Ανέπαφες πληρωμές: Πρόσω ολοταχώς και για τα μέσα μεταφοράς καθολικά
Μπορεί οι ανέπαφες πληρωμές σε αστικά λεωφορεία (tap & ride) να έχουν ήδη ενεργοποιηθεί σε 30 πόλεις στην ηπειρωτική χώρα όσο και στα νησιά, οι προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση αναμένεται να ενταθούν φέτος έως το τέλος του χρόνου. Σύμφωνα με τον κεντρικό σχεδιασμό το σύστημα tap & ride αναμένεται να επεκταθεί περαιτέρω. Άλλωστε είναι κάτι που εξυπηρετεί και ενδιαφέρει τον περισσότερο κόσμο για τις μετακινήσεις του σήμερα...
Οι μετακινήσεις με λεωφορεία πχ με μια απλή κάρτα (χρεωστική/πιστωτική/προπληρωμένη) ή smartphone δεν θα αποτελεί πια μια εύκολη διαδικασία σε πόλεις του εξωτερικού, όπως γνωρίζουμε σαν ταξιδιώτες.
Αν και με μεγάλη καθυστέρηση θα αποτελεί σταδιακά καθημερινότητα και για τους πολίτες στην Ελλάδα.
1 από τους 4 βασικούς άξονες του ΟΑΣΑ
Υπενθυμίζεται πως η παραπάνω ενέργεια είναι ένας από τους 4 βασικούς άξονες των άμεσων ενεργειών του ΟΑΣΑ στο πλαίσιο της στρατηγικής που έχει θέσει.
Πιο αναλυτικά, περιλαμβάνει τηλεματική νέας γενιάς, «έξυπνες στάσεις», «ανέπαφη» επιβίβαση, σύγχρονα λεωφορεία και καλύτερη εποπτεία στις λεωφορειολωρίδες.
- Υλοποίηση προγράμματος ανανέωσης στόλου των θερμικών λεωφορείων της ΟΣΥ με νέα σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας οχήματα. Σε εξέλιξη βρίσκεται η προμήθεια 140 ηλεκτρικών και 300 λεωφορείων φυσικού αερίου ενώ έγιναν οι πρώτες παραδόσεις ηλεκτρικών λεωφορείων.
- Βελτίωση της εποπτείας των λεωφορειολωρίδων με χρήση φωτογραφικών συσκευών. Το 2023 ο ΟΑΣΑ ολοκλήρωσε την προμήθεια και εγκατάσταση 12 νέων ψηφιακών φωτογραφικών συσκευών καταγραφής παραβάσεων σε Αποκλειστικές Λωρίδες Λεωφορείων. Οι νέες ψηφιακού τύπου, με χρήση ραντάρ, κάμερες τοποθετήθηκαν σε 12 θέσεις που επιλέχθηκαν σε συνεργασία με την Τροχαία και στις οποίες παρατηρείται έντονη παραβατικότητα, καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας, δεδομένου ότι βρίσκονται σε κεντρικές λεωφόρους της Αθήνας.
- Εκσυγχρονισμό του συστήματος συλλογής των κομίστρων. Η ανέπαφη επιβίβαση με χρήση τραπεζικών καρτών EMV και κινητών τηλεφώνων, για μετακινήσεις με μέσα μαζικής μεταφοράς (αγορά-επικύρωση), η μετατροπή του συστήματος ΑΣΣΚ σε ανοιχτό σύστημα, με δυνατότητα υποστήριξης MaaS (Μετακίνηση ως υπηρεσία) και η υλοποίηση της εφαρμογής NFC Athena card για λειτουργικό ios εγκρίθηκαν από το Ελεγκτικό Συνέδριο και προχωρά η υλοποίησή τους. Η πρώτη εφαρμογή του συστήματος επιβίβασης με χρήση τραπεζικών καρτών θα αρχίσει από τα λεωφορεία Express Αεροδρομίου.
- Επέκταση συστήματος τηλεματικής. Ο ΟΑΣΑ μελετά τη δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης του συστήματος με ανάπτυξη επιπλέον αριθμού «έξυπνων στάσεων».
Η πλειοψηφία θέλει ανέπαφες πληρωμές
Τούτο δοθέντων, τα ευρήματα της τελευταίας έρευνας της VISA και του ΕΜΠ δεν αποτελούν μεγάλη έκπληξη: Η υιοθέτηση των σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων (όπως έχει αναπτυχθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια και μετά την πανδημία) για άλλους εμπορικούς λόγους φέρνει και την καθολική αποδοχή για ανέπαφες πληρωμές στα ΜΜΜ.
Στα μεγάλα κέντρα: Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Σύμφωνα με την έρευνα, 8 στους 10 είναι πρόθυμοι να υιοθετήσουν τις ανέπαφες πληρωμές στα ΜΜΜ όταν αυτές γίνουν διαθέσιμες, ενώ 7 στους 10 θα χρησιμοποιούσαν τα ΜΜΜ συχνότερα αν μια τέτοια υπηρεσία ήταν διαθέσιμη. Σημειώνεται πως ένας στους δύο επιλέγουν ήδη να αγοράζουν το εισιτήριο τους με κάρτα.
