Σε ριζικές αλλαγές στο μοντέλο των αστικών συγκοινωνιών προσανατολίζεται το υπ. Μεταφορών
Νέες μελέτες για τις συγκοινωνίες στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη επεξεργάζονται το τελευταίο διάστημα στελέχη στο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών.
Ο στόχος είναι να μειωθεί η αυξημένη κίνηση στους δρόμους των δύο πόλεων, η οποία επιβαρύνει και την ατμόσφαιρα, οδηγεί σε χιλιάδες χαμένες εργατοώρες και υποβαθμίζει και την ποιότητα ζωής. Η κατάσταση στους δρόμους είναι η χειρότερη των τελευταίων δεκαετιών καθώς η αύξηση των μετακινήσεων όλο και περισσότερων πολιτών από και προς το κέντρο των πόλων και οι ανάγκες για επαγγελματικές μετακινήσεις (διανομές εμπορευμάτων, κατασκευαστικά οχήματα) δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα στις πόλεις. Να σημειωθεί ότι το 2024 έχουμε ιστορικό υψηλό σε κυκλοφορία αυτοκινήτων στους ελληνικούς δρόμους, μετά τις χιλιάδες ανανεώσεις και αυξήσεις πωλήσεων νέων οχημάτων κατά την προηγούμενη 3ετία.
Διανομές και εφοδιασμοί σε συγκεκριμένες ώρες
Οι βασικοί άξονες που προσανατολίζεται το υπουργείο είναι να δρομολογηθούν ώρες διανομής εμπορευμάτων κατά τα πρότυπα του εξωτερικού (πχ Γαλλία) όπου οι μεταφορές και οι εφοδιασμοί καταστημάτων δεν θα επηρεάζουν και δεν θα επηρεάζονται από την κίνηση. Για παράδειγμα, στην Ευρώπη οι εφοδιασμοί καταστημάτων γίνονται κυρίως πρωινές ώρες (από τις 5.30-8.30) ενώ στην Αμερική γίνονται και βραδινές ώρες (μετά τις 23.00). Στην Ελλάδα εξετάζεται το ενδεχόμενο αυτό (συγκεκριμένες ώρες) σε συνδυασμό με την εποχικότητα καθώς άλλη κίνηση διαμορφώνεται στο κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης το καλοκαίρι και άλλη τον χειμώνα. Οι μελέτες θα κοινοποιηθούν και στα υπόλοιπα οικονομικά υπουργεία προκειμένου να εκφράσουν τις απόψεις τους (πχ οικονομικές επιπτώσεις για τις επιχειρήσεις) και μετά θα πάνε σε διαβούλευση.
Ανασχεδιασμός των συγκοινωνιών – Αυξημένη χρήση νέων μοντέλων τηλεματικής
Αυτό που θέλει να επισπεύσει το υπουργείο Μεταφορών είναι ο ανασχεδιασμός των λεωφορειακών δικτύων μέσα στα πλαίσια των νέων γραμμών του Μετρό και των νέων προεκτάσεων του Μετρό στην Αθήνα. Ταυτόχρονα θα προχωρήσει και στην χρήση τηλεματικών μέσων για την μείωση του χρόνου μεταξύ των δρομολογίων. Ο βασικός είναι να μην ξεπερνά ο χρόνος μεταξύ των δρομολογίων τα 5-7 λεπτά.
Σε ότι αφορά την Θεσσαλονίκη, υπάρχουν προτάσεις από τον ΟΑΣΘ που έχουν ως στόχο και την μείωση των χρόνων μεταξύ των δρομολογίων των λεωφορείων σε πρώτη φάση, στην αύξηση των γραμμών από το Κέντρο της Θεσσαλονίκης προς το Αεροδρόμιο , την Δυτική Θεσσαλονίκη σε δεύτερη φάση ενώ το επόμενο σχέδιο είναι η δημιουργία ακτινωτών γραμμών συγκοινωνιών ανάμεσα στις στάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης, όταν αυτό θα λειτουργήσει (ευελπιστούν προς το τέλος 2024- αρχές 2025).
Λύσεις πάρκινγκ
Το τεράστιο πρόβλημα της στάθμευσης στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας , μπορεί να λυθεί μόνο με την δημιουργία μεγάλων κεντρικών υπόγειων ή υπέργειων γκαράζ σε συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς.
Ιδιαίτερη έμφαση στη θερινή περίοδο
Η ανάγκη αναδιαμόρφωσης των συγκοινωνιών είναι εντονότερη την θερινη περίοδο , λόγω της αύξησης των περιηγήσεων των τουριστών στα κέντρα των πόλεων. Υπολογίζεται ότι η κίνηση αυξάνεται στους δρόμους όλων των ελληνικών πόλεων το καλοκαίρι πάνω από 30% (σε αριθμό διέλευσης αυτοκινήτων) . Οπότε θα πρέπει να γίνει ανασχεδιασμός χωροταξικός και χρονικός των δημόσιων συγκοινωνιών αλλά της εισόδου των τουριστικών λεωφορείων στις πόλεις.
Σχόλια