμή;
Το σημαντικό μέρος αυτής της ερώτησης είναι το “αυτή τη στιγμή”. Όχι το που νομίζουμε ότι είμαστε ή το που θα θέλαμε να ήμασταν. Αν ήμασταν κάποτε νούμερο 1 στον κλάδο μας, αλλά τώρα είμαστε εκτός top-10, η απάντηση “είμαστε οι πρώτοι” δεν θα μας ωφελήσει. Για να δώσω ένα παράδειγμα, φανταστείτε έναν ηθοποιό, πρώην ζεν πρεμιέ που έχει φτάσει πλέον τα 80, ο οποίος ρωτά τον εαυτό του “πού είμαι αυτή τη στιγμή”.
Η απάντησή του θα μπορούσε να είναι, περίπου, η εξής: “Είμαι σε μία φάση της καριέρας μου που θα μπορούσα ίσως, αν δεν ξεχάσω τα λόγια μου, να υποδυθώ έναν συμπαθητικό παππού. Δεν μπορώ πια να παίξω τον Βαλεντίνο καθώς οι εποχές που σήκωνα την παρτενέρ μου και τη στριφογύριζα χορεύοντας έχουν περάσει ανεπιστρεπτί και αν το επιχειρούσα τώρα, θα διέλυα και τον άλλο γοφό”.
Αυτή είναι μία ειλικρινής απάντηση. Μπορείτε να δώσετε και εσείς μία εξίσου ειλικρινή απάντηση για το που είναι αυτή τη στιγμή η επιχείρησή σας; Τότε, έχετε ήδη βάλει τις βάσεις μίας ισχυρής στρατηγικής.
#02. Πού θέλουμε να πάμε;
Αλήθεια, πού; Μήπως θέλουμε να πάμε στο φεγγάρι, στον Άρη ή στον Άλφα του Κένταυρου, ενώ στην πραγματικότητα μπορούμε να πάμε μόνο μέχρι το περίπτερο της γωνίας; Το σημαντικό αυτής της ερώτησης είναι το “θέλουμε”, το οποίο εμπεριέχει όχι μόνο επιθυμία, αλλά σε πολύ μεγάλο βαθμό και δυνατότητα.
Αποτελεί δηλαδή ένα μείγμα του “που θέλουμε” και του “που μπορούμε” να πάμε. Κάνοντας λοιπόν αυτή την ερώτηση και αποκλείοντας τους δρόμους στους οποίους δεν μπορείτε να πάτε, θα εκπλαγείτε από το πόσο καλά φαίνεται να ξεκαθαρίζει το τοπίο και πόσο πιο ευδιάκριτες γίνονται στρατηγικές που μπορούν να σας οδηγήσουν στην επιτυχία.
#03. Ποιος είναι ο πιο αξιόπιστος δρόμος για να φτάσουμε εκεί;
Προσέξτε τη λέξη κλειδί σε αυτή την ερώτηση: “αξιόπιστος”. Όχι, ο πιο σύντομος δρόμος, ούτε ο πιο εύκολος, ούτε ο πιο λαμπερός. Αυτή είναι η σημαντικότερη ερώτηση από τις Big Three και ταυτόχρονα, αυτή που απαιτεί από εσάς τη μεγαλύτερη προσοχή, επιμέλεια και ανάλυση.
Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση είναι πιθανόν να δοθεί δύσκολα από έναν άνθρωπο. Όσο καλός και αν είσαστε στη στρατηγική (ή νομίζετε ότι είσαστε), εδώ είναι το σημείο που θα πρέπει να καλωσορίσετε διοράσεις (insights) από τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας σας. Και ναι, πιθανόν να χρειαστείτε και κάποιον εξωτερικό σύμβουλο μάρκετινγκ, που θα σας δώσει μία άλλη οπτική των πραγμάτων.
Οι 3 σωματοφύλακες είναι πάντα 4
Εάν εμπεδώσατε τις Big Three ερωτήσεις της στρατηγικής, ήρθε η ώρα να σας δώσω μία ακόμη, καθώς οι 3 σωματοφύλακες, σχεδόν σε κάθε περίπτωση είναι 4. Είναι η ερώτηση “Ποιο είναι το ένα πράγμα που κάνει την επιχείρησή μας να ξεχωρίζει;” Όχι τα δύο, ούτε τα πέντε, ούτε τα εκατό, αλλά το ένα.
Απαντώντας σε αυτή την ερώτηση και εφαρμόζοντας την απάντηση στις υπόλοιπες 3 μεγάλες ερωτήσεις της στρατηγικής, θα είσαστε πολύ κοντά σε μία επιτυχημένη στρατηγική που θα σας πάει μπροστά, μακριά, και θα σας συνοδεύει για πολλά χρόνια.
Σχόλια