Alan Hardacre: Αυτός είναι ο σύγχρονος ρόλος για τα στελέχη Εταιρικών Υποθέσεων - προκλήσεις και ευκαιρίες
Ποια η θέση ενός επικεφαλής Εταιρικών Υποθέσεων στο σύγχρονο και συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο του επιχειρείν; Ποιοι είναι οι στόχοι του, οι σχέσεις με τα υπόλοιπα τμήματα ενός Οργανισμού και οι τάσεις που επικρατούν σήμερα;
Με αφορμή την διοργάνωση του AGORA, 2nd Corporate Affairs Forum 2024, ένα event που καθιερώνεται ως θεσμός - ραντεβού για τα στελέχη Εταιρικών Υποθέσεων στην Ελλάδα συνομιλήσαμε μ' ένα έμπειρο στέλεχος σε διεθνές επίπεδο, τον Alan Hardacre, Co-Founder Advocacy Strategy/Academy, Brussels.
Εργαστήκατε ως επικεφαλής των Ευρωπαϊκών Εταιρικών Υποθέσεων μιας μεγάλης πολυεθνικής εταιρείας στις Βρυξέλλες. Με βάση την τότε εμπειρία σας και τη σημερινή εποχή, σε ποιο βαθμό έχει αλλάξει το τοπίο στην άσκηση των ΕΥ στις Βρυξέλλες;
AH: Θα έλεγα ότι το τοπίο των Εταιρικών Υποθέσεων (ΕΥ) έχει «επαγγελματικοποιηθεί» με πολλούς τρόπους – όπως και έχει προσαρμοστεί στις νέες προκλήσεις και τεχνολογίες. Όταν ήρθα στις Βρυξέλλες, ήταν ακόμα μια εποχή αυτού που θα μπορούσα να αποκαλέσω «rolodex» όπου όποιος ασχολήθηκε με το λόμπινγκ, ήξερες ότι ήταν βασιλιάς. Σήμερα, το να διαθέτει κανείς δίκτυο εξακολουθεί να είναι σημαντικό, αλλά για να είναι ένας επαγγελματίας ΕΥ επιτυχημένος πρέπει να διαθέτει πολύ περισσότερες δεξιότητες, καθώς και να είναι σε θέση να ευθυγραμμιστεί με τον οργανισμό του με τρόπους που δεν χρειάστηκε ποτέ στο παρελθόν. Στην πραγματικότητα, το επάγγελμα των ΕΥ βρίσκεται σε μια κατάσταση συνεχούς εξέλιξης, ώστε να συμβαδίζει με τις πολιτικές, κοινωνικές, επικοινωνιακές και τεχνολογικές αλλαγές. Αυτός είναι ένας από τους πολλούς λόγους για τους οποίους είναι μια τόσο προκλητική και συναρπαστική δουλειά!
Σήμερα ηγείστε μιας εταιρείας συμβούλων σε θέματα ΕΥ. Βλέποντας τα πράγματα από αυτή τη νέα οπτική σας γωνία, πιστεύετε ότι ένα Τμήμα ΕΥ έχει την αναγνώριση που δικαιούται στο εσωτερικό ενός οργανισμού;
AH: Είμαι απόλυτα της άποψης ότι περίπου το 95% των Τμημάτων ΕΥ δεν έχουν την κατανόηση, την υποστήριξη και την αναγνώριση που τους αξίζει. Αυτή είναι μια περίπλοκη κατάσταση, αλλά πρέπει να αντιμετωπιστεί από όλους τους επαγγελματίες των ΕΥ, προκειμένου οι ΕΥ να μπορέσουν πραγματικά να εκπληρώσουν πλήρως τις δυνατότητές τους. Πιστεύω ότι ένα Τμήμα ΕΥ έχει απίστευτα πολλά να προσφέρει σε έναν οργανισμό, ειδικά στον σημερινό όλο και πιο περίπλοκο πολιτικό κόσμο. Πρέπει να γίνει περισσότερη συζήτηση για το πώς μπορεί να πετύχει αυτό το δυναμικό που διαθέτουν οι ΕΥ.
Γιατί συμβαίνει αυτό και ποιες είναι οι επιπτώσεις για τα στελέχη εταιρικών υποθέσεων;
AH: Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους συμβαίνει αυτό – τόσο από τον οργανισμό όσο και από τους ίδιους τους επικεφαλής των ΕΥ. Κατά κάποιον τρόπο, πιστεύω ότι οι οργανισμοί δεν κατανοούν πλήρως τις ΕΥ και, αντιστοίχως, οι ΕΥ δεν κατανοούν πλήρως τους οργανισμούς για τους οποίους εργάζονται. Ουσιαστικά, πιστεύω ότι υπάρχει ένα κενό εκπαίδευσης και ευθυγράμμισης στην καρδιά αυτού του προβλήματος – και αυτό οδηγεί σε πολλές ακούσιες συνέπειες. Σημαίνει ότι οι οργανισμοί συχνά δεν έχουν πλήρη επίγνωση των δυνατοτήτων ενός Τμήματος ΕΥ ή, ίσως, έχουν διαφορετικές προσδοκίες για το τι μπορούν/πρέπει να κάνουν και, τέλος, οι ομάδες των ΕΥ μπορεί να είναι εσφαλμένα ευθυγραμμισμένες ως προς τον καλύτερο τρόπο υποστήριξης του οργανισμού. Οι επικεφαλής των ΕΥ αισθάνονται αυτή την απογοήτευση λόγω της υποβαθμισμένης θέσης τους στο οργανόγραμμα, της αβεβαιότητας του προϋπολογισμού και της συνολικής έλλειψης «εσωτερικής αγοράς» καθόσον αφορά στη δουλειά τους.
Πώς μπορούμε να μετρήσουμε την αξία της δουλειάς των ΕΥ και πώς αυτή μπορεί να καταστεί κτήμα των υπόλοιπων Τμημάτων ενός οργανισμού;
AH: Υπάρχουν πολλοί τρόποι επικοινωνίας της αξίας, αλλά θα τονίσω δύο ως κρίσιμους. 1ον, δεν είναι εύκολο να μετρηθεί και, επίσης, είναι δύσκολο να καθοριστεί – αλλά η εργασία των ΕΥ πρέπει να ποσοτικοποιηθεί όπου αυτό είναι δυνατόν. Ένας επαγγελματίας ΕΥ πρέπει να ποσοτικοποιεί τους κινδύνους που μπορεί να μετριάσει και τις ευκαιρίες που μπορεί να δημιουργήσει για τον οργανισμό του. Όλοι οι οργανισμοί μιλούν με αριθμούς, το ίδιο πρέπει να κάνει και ένας επαγγελματίας ΕΥ. 2ον θα πρέπει πάντα ένας επαγγελματίας να τονίζει την αξία του όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο υποστηρίζει τους στόχους άλλων τμημάτων και λειτουργιών – πώς, δηλαδή, συνεισφέρει στην επιτυχία τους.
Ποια είναι, με βάση την εμπειρία σας, τα Τμήματα με τα οποία συνεργάζεται κυρίως ένα Τμήμα ΕΥ;
AH: Μέρος αυτής της απάντησης εξαρτάται από το πού αναφέρεται ένα Τμήμα ΕΥ. Εάν αναφέρεται στον Διευθύνοντα Σύμβουλο, κάτι που θα ήταν το ιδανικό μου σενάριο, τότε θα πρέπει να αλληλεπιδρά κυριολεκτικά με όλα τα τμήματα και τις λειτουργίες. Για να κατανοήσει ένας επαγγελματίας ΕΥ πραγματικά την επιχείρηση που εκπροσωπεί, πώς μπορεί να την υποστηρίξει καλύτερα (όλα τα Τμήματα) και πού βρίσκονται οι κίνδυνοι και οι ευκαιρίες, πρέπει να δεσμεύσει ολόκληρο τον οργανισμό στον οποίο εργάζεται. Τώρα, στην καθημερινή εργασία, το Τμήμα ΕΥ είναι συνήθως κοντά στην Επικοινωνία, ESG/Sustainability, Επενδυτικές Σχέσεις και Νομική / Ρυθμιστική / Συμμόρφωση. Απλώς θα προκαλούσα όλους τους επαγγελματίες ΕΥ σε οργανισμούς να υπερβούν αυτές τις «στενές» λειτουργίες και να γνωρίσουν κάθε γωνιά του οργανισμού τους.
Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της προσωπικής ανάμιξης στις ΕΥ του επικεφαλής μιας εταιρείας;
AH: Είναι κρίσιμος. Με πολλούς τρόπους. Η δέσμευση του επικεφαλής ενός οργανισμού στην άσκηση των ΕΥ δίνει πραγματικά έναν τόνο από την κορυφή που δεν μπορεί κανείς να αντικαταστήσει εάν δεν έχει αυτή τη δέσμευση. Στην ιδανική περίπτωση, θα αναφερόταν στον Διευθύνοντα Σύμβουλό του και θα είχε την πλήρη δέσμευσή του, πράγμα που σημαίνει ότι ο Δ/νων Σύμβουλος θα ήταν διαθέσιμος να συμμετέχει σε εκδηλώσεις και άλλες ευκαιρίες για την υποστήριξη της στρατηγικής σας ΕΥ. Οι περισσότεροι επαγγελματίες ΕΥ δεν την έχουν αυτή τη στήριξη - και πρέπει να δημιουργήσουν ένα σαφές σχέδιο για το πώς θα την αποκτήσουν (και θα τη διατηρήσουν). Χωρίς το buy-in του Δ/ντος Συμβούλου, ένας επαγγελματίας ΕΥ θα είναι πάντα περιορισμένος στο τι μπορεί να πετύχει.
Πόσο επηρεάζουν οι νέες τεχνολογίες και, ειδικότερα, η ΑΙ την άσκηση των ΕΥ;
AH: Πολλά έχουν γίνει στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης στις ΕΥ τον τελευταίο καιρό – κάποια από αυτά σωστά και κάποια άλλα λανθασμένα. Η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει πραγματικά την εργασία στις ΕΥ όσον αφορά την υποστήριξη του τρόπου με τον οποίο χρησιμοποιούμε δεδομένα για τη σύνταξη θέσεων, τη χαρτογράφηση και τη διάδραση με τους εταίρους. Αυτό μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα της εργασίας μας και να το κάνει σε ένα κλάσμα του χρόνου – εξοικονομώντας μας έτσι χρόνο για άλλες εργασίες ΕΥ. Εκεί που η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να βοηθήσει το επάγγελμά μας (αμέσως, τουλάχιστον), είναι όταν πρόκειται για την πραγματική διάδραση με εταίρους. Μπορεί να μας βοηθήσει να προσδιορίσουμε με ποιους πρέπει να μιλήσουμε ή να συνεργαστούμε (και τι να τους πούμε ακόμη), αλλά δεν μπορεί να το κάνει για εμάς. Ελπίζω ότι, με αυτόν τον τρόπο, η τεχνητή νοημοσύνη συμβάλλει στην προώθηση μιας προσέγγισης που βασίζεται περισσότερο στα δεδομένα στις ΕΥ και αισθάνομαι βέβαιος ότι αυτό θα συμβεί.
Ποιες είναι οι τάσεις και οι προκλήσεις για τη λειτουργία των ΕΥ τα επόμενα χρόνια;
AH: Σκέφτομαι δύο βασικούς παράγοντες για τις ΕΥ στο μέλλον, 1) το εξωτερικό περιβάλλον και 2) το ίδιο το επάγγελμα των ΕΥ. Στο πρώτο, νομίζω ότι ο πολιτικός κόσμος γίνεται όλο και πιο περίπλοκος τόσο ως προς την πραγματική πολιτική όσο και ως προς τους τρόπους και τα μέσα επικοινωνίας. Φαίνεται ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί, οδηγώντας σε συνεχείς αλλαγές και τους ίδιους τους επαγγελματίες ΕΥ. Δεύτερον, όπως και με την τεχνητή νοημοσύνη, το επάγγελμα των ΕΥ αλλάζει. Οι νέες τεχνολογίες φέρνουν νέα εργαλεία και υπηρεσίες και νέους τρόπους για να κάνουμε πράγματα – και ο επιτυχημένος επαγγελματίας των ΕΥ του αύριο πρέπει να τα υιοθετήσει νωρίς.
Ποια είναι η γνώμη σας για την οργάνωση ενός φόρουμ όπως το AGORA – Corporate Affairs Forum σε μια χώρα σαν την Ελλάδα;
AH: Νομίζω ότι είναι μια εξαιρετική πρωτοβουλία. Οι ΕΥ είναι μια κρίσιμη επιχειρηματική λειτουργία και χρειαζόμαστε περισσότερους τόπους και χώρους όπου συζητάμε τι κάνουμε και πώς μπορούμε να το κάνουμε καλύτερα. Μέσα από συνέδρια, όπως το AGORA Corporate Affairs Forum, θα βελτιωθούμε, θα μοιραστούμε τις βέλτιστες πρακτικές και θα βοηθήσουμε να πετύχουμε τις σημαντικές δυνατότητες που διαθέτουμε στο εσωτερικό των οργανισμών μας.
Σχόλια