Πώς θα γιορτάσουμε το Πάσχα: Δαπάνες, συνήθειες και «έξοδοι» εκτός αστικών κέντρων
Αλλαγές εντοπίζονται με την πάροδο του χρόνου όσον αφορά τις πασχαλινές καταναλωτικές συνήθειες. Σαφώς υπάρχουν στοιχεία της παράδοσης και συνήθειες σε μια οικογένεια που δεν αλλάζουν, ωστόσο διάφοροι παράγοντες όπως το αυξημένο κόστος προϊόντων, μια πιθανή εκδρομή εκτός πόλης ή στο εξωτερικό μπορεί να διαφοροποιήσουν τις γιορτινές μέρες.
Πάντως τα τελευταία στοιχεία του ΙΕΛΚΑ δείχνουν πως αρκετοί λιγότεροι θα ταξιδέψουν εκτός αστικών κέντρων για το Πάσχα: Μόλις 1 στους 4, όταν πριν 10 χρόνια περίπου θα το έπρατταν σχεδόν οι μισοί.
Κατά τ' άλλα, φέτος αναμένεται να αυξηθούν οι παρασκευές στο σπίτι και τα οικογενειακά τραπέζια να είναι κάπως μικρότερα σε αριθμό και όγκο.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία επίσης, η δαπάνη ανά νοικοκυριό για αγορές το Πάσχα αναμένεται δίχως σοβαρές μεταβολές, στα 190 ευρώ περίπου.
Πιο αναλυτικά:
Τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα σε σχέση με το παρελθόν. Το 43% δηλώνει ότι θα συμμετέχει σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό είναι αυξημένο σε σχέση με το 40% του 2023, αλλά σαφώς μειωμένο σε σχέση με το 67% του 2019.
Μικρότερες ποσότητες - γλυκά και πασχαλινά είδη στο σπίτι
Την ίδια ώρα, αυξάνεται η τάση Do-It-Yourself (DIY) όσον αφορά τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Δηλαδή οι καταναλωτές επιλέγουν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Το ποσοστό που θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από το 43% στο 50% και το βάψιμο αυγών ανεβαίνει από το 62% στο 79%.
Όσον αφορά το αρνί και το κατσίκι, το σούβλισμα του αρνιού αν και καταγράφεται μία αύξηση σε σχέση με το 2023, σε σχέση με το παρελθόν, τα ποσοστά είναι χαμηλά. Συγκεκριμένα, 33% δηλώνει ότι θα σουβλίσει αρνί έναντι 32% το 2023, όταν το ποσοστό 2019 ήταν στο 67%.
Το ψήσιμο στο φούρνο καταγράφεται αυξημένο από 40% σε 46%. Αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με τον μειωμένο αριθμό ατόμων στα οικογενειακά τραπέζια μεταφράζεται σε εκτιμήσεις για αγορές μικρότερες ποσοτήτων, αλλά και την επιλογή διαφορετικών «κοπών» για τα είδη κρέατος από τους καταναλωτές. Το 42% δηλώνει ότι θα αγοράσει αρνί ή κατσίκι από το κρεοπωλείο, ενώ το 31% από το σουπερμάρκετ.
Τέλος, ένα μειωμένο ποσοστό 9% (έναντι 12% το 2023) δηλώνει ότι θα κάνει πασχαλινό γεύμα στον κλάδο της εστίασης.
Όσον αφορά τις αγορές του Πάσχα συγκεκριμένα:
Σε άλλα στοιχεία της έρευνας φαίνεται πως η πλειοψηφία των αγορών θα γίνει τη Μεγάλη Εβδομάδα. Συγκεκριμένα μόνο το 35% θα κάνει τις αγορές νωρίτερα. Το 4% θα κάνει τις αγορές του ερχόμενο Σαββατοκύριακο, το 53% την Μεγάλη εβδομάδα και το 9% τελευταία στιγμή.
Επίσης, η συνολική δαπάνη για αγορές το Πάσχα αναμένεται να παραμείνει σταθερή με μία τάση μείωσης με βάση τις απαντήσεις των καταναλωτών. Το 40% εκτιμά ότι θα μειώσει τις αγορές του, ενώ το 34% ότι θα τις αυξήσει. Το 26% θεωρεί ότι θα μείνει αμετάβλητη.
Τέλος, μεσοσταθμικά εκτιμάται ότι η φετινή δαπάνη για το Πάσχα ανά νοικοκυριό θα ανέρχεται σε 190 ευρώ, 120 ευρώ για είδη παντοπωλείου και 70 ευρώ για άλλα είδη, όπως π.χ. δώρα.
Σχόλια