Τα πολύ χαμηλά περιθώρια κέρδους της αγοράς ηλεκτρικών ειδών και η κυριαρχία των ανθεκτικών
Θα συνεχιστεί η συγκέντρωση των εταιρειών ηλεκτρικών ειδών με εξαγορές και συγχωνεύσεις...
Η συγκέντρωση του εμπορίου των ηλεκτρικών ειδών σε 4 μεγάλους παρόχους (περίπου το 80% των συνολικών πωλήσεων) λειτουργεί αποτρεπτικά στην ανάπτυξη των μικρότερων εταιρειών, αφού οι 4 μεγαλύτεροι όμιλοι καταφέρουν να λειτουργούν με περιθώρια κέρδους της τάξης του 4-5% ενώ οι μικρότερες εταιρείες αδυνατούν να λειτουργήσουν με τα ίδια περιθώρια.
Σε καλύτερη κατάσταση βρίσκονται κάποια εμπορικά ηλεκτρικών ειδών στη επαρχία αφού καταφέρνουν να λειτουργούν προσωποποιημένα (βάσει προσωπικών σχέσεων στα μικρά κέντρα) παρέχοντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες από την πώληση μέχρι και την επισκευή.
Η ανάπτυξη του e commerce
Η αναστάτωση που προκάλεσε η πανδημία (καθυστερήσεις παραδόσεων και αυξημένες χρεώσεις) άνοιξε την αγορά στις διαδικτυακές πωλήσεις (e commerce) οι οποίες (ανεξάρτητες πλατφόρμες) ουσιαστικά πήραν ένα 20% περίπου από τις πωλήσεις των μεγάλων ομίλων ηλεκτρικών ειδών.
Αυτοί με τη σειρά τους για να συγκρατήσουν τους πελάτες τους, προσφέρουν τιμολογιακές προσφορές σε συγκεκριμένα προϊόντα και κλάδους αλλά ποντάρουν και στο after sales service που μπορούν να προσφέρουν ενώ όλοι έχουν αναπτύξει και τα δικά τους e-commerce.
Τα κέρδη ανά μετοχή έχουν μειωθεί δραματικά και μόνο οι μεγάλοι όμιλοι με αυξημένα αποθέματα και ρευστότητα φαίνεται ότι μπορούν να ανταποκριθούν πλέον.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα χρηματοδοτικά προγράμματα που προσφέρουν οι «4 μεγάλοι» και τα οποία μπορούν να προσφέρουν τιμολογήσεις σε βάθος χρόνου με χαμηλά επιτόκια. Μία εξέλιξη που είναι δύσκολο να την εφαρμόσουν οι μικρότερες εταιρείες του κλάδου.
Η πτωτική πορεία του κλάδου από την έναρξη της κρίσης
Το 2008, με συνολικό τζίρο στα 3,6 δισ. ευρώ, ήταν η τελευταία πραγματικά καλή χρονιά για την εγχώρια αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών.
Η κατρακύλα ξεκίνησε το 2009 όταν οι πωλήσεις μειώθηκαν στα 3,4 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων GFK όπου σημειωτέο δεν περιλαμβάνονται οι τζίροι των κλιματιστικών και των μπαταριών.
Το 2010 «προσγειώθηκαν» στα 2,68 δισ. ευρώ, το 2011 υποχώρησαν εκ νέου στα 2,17 δισ. ευρώ και το 2012 διαμορφώθηκαν στα 1,84 δισ. ευρώ. Το 2013 ήταν η χειρότερη χρονιά του κλάδου (τζίρος 1,72 δισ. ευρώ), με τη δραματική συρρίκνωση της αγοράς και τον εξοντωτικό πόλεμο τιμών να οδηγεί στο περιθώριο τους Έλληνες «παίκτες» και τη μερίδα του λέοντος να νέμονται πλέον οι πολυεθνικές.
O συνολικός τζίρος ανήλθε στα 2,8 δισεκατομμύρια ευρώ το 2022, ξεπερνώντας τον τζίρο που καταγράφηκε το 2010 στα 2,68 δισ. ευρώ.
Το 2021, το δεύτερο πανδημικό έτος, η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών είχε κλείσει με αύξηση του όγκου πωλήσεων 8,64% και της αξίας πωλήσεων κατά 22,48%. Ο τζίρος της αγοράς είχε διαμορφωθεί σε 2,565 δισ. ευρώ έναντι 2,09 δισ. ευρώ το 2020.
Σημειώνεται ότι στην τριετία 2017-2019 η αγορά κατέγραψε θετικό ρυθμό πωλήσεων κατά 7,7%, μετά από σειρά χρήσεων κατά τις οποίες υπέστη σημαντική υποχώρηση.
Σχόλια