Αμφίδρομα. Όπως λειτουργεί η το περιβάλλον, η φύση με εκείνη του ανθρώπου. Στον ίδιο δρόμο και κατεύθυνση σε μια σύμπνοια που συχνά ξεχνάμε, μα που υπάρχει μια βαθιά χαραγμένη μνήμη, μια αίσθηση βιωματική που με την πρώτη ευκαιρία μας το υπενθυμίζει.
Όταν παραλείπουμε να ατενίσουμε προς τον ουρανό ή προς την θάλασσα, όταν δεν αγγίζουμε τη φύση, το χώμα, το πράσινο, το νερό, έστω, με το βλέμμα. Ένα φυλλαράκι, λίγο αεράκι που φυσά με κατεύθυνση άνωθεν και η θαλασσινή αύρα αρκούν για να μας επαναφέρουν σε ένα δρόμο περισσότερο “φυσικό” και βαθιά οικείο.
Αυτά μας θύμισε η θέαση των έργων της Ελένης Γραφάκου υπό τον τίτλο “Αντίδρομα” στη νέα έκθεση του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή (6 έως 14 Απριλίου 2024). Έργα που αν έπρεπε να κατατάξουμε κάπου θεματικά θα λέγαμε πως μοιάζουν περισσότερο με τοπιογραφίες και θα προσθέταμε ότι το «Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας», όπου και εκτίθενται είναι ο οικείος τους χώρος, το ιδανικό μέρος ακριβώς για αυτό τον σκοπό.
“Η Ελένη Γραφάκου στην παρούσα έκθεση εμμένει στη φύση κυρίως με δυο ενότητες έργων: «Χαϊκού» και «Rafflesia». Οι τίτλοι ανακαλούν την Ανατολή· την ιαπωνική ποίηση και το εθνικό άνθος (ραφλέσια) της Ινδονησίας. Η ζωγράφος τρέφει βαθύ σεβασμό προς τον πολιτισμό αυτών των χωρών και ως υπότροφος είχε την τύχη να γνωρίσει από κοντά την Ινδονησία, τη φύση και τους ανθρώπους της.
Τα «Χαϊκού» είναι έργα λιτά, ακουαρέλες με τύπωμα χαρακτικό και πενάκι που βγαίνουν στο χαρτί σαν μονοτυπίες, αφού το τύπωμα είναι ελεύθερο και μοναδικό κάθε φορά. Μοιάζουν, θητεύοντας στο λιτό, να προβάλλουν οπτικά μια φευγαλέα εντύπωση, μια αναλαμπή που παγιώνεται πάνω στο χαρτί· σαν ν’ ακουμπούν στα γιαπωνέζικα ιδεογράμματα και να γυρεύουν τη γραφή για να ολοκληρώσουν το νόημά τους. Ένα νόημα που προβάλλεται και καθορίζεται από τις οργανικές τους φόρμες που τα συνδέουν άμεσα με τη φύση. Η γραμμή, αφού εξαντλήσει όλες τις δυνατότητές της –της κίνησης, της φοράς, του πάχους, του ρυθμού, της σύνθεσης– συγκατανεύει στο λίγο χρώμα”, όπως ακριβώς το περιγράφει η Δρ. Γεωργία Κακούρου Χρόνη, Επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης.
Και η φύση των έργων της Ελένης Γραφάκου είναι που σαν αντίδωρο αντανακλά στον θεατή που την “κοινωνεί”.
6 με 14 Απριλίου
Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
Καθημερινά από τις εννιά το πρωί έως το μεσημέρι, στις δύο και μισή, και τα Σαββατοκύριακα από τις δέκα έως τις τρεις
Σχόλια