Από τη μία, μια βιβλιοθήκη Τεχνολογίας και Πολιτισμού, ένας χώρος δημόσιος, η επιστήμη και από την άλλη η σύγχρονη τέχνη ως μόσχευμα που ενεργοποιεί και ζωντανεύει όλα τα παραπάνω, μέσα σε ένα νέο πλαίσιο.
Η έκθεση “Before And After Science” του Οργανισμού ΝΕΟΝ που διευρύνει το ωράριο της Βιβλιοθήκης Επιστήμης, Τεχνολογίας και Πολιτισμού «Κ.Θ. Δημαράς» του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και έτσι θα λειτουργεί και τα απογεύματα από την Τετάρτη και ύστερα αλλά και τα Σάββατοκύριακα, μοιάζει με ετεροτοπία.
Το ηχητικό της περιβάλλον το δανείζεται από εκείνο του Ωδείου Αθηνών μέσω μιας κινητής συσκευής. Ο χρόνος μεταβάλλεται μέσα από ένα ψηφιακό ρολόι που συντονίζεται με την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας της Βιβλιοθήκης εμφανίζοντας μια ρευστή ώρα, εκτός του συνεχούς 24ωρου συστήματος μέτρησης.
Και μια καρέκλα προέδρου, μια καρέκλα συσκέψεων, μια καρέκλα ομιλητή, μια καρέκλα εργαστηρίου, μια καρέκλα ιστορικού, μια καρέκλα θυρωρού, μια καρέκλα βιβλιοθηκάριου και μια καρέκλα επισκέπτη, αντικαταστάθηκαν με νέες και προσαρμόστηκαν στο ύψος του χρήστη τους...
Η έκθεση είναι ο “τόπος” που αναδιαμορφώθηκε με εννέα παρεμβάσεις, οι τίτλοι των οποίων προέρχονται από τους αντίστοιχους τίτλους επιστημονικών περιοδικών που περιλαμβάνονται στη συλλογή της Βιβλιοθήκης.
Παρεμβάσεις που δεν αλλάξουν ριζικά το τοπίο αλλά επανασυστήνουν την ίδια του την ουσία, τις ρίζες της λειτουργίας και της ύπαρξης του συγκεκριμένου δημόσιου χώρου.
Η σύγχρονη τέχνη συναντά την έρευνα και την επιστήμη σε έναν χώρο δημόσιο
Για μια ακόμα φορά, ο ΝΕΟΝ ενεργοποιεί έναν δημόσιο χώρο και μέσω της σύγχρονης τέχνης και της συγκεκριμένης έκθεσης που εντάσσεται στο πρόγραμμα Έργο στην Πόλη 2024,προσφέρει ελεύθερη πρόσβαση στο ευρύ κοινό.
Πιο συγκεκριμένα, η έκθεση “Before And After Science” αναπτύσσεται στον εξωτερικό χώρο, στον χώρο υποδοχής και στη Βιβλιοθήκη Επιστήμης, Τεχνολογίας και Πολιτισμού «Κ.Θ. Δημαράς» του Ιδρύματος.
Μια βιβλιοθήκη η οποία εξυπηρετεί τις πληροφοριακές ανάγκες των ερευνητών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και της ευρύτερης επιστημονικής κοινότητας προσφέροντας πρόσβαση σε μια πλούσια υβριδική συλλογή που περιλαμβάνει πλήθος επιστημονικών περιοδικών, συνδρομητικά ηλεκτρονικά περιοδικά, βιβλία και βάσεις δεδομένων.
H νέα ανάθεση στην εικαστικό Ίριδα Τουλιάτου,σε επιμέλεια της Γαλήνης Νόττι υπογραμμίζει τα σημεία, τον “χώρο” που ανοίγει στην επαφή των κοινών με την επιστήμη, δημιουργώντας έναν υβριδικό χώρο έκφρασης και κατανόησης αυτής της διάδρασης μέσω της σύγχρονης τέχνης.
Εξερευνά την ιστορία, την υποδομή και τη λειτουργία του Ιδρύματος, το εσωτερικό του και το περιβάλλοντα χώρο του, τα δομικά υλικά αλλά και τις άυλες δομές που διέπουν την οργάνωση του και την δυναμική των ανθρώπινων σχέσεων μέσα στον πυρήνα της δομής του.
Ενώ ο τίτλος της έκθεσης είναι ένα δάνειο από τον ομότιτλο δίσκο του μουσικού Brian Eno που αποτυπώνει όπως το περιγράφει η επιμελήτρια Γαλήνη Νόττι, ότι «τα έργα-πρωτόκολλα, υπηρεσίες, μεταδόσεις, σενάρια, συναλλαγές, συνθήκες, αντικείμενα-εντάσσονται στις λειτουργίες του Ιδρύματος. Μπαίνουν στους χώρους χωρίς να διαταράσσουν τη ροή τους, σημειώνουν στοιχεία που υπάρχουν ήδη εκεί και αναζητούν «ανοίγματα» που επιτρέπουν να εισέλθουμε στο στιβαρό αυτό κτίριο”.
Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιούνται οργανωμένες δωρεάν ξεναγήσεις με την εικαστικό Ίριδα Τουλιάτου και την επιμελήτρια της έκθεσης, Γαλήνη Νόττι.
Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Λεωφ. Βασ. Κωνσταντίνου 48, Αθήνα
Διάρκεια: 27 Μαΐου –7 Ιουλίου 2024
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα –Τρίτη | 9:00 πμ –3:30 μμ
Τετάρτη –Παρασκευή | 9:00 πμ –8:00 μμ
Σάββατο –Κυριακή | 11:00 πμ –7:00 μμ
Είσοδος ελεύθερη
Σχόλια