Αλυσίδες Καφέ: Οι τάσεις, οι προκλήσεις και... το franchise ως βασικός μοχλός ανάπτυξης
Ο καφές δεν αποτελεί απλά ένα ρόφημα, αλλά μια καθημερινή τελετουργία - εμπειρία. Κάποιοι θα αφιερώσουν αρκετή ώρα καθήμενοι σ' έναν καλαίσθητο χώρο, άλλοι θα αναζητήσουν μια γρήγορη απόλαυση πριν ξεκινήσουν τις εργασίες της ημέρας τους.
Σε αυτό το πλαίσιο, η αγορά αλλάζει και εκσυγχρονίζεται. Νέες συνήθειες και τάσεις αναδύονται.
Στα καθ' ημάς, είναι γνωστές οι ελληνικές συνήθειες γύρω από τον καφέ. Σε αυτό το πλαίσιο, συνεχώς νέες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες στον κλάδο εστίασης - υγειονομικού ενδιαφέροντος λαμβάνουν χώρα, μιας και η ζήτηση και το ενδιαφέρουν παραμένουν ζωηρά.
Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως στην κορυφαία δεκάδα των χώρων που είναι ερωτευμένες με τον καφέ, είναι η Ελλάδα κατέχοντας την 9η θέση και αφήνοντας πίσω χώρες όπως η Βραζιλία, η Ιταλία, σύμφωνα με στοιχεία του Pricefox. Για τους Έλληνες ο καφές είναι καθημερινή απόλαυση και η κατά κεφαλήν κατανάλωση φτάνει τον χρόνο τα 3 κιλά.
Αναμφίβολα, για τους Έλληνες ο καφές είναι μια καθημερινή συνήθεια εντός ή εκτός σπιτιού. Σύμφωνα με στοιχεία της Focus Bari σχεδόν το 1/3 των Ελλήνων επιλέγει καθημερινά να πίνει τον καφέ του εκτός σπιτιού.
Αξίζει να αναφερθεί επίσης, πως στη χώρας μας η αξία, σε τιμές λιανικής, της αγοράς καφέ στην Ελλάδα υπολογίζεται σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς σε 4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων άνω των 3,5 δισ. ευρώ αφορούν την επιτόπια κατανάλωση στα καταστήματα καφεστίασης και περίπου 300-350 εκατ. ευρώ είναι ο τζίρος των πωλήσεων στα σουπερμάρκετ.
Επιχειρήσεις καφεστίασης: Κοινός παρονομαστής το franchise
Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, νέες και καινοτόμες πρωτοβουλίες λαμβάνουν χώρα γύρω από την καφεστίαση. Κοινός παρονομαστής το franchise, μιας και παρέχει όλα εκείνα τα εργαλεία ανάπτυξης και εξωστρέφειας.
Η επένδυση σε μια αλυσίδα franchise καφεστίασης παραμένει μια από τις κυρίαρχες επιλογές των υποψήφιων franchisees καθώς πρόκειται για μια αγορά με μεγάλη κινητικότητα και ισχυρή δυναμική.
Άλλωστε (και) μέσω franchise κυρίως αναπτύχθηκαν και μακροημερεύουν γνωστές αλυσίδες, παρέχοντας σημαντικά οφέλη τόσο σε franchisees όσο και σε franchisors.
Σήμερα, πρωταγωνιστούν σημαντικά ονόματα: μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων καλύπτουν περίπου το 60% της ελληνικής αγοράς καφέ.
Σύμφωνα με στοιχεία του 2023 το Coffee Island έχει τα περισσότερα καταστήματα ξεπερνώντας τα 400, ενώ ακολουθούν το Γρηγόρης και το Mikel με 350 περίπου και 270 περίπου καταστήματα αντιστοίχως.
Αν και στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν κι άλλες επιτυχημένες αλυσίδες με πολλά καταστήματα, οι μεγαλύτερες έχουν παρουσία και στην Αθήνα, την επαρχία και σε επιλεγμένα νησιά, σύμφωνα με στοιχεία του pricefox.
Για παράδειγμα, η παγκόσμιας αμερικανική αλυσίδα Starbucks με περισσότερα από 18 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα και μόλις 28 καταστήματα, δεν έχει καταφέρει να κατακτήσει μεγάλο μερίδιο της αγοράς.
Βέβαια τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται δυναμικά και άλλα brands που κερδίζουν σημαντικό μερίδιο, δείγμα της δυναμικής του κλάδου και της μεθόδου franchise ως εργαλείο ανάπτυξης.
Σύγχρονες τάσεις σήμερα
Την ίδια ώρα, η ένταση του ανταγωνισμού σε επίπεδο τιμών επιδεινώνει τις επιπτώσεις του αυξημένου κόστους εργασίας, των ελλείψεων σε ανθρώπινο δυναμικό και της αύξησης του κόστους των προϊόντων.
- Κατά τα άλλα, όπως διατυπώνουν οι ειδικοί του κλάδου, η αγορά είναι δυναμική, ταχέως αναπτυσσόμενη και επηρεάζεται από τις τάσεις που επικρατούν στην οικονομία, την τεχνολογία και τις καταναλωτικές συνήθειες. Τι είδους τάσεις υπάρχουν σήμερα, σύμφωνα με τους ειδικούς του καφέ;
- Η γκάμα των καφέδων με γεύση μεγαλώνει. Καραμέλα, Φουντούκι, Βανίλια, Σοκολάτα έρχονται να προστεθούν (ή να επιστρέψουν στις προτιμήσεις)
- Από την άλλη πλευρά, οι κάψουλες συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος - ιδιαίτερα στην οικιακή κατανάλωση. Οι περισσότερες αλυσίδες πλέον παρέχουν τις «δικές τους» κάψουλες, καλύπτοντας τις καθημερινές ανάγκες των πελατών.
- Σε αυτό το πλαίσιο, αυξανόμενη είναι η τάση και για καφέ στο σπίτι. Η πανδημία έβαλε στο προσκήνιο την κατανάλωση του καλού καφέ στο σπίτι και στο γραφείο, μια τάση που συνεχίζεται και αναμένεται να συνεχιστεί και το 2024, με το retail να κατακτά ένα σημαντικό μερίδιο για τις αλυσίδες καφέ.
- Το ζήτημα της βιωσιμότητας βρίσκεται στο επίκεντρο σε κάθε περίπτωση. Τόσο σε επίπεδο packaging όσο και όσον αφορά τις ποικιλίες καφέ με την χρήση βιώσιμων πρακτικών.
- Εμπλουτισμός με έξτρα προϊόντα. Τα καταστήματα καφέ αυξάνουν συνεχώς τις επιλογές φαγητού, δημιουργώντας ένα ακόμη πιο ανταγωνιστικό μενού. Σε πολλές περιπτώσεις κερδίζουν έδαφος και εκείνα που «επενδύουν» στην καινοτομία και τον «πειραματισμό»: χειροποίητα ροφήματα, νέες γεύσεις, plant - based προϊόντα.
Σχόλια