Μάλιστα, ένα αξιοσημείωτο ποσοστό της τάξης του 80% δήλωσε πως θα ήταν αρκετά ή πολύ ικανοποιημένο αν αυτή η υπηρεσία ήταν διαθέσιμη.
Τα πλεονεκτήματα
Σε σχέση με τα πλεονεκτήματα αυτής της λύσης, οι συμμετέχοντες αναγνωρίζουν ως σημαντικότερα την ταχύτητα (29%), την άνεση (23%), και τη δυνατότητα χρήσης των ΜΜΜ χωρίς μετρητά (21%). Ακολουθούν η αποφυγή και εξάλειψη της χρήσης μετρητών (18%), ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 5% αναγνωρίζει τη λύση αυτή ως φιλική προς το περιβάλλον.
Γιατί δεν χρησιμοποιούν οι πολίτες τα Μέσα Μεταφοράς
Αξίζει να σημειωθεί πως όσοι δεν χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ για τις μετακινήσεις τους, μετακινούνται με ιδιωτικά οχήματα (70%). Οι κύριοι λόγοι που αποφεύγουν τις δημόσιες συγκοινωνίες είναι: ασυνέπεια και καθυστερήσεις (27%), ανεπαρκής διαθεσιμότητα γραμμών (18%) και έλλειψη άνεσης ή ασφάλειας (16%).
Σε ό,τι αφορά την αγορά των εισιτηρίων, οι πιο σημαντικές προκλήσεις είναι η αδυναμία αγοράς εισιτηρίου στη στάση (25%) και η απουσία επιλογών πληρωμής με κάρτα/ ηλεκτρονικό πορτοφόλι (22%). Στον αντίποδα, οι ανησυχίες σχετικά με αυτή την υπηρεσία αφορούν στην ασφάλεια των πληρωμών για το (35%) και την προστασία των δεδομένων για ένα 26%.
Ηράκλειο, Καρδίτσα, Πάτρα, Λάρισα, Νάουσα, Χαλκίδα, Ιωάννινα, Χανιά, Κοζάνη, Κέρκυρα και Βόλος
Το ένα τρίτο όσων μετακινούνται με τα ΜΜΜ στις πόλεις όπου η λύση είναι ήδη διαθέσιμη γνωρίζει γι’ αυτή και τη χρησιμοποιεί, μάλιστα το 80% από αυτούς την έχει συστήσει σε άλλους.
Επιπλέον, 9 στους 10 χρήστες αναφέρουν σημαντικές βελτιώσεις στην καθημερινότητά τους χάρη σε αυτή την υπηρεσία. Το 26% των χρηστών αναγνωρίζει την ταχύτητα και την εξοικονόμηση χρόνου ως βασικά πλεονεκτήματα, και ακολουθούν η «άνεση και ευκολία» με 23% και «η δυνατότητα αγοράς εισιτηρίου χωρίς μετρητά» με 20%.
Στην ερώτηση αν προτιμούν να χρησιμοποιούν την κάρτα ή το ψηφιακό πορτοφόλι στο κινητό ή το smartwatch για τη χρήση της υπηρεσίας, με ψηφιακό πορτοφόλι επιβιβάζεται το 60%, έναντι κάρτας 36%, γεγονός που δείχνει μια αυξανόμενη τάση προς τρόπους πληρωμής που εξασφαλίζουν μεγαλύτερη άνεση.
Η μη αξιοποίηση των ανέπαφων πληρωμών αποδίδεται στην οικειότητα των μετακινουμένων με τις πληρωμές με μετρητά από ένα ποσοστό της τάξης του 45% ή στην έλλειψη πληροφόρησης (39%). 8 στους 10 απ’ όσους δεν χρησιμοποιούν την υπηρεσία ανέπαφων πληρωμών στα αστικά λεωφορεία ανέφεραν πως υπάρχει «μεγάλη πιθανότητα» να χρησιμοποιήσει τις ανέπαφες πληρωμές στο μέλλον.
Για να δοκιμάσουν και να χρησιμοποιήσουν τη νέα υπηρεσία 4 στους 10 δήλωσαν πως ένα από τα πιθανά κίνητρα είναι η παροχή δωρεάν εισιτηρίων και η παροχή επιπλέον πληροφοριών.
Ανοικτοί στις νέες τεχνολογίες, αλλά ζητούν παραπάνω ενημέρωση
Σε όλες τις πόλεις όπου διεξήχθη η έρευνα, περισσότεροι από 1 στους 2 δηλώνουν ανοικτοί σε τεχνολογικές λύσεις που βελτιώνουν και απλοποιούν την εμπειρία των επιβατών, ενώ 1 στους 4 επιθυμούν περισσότερη ενημέρωση για την υπηρεσία ανέπαφων πληρωμών. Λιγότεροι από 2 στους 10 δηλώνουν προτίμηση στο κλασικό χάρτινο εισιτήριο. Σε ό,τι αφορά στις μεθόδους πληρωμής, το 90% των συμμετεχόντων έχουν στην κατοχή τους και χρησιμοποιούν κάρτες ή/ και ψηφιακό πορτοφόλι.
Σχόλια