NEWSFLASH...
Food for Thought
ανάγνωση

Το αυξημένο κόστος στο πασχαλινό τραπέζι και... οι τάσεις αποκλιμάκωσης τιμών στο λιανεμπόριο

Το αυξημένο κόστος στο πασχαλινό τραπέζι και... οι τάσεις αποκλιμάκωσης τιμών στο λιανεμπόριο

«Τσιμπημένες» αναμένονται οι τιμές στο φετινό πασχαλινό τραπέζι με τις εκτιμήσεις της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) να οριοθετούν την άνοδο περί τα 15 - 20%.

Συγκεκριμένα, εστιάζοντας σε ζαχαροπλαστεία, οπωροπωλεία, κρεοπωλεία κλπ, οι καταναλωτές που θα προβούν στις ίδιες αγορές με πέρυσι από αντίστοιχα καταστήματα θα αντιμετωπίσουν μεταβολή της τάξης του 16,3% έως 19,3% σε σύγκριση με το 2023.

Το εύρος των τιμών δικαιολογείται από την καταγραφή σειράς προϊόντων διαφορετικής ποιότητας, σε αρκετές τοπικές αγορές και διαφορετικούς τύπους καταστημάτων.

Επιπρόσθετα, διευκρινίζεται ότι οι τιμές των προϊόντων που εμφανίζονται στους Πίνακες* είναι ενδεικτικές και επιχειρούν να χαρτογραφήσουν τη γενική κατανομή τιμών και την εικόνα της αγοράς (βλ. μεθοδολογικό σημείωμα), σύμφωνο με το Ινστιτούτο Εμπορίου της ΕΣΕΕ.

Σημειώνεται ότι για λόγους συγκρισιμότητας των δεδομένων, με τις προηγούμενες ετήσιες έρευνες του ΙΝΕΜΥ για την εκτίμηση του κόστους του πασχαλινού τραπεζιού, συμπεριλαμβάνονται και οι τιμές των αγαθών που εντάσσονται στο «πασχαλινό εορταστικό καλάθι» αλλά κα στο «καλάθι του νοικοκυριού».

Υπάρχουν ωστόσο σημάδια αποκλιμάκωσης γενικότερα...

Σε γενικές γραμμές φαίνεται πως υπάρχουν τάσεις αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού αν και θα χαρακτηρίζονταν ισχνές έως τώρα.

Ειδικότερα, αναλύοντας πρόσφατα στοιχεία της Nielsen, το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων κινήθηκε θετικά σε αξία στο +3% για το πρώτο τρίμηνο του 2024 (στοιχεία YTD έως 31 Μαρτίου 2024), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.

Όσον αφορά πιο συγκεκριμένα στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα, αυτά παρουσιάζουν παρόμοια αυξητική τάση, στο 2,7%. Η ανάπτυξη αυτή φαίνεται αναλογικά να προέρχεται κυρίως από την θετική μεταβολή των πωλούμενων όγκων, καθώς η αύξηση των τιμών φαίνεται να παρουσιάζει σημαντική αποκλιμάκωση και να κυμαίνεται γύρω στο 1%, γεγονός που φαίνεται να έχει τονώσει την κατανάλωση.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι σε σχέση με τον ετήσιο δείκτη τιμών καταναλωτή, ο οποίος τον Μάρτιο βρίσκεται στο +3,2%, η αύξηση της μέσης τιμής για τα FMCGs είναι σημαντικά χαμηλότερη.

Σύμφωνα με την Nielsen, αναλύοντας στη συνέχεια τις επιμέρους FMCG υπέρ-κατηγορίες, παρατηρούμε ότι τόσο στα Τρόφιμα & Ποτά, όσο και στις κατηγορίες Προσωπικής Υγιεινής και Ομορφιάς η αύξηση του τζίρου που σημειώθηκε ήταν στο 3,3%, ενώ στην μεγάλη κατηγορία της Φροντίδας του Σπιτιού ο τζίρος είναι μειωμένος κατά 1,7%, με την μέση τιμή να παρουσιάζει σημαντική μείωση, γεγονός που ενδέχεται να οφείλεται στα πρόσφατα ρυθμιστικά μέτρα της κυβέρνησης για τις κατηγορίες του μη τρόφιμου και στις αντίστοιχες ενέργειες, στις οποίες προέβη η πλευρά των προμηθευτών.

Πρωταγωνιστούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως παρά τον μειούμενο ρυθμό ανάπτυξης των τιμών, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας φαίνεται να έχουν κερδίσει μια σημαντική θέση στο καλάθι των νοικοκυριών, καθώς το μερίδιο αυτών συνεχίζει την αυξητική του πορεία, και από το 24,7%, που ήταν στο τέλος του 2023, έφτασε το 25,4% κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους.

Την ίδια στιγμή, η προωθητική ένταση συνεχίζει να είναι ιδιαίτερα υψηλή, από 68,7% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς, στο 69,8%, ενώ με βάση τα πιο πρόσφατη έρευνα Shopper Trends της NielsenIQ, 9 στους 10 αγοραστές επηρεάζονται από τα προωθητικά, όταν χρειάζεται να λάβουν απόφαση για τις μάρκες ή ακόμη και τα καταστήματα, που επιλέγουν για τις αγορές τους.

*Παρακάτω οι σχετικοί πίνακες για την εκτίμηση κόστους του πασχαλινού τραπεζιού 2024 από το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου (ΙΝ.ΕΜ.Υ.-ΕΣΕΕ)

esee_240430_153520.JPG?mtime=20240430153520#asset:476885esee2.JPG?mtime=20240430153930#asset:476886esee3.JPG?mtime=20240430153945#asset:476887esee4.JPG?mtime=20240430154001#asset:476888esee5.JPG?mtime=20240430154018#asset:476889esee6.JPG?mtime=20240430154030#asset:476890

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr